Selaat arkistoa kohteelle F1-ennakot.

Bottas ylivoimaisesti paalulle Espanjassa

12.5.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan Espanjan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalupaikka oli Bottakselle jo kolmas peräkkäinen tällä kaudella sekä uran yhdeksäs kuninkuusluokassa.

Bottas otti paalupaikan yli puolen sekunnin erolla tallikaveri Lewis Hamiltoniin. Paalumiehen kierros oli yksi kovimmista suomalaissuorituksista koko kuninkuusluokan historiassa.

Mielenkiintoista on nähdä, että jos Mercedes-kuskit ajavat rinnakkain avausmutkaan, niin alentuuko Hamilton samanlaisiin koiruuksiin kuin viimeksi Nico Rosbergia vastaan ajaessaan. Hamilton on varsinkin tämän viikonlopun aikana annetuissa lausunnoissaan osoittanut pieniä epätoivon merkkejä, jotka saattavat heijastua myös hänen käytökseensä radalla sunnuntaisessa kisassa. Varmaa on se, että Mercedes-talli ei halua toistaa samanlaista virhettä kuin kaudella 2016, jolloin tallikaverukset Rosberg ja Hamilton kolaroivat toisensa ulos kisasta jo avauskierroksella.

Ferrarilla on pallo hukassa

Ferrari-talli reagoi voimakkaasti viime viikonloppujen tapahtumiin siten, että he toivat muun muassa ison moottoripäivityksen jo Espanjaan. Lukuiset päivitykset eivät kuitenkaan siivittäneet Ferrareita kuin kolmanneksi ja viidenneksi. Sebastian Vettel jäi paalusta lähes sekunnin ja Charles Leclerc yli sekunnin päähän.

Jos Mercedes-talli ottaa tästäkin viikonlopusta täyden pistepotin, niin se on viimeinen silaus Ferrarin mestaruushaaveille. Tämän jälkeen Maranellossa alkaa syyllisten etsiminen, joista ensimmäisenä tulilinjalla on täksi kaudeksi tallipäälliköksi noussut Mattia Binotto, jonka nousemisesta tallin johtoon olen ollut skeptinen jo alusta lähtien. Ferrarilla on siis kovat panokset pelissä sunnuntaisessa osakilpailussa.

Alfalla kauden vaikein viikonloppu

Alfa Romeo-talli on kohdannut tänä viikonloppuna selvästi kauden vaikeimman näyttämönsä. Kimi Räikkönen oli aika-ajojen 14:s ja tallikaveri Antonio Giovinazzi vasta 18:s. Kisan kannalta ainoa positiivinen asia on se, että tallin molemmat kuljettajat saavat vapaasti tehdä rengasvalintansa kisaan. Todennäköisesti molemmat starttaavat kisaan keskikovalla renkaalla, jotta he pääsisivät radalla pehmeillä renkailla starttaavien eteen. Jos kärjessä ei tapahdu yllätyksiä, niin Räikkönen taistelee kisassa jäännöspisteistä.

Haas-talli toi ison päivityspaketin Espanjaan, mikä näytti ainakin aika-ajoissa toimivan, sillä Romain Grosjean ja Kevin Magnussen miehittävät neljännen lähtörivin. Tällä päivityspaketilla pyritään parantamaan varsinkin Haas-tallin kisavauhtia, joka on ollut todella heikkoa tällä kaudella. Jos kisavauhtia löytyy, niin Haas voi nousta merkkimestaruuspisteissä hyvinkin nopeasti neljännelle sijalle.

Ensimmäinen iso mittari uusille säännöille

Barcelona on perinteinen moottorirata, joten se on ensimmäinen iso mittari tämänvuotisille aerosäännöille. Toivottavasti kisassa nähdään tiukkaa kilvanajoa ja paljon ohituksia, sillä viime vuosina Espanjan osakilpailuissa ei ole juurikaan nähty ohituksia. Myös oheisluokat ovat näyttäneet sen, että tällä radalla joutuu virheistä maksamaan hintaa, joten tietyissä paikoissa virheisiin ei ole olleenkaan varaa.

Lähtövalot sammuvat Barcelonan radalla klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas dramaattisesti paalulle Bakussa

28.4.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi paalulle dramaattisissa aika-ajoissa Bakun huippunopealla katuradalla, kun paalusuosikki Ferrarin Charles Leclerc ajoi seinään aikakierroksellaan. Paalu oli suomalaiselle kauden toinen sekä uran kahdeksas.

Bottas kävi kovan taistelun paalusta yhdessä Mercedes-tallikaverinsa Lewis Hamiltonin kanssa, mutta tällä kertaa suomalainen oli niukasti tallikaveriaan nopeampi. Toivottavasti tällä kertaa paalumies saa hyvän lähdön, sillä kaikissa aiemmissa lähdöissä tällä kaudella on jostain syystä eturivin toisesta ruudusta ampaistu kärkeen.

Kolmanneksi jäi Ferrarin Sebastian Vettel, joka valitteli imuavun puutetta aikakierroksellaan. Vettel on ollut kuten Bahrainissa koko viikonlopun nuorempaa tallikaveriansa hitaampi, mutta tällä kertaa Leclercin ajovirhe käänsi edun moninkertaiselle maailmanmestarille. Vettelin on pakko ottaa tänään riskejä ja kuroa piste-eroa hopeanuoliin umpeen, sillä muuten mestaruustaistelu on tällä kaudella Mercedes-kuskien välinen.

Vielä ei ole varmaa tietoa siitä, että pääseekö Leclerc lähtemään kahdeksantena. Jos Leclerc lähtee kärkikymmeniköstä, niin hän joutuu lähtemään kovemmilla renkailla kuin muut kärkipään kuskit, mikä voi auttaa hänet hyvinkin korkealle lopputuloksissa. Myös neljäntenä starttaavalla Max Verstappenilla on myös oma sanottavansa kärkitaistossa, mutta samaa ei voi sanoa Red Bull-tallikaveri Pierre Gaslystä, joka lähtee kisaan varikolta, sillä hän ei saapunut punnitukseen perjantaina ja aika-ajoissa hän ylitti polttoaineenvirtaukseen liittyviä rajoituksia.

Alfa Romeo kärsi rangaistuksista

Alfa Romeo-talli sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa kärkikymmenikköön aika-ajoissa, mutta valitettavasti kahdeksanneksi ajanut Antonio Giovinazzi putoaa 18:nneksi, sillä Alfa Romeo joutui vaihtamaan moottorikomponentteja hänen autoonsa ennen viikonlopun alkua.

Kimi Räikkönen oli yhdeksäs, mutta hänen aika-ajosuorituksensa hylättiin etusiiven taipuvuuden takia, minkä tuomaristo näki riittävän vakavana rikkeenä. Räikkönen joutuu näillä näkymin starttaamaan kisaan varikolta, mutta sieltäkin suomalaisella on kaiken osuessa kohdalle vielä mahdollista nousta pisteille. Olen aivan varma, että jos kyseessä olisi ollut Mercedes- tai Ferrari-tallien auto, niin he olisivat selvinneet varoituksella kuten aina FIA:n korruptoituneessa toiminnassa. Rangaistukset ovat nykyään ihan täysiä vitsejä, sillä ne perustuvat vain siihen, että kenen autoa ajat tai oletko mestaruustaistossa mukana. Nuo entiset F1-kuskit pitäisi saada pois tuolta tuomaristosta, koska nämä farssituomiot alkoivat tuon tuolileikin alkaessa.

Sergio Perez, Daniil Kvjat ja Lando Norris olivat aika-ajojen onnistujia. Perez toi Racing Pointin värit viidenneksi, Kvjat Toro Rosson kuudenneksi ja Norris McLarenin seitsemänneksi. Vuorostaan Renault- ja Haas-tallien ongelmat jatkuivat, sillä kumpikaan tiimi ei saanut autojaan viimeiseen osioon aika-ajoissa.

Lähtövalot sammuvat Bakussa klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas paalulle Shanghain juhlaviikonloppuna

13.4.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan jännittävässä Kiinan GP:n aika-ajoissa, kun Shanghain radalla juhlitaan tänä viikonloppuna formula ykkösten 1000. kisaviikonloppua. Bottakselle paalu oli tämän kauden ensimmäinen kuninkuusluokassa.

Paalupaikka on Bottakselle paras paikka lähteä kasvattamaan pistejohtoaan sunnuntai-iltapäivän osakilpailussa. Pistejohto on vain pisteen verran Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltoniin, joka starttaa kisaan eturivin toisesta lähtöruudusta. Hamiltonin olisi lähtökiihdytyksessä päästävä paalumiehen ohi, sillä tallikavereista yleensä ensimmäisenä ajava saa sen parhaimman varikkostrategian kilpailun läpiviemiseen.

Hopeanuolten täytyy sekä lähdössä että pitkällä takasuoralla tarkkailla peileistään Ferrareita, vaikka italialaistiimin autot hävisivätkin aika-ajoissa kolme kymmenystä Mercedekselle. Sebastian Vettel otti kolmannen sijan vain vajaan kahden sadasosan erolla Ferrari-tallikaveri Charles Leclerciin. Mielenkiintoista on nähdä, että jättääkö Leclerc noudattamatta tallimääräyksiä kuten kaksi viikkoa sitten Bahrainissa.

Red Bullin Max Verstappen oli viides, mutta ero Ferrareihin oli Bahrainista poiketen vain kaksi kymmenystä. Ensimmäistä kertaa tällä kaudella Red Bull-talli sai molemmat autonsa aika-ajon viimeiseen osioon, kun Pierre Gasly oli kuudes. Gaslyn ero tallikaveri Verstappeniin on silti vieläkin tyrmistyttävät 0,9 sekuntia. Jos Red Bullit eivät pääse Ferrarien edelle startissa, niin heillä on edessään todennäköisesti tylsä kilpailu.

Räikkösen pitkä putki päättyi

Alfa Romeon Kimi Räikkönen on selvinnyt aika-ajojen päätösosioon 53 kertaa peräkkäin, mutta tämä putki tuli päätökseensä Shanghaissa. Räikkönen menetti aikaa viimeisellä aikakierroksellaan, kun voimakas vastatuuli hidasti suomalaista takasuoralla. Lopputuloksena tuli alustava 13. lähtöruutu vuoden 2007 maailmanmestarille.

Pisteet jaetaan kuitenkin vasta kisassa, joten kärkikymmenikköön nouseminen on täysin mahdollista, sillä sinne yltäneillä Renault- ja Haas-talleilla on ollut sekä suorituskyky- että luotettavuusongelmia alkukauden kisoissa. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi kärsi aika-ajoissa samasta moottoriviasta kuin Leclerc Bahrainissa, joten italialainen jäi viimeiseen lähtöriviin. Toro Rosson Alexander Albon ajoi rajusti ulos lauantain harjoitusosiossa, mikä tarkoitti sitä, että nuori thaimaalainen ei pystynyt osallistumaan laisinkaan aika-ajoihin Shanghaissa.

Muiden epäonni nosti Williamsit toiseksi viimeiseen riviin, kun F1-tulokas George Russell oli niukasti 9 vuoden tauon jälkeen kuninkuusluokkaan palanutta Robert Kubicaa nopeampi. Williamsit ovat kuitenkin ympärillä olevia autoja yli sekuntia hitaampia, joten ilman muiden ongelmia ei pisteistä tarvitse haaveilla myöskään vielä Shanghaissa.

Historian 1000. F1-osakilpailu käynnistyy sunnuntaina aamuyhdeksän jälkeen Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys

Charles Leclerc valloitti paalupaikan Bahrainissa

31.3.2019 F1-ennakot

Ferrarin Charles Leclercistä tuli Ferrari-tallin historian nuorin paalumies lauantaina Bahrainin GP:n aika-ajoissa. Leclerc löi moninkertaisen maailmanmestarin ja tallikaverinsa Sebastian Vettelin lähes kolmella kymmenyksellä taistelussa paalupaikasta. Vain nykyinen tallikaveri Vettel on pystynyt saavuttamaan paalupaikan koko kuninkuusluokan historiassa nuorempana kuin monacolainen.

Leclerc on ollut läpi koko viikonlopun paremmassa vauhdissa kuin Vettel, joten paalu ei tullut isona yllätyksenä. Kysymys kuuluukin, että saako Leclerc ajaa voitosta sunnuntaina? Jos Vettel pääsee nuoren tallikaverinsa rinnalle lähdössä, niin moninkertainen maailmanmestari tulee varmasti yrittämään vaikka väkisin tallikaverinsa edelle. Ferrarilla on tietysti vielä mahdollisuus vaihtaa sijoituksia varikkotaktiikan avulla, mikäli Leclerc pystyy pitämään Vettelin takanaan lähdössä.

Mercedes-talli lähtee kisaan siis kyttäysasetelmista, joten heitä ei haittaisi, vaikka Ferrarit hieman osuisivat toisiinsa avausmutkassa. Valtteri Bottas hävisi ensimmäistä kertaa aika-ajoissa tallikaverilleen Bahrainissa, mutta pisteet jaetaan kuitenkin vasta itse kilpailussa. Bottas varsinkin oli luottavainen kisavauhtinsa suhteen, joten lähdössä olisi päästävä haastamaan jo Ferrareita.

Räikkönen jälleen kärkikymmenikössä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen oli jälleen kärkikymmenikössä, vaikka hän selvisi aiemmista osioista juuri viimeisenä jatkoon. Räikkönen oli yhdeksäs, mutta Romain Grosjeanin saama lähtöruuturangaistus nostaa suomalaisen kahdeksanteen lähtöruutuun. On mielenkiintoista nähdä, että mikä on Alfan vauhti kisapituudessa, sillä kaikki autot lukuun ottamatta kärkinelikkoa ovat erittäin lähellä toisiaan. Ainoa huolenaihe on se, että Alfalla jäivät perjantaina teknisten ongelmien takia kierrokset erittäin vähiin. Tämä näkyi varsinkin tallikaveri Antonio Giovinazzin suorituksessa, sillä hän jäi vasta 16:nneksi. Räikköseltä odotan kärkikahdeksikkoon sijoittumista, kun taas Giovinazzille tärkeintä olisi saada puhdas, virheetön ajo.

Red Bullille aika-ajot olivat kaksijakoiset, sillä Max Verstappen oli odotetusti viides, mutta Pierre Gasly jäi vasta 13:nneksi. Verstappen yrittää lähdössä varmasti haastaa edessä olevia, sillä kisavauhti ei todennäköisesti riitä heillä viidettä sijaa korkeammalle. Gaslyn puolella paineet alkavat kasvamaan, sillä hänellä oli vaikea avausviikonloppu jo Melbournessa eikä tänä viikonloppuna ole oikein löytynyt vauhtia missään vaiheessa. Nuoren ranskalaisen olisi ehdottomasti avattava pistetilinsä sunnuntaina, sillä muuten hän on jäämässä tallikaverinsa apukuskiksi loppukauden ajaksi.

Mistä McLaren löysi vauhtinsa?

McLaren-talli oli aika-ajojen suurin yllättäjä, sillä he saivat molemmat autonsa kärkikymmenikköön. Carlos Sainz oli peräti aika-ajojen seitsemäs ja Lando Norris kymmenes. Yllättävää on se, että Renault’n asiakasmoottoreilla ajava McLaren löi Renault’n tehdastiimin aika-ajoissa. Brittitiimillä on kuitenkin ollut sen verran luotettavuusongelmia, että en olisi yllättynyt, vaikka toisen matka päättyisi radan varteen kisan aikana.

Suurin pettymys oli siis Renault, joka ei saanut kumpaakaan autoaan kärkikymmenikköön. Daniel Ricciardo oli 11:s ja Nico Hülkenberg vasta 17:s. Ricciardo valitteli autonsa ajettavuutta, kun taas Hülkenbergillä oli teknisiä ongelmia juuri aikakierroksellaan. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyisikö nyt Ricciardo tekemään samanlaisia ohituksia kuin Red Bull-aikanaan.

Melbournessa lähtöruudukkoon yhdeksän vuoden tauon jälkeen palannut Robert Kubica sai kasaan vähän paremman aika-ajon Bahrainissa, vaikka hän jäikin viimeiseksi, sillä Kubica hävisi supertulokas George Russelille vain neljä sadasosaa. Muuten Williams-tallilla menee surkeasti, sillä he ovat lähes kaksi sekuntia seuraavaa autoa hitaampia sekä heillä ei ole riittävästi tällä hetkellä käytössä varaosia. Bahrainin viikonlopun alla Williams ilmoitti, että pitkäaikainen tekninen johtaja Patrick Head palaa konsultin tehtävässä tallin palkkalistoille. Headin ensimmäisinä tehtävinä on ratkaista erityisesti Kubican autoa vaivanneet mysteeriset ongelmat.

Bahrainin GP:n lähtövalot sammuvat kesäaikaan siirtymisen jälkeen iltakuudelta Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys

Hamilton jälleen paalulle Melbournessa

16.3.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton siivitti hopeanuolet eturiviin lauantaisissa Australian GP:n aika-ajoissa. Toiseen ruutuun yltänyt Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottas oli britin ainoa haastaja paalupaikasta. Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli jo kuudes perättäinen paalu Albert Parkin haastavalla katuradalla.

Vaikka Hamilton on hallinnut viime vuosina aika-ajoja Melbournessa, niin hän on kolmessa edellisessä Australian GP:ssä jäänyt vasta toiseksi. Tämä tilasto antaa toivoa Bottakselle siitä, että ohittamalla tallikaverin lähdössä, niin avaimet voittoon ovat hänen omissa käsissään. Pahoin kuitenkin pelkään, että Mercedes-talli järjestää Hamiltonille voiton viimeistään varikkostrategian avulla.

Ferrarin paukut jäivät piippuun

Talvitestejä suorastaan dominoinut Ferrari-talli oli iso pettymys aika-ajoissa. Nelinkertainen mestari Sebastian Vettel oli kolmas ja Ferrari-debytantti Charles Leclerc viides. Ferrarien väliin kiilasi vielä nykyisin Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-debytantti Pierre Gaslylle kävi huonosti, sillä Red Bull luuli ranskalaisen aikakierroksen riittävän aika-ajon toiseen osioon, mutta pito parani radalla huimasti osion edetessä, minkä seurauksena Gaslyn aika ei riittänyt jatkoon.

Ferrari-leiri voi hakea positiivisuutta viime vuodesta, sillä silloin aikaero paalumies Hamiltoniin oli samaa luokkaa, mutta Vettel pysyi Hamiltonin kyydissä kisassa ja nousi voittajaksi varikkotaktiikan avulla. Verstappenin ajo vuorostaan osoitti sen, että Red Bullilla on vielä paljon töitä edessä Hondan kanssa, mikäli he aikovat saavuttaa japanilaismerkille sen ensimmäisen voiton kuninkuusluokassa sitten vuoden 2006 Unkarin GP:n.

Olen yllättynyt, mikäli kolmikosta Vettel-Verstappen-Leclerc kaikki selviävät avauskierroksesta ehjinä, sillä jokainen heistä on valmis ottamaan lähdössä riskejä hopeanuolten haastamiseksi.

Räikköseltä aika odotettu suoritus

Ferrarilta Alfa Romeolle siirtynyt Kimi Räikkönen suoriutui aika-ajosta aika odotetusti, vaikka hän oli lähellä karsiutua toisesta osiosta. Räikkönen sortui avausosiossa ajovirheeseen viimeisellä aikakierroksellaan, mutta samalla F1-sarjaan erittäin pitkän tauon jälkeen palannut Robert Kubica kärsi rengasrikon, minkä seurauksena McLarenille siirtynyt Carlos Sainz ei pystynyt näin ollen pudottamaan suomalaista jatkosta.

Räikkönen otti lopulta yhdeksännen lähtöruudun huomiseen avauskisaan, minkä pitäisi avata suomalaiselle hyvät mahdollisuudet avata Alfa Romeon pistetili jo heti kauden avauksessa. Ensimmäisen täyden kautensa kuninkuusluokassa aloittava Antonio Giovinazzi ajoi Alfa Romeo-debyytissään 14:nneksi. Giovinazzi tuntui kärsivän olosuhteista hieman kokeneempaa tallikaveriansa enemmän, mutta varmasti nuori italialainen tulee haastamaan kauden edetessä tallikaverinsa useasti.

Odotan Räikkösen sijoittuvan huomisessa kisassa vähintään seitsemänneksi. Toivottavasti myös Giovinazzi saisi pistetilinsä auki jo Melbournessa.

Lando Norrikselta uskomaton debyytti

19-vuotias Lando Norris ajoi yhden vakuuttavimmista debyyteistä kuninkuusluokassa, kun McLaren-tulokas ajoi kahdeksanteen ruutuun. Tulee mieleen erään Gilles Villeneuven debyytti Silverstonessa vuoden 1977 Britannian GP:n aika-ajoissa.

Kisassa sitten nähdään, että kuinka Norriksen hermot pitävät, sillä avausmutkat ovat erittäin ahtaita Albert Parkin katuradalla. Jos McLaren jatkaa vastaavanlaisia suorituksia kuin tänään, niin kauanko kestää, että lauantaiaamuna Suomen aikaa Sebringin 1000 mailin voittoa juhlinut Fernando Alonso nähdään jälleen McLarenin ratin takana.

Aika-ajojen onnistujiin kuului myös Haas-talli, sillä Romain Grosjean oli kuudes ja Kevin Magnussen seitsemäs. Tätä kaksikkoa kannattaa myös pitää silmällä sunnuntaisessa kisassa.

Epäonnistujiin kuului Renault-talli, sillä Nico Hülkenberg oli 11:s ennen uutta tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Hülkenberg olisi saattanut olla kärkikymmenikössä, mutta tiettävästi hän kärsi moottoririkon viimeisellä aikakierroksellaan. Ricciardo yrittää varmasti järjestää omassa kotikisassaan kunnon show’n, joten häntä kannattaa myös pitää silmällä.

Kauden avausviikonloppuahan synkistävät varhain torstaiaamun tapahtumat, sillä pitkäaikainen kilpailujohtaja Charlie Whiting menehtyi keuhkoveritulppaan juuri ennen viikonloppua. Entinen V8 Supercars -sarjan kilpailujohtaja Michael Masi on nimitetty Whitingin väliaikaiseksi seuraajaksi. Lopullinen seuraaja nimitetään ennen seuraavaa Bahrainin osakilpailua.

Kauden ensimmäiset lähtövalot sammuvat Melbournessa jo aamuseitsemän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

F1-kausiennakko 2019

10.3.2019 F1-ennakot

Formula ykköset polkaistaan käyntiin ensi viikonloppuna Australian Melbournessa. Kauden avauskisaan lähdetään jännittävistä asetelmista tapahtumarikkaiden Barcelonan talvitestien jälkeen.

Ennakkosuosikit ovat talvitestien perusteella Ferrari ja Mercedes. Varsinkin Ferrarilla puhaltavat uudet tuulet, sillä tallipäällikkö Maurizio Arrivabene sai lähteä kauden päätteeksi ja Kimi Räikkönen sai väistyä superlupaus Charles Leclercin tieltä. Arrivabenen paikalle nousi pitkään teknisenä johtajana toiminut Mattia Binotto, joka entisestä hallinnosta poiketen nimesi Sebastian Vettelin tallin ykköskuskiksi jo ennen kauden alkua.

Ferrarin vauhti oli erittäin väkevää talvitestien avausviikolla niin lyhyissä kuin pitkissä vedoissa. Avausviikon jälkeen spekuloitiin, että Ferrari olisi vauhdillisesti jopa 0,5 sekuntia Mercedestä edellä. Toista testiviikkoa häiritsi Vettelin raju ulosajo, joka johtui vanneviasta. Näyttää kuitenkin siltä, että Ferrari lähtee suurimpana ennakkosuosikkina paalulle Australiaan lähdettäessä.

Vettelin on pakko onnistua ottamaan voittoja heti alkukaudesta, sillä lähes joka vuosi Mercedes ja erityisesti Lewis Hamilton on nostanut tasoaan huimasti kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Mielenkiintoista on myös nähdä, että kuinka paljon Leclerc suostuu auttamaan nelinkertaista maailmanmestaria, sillä nuorta monacolaista Ferrari tarvitsee merkkimestaruudesta taisteltaessa.

Vaikeat talvitestit hopeanuolella

Mercedekselle testien avausviikko oli suorastaan järkytys, sillä hopeanuoli käyttäytyi radalla todella arvaamattomasti eikä vauhdissakaan ollut kehumista. Hallitseva maailmanmestaritiimi toi radikaalisti uudistetun auton jälkimmäiselle testiviikolle, mikä näytti korjaavan suurimpia ongelmakohtia.

Hamilton saattaa lähteä pieneltä takamatkalta jahtaamaan kuudetta maailmanmestaruuttaan, mutta Mercedes on viime vuosina aina pystynyt viemään autonsa kehitystä Ferraria pidemmälle kauden aikana. Valtteri Bottas yrittää uuden kisainsinöörin avustuksella jättää taakseen vaikean viime kauden. Bottaksen on saatavakin parempia tuloksia tällä kaudella, sillä testikuski Esteban Ocon tulee kyttäämään nälkäisenä suomalaisen ajopaikkaa koko kauden ajan. Voitto kauden avauskisoissa tekisi suomalaisen itseluottamukselle erittäin hyvää.

Nostaako Honda Red Bullin mestaruusjahtiin?

Red Bull -talli pääsi vihdoinkin viime kauden päätteeksi yhteistyöstä Renault’n kanssa eroon. Molempien osapuolien välit ovat olleet tulehtuneet jo kauden 2014 alusta lähtien. Red Bull liittäytyi yhteen Hondan kanssa sen jälkeen, kun sisartalli Toro Rosso aloitti viime kaudella upeasti yhteistyön japanilaisvalmistajan kanssa.

Red Bull oli suhteellisen luotettava uuden moottorivalmistajansa kanssa, vaikka ilman muutamia murheita ei kuitenkaan selvitty. Red Bullin riveihin sisartalli Toro Rossosta siirtynyt Pierre Gasly ajoi muutaman kerran ulos, mikä vaikutti myös tallikaveri Max Verstappenin testiohjelmaan. Luulen, että Gasly voi olla useasti mukana avauskierroksen kolareissa tällä kaudella.

Jos Red Bull pystyy vauhdillisesti kärkikaksikon vauhdissa ja Verstappen jatkaa samanlaista nousukiitoaan kuin viime kaudella, niin hollantilaisella voi olla tällä kaudella uransa ensimmäinen tilaisuus taistella maailmanmestaruudesta. Red Bull -tallin sisällä puhutaan siitä, että heillä on nyt vihdoinkin voimanlähde, jolla taistellaan maailmanmestaruudesta, mutta itse odotan heiltä ainakin vaikeaa alkukautta.

Pystyykö Alfa Romeo haastamaan kärkitallit?

Viime kauteen asti Sauberina tunnettu talli on talven aikana uudelleennimetty Alfa Romeo Racingiksi. Silti edelleen Sveitsin lisenssillä ajava tiimi vaihtaa täksi kaudeksi molemmat kuljettajansa, kun Leclerc siirtyy Ferrarille ja Marcus Ericsson Indycar-sarjaan. Täten Kimi Räikkönen tekee paluunsa tiimiin, jossa hän debytoi kuninkuusluokassa 18 vuotta sitten. Räikkönen saa tallikaverikseen italialaisen Antonio Giovinazzin, jolla on kahden kisan verran Sauberilta kokemusta kuninkuusluokasta.

Alfa Romeo herätti talvitesteissä huomiota erikoisella etusiivellään, jollaista ei nähdä muissa kuin Ferrarin autoissa. Pitkissä vedoissa Alfa Romeo oli nopein kolmen kärkitallin ulkopuolelta, joten Räikköseltä voidaan odottaa kärkikymmenikköön sijoittumista jo avauskisasta lähtien. Jos edessä olevat törmäävät ongelmiin, niin Melbournessa kärkiviisikkoon sijoittuminen ei ole utopistista.

Tasainen keskikasti lupaa ohituksia

Talvitestien perusteella näyttää siltä, että keskikasti on tasaisempi kuin vuosiin. Tällä hetkellä keskikastiin näyttäisivät kuuluvan Alfa Romeo, Renault, Racing Point (entinen Force India), Haas, Toro Rosso ja McLaren. Ainoastaan Williams -talli näyttäisi olevan muita selvästi perässä.

Useat kuljettajat kehuivat, että uudet aerosäännöt helpottivat toisen auton seuraamista talvitesteissä. Tietysti tästä ei voida vielä vetää liian suuria johtopäätöksiä, sillä talvitesteissä ajetaan erilaisilla polttoainemäärillä ja testiohjelmilla verrattaessa kisatilanteeseen.

Toivottavasti niin sanottu likainen ilma olisi vähäisempää, jolloin muun muassa Renault -talliin siirtynyt Daniel Ricciardo pystyisi tekemään samanlaisia ohituksia kuin viime vuosina Red Bullilla. Ricciardo on tällä kaudella mediatietojen mukaan kolmanneksi eniten tienaavaa kuljettaja kuninkuusluokassa, maailmanmestarikuskien Hamiltonin ja Vettelin jälkeen.

F1-kausi käynnistyy vapailla harjoituksilla siis varhain ensi viikon perjantaina Suomen aikaa. Aika-ajot ovat perinteisesti lauantaina ja itse kilpailu sunnuntaina.

Bottas eturivistä voittojahtiin päätöskisassa

25.11.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas lähtee loistavista asetelmista F1-kauden päätöskilpailuun Abu Dhabissa, vaikka joutuikin niukasti taipumaan Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltonille. Bottaksen on onnistuttava kukistamaan lähdössä Hamilton, jotta avaimet voittoon olisivat suomalaisen omissa käsissä.

Hopeanuolet valloittivat eturivin jo 57. kertaa kuninkuusluokassa, mikä nostaa heidät vain viiden päähän kaikkien aikojen ykköstilasta, vaikka Mercedes ei ole kisannut kuninkuusluokassa omana tiiminään vuosien 1955 ja 2010 välillä. Tämä tilasto kuvaa hyvin sitä dominanssia, mitä hopeanuolet ovat pitäneet yllä viimeiset viisi kautta.

Räikkösen jäähyväiset Ferrarilla

Ferrarin Kimi Räikkönen ajaa sunnuntaina viimeistä kertaa kilpaa Ferrarin tehdastallissa ennen siirtymistään Sauber-talliin ensi kaudeksi. Räikkönen jahtaa kisassa palkintokoroke-ennätystään, mutta sinne pääsemiseksi täytyy todennäköisesti ohittaa jompikumpi Mercedes-kuljettajista sekä kolmantena starttaava tallikaveri Sebastian Vettel ja onnistua pitämään Red Bull-kuskit takanaan.

Ferrarille pientä toivonkipinää tuo se fakta, että Mercedes-kuljettajien voimanyksiköissä on rutkasti kilometrejä takanaan, joten onko heistä punaisten autojen haastajiksi, mikäli Ferrarit pääsevät edelle kilpailun aikana. Red Bull-kuskit haluavat myös nousta palkintokorokkeelle, kun Daniel Ricciardo jättää jäähyväiset itävaltalaistiimille eikä ”hymyilevä aussi” voisi vaikeata loppukautta kruunata paremmin kuin palkintosijalla.

Alonson viimeinen kisa kuninkuusluokassa?

Fernando Alonso starttaa sunnuntaina toistaiseksi uransa viimeistä kertaa kuninkuusluokan osakilpailuun. Alonson tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä hämärän peitossa, mutta hän osallistuu ensi kaudella kestävyysautojen WEC-sarjan lisäksi Indianapoliksen 500 mailin kisaan.

Kaksinkertainen maailmanmestari haluaisi päättää F1-taipaleensa pistesijaan, mutta se tulee ajamalla olemaan Alonsolle todella vaikeata Abu Dhabin iltakisassa.

F1-kauden päätöskisa käynnistyy klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ferrarit riskitaktiikalla voittokamppailuun Brasiliassa

11.11.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton saavutti hopeanuolelle sen 100. paalupaikkansa kuninkuusluokassa Brasilian GP:n aika-ajoissa. Sadekuurot häiritsivät lauantain aika-ajoja, mutta siitä huolimatta Ferrari valitsi riskitaktiikan, joka nostaa Maranellon punaiset kisan voittajasuosikeiksi.

Ferrari otti ison riskin aika-ajojen toisessa osiossa, kun Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen ajoivat sadekuurojen välissä nopeimmat aikansa muista poiketen pehmeillä renkailla. Täten Ferrarien taktiikat ovat joustavampia olosuhteiden muutoksille, sillä he pystyvät ajamaan Mercedes-kuljettajia pidemmän avausstintin.

Red Bullin Max Verstappenia on varottava startissa, sillä hän yrittää varmasti hyödyntää superpehmeät renkaansa viidennestä lähtöruudusta. Mustina hevosina kisaan ovat kuudentena ja seitsemäntenä lähtevät Sauberit, joista tällä kertaa Marcus Ericsson oli Charles Leclerciä nopeampi.

Tuomaristo jälleen puheenaiheena

Hamilton sortui aika-ajoissa estelemään sekä Räikköstä että Sergei Sirotkinia. Tuomaristo ei edes tutkinut viisinkertaisen maailmanmestarin toimia, vaikka tällä kaudella on pienemmistäkin rikkeistä jaettu lähtöruuturangaistuksia. Myös Vettel ei noudattanut auton punnituksessa sovittuja sääntöjä, minkä huipuksi Ferrari-kuski vielä rikkoi FIA:n punnituslaitteen. Molemmille kuljettajille olisi mielestäni pitänyt antaa kolmen lähtöruudun rangaistukset. Tuomaristo ”rankaisi” Vetteliä vain huomautuksella ja pienellä rahasakolla, mikä nosti jälleen puheet ammattituomareiden palkkaamisesta kuninkuusluokkaan.

McLaren-tallille ei kuulu kuninkuusluokassa positiivisia asioita, mutta kuninkuusluokan ulkopuolelta kuului eilen uutisia, kun McLaren julkisti osallistuvansa ensi toukokuussa ajettavaan Indianapolisin 500 mailin kisaan yhdessä Fernando Alonson kanssa. Alonso saa näin ollen uuden mahdollisuuden tavoitella moottoriurheilun triplakruunua, kun hän jättää formula ykköset tämän kauden päätteeksi.

Brasilian osakilpailu käynnistyy iltaseitsemän jälkeen Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys

Ricciardo vei paalun Verstappenin nenän edestä Meksikossa

28.10.2018 F1-ennakot

Kaikki odottivat harjoituksia dominoineen Max Verstappenin ottavan paalun sunnuntaiseen Meksikon osakilpailuun, mutta se olikin hänen Red Bull-tallitoverinsa Daniel Ricciardo, joka ryösti paalun tallikaverinsa nenän edestä viimeisellä aikakierroksella.

Red Bull-tallille kyseessä oli ensimmäinen eturivin valloitus V6-hybridiaikakaudella ja ensimmäinen sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n. Ricciardolle kyseessä oli uran kolmas paalupaikka ja ensimmäinen Monacon ruhtinaskunnan ulkopuolella saavutettu ykkösruutu.

Ratkeavatko maailmanmestaruudet Meksikossa?

Red Bullien takaa lähtevät maailmanmestaruuskandidaatit Lewis Hamilton sekä Sebastian Vettel. Meksikon GP:n on päätyttävä Vettelin voittoon, jolloin Hamilton ei saa sijoittua seitsemän parhaan joukkoon, jotta maailmanmestaruusratkaisu siirtyisi Brasilian osakilpailuun. Mercedes tarvitsee 20 pistettä enemmän tämänpäiväisestä kisasta kuin Ferrari, jotta he varmistaisivat jo viidennen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Suomalaiset starttaavat sitten kolmosrivistä, kun Valtteri Bottas oli viides ja Kimi Räikkönen kuudes. Suomalaisten on vaikeata nousta voittokamppailuun ellei eturivissä tapahdu kolareita tai Meksikon tummeneva taivas repeä.

Nähdäänkö sadekelin arpapeliä?

Näyttää vahvasti siltä, että kisan lähestyessä sadekelin todennäköisyys kasvaa Meksikossa, joten kisasta voi hyvinkin tulla lukuisten turva-autojen ja jopa punaisten lippujen värittämä, mikäli sade-ennusteet pitävät paikkansa.

Red Bull-talli ei ole tällä kaudella pystynyt sadekelillä samanlaisiin suorituksiin kuin edellisinä vuosina, joten kisasta voi tulla hyvinkin mielenkiintoinen. Räikkönen on kehunut Ferrarin ajettavuutta sadekelissä aiemmin tällä kaudella, joten voisiko sadekeli olla se tekijä, jonka avulla Ferrari siirtää mestaruuskamppailun vielä Interlagosin radalle kahden viikon päähän.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Räikkönen eturivistä voittotaisteluun Austinissa

21.10.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi upean aika-ajon, vaikka jäikin kolmanneksi ja vain seitsemän sadasosan päähän Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Ferrarin Sebastian Vettel kiilasi vielä Hamiltonin ja Räikkösen väliin, mutta lähtöruuturangaistus pudottaa Vettelin viidenteen lähtöruutuun.

Räikkösellä on loistavat mahdollisuudet eturivistä taistella Yhdysvaltain GP:n voitosta, sillä hän on ainoa kahden kärkitallin kuljettajista, joka starttaa kisan ultrapehmeillä renkailla, joiden pitäisi antaa suomalaiselle etulyöntiaseman ainakin startissa. Räikkönen lähtee varmasti isolla riskillä starttiin, sillä hänellä ei ole mitään menetettävää toisin kuin Hamiltonilla, joka voi varmistaa jo sunnuntaina historiallisen viiden maailmanmestaruutensa, jos britti saa kerättyä Austinista kahdeksan pistettä enemmän kuin Vettel.

Red Bull-tallissa on vuorostaan kaksijakoiset tunnelmat, sillä Daniel Ricciardo lähtee neljäntenä ja Max Verstappen vasta 13:ntena. Verstappenin auton takaripustus petti eilisissä aika-ajoissa, kun nuori hollantilainen ajoi liian räväkästi kanttikivitysten yli. Verstappen on ennenkin tällä kaudella tehnyt isoja nousuja, joten hänellä on taas kaikki mahdollisuudet kärkiviisikkoon.

Kärkikymmenikköön tungosta

Kärkikymmeniköstä starttaa sunnuntain osakilpailuun peräti seitsemän eri autonvalmistajaa, joten Ferrarien, Mercedesten ja Red Bullien lisäksi myös Force Indiat, Renaultit sekä Sauberit hätyyttelevät kärkikymmenikköä. Renault pitää tällä hetkellä autonvalmistajien neljättä sijaa vain kahdeksan pisteen erolla Haasiin. Force India vuorostaan yrittää nousta viidenneksi ohi McLarenin, kun eroa on vielä 15 pistettä wokingilaisten eduksi ennen neljää päätöskisaa.

Yhdysvaltain GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa Austinin, Circuit of the Americasin radalla.

Lähtöjärjestys