Selaat arkistoa kohteelle F1-ennakot.

Bottas eturivistä voittojahtiin päätöskisassa

25.11.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas lähtee loistavista asetelmista F1-kauden päätöskilpailuun Abu Dhabissa, vaikka joutuikin niukasti taipumaan Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltonille. Bottaksen on onnistuttava kukistamaan lähdössä Hamilton, jotta avaimet voittoon olisivat suomalaisen omissa käsissä.

Hopeanuolet valloittivat eturivin jo 57. kertaa kuninkuusluokassa, mikä nostaa heidät vain viiden päähän kaikkien aikojen ykköstilasta, vaikka Mercedes ei ole kisannut kuninkuusluokassa omana tiiminään vuosien 1955 ja 2010 välillä. Tämä tilasto kuvaa hyvin sitä dominanssia, mitä hopeanuolet ovat pitäneet yllä viimeiset viisi kautta.

Räikkösen jäähyväiset Ferrarilla

Ferrarin Kimi Räikkönen ajaa sunnuntaina viimeistä kertaa kilpaa Ferrarin tehdastallissa ennen siirtymistään Sauber-talliin ensi kaudeksi. Räikkönen jahtaa kisassa palkintokoroke-ennätystään, mutta sinne pääsemiseksi täytyy todennäköisesti ohittaa jompikumpi Mercedes-kuljettajista sekä kolmantena starttaava tallikaveri Sebastian Vettel ja onnistua pitämään Red Bull-kuskit takanaan.

Ferrarille pientä toivonkipinää tuo se fakta, että Mercedes-kuljettajien voimanyksiköissä on rutkasti kilometrejä takanaan, joten onko heistä punaisten autojen haastajiksi, mikäli Ferrarit pääsevät edelle kilpailun aikana. Red Bull-kuskit haluavat myös nousta palkintokorokkeelle, kun Daniel Ricciardo jättää jäähyväiset itävaltalaistiimille eikä ”hymyilevä aussi” voisi vaikeata loppukautta kruunata paremmin kuin palkintosijalla.

Alonson viimeinen kisa kuninkuusluokassa?

Fernando Alonso starttaa sunnuntaina toistaiseksi uransa viimeistä kertaa kuninkuusluokan osakilpailuun. Alonson tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä hämärän peitossa, mutta hän osallistuu ensi kaudella kestävyysautojen WEC-sarjan lisäksi Indianapoliksen 500 mailin kisaan.

Kaksinkertainen maailmanmestari haluaisi päättää F1-taipaleensa pistesijaan, mutta se tulee ajamalla olemaan Alonsolle todella vaikeata Abu Dhabin iltakisassa.

F1-kauden päätöskisa käynnistyy klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ferrarit riskitaktiikalla voittokamppailuun Brasiliassa

11.11.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton saavutti hopeanuolelle sen 100. paalupaikkansa kuninkuusluokassa Brasilian GP:n aika-ajoissa. Sadekuurot häiritsivät lauantain aika-ajoja, mutta siitä huolimatta Ferrari valitsi riskitaktiikan, joka nostaa Maranellon punaiset kisan voittajasuosikeiksi.

Ferrari otti ison riskin aika-ajojen toisessa osiossa, kun Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen ajoivat sadekuurojen välissä nopeimmat aikansa muista poiketen pehmeillä renkailla. Täten Ferrarien taktiikat ovat joustavampia olosuhteiden muutoksille, sillä he pystyvät ajamaan Mercedes-kuljettajia pidemmän avausstintin.

Red Bullin Max Verstappenia on varottava startissa, sillä hän yrittää varmasti hyödyntää superpehmeät renkaansa viidennestä lähtöruudusta. Mustina hevosina kisaan ovat kuudentena ja seitsemäntenä lähtevät Sauberit, joista tällä kertaa Marcus Ericsson oli Charles Leclerciä nopeampi.

Tuomaristo jälleen puheenaiheena

Hamilton sortui aika-ajoissa estelemään sekä Räikköstä että Sergei Sirotkinia. Tuomaristo ei edes tutkinut viisinkertaisen maailmanmestarin toimia, vaikka tällä kaudella on pienemmistäkin rikkeistä jaettu lähtöruuturangaistuksia. Myös Vettel ei noudattanut auton punnituksessa sovittuja sääntöjä, minkä huipuksi Ferrari-kuski vielä rikkoi FIA:n punnituslaitteen. Molemmille kuljettajille olisi mielestäni pitänyt antaa kolmen lähtöruudun rangaistukset. Tuomaristo ”rankaisi” Vetteliä vain huomautuksella ja pienellä rahasakolla, mikä nosti jälleen puheet ammattituomareiden palkkaamisesta kuninkuusluokkaan.

McLaren-tallille ei kuulu kuninkuusluokassa positiivisia asioita, mutta kuninkuusluokan ulkopuolelta kuului eilen uutisia, kun McLaren julkisti osallistuvansa ensi toukokuussa ajettavaan Indianapolisin 500 mailin kisaan yhdessä Fernando Alonson kanssa. Alonso saa näin ollen uuden mahdollisuuden tavoitella moottoriurheilun triplakruunua, kun hän jättää formula ykköset tämän kauden päätteeksi.

Brasilian osakilpailu käynnistyy iltaseitsemän jälkeen Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys

Ricciardo vei paalun Verstappenin nenän edestä Meksikossa

28.10.2018 F1-ennakot

Kaikki odottivat harjoituksia dominoineen Max Verstappenin ottavan paalun sunnuntaiseen Meksikon osakilpailuun, mutta se olikin hänen Red Bull-tallitoverinsa Daniel Ricciardo, joka ryösti paalun tallikaverinsa nenän edestä viimeisellä aikakierroksella.

Red Bull-tallille kyseessä oli ensimmäinen eturivin valloitus V6-hybridiaikakaudella ja ensimmäinen sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n. Ricciardolle kyseessä oli uran kolmas paalupaikka ja ensimmäinen Monacon ruhtinaskunnan ulkopuolella saavutettu ykkösruutu.

Ratkeavatko maailmanmestaruudet Meksikossa?

Red Bullien takaa lähtevät maailmanmestaruuskandidaatit Lewis Hamilton sekä Sebastian Vettel. Meksikon GP:n on päätyttävä Vettelin voittoon, jolloin Hamilton ei saa sijoittua seitsemän parhaan joukkoon, jotta maailmanmestaruusratkaisu siirtyisi Brasilian osakilpailuun. Mercedes tarvitsee 20 pistettä enemmän tämänpäiväisestä kisasta kuin Ferrari, jotta he varmistaisivat jo viidennen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Suomalaiset starttaavat sitten kolmosrivistä, kun Valtteri Bottas oli viides ja Kimi Räikkönen kuudes. Suomalaisten on vaikeata nousta voittokamppailuun ellei eturivissä tapahdu kolareita tai Meksikon tummeneva taivas repeä.

Nähdäänkö sadekelin arpapeliä?

Näyttää vahvasti siltä, että kisan lähestyessä sadekelin todennäköisyys kasvaa Meksikossa, joten kisasta voi hyvinkin tulla lukuisten turva-autojen ja jopa punaisten lippujen värittämä, mikäli sade-ennusteet pitävät paikkansa.

Red Bull-talli ei ole tällä kaudella pystynyt sadekelillä samanlaisiin suorituksiin kuin edellisinä vuosina, joten kisasta voi tulla hyvinkin mielenkiintoinen. Räikkönen on kehunut Ferrarin ajettavuutta sadekelissä aiemmin tällä kaudella, joten voisiko sadekeli olla se tekijä, jonka avulla Ferrari siirtää mestaruuskamppailun vielä Interlagosin radalle kahden viikon päähän.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Räikkönen eturivistä voittotaisteluun Austinissa

21.10.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi upean aika-ajon, vaikka jäikin kolmanneksi ja vain seitsemän sadasosan päähän Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Ferrarin Sebastian Vettel kiilasi vielä Hamiltonin ja Räikkösen väliin, mutta lähtöruuturangaistus pudottaa Vettelin viidenteen lähtöruutuun.

Räikkösellä on loistavat mahdollisuudet eturivistä taistella Yhdysvaltain GP:n voitosta, sillä hän on ainoa kahden kärkitallin kuljettajista, joka starttaa kisan ultrapehmeillä renkailla, joiden pitäisi antaa suomalaiselle etulyöntiaseman ainakin startissa. Räikkönen lähtee varmasti isolla riskillä starttiin, sillä hänellä ei ole mitään menetettävää toisin kuin Hamiltonilla, joka voi varmistaa jo sunnuntaina historiallisen viiden maailmanmestaruutensa, jos britti saa kerättyä Austinista kahdeksan pistettä enemmän kuin Vettel.

Red Bull-tallissa on vuorostaan kaksijakoiset tunnelmat, sillä Daniel Ricciardo lähtee neljäntenä ja Max Verstappen vasta 13:ntena. Verstappenin auton takaripustus petti eilisissä aika-ajoissa, kun nuori hollantilainen ajoi liian räväkästi kanttikivitysten yli. Verstappen on ennenkin tällä kaudella tehnyt isoja nousuja, joten hänellä on taas kaikki mahdollisuudet kärkiviisikkoon.

Kärkikymmenikköön tungosta

Kärkikymmeniköstä starttaa sunnuntain osakilpailuun peräti seitsemän eri autonvalmistajaa, joten Ferrarien, Mercedesten ja Red Bullien lisäksi myös Force Indiat, Renaultit sekä Sauberit hätyyttelevät kärkikymmenikköä. Renault pitää tällä hetkellä autonvalmistajien neljättä sijaa vain kahdeksan pisteen erolla Haasiin. Force India vuorostaan yrittää nousta viidenneksi ohi McLarenin, kun eroa on vielä 15 pistettä wokingilaisten eduksi ennen neljää päätöskisaa.

Yhdysvaltain GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa Austinin, Circuit of the Americasin radalla.

Lähtöjärjestys

Mercedes valloitti jälleen eturivin Suzukassa

6.10.2018 F1-ennakot

Mercedes-kuljettajat valloittivat eturivin lauantaina ajetuissa Japanin GP:n aika-ajoissa. Tällä kertaa Lewis Hamilton oli hopeanuolista paalulla ennen Valtteri Bottasta.

Ferrari teki hölmöilyllään viimeisestä osiosta helpon Mercedekselle, kun italialaistiimin molemmat kuljettajat lähtivät avausvetoihin muista poiketen välikelin renkailla. Sade yltyi session lopussa, joten molemmat Ferrarit saivat vain yhdet aikakierrokset, joissa sekä Kimi Räikkönen että Sebastian Vettel sortuivat ajovirheisiin. Räikkösen ja Mercedesten väliin ehti kiilata vain Red Bullin Max Verstappen, kun taas Vettelille kävi huonommin.

Vettelin ajovirhe pudotti hänet yhdeksänneksi, mutta Ferrari-kuljettaja pääsee lähtemään kisaan kuitenkin kahdeksantena Esteban Oconin lähtöruuturangaistuksen myötä. Todennäköisesti kärkikaksikon välinen piste-ero tulee kasvamaan sunnuntain kisan jälkeen jo yli 60 pisteeseen, mikä on Hamiltonin nykyvireeseen vertailtaessa aika mahdoton ero Vettelille enää kurottavaksi.

Mercedes-kuskit lähtevät muita kärkikuskeja kovemmilla renkailla kisaan, joten sekä Verstappenille että Räikköselle voi aueta lähdössä tilaisuus haastaa hopeanuolia. Jos Mercedekset pitävät lähdössä sijoituksensa, niin he todennäköisesti ajavat muilta maisemaan.

Hondalle vihdoinkin onnistuminen kotiradalla

Japanilainen moottorivalmistaja Honda antoi uusimman moottoripäivityksensä Toro Rossolle käyttöön juuri Japanin GP:n alla. Moottoripäivitys näyttää onnistuneen, sillä Brendon Hartley oli peräti kuudes ja Pierre Gasly seitsemäs. En usko, että Toro Rosso pystyy vielä kisavauhdissa haastamaan kärkikymmenikössä tasapäisesti muita vastaan, mutta aika-ajovauhdin parantuminen lupaa ensi kaudeksi hyvää Red Bullille.

Japanin GP:n lähtövalot sammuvat Suzukassa aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas paalulle Sotshissa

30.9.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas jatkoi täydellistä putkeaan Sotshissa, kun hän ajoi Venäjän GP:n paalupaikalle. Bottas on lyönyt jokaisessa Venäjän GP:n aika-ajossa tallikaverinsa koko F1-uransa ajan.

Aika-ajon viimeiseen osioon asti näytti vahvasti siltä, että MM-pistejohtaja Lewis Hamiltonille ei löytyisi haastajaa paalupaikasta. Sitten Bottas iski avausvedoilla neljä tuhannesosaa tallikaveriaan nopeamman ajan. Kun Hamilton sortui ajovirheeseen viimeisellä yrityksellään, niin Bottaksen paalua eivät pystyneet edes Ferrarit uhkaamaan.

Jos Bottas saa kisassa hyvän lähdön ja on tallikaveriaan nopeampi, niin uskon Mercedeksen antavan suomalaiselle mahdollisuuden ajaa voitosta. Ainoa uhka on se, jos Bottas on hitaampi kisavauhdissa kuin Hamilton, jonka taustapeileissä vaanivat Ferrarit. Tällöin Mercedeksen olisi todennäköisesti pakko käyttää tallimääräystä.

Ferrarit olivat iso pettymys

Ferrari toi Mercedeksen ohella yhden kauden suurimmista päivityspaketeista Sotshiin, mutta maranellolaiset joutuivat pettymään suorituskykyynsä aika-ajoissa. Sebastian Vettel oli kolmas ja Kimi Räikkönen neljäs. Ainoa valonpilkahdus on Sotshin pitkä pääsuora, joka mahdollistaa imuavun hyödyntämisen startissa, johon varmasti ainakin Vettel tulee pistämään kaiken peliin.

Kilpailun luonteen kannalta olisi toivottavaa, että molemmat Ferrarit pääsisivät ainakin toisen Mercedeksen ohi, sillä muuten luulen hopeanuolten ajavan Ferrareilta karkuun itse kisassa.

Red Bullit takarivistä pistejahtiin

Red Bullit palaavat tänä viikonloppuna takaisin vanhempaan moottoripäivitykseen, mikä tarkoittaa lähtöruuturangaistuksia kilpailuun. Täten muille avautui korkeita lähtöpaikkoja, kun Haasin Kevin Magnussen oli viides ja Force Indian Esteban Ocon kuudes. Sotshi olisi otollinen mahdollisuus Force Indialle kuroa piste-eroa kiinni muihin keskikastin talleihin, kun Singapore oli tiimille täysi pannukakku.

Sauber sai molemmat autonsa mukaan aika-ajon päätösosioon, kun Charles Leclerc oli seitsemäs ja Marcus Ericsson kymmenes. Jos Daniel Ricciardo ja Max Verstappen selviävät takarivistä kisan maaliin, niin Red Bull-kaksikko taistelee vähintään sijoituksesta Leclercin kanssa. Lähdössä ja avauskierroksilla kannattaa seurata Red Bull-kuljettajia.

Venäjän GP:n lähtövalot sammuvat poikkeuksellisesti jo klo 14.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamiltonin megakierros siivitti paalulle Singaporessa

16.9.2018 F1-ennakot

Singaporen katurata ei ole viime vuosina sopinut Mercedeksen autolle, mutta Lewis Hamiltonin megakierros lauantain aika-ajoissa nosti hopeanuolen värit takaisin paalupaikalle. Hamiltonilla on loistava mahdollisuus vankistaa entisestään MM-johtoansa.

Ferrarit olivat olleet aina aika-ajoihin saakka kovimmassa vauhdissa, kunnes Hamilton löysi hirmuvauhdin aika-ajojen jälkimmäiselle puoliskolle. Hamiltonin kanssa maailmanmestaruudesta taisteleva Sebastian Vettel oli kolmas ja jäi peräti 0,6 sekunnin päähän paalusta.

MM-kärkikaksikon väliin kiilasi Max Verstappen, joka joutui taistelemaan läpi aika-ajon voimanlähteensä kanssa, joten Red Bull-kuski onnistui erinomaisesti varsinkin, kun verrataan tallikaveri Daniel Ricciardoon, joka jäi vasta kuudenneksi. Eturivistä lähtevä Verstappen pistää varmasti kaiken peliin lähdössä, joten häntä kannattaa sekä Hamiltonin että Vettelin pitää silmällä startissa.

Vaikea kisa edessä suomalaisilla

Mercedeksen Valtteri Bottas jäi neljänneksi. Eroa tallikaveriin kertyi peräti 0,7 sekuntia. Ferrarin Kimi Räikkönen oli viides, mutta hän hävisi tallikaverilleen vain reilun 0,1 sekuntia. Suomalaisille on luvassa vaikea kisa normaaliolosuhteissa, mutta mahdolliset sadekuurot voisivat muuttaa voimasuhteita suomalaisille suosiollisiksi. Uskon siihen, että tänään ainakin toinen suomalaisista seisoo kilpailun päätteeksi palkintokorokkeella.

Otetaan kiinni vielä Räikkösen uudesta Sauber-sopimuksesta. Räikkösen kaksivuotinen sopimus julkaistiin aiemmin tällä viikolla, joten se on saanut paljon palstatilaa lehdissä tällä viikolla. Näen sen positiivisena asiana, sillä ensinnäkin Sauberilla Räikkönen saa tasapuolisen mahdollisuuden tallikaverinsa kanssa, mitä hän ei ole saanut Ferrarilla. Näen, että tässä on samanlaisia piirteitä kuin Lotus-siirrossa, eipä silloinkaan kukaan olisi uskonut suomalaisen pystyvän ajamaan kovia suorituksia.

Singaporen GP:n lähtövalot sammuvat iltavalaistuksessa klo. 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Räikkönen vihdoinkin paalulle Ferrarin kotiluolassa

2.9.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen voitti tallikaveri Sebastian Vettelin taistelussa Italian GP:n paalupaikasta Monzassa. Ferrari on viimeksi valloittanut eturivin Monzassa kaudella 1994. Räikköselle paalu oli ensimmäinen sitten viimevuotisen Monacon GP:n.

Räikkönen on oikeastaan ollut nyt kahtena viikonloppuna radan nopein kuski, joten onneksi tällä kertaa kaikki palaset loksahtivat paikoilleen myös aika-ajoissa. Kisan yksi ratkaisusta saatetaan nähdä jo startissa, jossa suomalaisen on onnistuttava erityisesti tallikaveri Vetteliä paremmin, sillä saksalainen näytti jo tämän vuoden Kiinan GP:ssä, että mitä hän on valmis tekemään johtopaikan eteen.

Kysymys kuuluukin, että saako Räikkönen ajaa Vetteliä vastaan voitosta. Saa, jos suomalainen on vain riittävän nopea läpi kisan, jotta hän ei altista tallikaveriaan esimerkiksi kolmantena starttaavan Lewis Hamiltonin hyökkäyksille. Monzan radalla on vaikeata seurata edellä ajavaa sekä huolehtia renkaista samanaikaisesti, joten ratasijoitus on merkittävä rengaskuluman kannalta.

Jos uusimmat huhut Saksasta pitävät paikkaansa, niin tämä voi olla suomalaisen viimeinen mahdollisuus voittaa Ferrarin kotiradalla.

Ricciardoa pidettävä silmällä kisassa

Red Bullin Daniel Ricciardo lähtee moottorirangaistusten myötä vasta takarivistä. Ricciardoa kannattaa pitää silmällä kisassa, sillä australialainen on ennenkin esittänyt uhkarohkeita ohituksia juuri täällä Monzan radalla.

Avausmutka on edellisen kisan tavoin erittäin tiukka Monzassa, joten startissa voi hyvinkin kolista, mikä voi nostaa Ricciardon jopa helpostikin kärkikuusikkoon tämänpäiväisessä kisassa.

Muuttuuko Monzan rataprofiili ensi kaudeksi?

Monza on mielestäni menettänyt hieman hohtoansa näiden lukuisten ulosajoalueiden vuoksi, sillä oheisluokissa useat kuljettajat hyötyivät näistä oikomisista enemmän kuin kärsivät. Onneksi Monzan rataa saatetaan muuttaa ensi kaudeksi, jolloin muun muassa tämä ensimmäinen shikaani poistuisi kokonaan.

Jännittävä Italian GP starttaa klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamiltonin täydellinen ajoitus toi ennätyspaalun Spassa

26.8.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti historiallisen viidennen paalupaikan Belgian GP:n aika-ajoissa Span radalla. Hamiltonin ajoitus oli täydellinen, sillä hän ajoi sateen sotkemassa viimeisessä osiossa ainoastaan viimeisen aikakierroksensa virheettömästi.

Hamilton saa rinnalleen Ferrarin Sebastian Vettel, joka jäi paalusta kuitenkin musertavat 0,7 sekuntia. Jos kisa ajetaan kuivalla kelillä, niin MM-sarjan kärkikaksikko ratkaisee keskenään Belgian GP:n voittajan. Spassa lähtö ei ole kaikki kaikessa, sillä pitkälle Kemmelin suoralle voi imuavun turvin nousta vielä johtajan ohi varsinkin avauskierroksella.

Konkurssin partaalta toiseen lähtöriviin

Force India oli ehdottomasti aika-ajojen sensaatio, sillä vielä keskiviikkona ei ollut varmaa, että he saisivat osallistua edes koko kisaviikonloppuun. Lawrence Strollin johtama omistajaryhmä osti Force India-tallin, mutta vasta kansainvälisen autoliitto FIA:n sekä kaikkien F1-tallien suostumuksella, heille annettiin oikeus osallistua tähän viikonloppuun. Tähän liittyi vielä ehtona se, että Force India luopuu edellisen omistajaryhmän aikana saavutetuista MM-pisteistä, joten heidän tiimipisteensä on nollattu ennen tätä viikonloppua. Kuljettajien MM-pisteisiin ei onneksi kajottu.

Esteban Ocon ja Sergio Perez hyödynsivät epävakaat olosuhteet aika-ajojen päätösosiossa, kun Ocon oli kolmas ja Perez neljäs. Kuivalla kelillä he eivät pysty pitämään palkintosijoitusta, joten he varmasti toivovat sateista kisaa, sillä se varmasti nostaisi heidän osakkeitaan.

Ferrari ja Red Bull sekoilivat

Vaikka Vettel ajoikin eturiviin, niin ei hänenkään viimeinen osionsa ollut täydellinen. Sade yllätti tallit ajoituksellaan, jolloin Ferrarin mekaanikot siirsivät liian nopeasti Vettelin autoa takaisin pilttuuseen, minkä seurauksena saksalaisen auton pohja raahautui pitkin asvalttia. Näyttää siltä, että Ferrari-kuski selvisi tilanteesta säikähdyksellä.

Samaa ei voi sanoa Ferrari-tallikaveri Kimi Räikkösestä, jolta loppui polttoaine viime minuuteilla virheellisen laskelman seurauksena. Räikkönen oli ollut koko viikonlopun kärkivauhdissa, joten Ferrarin laskuvirhe ei olisi voinut osua huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Suomalainen oli itse asiassa paaluajassa kiinni vielä ennen radan kuivumista session lopussa.

Räikkönen starttaa kisaan kolmannesta lähtörivistä, rinnaltaan entinen tallikaveri Romain Grosjean, joka oli viides. Ferrari-kuski jahtaa kisassa uransa 100. palkintosijoitusta, mutta voittoon asti ei ole mahdollisuutta ilman vesisadetta tai kärkikuskien kolarointia.

Myös Red Bull-tallissa päädyttiin virhelaskelmiin, sillä ainakin Max Verstappenilta loppui bensa aika-ajon lopussa. Verstappen oli seitsemäs ennen tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Varmasti myös Red Bull-kaksikko toivoo sateista kilpailua, sillä kuivalla he kärsivät Renault’n tehonpuutteesta.

Bottas matkaan takarivistä

Mercedeksen Valtteri Bottas joutuu moottoriosien vaihdon seurauksena lähtemään sunnuntain kisaan takarivistä. Bottaksen kannalta vaihtelevat olosuhteet voisivat olla parempi vaihtoehto kuin pelkkä kuiva tai täysi sadekeli, sillä silloin myös onnella on näppinsä pelissä. Todennäköisesti suomalaiskuskilla on hyvät mahdollisuudet nostaa hopeanuolensa kärkikuusikkoon.

Belgian GP:n lähtövalot sammuvat legendaarisella Span radalla klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton kiilasi paalulle sateisella Hungaroringillä

29.7.2018 F1-ennakot

Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen olivat miehittämässä suomalaista eturiviä, kunnes Lewis Hamilton nappasi paalun suomalaiskaksikon nenän edestä sateisissa Unkarin GP:n aika-ajoissa. MM-pistejohtajalle paalu oli uran 77:s.

Hamilton ja Bottas olivat läpi aika-ajojen ajallisesti todella lähellä toisiaan, kun taas Räikkönen oli huomattavasti paremmin sinut autonsa kanssa sadekelillä kuin Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel. Lopulta Vettel sai taisteltua itsensä tallikaverinsa rinnalle toiseen lähtöriviin.

Ferrari hakee samanlaisia startteja kuin Unkarissa vuonna 2015, kun kolmantena ja viidentenä startanneet Maranellon punaiset olivat kaksoisjohdossa avausmutkien jälkeen. Viime kaudella Ferrari juhli juuri täällä Unkarissa viimeksi kaksoisvoittoa. Historia ei ole kuitenkaan ollut suosiollinen Hungaroringillä voittaneelle kuljettajalle, sillä kisan voittaja on viimeksi juhlinut kauden päätteeksi maailmanmestaruutta kaudella 2004.

Sainz ja Gasly yllättäjinä

Renault’n Carlos Sainz ja Toro Rosson Pierre Gasly olivat aika-ajojen suurimpia onnistujia, kun kyseinen kaksikko miehittää kolmatta lähtöriviä. He jättivät sadekelissä taakseen jopa Red Bullin Max Verstappenin, joka selitteli huonoa aika-ajoa, sillä että tämänvuotinen RB14-auto ei sovellu sadekelille yhtä hyvin kuin edeltäjänsä. Kyllä Red Bullin rengasvalinnatkin voidaan kyseenalaistaa, sillä varsinkin Daniel Ricciardon kohdalla voidaan sanoa ajoitusten epäonnistuneen.

Verstappen starttaa seitsemäntenä ja Ricciardo vasta 12:ntena, joten näiltä sijoilta voivat Red Bull-kuskit unohtaa kokonaan voittotaistelun. Red Bullilta odotettiin tänä viikonloppuna huomattavasti enemmän, joten tämänhetkistä suorituskykyä voidaan pitää pettymyksenä.

Myöhään perjantai-iltana Lontoossa selvitystilaan ajautuneelle Force India-tallille kuuluu myös radalla huonoja asioita. Kumpikaan Force India-tallin kuljettajista ei yltänyt edes aika-ajojen toiseen osioon eikä tulevaisuuskaan näytä hyvältä ilman uusia omistajia tai rahoitusta, jolla auton suorituskyky saataisiin parannettua.

Unkarin GP käynnistyy helteiseltä Hungaroringin radalta klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys