Selaat arkistoa kohteelle F1-ennakot.

Vettel peittosi Bottaksen niukasti Kanadan paalutaistossa

10.6.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel starttaa sunnuntai-iltana Suomen aikaan ajettavaan Kanadan GP:hen paalupaikalta. Vettel kävi kovan paalutaiston Mercedeksen Valtteri Bottaksen, joka lähtee eturivistä haastamaan saksalaista jo avausmutkassa.

Kisaan lähdetään mielenkiintoisista lähtöasetelmista, sillä Red Bull-kuljettajat lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla kuin Ferrari- ja Mercedes-kuljettajat. Max Verstappen lähtee kolmantena eikä hän tule ottamaan taka-askelia lähdössä. Verstappenin on päästävä lähdössä kärkeen, sillä muuten hänen rengasetunsa menee hukkaan muiden perässä ajaessa. Daniel Ricciardo ei saanut kaikkea irti, joten hän jäi kuudenneksi. Ricciardoa pitää tarkkailla kisan aikana, sillä hän voi tehdä näyttäviä ohituksia itse kisassa.

Mercedeksen Lewis Hamilton ei onnistunut neulansilmän jarrutuksessa oikeastaan kertaakaan, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille paalumahdollisuudet. Hamilton starttaa neljäntenä eikä kärkikolmikkoon ole helppoa nousta ilman muiden ongelmia.

Ferrarin Kimi Räikkönen teki ajovirheen viimeisellä yrityksellään, mikä maksoi suomalaiselle muutaman sijoituksen. Räikkönen starttaa viidentenä eikä avauskierroksella saa päästää Ricciardoa ohi, sillä ohittaminen ei ole helppoa Montrealin katuradalla.

Näkisin, että kilpailun voittotaistelu käydään pääasiassa Vettelin ja Bottaksen välillä, jolloin lähdöllä on erittäin suuri merkitys voiton kannalta. Verstappen voi nousta voittotaisteluun, mikäli hän pääsee kärkikaksikon edelle lähdössä, jolloin Red Bull-kuski pystyisi hyödyntämään rengasetunsa. Jos turva-auto nähdään kisan alkupuolella, niin se nostaisi Verstappenin ja Red Bullin voittomahdollisuuksia, sillä kahden stopin taktiikka on tässä tilanteessa nopeampi kuin yksi pysähdys.

Kanadan GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla.

Lähtöjärjestys

Ricciardo jälleen paalulle Monacossa

27.5.2018 F1-ennakot

Red Bullin Daniel Ricciardo oli selvästi muita nopeampi Monacon GP:n aika-ajoissa lauantaina. Ricciardolle paalu oli vasta uran toinen kuninkuusluokassa. Avauspaalunsa Red Bull-kuski saavutti myös ruhtinaskunnassa kaudella 2016.

Ricciardo oli ennakkosuosikki paalulle, sillä hän oli nopein jokaisella harjoitusjaksolla Monacossa. Australialaisen aika-ajosta helpomman teki se, että tallikaveri Max Verstappen ajoi seinään lauantaisten harjoitusten viimeisillä minuuteilla. Täten Verstappenin autoa ei saatu aika-ajoon mennessä korjattua, joten hän starttaa kisaan koko joukon perältä. Hollantilaisen on opittava kontrolloimaan paremmin hermojansa, sillä hänen virheensä ovat maksaneet tällä kaudella runsaasti pisteitä sekä hänelle että Red Bullille.

Verstappenin ulosajo avasi muille paikan eturiviin, jonka Ferrarin Sebastian Vettel otti nimiinsä. Vettel yrittää varmasti haastaa paalumies Ricciardon Saint Devoten avausmutkaan kiihdytettäessä. Toivottavasti siitä selvittäisiin kuitenkin ilman osumia. Toisesta rivistä starttaavat Mercedeksen Lewis Hamilton ja Ferrarin Kimi Räikkönen. Hamilton varmasti kyttää eturivin kuskien virheitä avauskierroksella.

Räikkönen on ihan hyvissä asetelmissa kisaa ajatellen. Ainoa huono asia on se, että hänen tallikaverinsa on edellä, joten jos Ferrarit ovat kisassa erittäin lähellä toisiaan, niin esimerkiksi turva-auton tullessa radalle, se voi maksaa takana olevalle sijoituksia varikkopysähdysten yhteydessä. Mercedeksen Valtteri Bottas ei saanut aivan parasta suorituskykyä irti autostaan, joten suomalainen jäi viidenneksi. Bottaksella on aika samanlainen tilanne kuin maanmiehellään, että kisataktiikan vaihtaminen voi olla vaikeata, jos hän on liian lähellä tallikaveriaan kisan aikana.

Force Indiat yllättivät aika-ajoissa

Odotin tästä viikonlopusta vaikeata Force Indialle, sillä ainakin alkukaudesta heidän autostaan puuttui paljon downforcea eikä Monacossa ole pitkiä suoria olleenkaan, jossa Mercedeksen voimanlähde pääsisi oikeuksiinsa. Aika-ajot olivat kuitenkin tiimille menestys, sillä Esteban Ocon oli peräti kuudes ja Sergio Perez yhdeksäs. ”Vaaleanpunaisille panttereille” voi olla tiedossa suuri pistepäivä, mikäli molemmat pystyvät hallitsemaan hermonsa 78 kierroksen mittaisen kisan ajan.

Toro Rossot olivat hyvässä vireessä harjoituksissa, mutta vain Pierre Gasly onnistui aika-ajoissa. Gasly oli kymmenes, kun tallikaveri Brendon Hartley epäonnistui ja starttaa Romain Grosjeanin rangaistuksen myötä vasta 15:ntenä.

Onnistujiin kuului myös kotiyleisönsä edessä ajava debytantti Charles Leclerc, joka oli 14:s. Kokenut tallikaveri Marcus Ericsson starttaa 16:ntena. Leclercistä tulee sunnuntaina ensimmäinen kotiyleisönsä edessä kuninkuusluokassa ajava kuski sitten Olivier Berettan ja kauden 1994.

Muuttavatko rengastaktiikat kisan kulkua?

Hyperpehmeiden renkaiden ei uskota kestävän edes 20 kierrosta tällä katuradalla, joten varsinkin top 10:n ulkopuolelta starttaavilla voi olla hyviä mahdollisuuksia sekoittaa kärkikymmenikköä, sillä suurin osa heistä tulee starttaamaan ultrapehmeillä renkailla.

Takarivistä starttaava, radan nopeimmalla autolla, Verstappen voi hyvinkin nousta pisteille vaihtoehtoisella taktiikalla, jos hollantilainen vain onnistuu pitämään hermonsa kurissa.

Monacoon on myös luvattu sadetta kisan ajaksi, joten kaikki strategiat voidaan heittää romukoppaan, jos sadetta tulee riittävästi ennen lähtövalojen sammumista.

Legendaarinen Monacon GP käynnistyy klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton takaisin paalukantaan Barcelonassa

13.5.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan Espanjan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamiltonille paalu oli ensimmäinen sitten Australian kauden avausviikonlopun.

Mercedeksen loistavaa aika-ajoa täydensi Valtteri Bottas, joka hävisi paalun vain neljällä sadasosalla. Bottas on ollut koko viikonlopun todella hyvässä vauhdissa, joten suomalaisen täytyy vain lähdössä päästä ohi tallikaveristaan, jotta hän pystyy tyhjällä radalla hyödyntämään hyvää kisavauhtiansa.

MM-sarjaa aina edelliseen kisaan asti johtanut Ferrarin Sebastian Vettel starttaa iltapäivän kisaan kolmantena ennen tallikaveriaan Kimi Räikköstä. Vettel yrittää varmasti jopa pienellä riskillä päästä hopeanuolten väliin jo heti startissa, joten siinä voi aueta Räikkösen sauma nousta kisassa palkintokorokkeelle.

Red Bullit haastajina kisaan

Red Bullit miehittävät jälleen kolmannen lähtörivin Max Verstappenin johdolla. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyvätkö Verstappen ja tallikaveri Daniel Ricciardo haastamaan Ferraria tai Mercedestä itse kisassa. Kisapäivä valkeni Barcelonassa sateisissa merkeissä, joten rata tulee olemaan kisassa erittäin liukas, sillä öinen sade on huuhtonut radasta lähes kaiken rengaskumin pois.

Pystyisikö Red Bull-kuljettajat haastamaan voitosta tämän liukkaan radan ansiosta? Liukkaasta radasta johtuen kisassa tullaan varmasti näkemään paljon ulosajoja kuten perjantain avausharjoituksissa. Monissa kisoissa sekä viime että tällä kaudella on Red Bull yrittänyt vähän erilaisia taktiikoita, joten se voi avata heille tänään mahdollisuuden voittotaisteluun.

Yksi aika-ajojen yllättäjistä oli Sauberin Charles Leclerc, joka on selvästi pystynyt nostamaan tasoaan viime kisoissa. Viime kauden F2-mestari Leclerc on selvästi jättämässä Marcus Ericssonia varjoonsa, joten katsotaan pystyykö monacolainen yltämään tänään 14:nnestä ruudusta jälleen pisteille.

Force Indiat olivat vaikeuksissa Barcelonan radalla kuten vähän odotettiinkin. Esteban Ocon oli 13:s ja Sergio Perez 15:s. Viime kaudet tasaisesti keskikastin parhaimpana tallina operoinut Force India on ollut suurissa vaikeuksissa autonsa kanssa eikä nykyisestä kurjimuksesta ole ulospääsyä ilman taloudellista panostusta.

Edellisen kerran GP-voittoa juuri Barcelonassa Pastor Maldonadon johdolla vuonna 2012 juhlinut Williams-talli on pudonnut nyt koko joukon hännille. Williams maksaa tällä hetkellä hintaa kuskipolitiikastaan, sillä kahdella kokemattomalla kuskilla on vaikeata kehittää autoaan kauden aikana nykyisten sääntöjen aikakaudella. Perjantaina avausosion ajanut Robert Kubica pitäisi saada kipeästi toiseksi kisakuskiksi, mikäli Williams-talli haluaisi nousta ylös nykyisestä aallonpohjastaan.

Lähtöjärjestys

Vettel otti kolmannen peräkkäisen paalun Bakussa

29.4.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti paalupaikan sunnuntaiseen Azerbaidzanin osakilpailuun. Vettel on paalulla kolmatta kertaa peräkkäin tällä kaudella sekä urallaan jo 53. kerran.

Maranellon punaiset näyttivät miehittävän eturivin jälleen kerran, kunnes Kimi Räikkönen sortui ajovirheeseen radan viimeisellä sektorilla. Räikkönen oli ennen virhettään ehtinyt ajamaan pohja-ajat kahdelle avaussektorille. Ferrarin suomalaiskuski starttaa kisaan kuudennesta lähtöruudusta.

Tämänpäiväisessä kisassa voi kuitenkin vielä tapahtua paljon asioita, sillä olosuhteet tulevat olemaan erittäin haastavat Bakun ahtaalla katuradalla. Bakun rata on ollut erittäin likainen koko viikonlopun eikä rata ole vielä sunnuntaiaamun oheisluokkiin mennessä merkittävästi puhdistunut. Myös jopa yli 60 km/h puhaltava tuuli voi aiheuttaa lukuisia ulosajoja sunnuntain kisassa, sillä kuljettajien on erittäin vaikeata löytää jarrutuspaikkoja puuskittaisen tuulen takia.

Hamiltonilla iskun paikka

Mercedeksen Lewis Hamilton pystyi lyömään aika-ajoissa tallikaveri Valtteri Bottaksen ensimmäistä kertaa sitten Australian GP:n. Hamiltonilla on loistava iskun paikka avausmutkassa, sillä hän starttaa sisäpuolelta avausmutkaan kiihdytettäessä. Hallitsevan maailmanmestarin olisi myös saatava pisteitä riistettyä Vetteliltä, jotta saksalainen ei karkaisi liian kauas MM-pisteissä.

Bottaksen täytyy lähdössä tarkkailla Red Bull-kaksikkoa Daniel Ricciardo-Max Verstappen, sillä he ovat varmasti aggressiivisia avauskierroksella, sillä Red Bullin suoravauhti tuskin riittää Mercedeksen ohittamiseen edes pitkällä pääsuoralla. Myös muista kärkikuskeista poiketen ultrapehmeillä starttaava Räikkönen voi olla uhka, jos kärkikuskit eivät saa rengaslämpöjä viileämmässä kelissä kovempiin renkaisiinsa.

Williamsit aika-ajojen yllättäjiä

Bakun katurata näyttäisi sopivan hyvin Mercedes-moottorisille autoille, sillä alkukaudesta suorituskykynsä kanssa tuskaillut Force India sai molemmat autonsa kärkikahdeksikkoon, kun Esteban Ocon oli seitsemäs ja Sergio Perez kahdeksas. Vielä enemmän korpivaelluksessa ollut Williams-talli sai myös molemmat autonsa hyville sijoille aika-ajoissa, sillä Lance Stroll starttaa kymmenentenä ja Sergei Sirotkin 11:ntenä. Nyt vaan molempien täytyy pitää hermonsa kisamatkalla ja ottaa kauden avauspisteet Bakusta.

Aika-ajojen yllättäjiin kuului myös superlupaus Charles Leclerc, joka ajoi selkeästi uransa parhaimpaan lähtöruutuunsa ollen 13:s. Jos Leclerc pysyy poissa ongelmista, niin monacolainen voi hyvinkin avata pistetilinsä jo Bakussa.

Vuorostaan McLarenille, Toro Rossolle ja Haasille tämä viikonloppu on ollut erittäin haastava. Hassua on se, että kaikki nämä kolme tiimiä käyttävät eri autonvalmistajien voimanlähteitä, joten todennäköisesti heidän tämän kauden autonsa eivät vain sovi Bakun kaltaiselle radalle. Jos nämä tiimit pysyttelevät erossa muiden ongelmista, niin heillä voi olla vielä asiaa jäännöspisteille itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat Bakun katuradalla klo 15 jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel löi jälleen niukasti Räikkösen paalutaistossa

14.4.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettelin viimeinen yritys riitti niukasti lyömään tallikaveri Kimi Räikkösen taistelussa Kiinan GP:n paalupaikasta. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2006, kun Ferrari on miehittänyt eturivin kahteen peräkkäiseen osakilpailuun.

Vettel oli erityisesti lauantaiaamun harjoituksessa selvästi muita nopeammassa vauhdissa, mutta Räikkönen oli ainoa kuljettaja, joka pystyi nostamaan tasoaan ja haastamaan saksalaisen paalusta. Valitettavasti suomalaisen kannalta Vettel oli jälleen niukasti nopeampi, joten kisan startti on oikeastaan Räikkösen ainoa iskun paikka. Jos Vettel tulee ulos avausmutkasta ensimmäisenä, niin ilman teknisiä ongelmia, Räikkönen ei saa tosissaan haastaa tallikaveriaan kilpailun voitosta. Kaikki on siis ladattava starttiin, sillä puhtaassa ilmassa ajaminen on tänä vuonna entistäkin tärkeämmässä asemassa voiton kannalta.

Mercedeksen vauhti pahasti hukassa

Tämä on oikeastaan ensimmäinen viikonloppu erittäin pitkään aikaan, kun Mercedes on ollut tosissaan pulassa Ferrarin huippuvauhdin kanssa. Mercedeksen Valtteri Bottas oli kolmas, mutta huolestuttavinta on se, että hän jäi Ferrari-kaksikosta yli puolen sekunnin päähän. Bottaksen tallikaveri Lewis Hamilton jäi viiden sadasosan päähän suomalaisesta. Hamilton on pystynyt edellisissä viidessä aika-ajossa voittamaan Bottaksen vain kertaalleen, mutta kisavauhdissa hallitseva maailmanmestari on ollut vielä niskan päällä.

Mercedeksen ei ainoastaan pidä katsoa eteenpäin, sillä Red Bullit hengittävät vahvasti hopeanuolten niskaan. Max Verstappen ja Daniel Ricciardo ottivat kolmannen lähtörivin haltuunsa, kun molemmat ovat valmiita haastamaan kärkiautoja myös itse kisassa. Red Bullin suurimpana huolenaiheena on luotettavuus, josta saatiin osoitus taas lauantaiaamuna, kun Ricciardon autosta petti turbo harjoituksissa.

Kärkikuusikon ulkopuolelta nopeimpana oli Renault’n Nico Hülkenberg, joka on valmiina kärkkymään kärkitallien virheitä. Renault-tallin autojen väliin ylsi Force Indian Sergio Perez, joten Mercedeksen voimanlähde näyttäisi siivittävän Force Indian parempaan kyytiin kuin edellisinä viikonloppuina. Hülkenbergin tallikaveri Carlos Sainz jäi yhdeksänneksi.

Haas-talli on menettänyt Kiinassa hieman suorituskykyään suhteessa muihin, kun Romain Grosjean oli kymmenes ja Kevin Magnussen 11:s. Luulen, että Ferrarin voimanlähde siivittää itse kisassa molemmat amerikkalaistiimin autot MM-pisteille. Esteban Ocon jäi Force Indiallaan 12:nneksi. Uskon, että myös Ocon nousee yhdessä tallikaverinsa Perezin kanssa taistelemaan viimeisistä pistesijoista sunnuntaina.

McLarenin aika-ajovauhti edelleen heikkoa

McLaren ei näytä edelleenkään saavaan renkaita toimimaan yhdellä aikakierroksella, sillä Fernando Alonso oli 13:s ja Stoffel Vandoorne 14:s. Molempien McLarenien kisavauhti on ollut hyvää, mutta alhainen suoravauhti voi tehdä Mercedes- ja Ferrari-moottoristen autojen ohittamisesta ja täten pistesijoille nousemisesta vaikeata.

Bahrainin yllättäjä Toro Rosso oli suurissa ongelmissa vauhtinsa kanssa Shanghain radalla. Brendon Hartley oli 15:s ja Pierre Gasly 17:s. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyvätkö Toro Rossot nousemaan kisassa tuloslistalla ylöspäin. Williams- ja Sauber-tallit miehittävät jälleen lähtöruudukon häntäpään, vaikka Sergei Sirotkin olikin 16:s. Sauberin tulokas Charles Leclerc löi vihdoinkin tallikaverinsa Marcus Ericssonin, mutta pystyykö monacolainen myös lyömään kokeneen tallikaverinsa myös kisassa.

Se nähdään, kun lähtövalot sammuvat Shanghaissa aamuyhdeksän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Räikkönen historiallisesti eturiviin Australiassa

24.3.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkösestä tuli Australian GP:n aika-ajoissa F1-historian eniten eturivin lähtöruutuja saavuttanut suomalaiskuljettaja. Räikkönen lähtee huomiseen kisaan toisesta lähtöruudusta, viereltään hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton.

Räikkönen on tänä viikonloppua ollut tallikaveriaan Sebastian Vetteliä nopeampi, mikä toivottavasti lupaa hyvää kisapituutta ajatellen. Vettel oli aika-ajojen neljäs häviten tallikaverilleen vain yhden sekunnin sadasosan. Paalumies Hamilton oli omassa kastissaan, sillä hän oli lähes 0,7 sekuntia Ferrari-kaksikkoa nopeampi. Hamiltonin kannalta huolestuttavaa on se, että paalulta on ajettu voittoon viimeisessä kahdeksassa Australian GP:ssä vain kahdesti. Täten Räikkösen täytyy laittaa kaikki peliin jo startissa, sillä siinä piilee suomalaisen paras sauma nousta voittoon itse kisassa.

Red Bullin Max Verstappen harmitteli viimeisellä yrityksellään sattunutta ajovirhettä, sillä se todennäköisesti maksoi nuorukaiselle eturivin lähtöruudun. Verstappen hävisi Räikköselle vain viisi sekunnin sadasosaa. Verstappenin tallikaveri Daniel Ricciardo oli viides, mutta hän putoaa alustavasti kahdeksanneksi, sillä Ricciardo ei hiljentänyt riittävästi punaisten lippujen aikana perjantaina. Molemmat Red Bull-kuskit starttaavat muista kärkikuskeista poiketen superpehmeillä renkailla, joten he yrittävät saada etua kisan viimeisille 20 kierrokselle, sillä että he ajavat pitkän avausstintin. Tämä taktiikka voi toimia, jos turva-auto nähdään radalla noin 30. kierroksen tienoilla.

Bottakselle katastrofaalinen alku

Mercedeksellä ei ollut läheskään täydellinen päivä, sillä Valtteri Bottas ajoi seinään viimeisen osion avausyrityksellään eikä hän pystynyt osallistumaan aika-ajon viimeisille minuuteille. Vaihdelaatikon vaihtamisesta seuraava viiden ruudun rangaistus pudottaa Bottaksen alustavasti 15:nneksi. Todennäköisesti Mercedeksen mekaanikot joutuvat kasaamaan auton lähes tyhjästä, joten suomalainen starttaa näillä näkymin joko viimeisenä tai sitten varikon portilta muiden perään.

Mercedes on nopea auto sekä Melbournen katuradalla ensimmäistä kertaa käytössä olevat kolme DRS-aluetta nostavat Bottaksen mahdollisuuksia nousta vielä hyville pisteille kisassa. Jos Mercedes onnistuu luomaan taktiikan, jonka Bottas pystyy täydellisesti suorittamaan, niin uskoisin suomalaisen yltävän Top 6:n joukkoon.

Amerikkalaistiimille upea alku

Haas-talli, josta povattiin talvitestien jälkeen yllättäjää, pystyi vastaamaan odotuksiin aika-ajoissa. Kevin Magnussen starttaa viidentenä ja Romain Grosjean kuudentena, mikä on paras suoritus amerikkalaistallille heidän lyhyen F1-historiansa aikana. Toivottavasti molemmat malttavat hermonsa, jotta Haas saisi hyvän pistepotin kauden avausviikonlopusta.

Seuraavassa nipussa ovat Renault- ja McLaren-tallit. Nico Hülkenbergin seitsemäs ja Carlos Sainzin yhdeksäs sija nostavat mustakeltaisten mahdollisuuksia huomisessa kisassa. Samaa Renault-voimayksikköä tällä kaudella käyttävä McLaren-talli ylsi Fernando Alonson myötä kymmenenneksi. Stoffel Vandoorne tallikaverinsa perässä 11:s. Alonso ja Vandoorne saavat valita vapaasti renkaansa, joilla he hyökkäävät lähdössä Renault-tallin perään.

Force Indialla oli vaikeata kuten osattiin talvitestien perusteella odottaa, kun Sergio Perez starttaa 12:ntena ja Esteban Ocon 14:ntenä. Perez myönsi aika-ajojen jälkeen, että he olivat Melbournen katuradalla jopa huonompia kuin he osasivat odottaa. Tämä tietää ”vaaleanpunaisille panttereille” hikistä puhdetta kisassa.

Williamsin Lance Stroll ylsi hienosti toiseen aika-ajoon, kun tallikaveri Sergei Sirotkin jäi 19:nneksi. Toivottavasti Stroll ja erityisesti Sirotkin eivät lähde yliyrittämään, sillä silloin yleensä tulee romua. Melbournen kisa voi olla Williamsille yksi niistä kultaisista mahdollisuuksista nousta pisteille tällä kaudella.

Sauber oli yksi aika-ajojen yllättäjistä, sillä Marcus Ericsson sekä Charles Leclerc jättivät sekä Williams- että Toro Rosso-kuskin taakseen. Ericsson oli vain kymmenyksen nopeampi kuin tallikaveri Leclerc, joka varmasti parantaa suoritustasoaan roimasti vielä kauden edetessä.

Toro Rosso oli vuorostaan pienoinen pettymys, sillä molemmat kuskit jäivät jo avausosioon. Brendon Hartley oli 16:s ja Pierre Gasly jäi viimeiseksi. Hondan uudelta tehdastiimiltä odotettiin hieman parempaa esitystä, mutta kausi on vasta nuori, joten japanilaisvalmistajalla on vielä aikaa tuoda uusia suorituskykyä nostavia päivityksiä vielä kauden edetessä.

Australian GP käynnistää huomenna F1-kauden 2018 klo 8.10 Suomen siirryttyä kesäaikaan.

Lähtöjärjestys

F1-Kausiennakko 2018

18.3.2018 F1-ennakot

Formula ykkösten talvitestit ajettiin päätökseen viime viikon perjantaina Espanjan Barcelonan radalla. Testien avausviikkoa värittivät koleat olosuhteet sekä lumisade. Jälkimmäisellä viikolla sitten aurinko paistoi ja kuljettajat sekä tiimit saivat kerättyä arvokasta dataa ennen kauden alkua.

Seuraavassa käydään läpi, että kuinka talvitestit sujuivat jokaisen tiimin näkökulmasta katsottuna ja mistä lähtökohdista lähdetään Australian avausviikonloppuun.

MERCEDES

Mercedes oli jälleen vakuuttava talvitesteissä. Hallitseva maailmanmestaritalli ei oikeastaan keskittynyt nopeisiin kierroksiin, joten heidän nopeutensa yhdellä kierroksella jäi vielä mysteeriksi. Mercedes oli todella vakuuttava pitkissä vedoissa jo avausviikosta lähtien. Varsinkin hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton kehui W09-autoaan huomattavasti edeltäjään paremmaksi. Valtteri Bottas vuorostaan joutui toppuuttelemaan puheita siitä, että Mercedes olisi lähes sekunnin muita kärkitiimejä edellä. Mercedes oli myös ainoa tiimi, joka rikkoi 1000 kierroksen rajan talvitestien aikana.

Avauskisa: Mercedes näyttää vahvasti olevan jälleen se tiimi, jota tulee olemaan tosi vaikea lyödä tällä kaudella. Mitä suurella todennäköisyydellä, niin joko Hamilton tai Bottas juhlii voittoa Australiassa.

 

FERRARI

Ferrari on luultavasti pudonnut hieman Mercedeksen kyydistä, vaikka talvitestien tulosluettelo kertookin toista. Sebastian Vettel ajoi talvitestien nopeimman kierrosajan, mutta muuten SF71-H -nimeä kantava auto ei vakuuttanut talvitestien aikana. Näyttää jopa vahvasti siltä, että Ferrari ei enää edes ole Mercedeksen lähin haastaja. Talvitestien aikana hieman sairastellut Kimi Räikkönen pääsi kuitenkin viimeisenä testipäivänä ajamaan erittäin tärkeitä kierroksia uudella autollaan.

Avauskisa: Jos Ferrari ei tuo uusia osia Australiaan, niin näyttää vahvasti siltä, että he eivät pysty uusimaan viimevuotista Australian GP:n voittoansa. Pelkäänpä pahoin, että mikäli Ferrari ei yllä alkukaudesta Mercedeksen vauhtiin, niin italialaistiimissä alkaa kevätsiivous henkilökunnan osalta hyvinkin piakkoin.

 

RED BULL

Red Bullilla on takanaan huomattavasti paremmat talvitestit kuin 12 kuukautta sitten. Jopa Daniel Ricciardo sanoi, että he ovat nyt paremmissa asetelmissa kauden alla kuin vuosiin. Red Bull keskittyi talvitestien aikana enemmän luotettavuuden parantamiseen ja suoravauhdin optimointiin kuin nopeisiin kierrosaikoihin.

Avauskisa: Ricciardolla ja Max Verstappenilla pitäisi olla käsissään MM-haastajaksi yltävä RB14-auto. Kun muistetaan vielä, että kuinka huikea kehityskaari RB13-autolla oli viime kaudella, niin se lupaa hyvää Red Bullille tulevaisuutta ajatellen.

 

MCLAREN

McLarenilla on takanaan selvästi paremmat talvitestit kuin 12 kuukautta aiemmin. Viime syksynä tehty eropäätös Hondasta ja moottorisopimuksen solmiminen Renault’n kanssa ei ole kuitenkaan tapahtunut ilman kasvukipuja. McLarenin MCL33-auto hyytyi toistuvasti radan varteen talvitestien aikana. Fernando Alonso on varsinkin toistellut lehdistölle, että heidän kohtaamat ongelmat eivät ole perustavanlaatuisia vaan vain pieniä takaiskuja. Totuus kuitenkin selviää vasta Melbournessa

Avauskisa: McLarenin tavoitteena olisi olla parhaita kolmen kärkitallin ulkopuolelta. Jos McLaren saa selätettyä talvitesteissä koetut ongelmat, niin Alonso sekä Stoffel Vandoorne saatetaan molemmat nähdä kärkikuusikossa jo heti alkukaudesta.

 

RENAULT

Renault’n tehdastalli on yksi suurimmista onnistujista näissä talvitesteissä. Renault on ottanut selvän askeleen kohti keskikastin kärkipäätä. Tästä osoituksena viidenneksi nopein aika talvitesteissä, joissa keskityttiin enemmän aerodynaamisten osien testailuun sekä kilometrien keräämiseen.

Avauskisa: Nico Hülkenbergillä ja Carlos Sainzilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet taistella MM-pisteistä jo avauskisasta lähtien. Renault’n ainoana huolenaiheena on se, että kuinka isoksi ero kasvaa kolmeen kärkitalliin, sillä sitä voi olla mahdotonta kuroa kiinni alkukauden aikana.

 

HAAS

Amerikkalaistiimistä povataan yhdessä McLarenin ja Renault’n kanssa tämän kauden mustia hevosia. Haas-talli ei käyttänyt Mercedeksen ohella hyperpehmeitä renkaita, joten heidänkin todellinen vauhtinsa jäi vielä kysymysmerkiksi. Tallipäällikkö Guenther Steiner pisti huonon kierrosajan alhaisten lämpötilojen piikkiin. Haas sai kasaan kuitenkin vain toiseksi vähiten kierroksia.

Avauskisa: Romain Grosjean lähti kuudennesta lähtöruudusta viimevuotiseen avauskisaan, joten Grosjeanilla ja Kevin Magnussenilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet kärkikymmenikköön myös tälläkin kaudella.

 

FORCE INDIA

Sergio Perez totesi jo avausviikolla, että toivottavasti tällä autolla ei tarvitse ajaa Melbournessa, mikä summaa hyvin näitä talvitestejä Force Indian kannalta. Sekä Perez että Esteban Ocon valittelivat VJM12-auton raskautta, eivätkä he pystyneet nousemaan kahdeksatta sijaa korkeammalle tulosluettelossa.

Avauskisa: Force Indialla voi olla tällä kaudella vaikeata sijoittua neljän parhaan joukkoon valmistajien sarjassa, mihin he pystyivät kolmena edellisenä kautena. Australian rata ei vielä sovellu heidän autollensa kovinkaan hyvin, joten ilman uusien päivitysosien tuomaa parannusta suorituskykyyn, on vaikeata nähdä heidän yltävän Melbournen lähtöruudukossa kärkikymmenikköön.

 

TORO ROSSO

Hondan voimayksikön kestävyys oli yksi talvitestien positiivisemmista yllätyksistä, kun japanilaisvalmistaja aloitti uuden yhteistyön Toro Rosson kanssa. Toro Rosso pystyi ajamaan talvitestit suunnitellusti läpi lukuun ottamatta yhtä pientä ongelmaa voimanlähteen kanssa. Ajettavuus ja luotettavuus ovat asioita, joita Toro Rosso etsi talvitesteistä, sillä he ovat viime vuosina kamppailleet erityisesti luotettavuuden kanssa.

Avauskisa: Toro Rossolta ei vielä Australiassa kannata odottaa huipputuloksia, mutta niitä voi olla luvassa kauden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla, jos Honda pystyy ottamaan luotettavuudessa samanlaisia askeleita kuin viime kaudella suorituskykynsä kanssa.

 

WILLIAMS

Williamsin talvitestit menivät suoraan sanoen surkeasti. Suurimpana huolenaiheena oli se, että Williams-kuski oli talvitestien hitain jokaisena ajopäivänä. Sekä Lance Stroll että tulokas Sergei Sirotkin näyttivät kärsivän tasaisuuden puutteesta kierrosajoissaan, kun taas tallin testikuski Robert Kubica poisti epäilyt ajotaidoistaan viimeistään näiden talvitestien aikana.

Avauskisa: Toivottavasti Stroll sekä Sirotkin malttavat mielensä kauden avauspuoliskolla, sillä he tarvitsevat jokaisen ajokilometrin alleen, jotta he pystyisivät viemään tiimiä eteenpäin. Jos Sirotkin aiheuttaa alkukauden aikana paljon romua, niin en olisi yllättynyt, vaikka Kubica saisi ajopaikan kauden jälkimmäisellä puoliskolla.

 

SAUBER

Sauber näyttäisi edelleen pitävän peräpäätä kuten myös viime kaudella. Marcus Ericsson sai uudeksi tallikaverikseen Charles Leclercin, jota pidetään tulevaisuuden superlahjakkuutena. Tallipäällikkö Frederic Vasseur paljasti, että sveitsiläistiimi on ottanut riskejä autonsa suunnittelussa kuroakseen takamatkaansa muihin.

Avauskisa: Sauberin mahdollisuudet pisteille lepäävät vahvasti superlahjakkaan Leclercin hartioilla, vaikka häneltä ei ihmetekoja kannatakaan vielä avauskisoissa odotella. Vaikka Sauberin tilanne ei näytä hyvältä, niin he ovat ehdottomasti paremmassa tilanteessa kuin viime kauden alussa, sillä nyt heillä on käytössään Ferrarin viimeisin kehitysversio voimanlähteestään.

F1-kausi 2018 käynnistyy ensi viikonloppuna Australian Melbournessa.

Bottaksen paaluputkelle jatkoa Abu Dhabissa

26.11.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas jatkoi paaluputkeaan Abu Dhabin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Bottakselle paalu oli toinen peräkkäinen sekä samalla kauden neljäs.

Bottas kävi kovan taistelun paalusta tallikaveri Lewis Hamiltonin kanssa, mikä päättyi suomalaisen eduksi. Mercedekset olivat ylivoimaisia aika-ajoissa, joten lähdöllä on jälleen suuri merkitys, sillä ohittaminen tulee olemaan vaikeata Yas Marinan radalla. Jos Bottas pitää kärkipaikkansa lähdössä, niin luulen hänen ajavan uransa kolmanteen voittoon sunnuntaina.

Bottaksen kanssa MM-hopeasta taisteleva Ferrarin Sebastian Vettel starttaa kisaan kolmantena. Suomalaiskuski tarvitsee todennäköisesti Vettelin keskeytystä, jos hän aikoo nousta pisteissä toiseksi, sillä vaikka Bottas voittaisi, niin Vettelin täytyy silti silloin jäädä kahdeksan parhaimman ulkopuolelle.

Jatkuuko Räikkösen palkintokorokeputki?

Ferrarin Kimi Räikkönen jäi harmillisesti vasta viidenneksi aika-ajoissa, kun Red Bullin Daniel Ricciardo pystyi kiilaamaan Ferrareiden väliin. Toivottavasti Räikkönen pystyisi korjaamaan tilanteen itse kisassa, sillä vaikea kausi olisi mukava päättää neljän kisan mittaiseen palkintokorokeputkeen.

Nico Hülkenberg jatkoi jälleen vahvoja otteitaan aika-ajoissa, kun hän oli nopein kuski kolmen kärkitallin ulkopuolelta. Toivottavasti Hülkenberg pystyisi tällä kertaa hyödyntämään seitsemännen lähtöruutunsa, sillä hän on päässyt maalin vain kertaalleen viimeisestä neljästä osakilpailusta.

Williamsin Felipe Massa ajaa viimeistä viikonloppuaan kuninkuusluokassa. Massa starttaa iltakisaan hienosti kymmenennestä lähtöruudusta. On mielenkiintoista nähdä, että kuinka kokenut brasilialainen lähestyy tämänpäiväistä kisaa.

Niko Kari voittoon GP3-kisassa

Formula ykkösten oheisluokkana toimivassa GP3-sarjassa vietettiin Abu Dhabissa suomalaisjuhlia, kun Red Bull-juniori Niko Kari ajoi lauantain lähdössä kauden avausvoittoonsa. Vaikean kauden läpikäyneelle Karille voitto maistui makealta. Suomalaislupauksen ensi kauden kuviot ovat vielä auki, sillä hän sai elokuussa tiedon lähtöpasseista Red Bullin nuorten kuljettajien ohjelmasta heikon alkukauden seurauksena

Sunnuntain sprinttikisassa Kari osui yhteen kilpakumppanin kanssa ja oli ruutulipulla kuudes.

F1-kauden päätöskilpailu käynnistyy Abu Dhabin keinovaloissa klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas paalulta voittojahtiin Brasiliassa

12.11.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan, kun tallikaveri Lewis Hamilton ajoi seinään Brasilian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Bottakselle paalu sekä eturivi olivat ensimmäiset sitten paalulta voitetun heinäkuisen Itävallan GP:n.

Bottas kävi huikean taistelun paalusta Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa, missä suomalainen jäi tällä kertaa niukasti niskan päälle. Paalu oli Mercedeksen suomalaisässän uran kolmas. Näkisin, että voittotaistelu käydään vielä MM-hopeasta taistelevien eturivistä kisaan starttaavien miesten kesken.

Ferrarin Kimi Räikkönen otti kolmannen sijan ennen Red Bull-kaksikkoa Max Verstappen-Daniel Ricciardo. Räikkönen taistelee palkintosijasta yhdessä Verstappenin kanssa. Vielä harjoituksissa Räikkösen auto näytti todella hyvältä, joten toivottavasti se on kisapituudella parempi kuin aika-ajoissa.

Hamilton starttaa varikolta

Jo neljännen maailmanmestaruutensa Meksikon GP:ssä varmistaneelle Lewis Hamiltonille eivät aika-ajot olleet suotuisia. Hamilton ajoi seinään radan keskisektorilla aika-ajojen avausminuuteilla. Onneksi britti selvisi rytäkästä ilman vammoja.

Hamilton starttaa varikolta tämänpäiväiseen kisaan, sillä hänen Mercedes-autoonsa joudutaan vaihtamaan muun muassa uusi polttomoottori. Kun mestaruus ei ole enää pelissä, niin tänään nähdään varmasti vapautunut Hamilton, joka voi järjestää yhdessä Ricciardon kanssa ohitusnäytöksen. Ricciardo starttaa moottorirangaistuksen myötä 14:ntenä.

Saa nähdä, että millaiseen vauhtiin McLaren-Hondalla ajava Fernando Alonso yltää kisassa. Alonso starttaa kisaan peräti kuudennesta lähtöruudusta, joten jos Hondan moottorissa riittää kyytiä, niin hän ajaa pisteistä Interlagosissa.

Renault-kaksikolta nähdään varmasti myös hyvää taistelua sunnuntaina, sillä Nico Hülkenberg on nyt kahdesti lyönyt uuden tallikaverinsa Carlos Sainzin. Teknisten ongelmien takia ei olla vielä nähty kisapituudessa näiden kuskien välistä taistelua, joten toivottavasti tänään on sen päivä.

Brasilian GP:n käynnistyy isänpäivänä klo 18 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel nappasi paalun Verstappenin nenän edestä Meksikossa

29.10.2017 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappen oli matkalla Meksikon GP:n aika-ajoissa F1-historian nuorimmaksi paalukuskiksi, kunnes Ferrarin Sebastian Vettel nappasi paalun nuorukaisen nenän edestä vain 86 tuhannesosan erolla. Vettel pitää ainakin vielä toistaiseksi hallussaan tätä kyseistä ennätystä.

Vettelille paalu oli jo uran 50. ja samalla kauden neljäs. Viimeksi Vettel lähti paalulta Singaporen iltakisaan, mikä päättyi törmäykseen Verstappenin kanssa. Toivottavasti tällä kertaa eturivissä ei rytise, sillä se ratkaisisi samalla maailmanmestaruuden Lewis Hamiltonille.

Kolmannesta ruudusta lähtevälle Hamiltonille riittää siis viiden joukkoon sijoittuminen mestaruuden varmistamiseksi. Hamiltonilla oli pito-ongelmia aika-ajoissa, joten hänelle ei ole välttämättä luvassa myöskään helppoa kisaa. Huonollakin kisalla britin pitäisi olla viiden joukossa, joten näen vain teknisten ongelmien siirtävän mestaruusratkaisun Brasiliaan.

Suomalaisilla vaikeuksia aika-ajoissa

Mercedeksen Valtteri Bottaksen aika-ajot sujuivat suunnitelmien mukaan siihen asti, kunnes Verstappen esteli suomalaista kolmannen osion ensimmäisellä aikakierroksella. Täten Bottas ei saanut kuin yhden yrityksen session lopussa, mikä kuitenkin riitti neljänneksi. Jos suomalainen olisi saanut kaksi aikakierrosta viimeisessä osiossa, niin hän olisi todennäköisesti lyönyt tallikaverinsa.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli ongelmia sensoreiden kanssa, joten Ferrarilla ei tiedetty rengaslämpötiloja ennen viimeisiä aikakierroksia. Räikkönen pystyi kuitenkin ajamaan viidenneksi, joten siitä on ihan kohtuulliset lähtöasetelmat iltapäivän kilpailuun.

Molemmat suomalaiset taistelevat Meksikossa palkintokorokkeelle pääsystä, joten kisassa nähdään hyvin todennäköisesti myös heidän keskinäistä taisteluaan. Toivottavasti tällä kertaa selvitään paremmin kuin vuoden 2015 kisassa, jolloin Bottas kilkkasi Räikkösen ulos kilpailusta.

Ricciardo hukassa säätöjensä kanssa

Red Bullin Daniel Ricciardo oli erittäin nopea perjantain harjoituksissa, mutta lauantaipäivä Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla oli erittäin vaikea. Aamun harjoituksien muutamasta kymmenestä ero kasvoi aika-ajoissa tallikaveriin peräti sekuntiin. Täten Ricciardo jäi vasta seitsemänneksi, kun Force Indian Esteban Ocon kiilasi Räikkösen ja australialaisen väliin.

Red Bullin sisartalli Toro Rossolla oli suuria ongelmia Meksikossa moottorien kestävyyden kanssa. Red Bull-talli käyttää samanlaisia Renault-moottoreita, joten Red Bullilla pelätään samanlaisten ongelmien toistuvan myös heidän myllyissään. Meksikon radalla on haastavat olosuhteet, sillä se sijaitsee yli 2000 metriä meren pinnasta, joten korkea ilmanala aiheuttaa kovan rasituksen sekä kuskeille että kalustolle.

Ricciardo kertoi, että he pohtivat jopa moottorinvaihtoa ja viimeisten joukossa lähtemistä, mutta ei osannut vielä lauantaina sanoa tätä varmaksi. Tällöin Ricciardolla olisi hieman enemmän osia käytettävissään kahdelle viimeiselle viikonlopulle.

Alonso yllätti avausosiossa

McLaren-Hondalla ajava Fernando Alonso oli peräti viidenneksi nopein avausosiossa. Alonso paukutti jopa nopeimman ajan keskisektorille. Tämä osoittaa sen, että McLarenin kori on edelleen yksi lähtöruudukon parhaimmista.

Alonso ja tallikaveri Stoffel Vandoorne lähtevät kuitenkin viimeisten joukosta, sillä molemmille on vaihdettu autoihinsa uusia osia. Alonso totesikin, että vaikka auto on nopea keskisektorilla, niin suorilla ohittaminen on mahdotonta, joten espanjalainen ei uskonut pisteisiin kisassa.

Renaul-tallissa käytiin nyt ensimmäistä kertaa tällä kaudella kova kamppailu aika-ajoissa, joissa Nico Hülkenberg löi uuden tallikaverinsa Carlos Sainzin kolmella kymmenyksellä. Mielenkiintoista on nähdä, että kumpi on vahvempi kisassa, sillä Sainz on ollut sekä Toro Rossolla että avauskisassaan Renault-tallissa erittäin vahva.

Muista siirtää kellosi talviaikaan, sillä Meksikon GP käynnistyy iltayhdeksältä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys