Selaat arkistoa kohteelle Etiikka ja katsomus.

Talvi-, kevät- ja pääsiäiskivaa!

2.4.2015 Yleinen

Sateenkaaressa on talven ja kevään aikana toimittu muutamien kokonaisuuksien parissa. Pajatehtävissä lapset työskentelivät musiikin, kuviksen ja teatterin keinoin, talvisin ja keväisin teemoin. Pääsiäisen lähestyessä toimintapisteillä istuttettin ja koristeltiin pääsiäisruohot sekä musisoitiin. Pääsiäisviikolla järjestimme yhdessä monenlaista pääsiäiseen liittyvää ohjelmaa. Lapset pääsivät viikon aikana mm. kirkko- ja eväsretkille sekä etsimään kadonneita pääsiäismunia. Pajatoimintaan käytimme aikaa noin 3×60 minuuttia eli kolmen päivän toiminta-ajan, Toimintapisteisiin kului noin 3×20 minuuttia ja pääsiäsviikolla jokaiselle toiminnalle oli varattu koko päivä aikaa.

1. Musisointi

Sateenkaarelaiset musisoivat ensin talvisissa tunnelmissa ja sitten hieman keväisimmissä. Talvisista lauluista tutuiksi tulivat mm. ”Rati-riti-ralla”, ”Koska luistellaan”, ”Lumiukot ketjussa kulkee” ja ”Hienot, kauniit hiutaleet”. Useisiin lauluihin liittyi myös leikki, joka opettajan avustuksella opeteltiin laulun melodian ja sanojen ohella.

hienot kauniit1

hienot kauniit2

rati riti

Keväinen musisointi piti sisällään laulua ja rytmittelyä. Käytössä oli oman kehon soittimet ja rytmikapulat. Aloitimme viikonpäivärytmillä: MA-TI-KE-TO-PE-LA-SU lausuen ja samalla kehonsoittimia soittaen. MA kohdalle kädet yhdeen taputus, TI kohdalla olkapäähän taputus, KE kohdalla toiseen olkapäähän, TO aikana reiteen taputus, PE aikana toiseen reitiin, LA kohdalla tömistys toisella jalalla ja SU toisella. Tämä harjoiteltiin hitaasti ja nopeasti. Rytmikapulailla käytiin ensin läpi perusasioita – miten soitetaan, milloin soitetaan ja mikä on tauko. Tämän jälkeen soitimme peruskomppia eli -sykettä tämän hiiri lorun taustalla:

”Hikkori tikkori toikki

hiiri kelloon loikki.

Kello meni poikki

ja hiiri pois loikki,

hikkori, tikkori toikki.”

Muutaman toiston jälkeen yhtäaikainen perussykkeen soittaminen onnistui hienosti, joten siirryimme TAA- ja TI-TI-rytmien harjoitteluun. Tämä kävi kätevästi soittaen ja lausuen ”Aurinkolaulua”. Pääsiäisteeman mukaan loruilimme Hannele Huovin Ihme juttu!-kirjasta ”Virvon varvon” -lorua ja lauloimme ”Aika monta noitaa” -biisiä.

ihmekansi

”Virvon varvon sinut täällä,

kevätpajun oksan päällä

kiedon valonsäteisiin,

käärin tuulta purjeisiin.

Tunteet suorin siloiseksi,

mielen kampaan iloiseksi.

Koko vuoden että jaksat,

– hymylläsi palkan maksat!”

Kevään merkkejä keksimme ”Pohjolan kevät” -laulua laulaessa. Loppulauluna lauloimme yhdessä ”Väriarvoituksia” -laulun neljä ensimmäistä säkeistöä.

aurinkolauluväriarvoituksiapohjolan kevät

2. Taide ja teatteri

Kevättalvisena teatteriesityksenä tutustuimme ”Kolme pukkia” -näytelmään. Lähes kaikille tuttu kansansatu taipui tällä kertaa nukketeatteriksi. Aluksi opettaja esitti lapsille ”miniteatterissa” sadun ja lapset olivat yleisönä. Esityksen jälkeen kuuntelimme ja lauloimme ”Kolme pukkia” -laulun.

Tämän jälkeen lapset saivat toimia teatterissa itse. Jokaisesta pienryhmästä löytyi innokkaita nukkien liikuttelijoita, alkusoiton soittajia ja jopa kertojia. Yleensä kuitenkin opettaja sai olla kertojan roolissa. Satua esittettiin yleensä monta kertaa ja aina se peikko sai ansioinsa mukaan…

maaliskuu alkupuoli 034maaliskuu alkupuoli 032image

Talvi-teemaan kuului myös taidetta ja kädentaitoja. Lapset saivat työskennellä ”Talvikylässä lämmitetään” -aiheen parissa. Tämän teoksen materiaaleihin kuuluivat kartongit, paperit, liidut, piirrustushiilet ja vanhat tapetit. Aluksi keskustelimme talojen lämmittämisestä, kuten takoista ja puukiukaista. Tämän jälkeen lapset leikkasivat vanhoista tapeteista taloja ja repivät sanomalehdestä pilviä. Nämä liimattiin paperille ja lisättiin savupiiput ja savut piirrustushiilellä. Työt viimeisteltiin väriliiduilla. Tässä Sateenkaarelaiset työntouhussa:

helmikuun alku 001

Kevään edetessä ja pääsiäisen lähestyessä lapset saivat istuttaa omat pääsiäisruohonsa. Tänä vuonna läpinäkyvään kertakäyttömukiin laitettiin multaa, siemeniä ja vettä. Muki koristeltiin pupun korvilla ja silmillä, jotka leikattiin kankaasta. Sen jälkeen vain valoa, kastelua ja kasvun ihmeen odottelua… Lisäksi askartelimme nukkuvat pääsiäistiput puolikkaista massapalloista, kartongista ja höyhenistä. Alla valmiit ruohokipot ja tiput työnalla:

imagehuhtikuun alku 062

3. Liikunta ja retkeily

Noita oli piilottanut Sateenkaarelaisten pääsiäismunat, joten kätköpaikka oli selvitettävä. Noita oli jättänyt valokuva- ja kirjainvihjeitä suklaamunien piilopaikasta. Niinpä lapset pääsivät pareittain selvittämään mysteeriä valokuvasuunnistaen. Ympäri päiväkotia otettujen valokuvien avulla löytyi kirjain ja kirjaimista muodostui sana eli munien piilopaikka, joka oli vanha noidan kahvipannu. Lapset rakastavat kätkemisleikkejä, joten intoa riitti vaikka muille jakaa. Palkkioksi aarteen löytymisestä lapset saivat suklaamunan… nam, nam!

huhtikuun alku 044huhtikuun alku 046imageimage

Pääsiäisen lähestyessä kävimme myös retkellä Lauritsalan kirkossa, jossa tapasimme mm. kirkon rotan, kuuntelimme ja katselimme tarinaa pääsiäisen tapahtumista sekä lauloimme. Paikalla oli myös paljon muita lapsia ja perheitä. Täältä löydät lisää tietoa Lauritsalan kirkosta: http://www.lappeenrannanseurakunnat.fi/lauritsala/lauritsalan_kirkko/

Kävely- ja eväsretken teimme Peltolan koulun pihalle, jossa luvassa oli kiipeilytehtäviä, pelejä ja eväiden syöntiä :)

huhtikuun alku 038huhtikuun alku 054huhtikuun alku 056

Sateenkaaren eskarin aloitus

18.8.2014 Yleinen

Tänä vuonna eskari alkoi tiistaina. Sateenkaaren eskarilaiset tulivat kaikki paikalle reippaina ja innokkaina hieman sateisena tiistaiaamuna. Tavoitteena oli saada kaikille lapsille hyvä ja muistorikas eskarin aloitus. Ryhmähenkeä ja ystävällisyyttä päätettiin lähteä yhdessätuumin rakentamaan. 1. viikolla teimme monenlaista mukavaa puhaa, jotka toivottasti jäivät jokaisen lapsen ja aikuisenkin mieleen ja samalla jokainen tuntisi kuuluvansa ryhmään löytäen kavereita.

1. päivä

Tutustuminen nimikierroksen ja taputtamisen kautta etenimme pohtimaan yhteistä oloa ja eloa eskarissa. Mietimme tärkeitä sääntöjä ja ohjeita, joita meidän tulisi noudattaa, jotta kaikilla olisi hyvä olla tarhalla. Aikuisen vihjeiden ja muutaman ”malli” säännön läpikäynti auttoi lapsia myös itse keksimään tarhalla olon mukavuuteen vaikuttavia sääntöjä. Tässä Sateenkaaren ryhmän seinältä löytyvät ”kultaiset” säännöt, joita käydään läpi ja muistellaan aina tarvittaessa.

ESKARIN SÄÄNNÖT

AUTA KAVERIA

SIIVOA JÄLKESI

KOHTELE MUITA YSTÄVÄLLISESTI

PUHU TOTTA

KYSY PALJON KYSYMYKSIÄ

SANO ”OLE HYVÄ” JA ”KIITOS”

PELAA REILUA PELIÄ

EI SAA KIUKUTELLA

PITÄÄ TOTELLA

EI SAA SYRJIÄ TOISTA LEIKISSÄ

Tästä jatkoimme opettajien johdolla pienryhmiin, jotka jatkoivat toisiinsa tutustumista. Ryhmille päätettiin mm. nimet, jotka kesän futiksen MM-kisojen jälkimainingeissa ovat ”Oliver Giroud” ja ”Leo Messi”. Ryhmille valittiin lisäksi kapteenit, joiden tehtävä on toimia esimerkkinä, olla auttavainen ja olla tarvittaessa apuopena. Pienryhmille värkkäsimme myös kannustushuudot. Vielä jäi aikaa leikille ja tarhaan tutustumisellekin.

2. päivä

Aamupiirissä jatkoimme toisiimme tutustumista. Tällä kertaa lauloimme yhdessä ”Orkesterilaulua”, jonka aikana lapset saivat vuorotellen soittaa rumpua. Sanat ko. lauluun menevät seuraavasti:

”Lauri tässä soittaa, soittaa, soittaa.

Lauri tässä soittaa rumpua.

Kaikki mukaan vaan, kaikki mukaan vaan,

kaikki mukaan vaan soittamaan.”

Päivän päätehtävä oli kuitenkin valokuvasuunnistus, jonka tarkoituksena oli saada lapset toimimaan pienryhmissä ja tutustumaan tarhaan. Suunnistuksessa karttana toimivat tarhan sisältä eri kohteista otetut kuvat, joita lapset sitten lähtivät etsimään ryhmissä. Jokaisen valokuvan osoittamasta paikasta löytyi kirjain, joka kopioitiin tuloskaavakkeeseen. Kun kaikki rastit oli löydetty tarkasteltiin yhdessä ryhmiän kanssa mitä kirjaimia oli löydetty ja mikä sana kirjaimista kenties muodostuu. Lopulta opettajan avulla hahmotettiin sana ”Pikkukuu”, joka tulee eskarilaisten kirjan Salaisen maan Kisu Pikkukuusta. Tämän jälkeen ryhmä sai vielä yhden kuvan, jonka osoittamasta kohteesta löytyi ryhmälle eskarikirjat. Tämän jälkeen jokainen sai vielä kirjoittaa oman nimensä ikiomaan Kisu Pikkukuun eskarikirjaan. Alla valokuvasuunnistusvälineistöä.

elokuu 2014 osa 2 004

3. päivä

Tällä kertaa tutustuimme aamupiirissä kalenteriin ja ajan kulkuun. Tämä tulee varmasti eskarilaisille tutuksi, sillä pyrimme katsomaan kalenterin ryhmässämme vähintään viikoittain ja ainakin aluksi lähes päivittäin. Jatkoimme edelleen ”Orkesterilaulun” laulamista ja soittamista, jotta nimet tulisivat kaikille tutuiksi ja kaikki halukkaat pääsisivät soittamaan rumpua. Tämän jälkeen vuorossa oli ensimmäinen ”Salaisen maan” satu ”Kisu Pikkukuu”. Tutustuimme ensimmäisiin hahmoihin eli Kisu Pikkukuuhun ja Varikseen. Lisäksi teimme eskarikirjasta ensimmäisen tehtävän, jossa mietittiin mikä esineistä ei kuulu joukkoon ja miksi näin on? Aikaa jäi hyvin myös leikille ja peleille.

4. päivä

Perjantai ja 1. viikon huipennus käynnistettiin taas laululla ja kalenterin katsomisella sekä pienillä paritehtävillä, jotka sisälsivät ongelmanratkaisua, kontaktiharjoituksia ja hahmottamista. Tämän jälkeen jakaudutiin omiin pienryhmiin, joissa lapset saivat ruveta junnukokeiksi. Tarkoituksena oli sekoittaa oma kivan eskarivuoden resepti ja samalla pohtia, mitkä asiat ovat merkityksellisiä hyvän hengen luomiseen eskarissa. Tähän tarvittiin ensin pähkäilyä ja pohdintaa mitä ystävällisyys, rehellisyys, oppimisen ilo, uteliaisuus ja mielikuvitus tarkoittavat. Ja sen jälkeen eikun sekoittaamaan kyseisiä ”herkkuja”.  Kun reseptipussit oli täytetty, niin kaikista kokeista otettiin vielä kuva muistoksi. Pussin jokainen lapsi sai viedä kotiin ja napostella hieman sen sisältöä, jos joskus tuntuu, ettei oikein jaksaisi lähteä eskariin. Lisäksi pussin kylkiäisiksi kaikille annettiin kivan eskarivuoden resepti monistettuna kotiinviemiseksi. Tässä alhaalla reseptiin sekoitettuja herkkuja.

.elokuu 2014 osa 2 014