Selaat arkistoa kohteelle eskarin aloitus.

Sateenkaaren eskarin aloitus

18.8.2014 Yleinen

Tänä vuonna eskari alkoi tiistaina. Sateenkaaren eskarilaiset tulivat kaikki paikalle reippaina ja innokkaina hieman sateisena tiistaiaamuna. Tavoitteena oli saada kaikille lapsille hyvä ja muistorikas eskarin aloitus. Ryhmähenkeä ja ystävällisyyttä päätettiin lähteä yhdessätuumin rakentamaan. 1. viikolla teimme monenlaista mukavaa puhaa, jotka toivottasti jäivät jokaisen lapsen ja aikuisenkin mieleen ja samalla jokainen tuntisi kuuluvansa ryhmään löytäen kavereita.

1. päivä

Tutustuminen nimikierroksen ja taputtamisen kautta etenimme pohtimaan yhteistä oloa ja eloa eskarissa. Mietimme tärkeitä sääntöjä ja ohjeita, joita meidän tulisi noudattaa, jotta kaikilla olisi hyvä olla tarhalla. Aikuisen vihjeiden ja muutaman ”malli” säännön läpikäynti auttoi lapsia myös itse keksimään tarhalla olon mukavuuteen vaikuttavia sääntöjä. Tässä Sateenkaaren ryhmän seinältä löytyvät ”kultaiset” säännöt, joita käydään läpi ja muistellaan aina tarvittaessa.

ESKARIN SÄÄNNÖT

AUTA KAVERIA

SIIVOA JÄLKESI

KOHTELE MUITA YSTÄVÄLLISESTI

PUHU TOTTA

KYSY PALJON KYSYMYKSIÄ

SANO ”OLE HYVÄ” JA ”KIITOS”

PELAA REILUA PELIÄ

EI SAA KIUKUTELLA

PITÄÄ TOTELLA

EI SAA SYRJIÄ TOISTA LEIKISSÄ

Tästä jatkoimme opettajien johdolla pienryhmiin, jotka jatkoivat toisiinsa tutustumista. Ryhmille päätettiin mm. nimet, jotka kesän futiksen MM-kisojen jälkimainingeissa ovat ”Oliver Giroud” ja ”Leo Messi”. Ryhmille valittiin lisäksi kapteenit, joiden tehtävä on toimia esimerkkinä, olla auttavainen ja olla tarvittaessa apuopena. Pienryhmille värkkäsimme myös kannustushuudot. Vielä jäi aikaa leikille ja tarhaan tutustumisellekin.

2. päivä

Aamupiirissä jatkoimme toisiimme tutustumista. Tällä kertaa lauloimme yhdessä ”Orkesterilaulua”, jonka aikana lapset saivat vuorotellen soittaa rumpua. Sanat ko. lauluun menevät seuraavasti:

”Lauri tässä soittaa, soittaa, soittaa.

Lauri tässä soittaa rumpua.

Kaikki mukaan vaan, kaikki mukaan vaan,

kaikki mukaan vaan soittamaan.”

Päivän päätehtävä oli kuitenkin valokuvasuunnistus, jonka tarkoituksena oli saada lapset toimimaan pienryhmissä ja tutustumaan tarhaan. Suunnistuksessa karttana toimivat tarhan sisältä eri kohteista otetut kuvat, joita lapset sitten lähtivät etsimään ryhmissä. Jokaisen valokuvan osoittamasta paikasta löytyi kirjain, joka kopioitiin tuloskaavakkeeseen. Kun kaikki rastit oli löydetty tarkasteltiin yhdessä ryhmiän kanssa mitä kirjaimia oli löydetty ja mikä sana kirjaimista kenties muodostuu. Lopulta opettajan avulla hahmotettiin sana ”Pikkukuu”, joka tulee eskarilaisten kirjan Salaisen maan Kisu Pikkukuusta. Tämän jälkeen ryhmä sai vielä yhden kuvan, jonka osoittamasta kohteesta löytyi ryhmälle eskarikirjat. Tämän jälkeen jokainen sai vielä kirjoittaa oman nimensä ikiomaan Kisu Pikkukuun eskarikirjaan. Alla valokuvasuunnistusvälineistöä.

elokuu 2014 osa 2 004

3. päivä

Tällä kertaa tutustuimme aamupiirissä kalenteriin ja ajan kulkuun. Tämä tulee varmasti eskarilaisille tutuksi, sillä pyrimme katsomaan kalenterin ryhmässämme vähintään viikoittain ja ainakin aluksi lähes päivittäin. Jatkoimme edelleen ”Orkesterilaulun” laulamista ja soittamista, jotta nimet tulisivat kaikille tutuiksi ja kaikki halukkaat pääsisivät soittamaan rumpua. Tämän jälkeen vuorossa oli ensimmäinen ”Salaisen maan” satu ”Kisu Pikkukuu”. Tutustuimme ensimmäisiin hahmoihin eli Kisu Pikkukuuhun ja Varikseen. Lisäksi teimme eskarikirjasta ensimmäisen tehtävän, jossa mietittiin mikä esineistä ei kuulu joukkoon ja miksi näin on? Aikaa jäi hyvin myös leikille ja peleille.

4. päivä

Perjantai ja 1. viikon huipennus käynnistettiin taas laululla ja kalenterin katsomisella sekä pienillä paritehtävillä, jotka sisälsivät ongelmanratkaisua, kontaktiharjoituksia ja hahmottamista. Tämän jälkeen jakaudutiin omiin pienryhmiin, joissa lapset saivat ruveta junnukokeiksi. Tarkoituksena oli sekoittaa oma kivan eskarivuoden resepti ja samalla pohtia, mitkä asiat ovat merkityksellisiä hyvän hengen luomiseen eskarissa. Tähän tarvittiin ensin pähkäilyä ja pohdintaa mitä ystävällisyys, rehellisyys, oppimisen ilo, uteliaisuus ja mielikuvitus tarkoittavat. Ja sen jälkeen eikun sekoittaamaan kyseisiä ”herkkuja”.  Kun reseptipussit oli täytetty, niin kaikista kokeista otettiin vielä kuva muistoksi. Pussin jokainen lapsi sai viedä kotiin ja napostella hieman sen sisältöä, jos joskus tuntuu, ettei oikein jaksaisi lähteä eskariin. Lisäksi pussin kylkiäisiksi kaikille annettiin kivan eskarivuoden resepti monistettuna kotiinviemiseksi. Tässä alhaalla reseptiin sekoitettuja herkkuja.

.elokuu 2014 osa 2 014