Selaat arkistoa kohteelle Chilton.

Kaksi F1-tallia poissa lähtöruudukosta Yhdysvalloissa

26.10.2014 Uutiset

Formula ykkösissä ajavat Caterham- ja Marussia-tallit eivät osallistu ensi viikonloppuna ajettavaan Yhdysvaltain osakilpailuun.

Caterham ei osallistu myöskään Yhdysvaltain jälkeiseen Brasilian osakilpailuun. Myös Marussian osallistuminen Brasilian kilpailuun on epätodennäköistä, sillä tallit siirtyvät Yhdysvalloista suoraan Brasiliaan.

Molemmat tallit kärsivät taloudellisista ongelmista, mutta molempien tallien pitäisi olla takaisin lähtöruudukossa viimeistään kauden päätöskilpailussa, Abu Dhabissa.

Caterhamin ja Marussian poissaolot tarkoittavat sitä, että vain 18 autoa nähdään Yhdysvaltain GP:n lähtöruudukossa. Edellisen kerran alle 20 autoa on ollut lähtöruudukossa kaudella 2005.

Yhdysvaltain GP ajetaan 2. marraskuuta Austinissa, Teksasin osavaltiossa sijaitsevalla Circuit of the Americasin radalla.

Ricciardo avausvoittoon dramaattisessa Kanadan GP:ssä

9.6.2014 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo hyödynsi Mercedeksen ongelmat ja nousi kuudennesta lähtöruudusta F1-uransa avausvoittoon Kanadassa.

Kilpailu alkoi tuttuun tyyliin Mercedes-kuljettajien johdolla, vaikka Lewis Hamilton putosi hetkellisesti kolmanneksi, kun hän joutui väistämään tallikaveri Nico Rosbergia avausmutkassa.

Turva-auto tuli radalle heti lähdön jälkeen, kun Marussian Max Chilton törmäsi päin tallikaveri Jules Bianchia. Molempien Marussia-kuljettajien kilpailu päättyi siihen, joten Chilton joutui keskeyttämään vasta ensimmäistä kertaa F1-urallaan. Kun kilpailua jatkettiin, niin muutamaa kierrosta myöhemmin, Hamilton ohitti Red Bullin Sebastian Vettelin ja lähti jahtaamaan kärkimies Rosbergia.

Mercedeksen autot kärsivät samasta viasta

Kun lähestyttiin kilpailun puoltaväliä, niin Mercedes-kuljettajille ilmoitettiin teknisestä viasta molemmissa autoissa. Molemmille kuljettajille ilmoitettiin vielä hetkeä myöhemmin, ettei ongelmaa pystytä korjaamaan.

Hamilton ei säästellyt jarrujaan vaan taisteli raivoisasti Rosbergia vastaan, mikä kostautui kun Hamiltonin jarrut pettivät 56. kierroksella. Tämä tarkoitti britille toista keskeytystä tällä kaudella.

Tämä avasi pelin muille, sillä Williamsin Felipe Massasta tuli ensimmäinen muu kuin Mercedes-kuljettaja, joka on johtanut osakilpailua tällä kaudella. Massa menetti kuitenkin kärkipaikkansa, kun hän joutui käymään renkaiden vaihdossa hetkeä myöhemmin.

Dramaattiset viimeiset kierrokset

Rosberg joutui ajamaan koko loppukisan ilman 160 hevosvoimaa tuottavaa ERS-energiankeruujärjestelmää. Ricciardo pääsi vain viisi kierrosta ennen loppua ohi pitkään toisena olleesta Force Indian Sergio Perezistä, joka ajoi kisan läpi muista poiketen yhdellä stopilla.

Ricciardon raivoisa takaa-ajo tuotti tulosta, kun hän ohitti Rosbergin takasuoralla DRS:n avulla vain reilut kaksi kierrosta ennen maalia. Massa oli noussut taistelemaan palkintokorokesijoituksesta, vaikka hän jäi hetkeksi jumiin niin ikään yhdellä stopilla ajaneen Force Indian Nico Hülkenbergin vetämään letkaan.

Vettel nousi kolmanneksi, kun hän ohitti Perezin DRS:n avulla vain reilu kierros ennen maalia. Sitten Massa lähti ohittamaan Pereziä avausmutkaan tultaessa, mutta he osuivat toisiinsa, mikä johti rajuun kolariin. Perez osui rajusti ulkomuuriin ja Massa liukui sisänurmikon kautta niukasti ohi Vettelin, osuen myös rajusti rengasvalliin. Molemmat kuljettajat selvisivät ilman vammoja, mikä on loistava osoitus F1-autojen turvallisuudesta.

Turva-auto ”kutsuttiin” radalle viimeisellä kierroksella, joten sijoitukset säilyivät ruutulipulle ennallaan. Näin ollen Ricciardosta tuli neljäs australialainen ja 105. GP-voittaja kuninkuusluokassa. Australialainen liittyi myös Hamiltonin, Robert Kubican, Jean Alesin, Thierry Boutsenin ja Gilles Villeneuven joukkoon tällä radalla avausvoittoon ajaneista kuljettajista. Alesi haastattelikin palkintokorokkeella kilpailun jälkeen kärkikolmikkoa: Ricciardo, Rosberg, Vettel.

McLarenin Jenson Button hiipi tv-kameroiden ulkopuolella yhdeksännestä lähtöruudusta peräti neljänneksi. Hülkenberg toi Force Indiansa maaliin viidentenä ennen Ferrarin Fernando Alonsoa.

Suomalaisilla jälleen vaikea kisa

Williamsin Valtteri Bottas lähti matkaan neljännestä lähtöruudusta ja hän olikin aivan Vettelin kanssa, kunnes talli päätti tehdä toisen stopin kilpailun puolivälissä, mikä oli väärä valinta. Bottas juuttui ruuhkaan, eikä ulosmenokierroksella sattunut raju lukkojarrutus ainakaan auttanut asiaa. Maalissa suomalainen oli lopulta seitsemäs, mutta paremmalla taktiikalla hän olisi taistellut kilpailussa palkintokorokepaikasta.

Ferrarin Kimi Räikkösen kisa meni piloille, kun talli ajatti kaksi kierrosta liian pitkään suomalaista radalla, jolloin hän jäi ruuhkaan. Räikkönen yritti parannella asetelmiaan, mikä johti pyörähdykseen, mutta edessä olevien ongelmien myötä, hän ajoi maaliin kymmenentenä. Ferrarin täytyy saada taktiikat kuntoon, sillä heidän autonsa on niin hidas suorilla, että ohittaminen on erittäin vaikeata.

Rosberg johtaa MM-sarjaa 22 pisteen erolla Hamiltoniin. Ricciardo nousi voittonsa myötä ohi Alonson kolmanneksi. Mercedes johtaa edelleen ylivoimaisesti autonvalmistajien MM-sarjaa ennen Red Bullia ja Ferraria.

MM-sarja palaa kahden viikon päästä ensimmäistä kertaa Itävaltaan sitten kauden 2003.

Kanadan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Autonvalmistajien pisteet

Rosberg toisena vuotena peräkkäin Monacon valtias

26.5.2014 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg nousi Monacon GP:n voiton myötä takaisin MM-sarjan kärkipaikalle.

Rosberg ajoi helppoon voittoon, kun tallikaveri Lewis Hamilton sai ”roskan” vasempaan silmäänsä 65. kierroksella. Hamilton joutui viimeisillä kierroksilla Red Bullin Daniel Ricciardon kovan painostuksen alle, mutta brittikuski sai pidettyä australialaisen takanaan ruutulipulle tultaessa.

Rosberg johtaa MM-sarjaa nyt neljän pisteen erolla Hamiltoniin. Mercedes vankisti ylivoimaista johtoaan autonvalmistajien MM-sarjassa.

Ferrarilta käsittämätön moka

Ferrarin Kimi Räikkönen otti loistavan lähdön kuudennesta lähtöruudusta ja nousi neljänneksi avausmutkaan tultaessa. Kun Force Indian Sergio Perezin kilpailu päättyi osumaan McLarenin Jenson Buttonin kanssa, niin turva-autoa tarvittiin heti avauskierroksen jälkeen radalle.

Kun turva-auto kurvasi takaisin varikolle, niin hallitsevan maailmanmestarin Sebastian Vettelin ongelmat alkoivat. Vettelin Red Bullista hajosi turbo, joten Räikkönen nousi jo peräti kolmanneksi. Turva-auto kutsuttiin uudestaan radalle 25. kierroksella, kun Sauberin Adrian Sutil menetti autonsa hallinnan tunnelin jälkeisessä jarrutuksessa.

Vielä varikkopysähdysten jälkeen, kaikki näytti hyvältä, kunnes kierroksella jääneet ajatettiin samalla kierrokselle kärkiautojen kanssa. Ferrari ei ilmoittanut asiasta ollenkaan Räikköselle, jolloin Marussian Max Chilton täräytti suomalaisen kylkeen. Räikkönen maksoi tästä kalliin hinnan, sillä ylimääräinen varikkopysähdys rengasrikon takia, pudotti hänet letkan perälle 13:nneksi. Suomalainen oli maalissa 12:sta ja ajoi vielä viimeisillä kierroksilla uusilla superpehmeillä renkaillaan, F1-uransa 40. kilpailun nopeimman kierroksen.

On uskomatonta, että Ferrarin kaikki virheet ja tekniset ongelmat osuvat juuri Räikkösen kohdalle. Tallin kannattaisi siirtyä ajattamaan vain yhtä autoa, jos kerran aina toiselle unohdetaan kertoa TÄRKEITÄ tietoja. Kahden auton saaminen kärkiviisikkoon ei näytä olevan Ferrarille prioriteetti, jos Fernando Alonso on tallin kuskeista se hitaampi. Alonso oli maalissa lopulta neljäs.

Kyseessä, kun ei ole ensimmäinen kerta, kun ongelmat osuvat Räikkösen kohdalle. Tältä kaudelta löytyy jo useita teknisiä ongelmia, murtuma auton rungossa ja taktiset virheet sekä Bahrainista että Espanjasta.

Marussialle historialliset MM-pisteet

Marussian Jules Bianchi hyödynsi muiden virheet ja oli maalissa kahdeksas, mutta hänen aikaansa lisättiin viisi sekuntia, sillä hän suoritti stop & go-rangaistuksensa turva-auton aikana. Näin Bianchi oli lopputuloksissa yhdeksäs ja toi Marussia-tallille sen F1-historiansa ensimmäiset MM-pisteet.

Talli debytoi Formula ykkösissä kaudella 2010 nimellä ”Virgin Racing”. Kaudesta 2012 eteenpäin, talli on ollut nimeltään ”Marussia”.

Williamsin Valtteri Bottas oli taistelemassa MM-pisteistä lähdettyään 13:sta lähtöruudusta, kunnes Mercedeksen moottori hajosi näyttävästi. Felipe Massa toi Williamsille MM-pisteitä nousemalla 16:sta lähtöruudusta seitsemänneksi.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kanadassa.

Monacon GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Autonvalmistajien pisteet

Seuraa meitä myös Twitterissä

@MotorsAnssi