Selaat arkistoa kohteelle caterham.

Rosberg vastasi Hamiltonin haasteeseen paalupaikalla

2.11.2014 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg starttaa paalupaikalta sunnuntaina ajettavaan Yhdysvaltain osakilpailuun.

Rosberg löi aika-ajoissa lähes neljällä kymmenyksellä tallikaverinsa Lewis Hamiltonin. Jos perjantaina nähdyt tekniset ongelmat eivät iske Mercedes-autoihin, niin voittokamppailu käydään tallikaverusten kesken.

Bottas jälleen kolmas

Williamsin Valtteri Bottas otti jälleen autostaan irti kaiken potentiaalin, josta palkintona kolmas lähtöruutu. Tallikaveri Felipe Massa jäi neljänneksi kolmen kymmenyksen päähän suomalaisesta.

Bottas voi nappilähdöllä kiusata ainakin Hamiltonia, joka tulee varmasti kärsimään hieman radan likaisesta puolesta, kun kiihdytetään kohti avausmutkaa. Williamsin vauhti ei riitä haastamaan Mercedes-autoja, joten ilman teknisiä ongelmia, niin kolmas sija on omissa käsissä.

Ferrarit starttaavat likaiselta puolelta

Aika-ajo sujui Ferrarilta tutuissa merkeissä, eikä italialaistallin autoilla ollut mahdollisuuksia kahteen ensimmäiseen riviin. Fernando Alonso oli kuudes ja Kimi Räikkönen yhdeksäs. Räikkönen nousee kahdeksanneksi McLarenin Jenson Buttonin vaihdelaatikon vaihdosta saaman lähtöruuturangaistuksen myötä.

Molemmat Ferrarit joutuvat siis starttaamaan kilpailuun likaiselta puolelta, joten lähdön on osuttava nappiin. Uskon, että Räikkönen ajaa sijoituksesta kärkikahdeksikossa. Suomalainen ei saa vain hävitä sijoituksia startissa, sillä Ferrarissa ei riitä suoravauhti tai varikkotaktiikat muiden ohittamiseen.

Red Bullilla ajava hallitseva maailmanmestari Sebastian Vettel starttaa kilpailuun varikkosuoralta, sillä hänen autoonsa on vaihdettu jo kauden kuudes voimayksikkö. On mielenkiintoista nähdä, että kuinka korkealle Vettel nousee kisan aikana. Uskon, että saksalainen löytyy MM-pisteiltä eli kärkikymmeniköstä lopputuloksissa.

Lauantaina selvisi myös se, että ensi vuonnakin nähdään ruotsalaisväriä Formula ykkösissä, kun Caterhamilla tällä kaudella debytoinut Marcus Ericsson siirtyy tulevaksi kaudeksi Sauberille. Ericsson on paikan päällä Austinissa, vaikka Caterham ei osallistu ainakaan Yhdysvaltain eikä Brasilian kilpailuihin.

Yhdysvaltain GP käynnistyy Circuit of the Americasin radalla klo. 22 Suomen aikaa.

Yhdysvaltain GP:n lähtöjärjestys

Kaksi F1-tallia poissa lähtöruudukosta Yhdysvalloissa

26.10.2014 Uutiset

Formula ykkösissä ajavat Caterham- ja Marussia-tallit eivät osallistu ensi viikonloppuna ajettavaan Yhdysvaltain osakilpailuun.

Caterham ei osallistu myöskään Yhdysvaltain jälkeiseen Brasilian osakilpailuun. Myös Marussian osallistuminen Brasilian kilpailuun on epätodennäköistä, sillä tallit siirtyvät Yhdysvalloista suoraan Brasiliaan.

Molemmat tallit kärsivät taloudellisista ongelmista, mutta molempien tallien pitäisi olla takaisin lähtöruudukossa viimeistään kauden päätöskilpailussa, Abu Dhabissa.

Caterhamin ja Marussian poissaolot tarkoittavat sitä, että vain 18 autoa nähdään Yhdysvaltain GP:n lähtöruudukossa. Edellisen kerran alle 20 autoa on ollut lähtöruudukossa kaudella 2005.

Yhdysvaltain GP ajetaan 2. marraskuuta Austinissa, Teksasin osavaltiossa sijaitsevalla Circuit of the Americasin radalla.

Taifuunivaara Japanin GP:n alla

3.10.2014 F1-ennakot

Taifuuni Phanfone etenee uhkaavasti kohti Japania. Jos ennusteet pitävät paikkaansa, niin Japanin GP ajetaan poikkeuksellisena ajankohtana.

Perjantain harjoituksissa ei nähty marssijärjestyksessä muutoksia, sillä Mercedeksen Lewis Hamilton oli nopein ennen tallikaveri Nico Rosbergia. Nämä tallikaverukset ratkaisevat lauantaina paalupaikan kohtalon. Pistäisin pienen edun tässä taistelussa MM-sarjan johtajalle, Hamiltonille.

Suomalaisilla hyvä treenipäivä

Williamsin Valtteri Bottas oli perjantaina kolmanneksi nopein, joten tallin tuomat päivitysosat näyttävät toimivan hyvin. Toivottavasti Bottas pystyy ottamaan kolmannen lähtöruudun aika-ajoissa, jotta hän pystyisi kisassa hyödyntämään Mercedeksen mahdolliset ongelmat. Bottaksen tallikaveri Felipe Massa oli yllättävän vaisu, sillä hän jäi vasta 14:nneksi. Massa varmasti parantaa vauhtiaan aika-ajoihin mennessä.

Ferrarin Kimi Räikkönen oli myös kelpo vauhdissa. Räikkönen löytyi tuloslistan kuudennelta sijalta. Suomalainen tuskaili vielä autonsa säätöjen kanssa, joten toivottavasti ne saadaan kuntoon ennen aika-ajoja, jotta hän pystyisi taistelemaan lähtöpaikasta kärkiviisikossa.

Vettel korvaa Alonson Ferrarilla?

Lähtökuopissa Ferrarilta oleva Fernando Alonso oli seitsemäs, joten Ferrari-tallikaverusten välillä voidaan nähdä tiukka taistelu aika-ajoissa. Alonso on lehtitietojen mukaan purkanut sopimuksensa Ferrarin kanssa. Näin ollen espanjalainen olisi vapaa siirtymään ilman siirtokorvausta mihin tahansa F1-tiimiin kaudeksi 2015.

Espanjalaisen paikalle ollaan huhuissa vahvimmin viemässä Red Bullin Sebastian Vetteliä, joka on jäänyt pahasti tallikaverinsa Daniel Ricciardon varjoon kuluvalla kaudella. Ricciardo, Sauberin Esteban Gutierrez ja Caterhamin Kamui Kobayashi tutustuivat reunavalleihin harjoituksissa. Veikkaan, että ulosajot eivät jää vielä tähän tämän viikonlopun aikana.

Japanin GP:n aika-ajot käynnistyvät aamukahdeksalta Suomen aikaa.

1. Harjoituksen lopputulokset

2. Harjoituksen tulokset

Mercedes valloitti eturivin Belgiassa

24.8.2014 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg löi sateisissa Belgian GP:n aika-ajoissa tallikaverinsa Lewis Hamiltonin taistelussa paalupaikasta, joka oli saksalaiselle jo kauden seitsemäs.

Voittokamppailu käydään jälleen kerran tallikaverusten kesken. Hamilton on luvannut hyökätä startissa, joten on mielenkiintoista nähdä, että mitä tiukassa avausmutkassa tapahtuu.

Jos vettä sataa, niin Mercedes on vauhdillisesti muita selvästi nopeampi. Kuivassa kelissä erot ovat olleet koko viikonlopun huomattavasti tasaisempia.

Suomalaiset toivovat kuivaa keliä

Williamsin Valtteri Bottas suoriutui aika-ajosta suhteellisen hyvin. Bottas starttaa kuudennesta lähtöruudusta, kun tallikaveri Felipe Massa jäi yhdeksänteen ruutuun.

Kilpailuun Bottas toivoi kuivaa keliä, sillä auto on kuivan kelin säädöissä, joten he toivovat kovan suoravauhdin nostavan heidät takaisin palkintokorokkeelle. Jos on kuivaa, niin odotettavissa on toivottavasti Silverstonen kaltainen ohitusnäytös.

Ferrarin Kimi Räikkönen onnistui aika-ajoissa ihan hyvin. Räikkönen starttaa kahdeksannesta ja tallikaveri Fernando Alonso neljännestä ruudusta.

Harmillinen asia on se, että Ferrarin suoravauhti on aika heikkoa, joten Räikkösen on onnistuttava lähdössä hyvin, sillä erityisesti Mercedes-moottorisia autoja voi olla erittäin vaikeata ohittaa kisan aikana. Jos suomalainen ajaisi maaliin kärkiviisikon tuntumassa, niin se olisi tästä kisasta ihan hyvä saavutus.

Caterhamilla debytoiva moninkertainen Le Mansin 24 tunnin LMP1-luokan voittaja, Andre Lotterer löi sekunnin erolla tallikaveri Marcus Ericssonin. Jos kisassakin Lotterer jättää tallikaverinsa taakseen, niin se on loistava saavutus.

Sataako vai paistaako?

Belgian GP:n sääennuste lupaa pieniä sadekuuroja kisan ajaksi, joten luvassa on jännittävä kilpailu. Lauantaina nähtiin oheisluokkien kisoissa, että sääolosuhteet voivat muuttua Ardennien vuoristossa erityisen nopeasti, joten sää voi heittää oman haasteensa kilpailijoille.

Toivottavasti ei nähdä erityisen kovaa ja pitkäaikaista sadetta, sillä silloin kilpailu keskeytetään punaisella lipulla hyvinkin nopeasti.

Span radalla voitaisiin nähdä sateella hyvinkin mielenkiintoinen kisa, jos jokaiseen mahdolliseen ulosajokohtaan ei olisi laitettu parkkipaikan kokoista asvaltoitua turva-aluetta. En ymmärrä tätä suuntausta, sillä hiekka pysäyttää autot huomattavasti paremmin kuin asvaltti, erityisesti sateella.

Belgian GP:n starttivalot sammuvat klo. 15.

Belgian GP:n lähtöjärjestys

Ricciardolle sensaatiomainen voitto Unkarissa

28.7.2014 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi kauden toiseen voittoonsa dramaattisessa Unkarin GP:ssä.

Ricciardo valitsi parhaimman taktiikan, jonka avulla hän pystyi ohittamaan kärkipaikkaa pitäneen Ferrarin Fernando Alonson vain kolme kierrosta ennen maalia. Australialainen teki myös voittoon päättyneessä Kanadan GP:ssä ratkaisevan ohituksen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua.

Red Bull-tallikaveri Sebastian Vettel jäi seitsemänneksi. Vettelin kisaan mahtui myös pääsuoralla tapahtunut pyörähdys, josta hän selvisi kuin ihmeen kaupalla ilman vaurioita.

Ennen kauden alkua tuskinpa moni olisi uskonut, että Ricciardo lähtee kesätauolle 43 pisteen etumatkalla Vetteliin. Australialainen on napannut myös Red Bullille sen kauden molemmat voitot.

Alonso nousi toiseksi pääosin pehmeillä renkailla ajetun 32 kierroksen stintin johdosta. Espanjalainen toi hieman piristystä Ferrarin vaikeaan kauteen, sillä hän on ollut vain kahdesti palkintokorokkeella tällä kaudella, kun viime kaudella niitä oli tähän mennessä tullut jo kuusi kappaletta.

MM-taistelussa yllättävä käänne

Kilpailun ehdottomiin onnistujiin kuului myös Mercedeksen Lewis Hamilton, joka oli kolmas, vaikka hän starttasi muiden perään varikon portilta. Hamilton lukitsi jarrunsa kilpailun toisessa mutkassa, eikä ollut kaukana, että hän olisi siinä ulosajossa rikkonut autonsa.

Hamilton sai pidettyä takanaan paalupaikalta startanneen tallikaveri Nico Rosbergin, joka näytti alussa karkaavan jälleen kerran helppoon voittoon. Caterhamin Marcus Ericsson ajoi seinään kuivuvalla radalla, jolloin turva-auto kutsuttiin radalle.

Rosberg oli yksi neljästä kuskista, jotka kärsivät turva-autosta. Kun Rosberg putosi pois kärkipaikalta, niin hän juuttui ruuhkaan, eikä hänen taktiikkansa toiminut myöskään halutulla tavalla. Saksalainen oli maalissa vasta neljäs.

Mercedes-tallikaverusten välinen piste-ero kaventui 11 pisteeseen.

Räikkönen ylsi kauden parhaimpaansa

Ferrarin Kimi Räikkönen nousi 16. lähtöruudusta kuudenneksi. Räikkösen auto näytti ensimmäistä kertaa pitkään aikaan istuvan suomalaiselle. Tämä näkyi myös siinä, että suomalainen pystyi ajamaan hyviä kierroksia läpi kilpailun.

Olisi kiva tietää, että miksi Räikkösen auto oli ainakin 5 km/h hitaampi suorilla kuin Alonson, sillä Hungaroringin lyhyillä suorilla ohittaminen on erittäin vaikeata, jos auton suoravauhti on yksi lähtöruudukon hitaimmista, sillä ei Alonsokaan aivan kärkipäässä suoravauhdeissa ollut.

Toivottavasti Räikkönen saisi nyt jatkossa puhtaita viikonloppuja, jolloin nähtäisiin varmasti hyvää kamppailua Ferrari-kuljettajien kesken.

Williams hyytyi suurimmaksi pettymykseksi

Williamsin Valtteri Bottas lähti kolmannesta ruudusta jahtaamaan neljännettä peräkkäistä palkintokorokesijoitusta. Alku oli lupaava, kun Bottas nousi lähdössä ohi Vettelin. Williamsin vauhti kuitenkin katosi, kun rata alkoi kuivumaan.

Bottaksen vaikean kisan käynnisti hidas avauspysähdys, jonka seurauksena suomalainen putosi kärkikymmenikön ulkopuolelle. Williams yritti ajattaa kuljettajiaan muista poiketen kovilla renkailla, mikä ei toiminut, vaan vauhti oli aivan liian hidasta muihin verrattuna.

Bottas oli maalissa lopulta kahdeksas ja tallikaveri Felipe Massa viides, sillä hän onnistui pitämään suoravauhtinsa avulla Räikkösen Ferrarin takanaan.

Unkarin GP oli ehdottomasti yksi tämän kauden parhaista kisoista, joten tästä on hyvä lähteä neljän viikon mittaiselle kesälomalle. Kausi jatkuu taas elokuun loppupuolella legendaariselta Belgian Span radalta.

Unkarin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien tilanne

Caterhamin F1-talli myyty – entisestä F1-kuljettajasta tallipäällikkö

3.7.2014 Uutiset

Caterhamin F1-talli vahvisti keskiviikkona, että Tony Fernandes ja hänen yhtiökumppaninsa ovat myyneet tallin sijoittajille, jotka tulevat Sveitsistä ja Lähi-idästä.

Sijoittajien neuvojana toimii entinen F1-tallipäällikkö Colin Kolles, joka on toiminut muun muassa Hispanian ja Force Indian tallipäällikkönä.

Kaupan myötä tallin nimi säilyy ennallaan ja tallin päämaja pysyy Englannin Leafieldissä.

Cyril Abiteboul jättää tallipäällikön tehtävät, joten hänen paikalleen nimitettiin entinen F1-kuljettaja Christijan Albers. Hänen apunaan toimii Manfredi Ravetto.

Albers ajoi Formula ykkösissä kaudet 2005-2007 Minardilla, Midlandilla ja Spykerilla. Hollantilaisen parhaimmaksi saavutukseksi jäi viides sija vuoden 2005 Yhdysvaltain GP:ssä, johon starttasi vain kuusi kuljettajaa, kun Michelinin renkaita käyttäneet tallit vetäytyivät kilpailuista turvallisuussyistä.

Caterham-tallissa ajavat tällä kaudella ruotsalainen Marcus Ericsson ja japanilainen Kamui Kobayashi.

Seuraa meitä myös Twitterissä

@MotorsAnssi

Hamilton johdatti hopeanuolet kaksoisvoittoon Malesiassa

31.3.2014 F1-kisat

Mercedekselle ei löytynyt pysäyttäjää sunnuntaina ajetussa kauden toisessa F1-osakilpailussa Malesiassa.

Paalulta startannut Lewis Hamilton ajoi ylivoimaiseen voittoon Malesian GP:ssä. Kolmannesta lähtöruudusta startannut Nico Rosberg nousi startissa toiseksi, eikä hän luopunut siitä paikasta koko loppukisan aikana. Hallitseva maailmanmestari Sebastian Vettel pääsi tällä kertaa maaliin ja oli kolmas.

Mercedes on varmasti myös ensi viikonloppuna nopea, joten muut saavat käytännössä luottaa teknisiin ongelmiin, jos he aikovat taistella osakilpailuvoitosta.

Rosberg johtaa edelleen MM-sarjaa 18 pisteen erolla Hamiltoniin. Kolmantena pisteissä on Ferrarin Fernando Alonso, joka on pisteen päässä toisesta sijasta. Mercedes siirtyi kaksoisvoittonsa myötä autonvalmistajien MM-sarjan kärkeen ennen McLarenia ja Ferraria.

Räikkösen kisa meni pieleen heti alussa

Ferrarin Kimi Räikkönen sai suhteellisen hyvän lähdön, vaikka hän jäikin hieman tallikaverinsa taakse jumiin ensimmäisissä mutkissa. Räikkösen kisa meni kuitenkin piloille jo kolmannella kierroksella, kun McLarenin Kevin Magnussen osui etusiivellään suomalaisen takarenkaaseen.

Tanskalainen tulokaskuski sai tilanteesta viiden sekunnin rangaistuksen, mikä oli mielestäni oikea tuomio, sillä hänelle sattui kokemattomuudesta johtunut virhearvio. Magnussen myönsi virheensä kisan jälkeen, joten jatkotoimenpiteille ei myöskään ole tarvetta. Räikkönen oli maalissa lopulta 12:s.

Ferrarin suomalaistähden onkin saatava ongelmaton viikonloppu Bahrainissa tai muuten taistelu maailmanmestaruudesta muuttuu erittäin vaikeaksi.

Alonso oli toistamiseen neljäs, joten Ferrari lähtee Bahrainista tavoittelemaan kauden ensimmäistä palkintokorokesijoitusta.

Williamsilla taktiikat pielessä

Williams-kuljettajat Felipe Massa ja Valtteri Bottas lähtivät kilpailuun reilusti kärkikymmenikön ulkopuolelta, sillä he epäonnistuivat sadekelin aika-ajoissa rengasvalinnassaan. Molemmat kuljettajat ottivat tänään upean lähdön ja olivat kärkikymmenikössä jo avauskierroksista lähtien.

Williams kuitenkin ajatti tänään Bottasta liian pitkään radalla, jonka takia hän ei päässyt ohi tallikaveristaan Massasta. Brasilialaiselle annettiin lopussa tallimääräys, mutta hän ei totellut kuitenkaan sitä, vaikka Bottaksella olisi ollut mahdollisuuksia haastaa Jenson Buttonia kuudennesta sijasta.

Tämä oli toinen viikonloppu peräkkäin, kun Williamsilla möhlitään huonoihin rengastaktiikoihin hyvä tulos, johon heillä ei ole varaa, sillä heillä on vihdoinkin yksi lähtöruudukon nopeimmista autoista. Kun Red Bull, Ferrari ja McLaren saavat vielä lisää vauhtia, niin Williamsilla ei enää ajeta palkintokorokesijoituksesta.

Kauden avauskilpailut ovat heidän suuri mahdollisuutensa ja he ovat hukanneet niistä jo kaksi ensimmäistä.

Ricciardo lähestyy uhkaavasti Webberin jalanjälkiä

Red Bullin Daniel Ricciardo oli ajamassa hyvää kisaa neljäntenä, kunnes hänet päästettiin varikolta ennen kuin vasen etupyörä oli kiinnitetty kunnolla. Ricciardo työnnettiin takaisin varikkoruutuunsa, mutta tuomaristo antoi hänelle tilanteesta 10 sekunnin stop and go – rangaistuksen.

Australialainen sai vielä tilanteesta automaattisen lisärangaistuksen seuraavaan kilpailuun, joten hänen lähtöruutunsa putoaa kymmenellä pykälällä Bahrainissa. Mielestäni tämä on aika turha rangaistus, sillä Ricciardo menetti ilman omaa syytään jo ison kasan pisteitä tämän tilanteen takia.

Force Indian Nico Hülkenberg jatkoi vakuuttavia otteitaan ja ajoi viidenneksi. Hülkenberg löi muun muassa molemmat McLaren- ja Williams-kuljettajat. Toro Rosson venäläistulokas Daniil Kvjat ajoi toisessa peräkkäisessä kisassa MM-pisteille. Kvjat oli tänään kymmenes.

Caterhamin Kamui Kobayashi taisteli hienosti pistesijojen tuntumassa, mutta taipui lopulta 13:nneksi. Tämä sijoitus voi olla kuitenkin Caterhamille tärkeä taistelussa valmistajien kymmenennestä sijasta Marussian kanssa.

MM-sarja jatkuu jo tulevana viikonloppuna Bahrainin iltakilpailulla.

Malesian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Seuraa meitä myös Twitterissä

@MotorsAnssi

Rosberg dominoi F1-kauden avausta

16.3.2014 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi ylivoimaiseen voittoon F1-kauden 2014 avauskilpailussa Australiassa. Voitto oli Rosbergille uran neljäs.

Rosberg sai unelmastartin kolmannesta lähtöruudusta ja ampaisi ohi eturivistä startanneiden tallikaveri Lewis Hamiltonin sekä Red Bullin Daniel Ricciardon. Hamiltonin kisa päättyi kuitenkin jo kahden ajetun kierroksen jälkeen, kun hänen Mercedeksensä kulki enää viidellä sylinterillä.

Vaikka turva-auto kertaalleen keräsikin letkan kasaan, niin Rosberg ajoi selvään voittoon. Kotiyleisön suosikki Ricciardo ajoi myös loistavan kilpailun, mutta menetti toisen sijansa kilpailun jälkeen, sillä hän ylitti toistuvasti kilpailun aikana polttoaineen virtausnopeuden (100 kg/h).  Red Bull aikoo valittaa tuomiosta.

Hallitsevalle maailmanmestaritallille Australian osakilpailusta tuli painajainen, sillä Sebastian Vettel joutui keskeyttämään jo kolmen ajetun kierroksen jälkeen. Vettel keskeytti samasta syystä kuin Hamilton eli Renault-moottorista hävisi muutama sylinteri.

Tulokkaat rikkoivat ennätyksiä

McLaren hyötyi Red Bullin epäonnesta, kun Kevin Magnussen ajoi sensaatiomaisesti toiseksi ennen tallikaveriaan Jenson Buttonia. Magnussenista tuli ensimmäinen tulokaskuski sitten Jacques Villeneuven ja vuoden 1996 Australian GP:n, joka on pystynyt ajamaan debyyttikisassaan toiseksi.

Toro Rosson 19-vuotiaasta venäläistulokkaasta Daniil Kvjatista tuli yhdeksännen sijansa ansiosta historian nuorin MM-pisteille ajanut kuljettaja. Tätä ennen ennätys oli Vettelin nimissä vuoden 2007 Yhdysvaltain GP:stä.

Suomalaisilla kaksijakoiset tunnelmat

Williamsin Valtteri Bottas oli päivän suomalaisnimi Melbournessa, kun hän ajoi tähän mennessä uransa parhaimman kisan. Bottas starttasi vaihdelaatikon vaihdon takia vasta 15. lähtöruudusta, mutta hän onnistui lähdössä välttämään tilanteen, jossa Caterhamin Kamui Kobayashi jyräsi Bottaksen tallikaverin Felipe Massan ulos kilpailusta.

Bottas ohitti maanmiehensä Kimi Räikkösen rohkealla ohituksella ulkokautta kierroksella kahdeksan. Hetkeä myöhemmin Bottas kosketti radan 10. mutkan ulostulossa seinää, joka hajotti hänen oikean takapyöränsä.

Williamsin suomalaiskuski sai autonsa raahattua takaisin varikolle, joten hän sai letkan uudestaan kiinni, kun turva-auto kutsuttiin radalle Williamsista irronneiden osien takia. Bottas aloitti raivoisan takaa-ajon 16. sijalta ja oli lopputuloksissa upeasti viides.

Räikkönen sai hyvän lähdön, mutta sitten iskivät ongelmat. Suomalaisen autosta loppuivat eturenkaat, joka teki kääntymisestä mutkiin erittäin vaikeata. Kilpailun aikana huhuttiin myös, että molemmat Ferrari-kuljettajat olisivat kärsineet jonkinlaisesta sähköviasta.

Seitsemäs sija oli ongelmat huomioon ottaen ihan ok suoritus kauden avauksesta. Räikkösen tallikaveri Fernando Alonso oli lopputuloksissa neljäs, joten Ferrari keräsi kolmanneksi korkeimmat pisteet Melbournesta.

Toivottavasti viikonloppuna esiintyneet ongelmat saadaan korjattua seuraavaan osakilpailuun mennessä.

Caterhamin Marcus Ericssonin debyyttikilpailu päättyi keskeytykseen, kun ruotsalaiskuskin Renault-moottorista katosivat öljynpaineet. Lotuksen Romain Grosjean sekä Pastor Maldonado joutuivat molemmat keskeyttämään mekaanisen vian takia.

McLaren johtaa 33 pisteellä autonvalmistajien MM-sarjaa. Mercedes on toisena kahdeksan ja Ferrari kolmantena 15 pisteen päässä McLarenista.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä Malesian GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Uusi aikakausi alkaa Australiasta

13.3.2014 F1-ennakot

Formula ykköset astuvat tulevana viikonloppuna Melbournen katuradalla tuntemattomalle maaperälle.

Kyseessä on nimittäin ensimmäinen kilpailu 1,6 litraisilla V6-turbokoneilla. Edellisen kerran turbomoottoreilla ajettiin kuninkuusluokassa kaudella 1988.

Paluu menneisyyteen

Jokaisella tallilla on ollut jonkinlaisia luotettavuusongelmia, joten kauden alussa saatetaan nähdä erittäin paljon teknisistä vioista johtuvia keskeytyksiä. Ajassa palataan takaisin 1990-luvulle ja sitä edeltävään aikaan, jolloin saatiin joissakin kisoissa maaliin vain 4-8 autoa.

Kaikilla on kuitenkin yksi yhteinen tavoite: päästä maaliin kauden avauksessa. Yleensä kauden avaus on ollut yksi kauden ennalta-arvaamattomimmista kilpailuista, joten maltillinen ja varma ajo voi tuoda sunnuntaina hyvän pistepotin.

Mercedeksellä pieni niskalenkki muista

Mercedes-moottorisilla autoilla näyttäisi olevan pieni etulyöntiasema muihin nähden ainakin näin kauden alussa. Erityisesti Mercedes- ja Williams-tallit olivat kovassa iskussa talvitesteissä, joten on erittäin mielenkiintoista nähdä, että jatkuuko näiden tallien vahva vire tänä viikonloppuna.

Tämä viikonloppu kertoo myös sen, että kumpi aloittaa kauden vahvimmin: Fernando Alonso vai Kimi Räikkönen? Ferrari taitaa olla ainut talli, joka pystyy haastamaan Mercedes-moottoriset tallit.

Renault-moottoriset tallit pahassa ahdingossa

Red Bullilla on ollut niin paljon ongelmia, että he eivät ainakaan taistele avauskilpailun voitosta. Jos itävaltalaistalli saa edes toisen autonsa maaliin, niin he voivat olla siihenkin jo tyytyväisiä. Näin paljon ovat asiat F1-maailmassa muuttuneet talvitauon aikana.

Toinen viimevuosien kestomenestyjistä, Lotus on myös pahassa ahdingossa. Enstonessa voidaan olla tyytyväisiä, jos tallin mekaanikot selviävät viikonlopusta ilman ylimääräisiä huoltotoimenpiteitä.

Peräpäässä tapahtuu myös kummia, sillä Marussia voi hyvinkin taistella avauspisteistään vauhdillisesti Melbournessa. Caterhamilla taas on kova työ selvitä edes aika-ajoissa 107 prosentin säännön sisälle.

Ensimmäiset vapaat harjoitukset käynnistyvät Melbournessa varhain perjantaiaamuna Suomen aikaa.

Rataprofiili

Rataesittely

Seuraa meitä myös Twitterissä

@MotorsAnssi