Selaat arkistoa kohteelle Button.

Daniel Ricciardon ilo, oli Lewis Hamiltonin keskeytys

2.10.2016 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo nousi lopultakin palkintokorokkeen korkeimmalle korokkeelle Malesian GP:ssä sunnuntaina, kun ylivoimaisessa johdossa kiitäneen Mercedes-kuski Lewis Hamiltonin liito päättyi konerikkoon.

Paalulta startannut Hamilton oli ajamassa täydellistä kilpailua sekä nousemassa MM-sarjan kärkeen, sillä Mercedes-tallikaveri Nico Rosberg törmäsi ongelmiin jo avausmutkassa. Hamilton sai kuitenkin unohtaa voittohaaveensa, kun brittikuskin Mercedes-auto hyytyi radan varteen 41. kierroksella.

Vain muutamaa kierrosta aiemmin Ricciardo otti rajusti yhteen Red Bull-tallikaveri Max Verstappenin kanssa, mikä oli senteistä kiinni päättyä katastrofiin. Red Bull-kaksikko oli ensimmäisiä kuljettajia, jotka pysähtyivät Hamiltonin keskeytyksen tuoman virtuaalisen turva-auton aikana. Tämän jälkeen molemmille Red Bull-kuskeille kerrottiin ”ota juomaa” -koodikieltä, mikä saattoi tarkoittaa vallitsevan tilanteen jäädyttämistä, sillä näillä sijoilla ajeltiin ruutulipulle asti.

Ricciardo teki hienon eleen kilpailun jälkeen, sillä hän omisti Malesian GP:n voittonsa reilu vuosi sitten menehtyneen, läheisen ystävän, Jules Bianchin muistolle. Red Bullille kyseessä oli ensimmäinen kaksoisvoitto sitten vuoden 2013 Brasilian GP:n, joka oli viimeinen kisa V8-aikakaudella.

Rosberg ottamassa tiukan otteen mestaruuteen

Rosberg ei pystynyt eturivistä haastamaan tallikaveriaan lähtökiihdytyksessä, kunnes hän joutui Ferrarin Sebastian Vettelin yliajamaksi. Vettel taisteli raivoisasti avausmutkassa Verstappenin kanssa, minkä seurauksena hän ajautui päin Mercedes-kuskia.

Tuomaristo tuomitsi Vettelin syylliseksi kolariin, mistä Ferrari-kuski sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan kisaan sekä kaksi rangaistuspistettä. Itse näin avausmutkan kolarin kilpailutilanteena, sillä Verstappen lukitsi jarrutuksessa takarenkaansa, mistä hän ajautui päin Vetteliä, joka ei voinut enää ohjata autoansa.

Rosberg ajoi kisan loppupuolella vielä Ferrarin Kimi Räikkösen kylkeen, mistä saksalaiselle tuomittiin 10 sekunnin aikasakko, mutta Mercedes-kuski oli siitä huolimatta kolmas. Mielestäni tuosta tilanteesta olisi pitänyt antaa vähintään varikon läpiajorangaistus, sillä tuo aikasakko ei merkitse mitään Mercedekselle, sillä saksalaisvalmistajan auto on ylivoimainen muihin verrattuna. Ennemmin näkisin, että ongelma on tuomariston rangaistuslinjan johdonmukaisuuden puutteessa. Nykyään liian usein joku saa rangaistuksen jostain rikkeestä, mistä ei jollekin toiselle anneta rangaistusta ollenkaan.

Hamilton on nyt jo 23 pistettä tallikaveriaan perässä, kun on enää viisi osakilpailua jäljellä. Tämä tarkoittaa sitä, että Hamiltonilla ei ole varaa keskeytyksiin enää loppukauden aikana, mikäli hän mielii uusia maailmanmestaruutensa. Kuka olisi ennen kesätaukoa uskonut, että Rosberg kääntää homman päälaelleen kesätauon jälkeen? Näin nopeasti asiat muuttuvat Formula ykkösissä.

Suomalaiset ylsivät maksimisuorituksiin

Molemmat suomalaiskuskit ajoivat Malesian helteessä maksimit, kun Räikkönen oli jälleen neljäs ja Williamsin Valtteri Bottas viides. Räikkösen Ferrari-auton pohjalevy kärsi mittavia vaurioita törmäyksessä Rosbergin kanssa, joten neljäs sija oli ehdottomasti maksimisuoritus tänään suomalaiselta.

Ferrarin kannalta vaan harmillinen homma oli Red Bullin kaksoisvoitto, jonka lisäksi vielä Vettelin keskeytys. Nyt viimeistään on varmaa, että Ferrari jää Red Bullin taakse kolmanneksi autonvalmistajien MM-sarjassa, mikä on todella iso pettymys.

Bottas ajoi erinomaisen kilpailun kaikenlaisten sopimushuhujen keskellä. Suomalaiskuski siis hienosti viides, kun Williams-tallikaveri Felipe Massa jäi pisteiden ulkopuolelle teknisten ongelmien vuoksi.

Force India piti kuitenkin vielä pisteissä Williamsin takanaan, kun Sergio Perez oli kuudes ja Nico Hülkenberg kahdeksas. Piste-ero intialaistiimin eduksi on nyt kolme pistettä. Pidän silti edelleen Force Indiaa ennakkosuosikkina ottamaan neljännen sijan sarjassa.

Täytyy vielä mainita, että McLaren-Hondan Fernando Alonso teki huiman nousun viimeisestä ruudusta seitsemänneksi. Tämä kisa ajettiin vielä vanhan speksin koneella, mikä lupaa hyvää uuden koneen debyytille Japanissa. Toinen McLaren-kuski Jenson Button ajoi 300. F1-kisassaan yhdeksänneksi. Mainitaan vielä Renaultin Jolyon Palmerin pistetilin avaus kymmenennellä sijallaan.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Japanin Suzukassa.

Malesian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 16/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulle Malesiassa

1.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle Sepangissa ajetuissa Malesian GP:n aika-ajoissa lauantaina.

Hamilton ajoi virheettömällä ajolla paalulle, kun taas Mercedes-tallikaveri Nico Rosberg ei saanut kasaan virheetöntä aikakierrosta viimeisessä osiossa ja jäi toiseksi.

Red Bullin Max Verstappen sekä Daniel Ricciardo miehittävät lähtöruudukon toisen rivin. Sunnuntain kisasta ei välttämättä tule Mercedes-kuskien välinen taistelu voitosta, sillä Red Bullien kisavauhti oli vakuuttavaa perjantain harjoituksissa. Jos vettä tai vaihtelevia olosuhteita nähdään kisassa, niin Red Bullin osakkeet sen kuin nousevat entisestään.

Paalumies Hamilton lähtee sunnuntaina jahtaamaan tallikaverinsa kahdeksan pisteen johtoa, joten jos Hamilton voittaa, niin hän tarvitsee muiden apua, poistuakseen Malesiasta pistejohdossa.

Ferrari odottaa enemmän kisavauhdiltaan

Ferrari-talli joutui pettymään jälleen aika-ajovauhtiinsa, sillä Sebastian Vettel oli viides ja Kimi Räikkönen kuudes. Ferrari-tallikaverusten välinen aikaero oli vajaat viisi sadasosaa.

Aika-ajopäivä oli huomattavasti pilvisempi kuin perjantain harjoituspäivä, mikä näytti vaikuttavan Ferrarin vauhtiin enemmän suhteessa muihin. Ferrari-leirissä odotetaan enemmän kisavauhdilta, sillä he odottavat aurinkoisempaa säätä kisapäivälle.

Vettelin ja Räikkösen olisi jo heti mielellään lähdössä päästävä ohi Red Bull-kaksikosta, sillä Ferrarin varikkotaktiikat eivät ole viime aikoina vakuuttaneet. Tästä syystä toivotaan, että keli pysyy kuivana myös itse kilpailussa. Sadetta en toivo myöskään sen takia, että kun Malesiassa sataa, niin sitä vettä tulee niin paljon, että nykypäivän formuloilla ei niissä keleissä ajella.

Bottaksella vapaa rengasvalinta kisaan

Williamsin Valtteri Bottas ei tällä kertaa saanut puhdasta kierrosta aika-ajoissa, joten hän jäi vasta 11:nneksi. Williams-tallikaveri Felipe Massa oli aika-ajojen kymmenes.

Jos on kuivaa, niin Bottas saa vapaasti valita renkaansa starttiin, mikä voi olla mahdollisen sateen sattuessa etu, sillä hän saattaisi kovemmalla rengasseoksella pystyä ajamaan ilman yhtä pysähdystä. Williams tarvitsee pisteitä, sillä Force Indian Sergio Perez oli seitsemäs ja Nico Hülkenberg kahdeksas. Näkisin Williamsin taistelevan kisassa noista jäännöspisteistä, joten Force Indian saavuttaminen tulee olemaan haastavaa.

McLaren-Hondan Jenson Button starttaa uransa 300. F1-starttiin sunnuntaina yhdeksännestä lähtöruudusta. McLaren-tallikaveri Fernando Alonso keräsi lähtöruuturangaistuksia tähän viikonloppuun, jotta hän voi ajaa uusilla osilla ensi viikonlopun Japanin GP:ssä.

Elokuussa Belgian Spassa debytoinut Esteban Ocon löi ensimmäistä kertaa Manor-tallikaverinsa Pascal Wehrleinin Malesian aika-ajoissa. Ocon oli reilun kymmenyksen nopeampi kuin Wehrlein.

Malesian GP käynnistyy sunnuntaina jo aamukymmeneltä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton voittoon dramaattisesti päätöskierroksella

4.7.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Itävallan GP:n voittajaksi päätöskierroksella, kun hän osui yhteen tallikaveri Nico Rosbergin kanssa.

Paalulta startannut Hamilton näytti alussa karkaavan pahimmilta kilpailijoiltaan, mutta sekä hän että Ferrari-kuskit jäivät odottamaan sadetta, joka ei koskaan saapunut rata-alueelle. Näin kuudennesta ruudusta startannut Rosberg, joka pysähtyi huomattavasti muita kärkikuskeja aiemmin, nousi kärkeen.

Turva-auto saatiin radalle, kun Ferrarin Sebastian Vettel venytti liian pitkälle stoppiaan, jolloin hänen oikea takarenkaansa hajosi pääsuoralla. Vettel joutui keskeyttämään, sillä hänen autonsa pohjalevy oli kärsinyt mittavia vaurioita.

Huikea viimeinen kierros

Turva-auto ei kuitenkaan pysynyt tarpeeksi pitkään radalla, joten Mercedes-kuskit joutuivat pysähtymään vielä lopussa kertaalleen. Tämä nosti Red Bullin Max Verstappenin hetkellisesti kärkeen, mutta hän joutui enimmäkseen keskittymään Ferrarin Kimi Räikkösen takana pitämiseen, sillä Mercedes-kuskit pääsivät suhteellisen nopeasti nuoren hollantilaisen ohi.

Näin voittotaistelu käytiin Mercedes-kuskien välillä, mikä näytti ratkenneen jo Rosbergille, kunnes Hamilton aloitti raivoisan takaa-ajon. Rosberg sortui viimeisen kierroksen avausmutkassa ajovirheeseen, jolloin Hamilton pääsi hänen imuunsa mutkan ulostulossa.

Rosberg ei kuitenkaan aikonut luovuttaa, vaan ajoi päin ulkokurvissa ollutta Hamiltonia, mikä rikkoi saksalaiskuskin etusiiven. Näin Hamilton nousi voittoon dramaattisten vaiheiden jälkeen. Rikkinäisellä autolla nilkuttanut Rosberg ylitti ruutulipun neljäntenä. Samalla saksalaisen MM-johto kaventui vain 11 pisteeseen.

Rosberg selitteli kisan jälkeen, että hänellä oli suuria ongelmia jarrujen kanssa viimeisellä kierroksella, eikä hän ymmärtänyt syytä Hamiltonin ”aikaiselle” käännökselle. Nyt on kyllä saksalaisella kova mietinnän paikka, sillä hän ajoi täysin suoraan Hamiltonia päin. Näyttää vahvasti siltä, että Rosbergilla ei vaan pää kestä tiukoissa paikoissa.

Tuomaristo antoi kisan jälkeen Rosbergille kymmenen sekunnin aikasakon (ei vaikuttanut sijoitukseen), kaksi rangaistuspistettä sekä huomautuksen rikkinäisellä autolla ajamisesta. Tuo kymmenen sekunnin rangaistus oli suorastaan vitsi tuomaristolta, mikä osoittaa taas kerran sen, ettei Mercedes-kuskeja rangaista yhtä kovalla kädellä kuin muita. Tuomaristo pohti asiaa yli kolme tuntia, kun itse olisin antanut 25 sekunnin rangaistuksen huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Mikä on rangaistus, jos sinä et edes kärsi siitä mitään?

Räikkönen palasi palkintokorokkeelle

Räikkönen lähti matkaan neljännestä ruudusta ja ohitti lähdössä Force Indian Nico Hülkenbergin, jonka vauhti kisassa oli täysin surkeata. Alkukierroksilla suomalaiskuski kiidätti Ferrarinsa myös Jenson Buttonin McLaren-Hondan ohi. Taktiikkavirhe pudotti hänet Red Bullien taakse, mutta suomalainen lopulta kampesi itsensä Daniel Ricciardon ohi. Jos Sergio Perezin ulosajo ei olisi tuonut keltaisia lippuja, niin Räikkönen olisi päässyt vielä Verstappenin ohi.

Tämä oli hyvä näpäytys taas niille median edustajille, jotka nostivat päätään Monacosta lähtien. Ferrarin kannalta harmittavinta oli Vettelin keskeytys, sillä hyvä pistepotti jäi saamatta, kun tallin taktiikkamiehet jäivät odottamaan olematonta sadetta.

Williamsilla umpisurkea viikonloppu

Williamsille ei jäänyt paljoa kerrottavaa tästäkään viikonlopusta, sillä heillä ei ollut valikoimassaan tarpeeksi pehmeitä renkaita, joten pehmeämmät renkaat sulivat alle liian nopeasti. Valtteri Bottas oli kuitenkin yhdeksäs, joten hän sai edes kaksi pistettä kasaan.

Tallikaveri Felipe Massan kisa meni piloille, kun talli joutui vaihtamaan vanhan mallin siiven brasilialaisen autoon, mikä tarkoitti starttia varikon portilta. Vauhti ei ollut Massallakaan missään vaiheessa kohdillaan, joten hän keskeytti hieman ennen loppua.

Huolestuttavaa on se, että Red Bull Ringin piti olla yksi Williamsin vahvimmista radoista, mikä ei lupaa hyvää jatkoa ajatellen. Valitettavaa Bottaksen kannalta on se, että kaikki kärkipaikat näyttävät olevan täytettyjä, joten parempia ajopaikkoja ei näyttäisi olevan lähiaikoina horisontissa.

Wehrlein otti Manorille kauden avauspisteen

Pascal Wehrlein sivusi jo aika-ajoissa Manorin parasta aika-ajosijoitusta, eikä hän kisassakaan jäänyt kauas tallin ennätyksestä. Kun Perez ajoi lopussa ulos, niin Wehrlein otti jäännöspisteen Manorille. Wehrlein haastoi myös lopussa tiukasti Bottaksen jopa yhdeksännestä sijasta. Näin Sauber on ainoa talli vielä ilman MM-pisteitä.

Edellisen kerran tämä häntäpään talli saavutti MM-pisteitä Monacon GP:ssä kaudella 2014, kun edesmennyt Jules Bianchi toi autonsa ruutulipulle yhdeksäntenä.

Muita MM-pisteille yltäneitä erikoismaininnan ansaitsevia oli Button kuudennella sijallaan, sillä brittikuski jätti tänä viikonloppuna Fernando Alonson täysin varjoonsa. Romain Grosjean palautti tulokastalli Haasin takaisin MM-pisteille, kun ranskalainen oli maalissa seitsemäs. Lauantain aika-ajoissa moottoririkon kärsinyt Toro Rosson Carlos Sainz nousi myös hienosti takajoukoista kahdeksanneksi.

F1-sarja jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla, kun vuorossa on Britannian GP.

Itävallan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 9/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton aloittaa takaa-ajonsa paalulta

15.5.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton nappasi paalupaikan Espanjan osakilpailuun. Hamilton jahtaa sunnuntaina kauden avausvoittoaan Barcelonan radalla.

Hamilton kävi kovan kamppailun yhdessä tallikaverinsa Nico Rosbergin kanssa paalupaikasta, missä hallitseva maailmanmestari vei pidemmän korren. Paalupaikka oli brittikuskille uran 52. ja Mercedekselle 58., joka nostaa saksalaismerkin kaikkien aikojen paalutilastoissa viidenneksi ohi Red Bullin.

Rosberg panostaa varmasti kaikkensa lähtöön, sillä kyseessä on yksi pisimmistä lähtökiihdytyksistä tällä kaudella. Hamiltonin heikkous tähän mennessä tällä kaudella on ollut huonoissa lähdöissä. Hallitseva maailmanmestari lähtee päättämään tallikaverinsa seitsemän kisan mittaista voittoputkea, sillä Hamilton juhli viimeksi osakilpailuvoittoa Yhdysvalloissa viime lokakuussa.

Kaikki odottivat Ferrarin olevan Mercedeksen kovimpia haastajia, mutta kovin haastaja olikin Red Bull. Daniel Ricciardo otti kolmannen lähtöruudun ennen Red Bullilla debytoinutta Max Verstappenia. 18-vuotias Verstappen voi olla todellinen jokerikortti, jos hän onnistuisi saamaan nappilähdön. Ricciardo taistelee uuden tallikaverinsa sekä Ferrareiden kanssa tuosta viimeisestä palkintosijasta.

Ferrari panosti kisasäätöihin

Italialaislehdet uutisoivat aika-ajojen jälkeen, että Ferrari olisi panostanut kisasäätöihin, sillä nykyiset säännöt kieltävät auton säätöjen muuttamisen aika-ajojen jälkeen. Ferrari-leirissä odotellaan viileämpää säätä sunnuntaille, joten auton suorituskyvyssä otettiin kompromissi kilpailua ajatellen.

Kimi Räikkönen otti viidennen lähtöruudun ennen tallikaveri Sebastian Vetteliä. Lähdössä olisi päästävä mielellään molemmista Red Bull -kuljettajista ohi, sillä ohituspaikat ovat kortilla Barcelonan radalla. Uskon, että ainakin toinen Ferrareista nähdään Espanjassa palkintokorokkeella.

Williamsin Valtteri Bottas teki maksimisuorituksen, joka riitti seitsemänteen sijaan. Bottaksen tallikaveri Felipe Massa lähtee vasta 18:ntena, sillä Williams-talli epäonnistui brasilialaisen aikakierroksen ajoituksessa. Todella uskomatonta, että näin kokeneelle tallille sattuu taktisia kömmähdyksiä viikonlopusta toiseen. Tälläiset virheet maksavat kallisarvoisia MM-pisteitä Williamsille.

Kärkikymmenikköön ylsivät myös kotiyleisön suosikit Carlos Sainz ja Fernando Alonso. Sainz löi tallikaverinsa Daniil Kvjatin, joka siirrettiin Verstappenin tieltä syrjään Red Bullilta. Sainz oli kahdeksas ja Kvjat 13:s. Kvjat haluaa varmasti näyttää Red Bullille, että hänen syrjäyttämisensä oli väärä päätös.

Alonso oli kymmenes ja McLaren-tallikaveri Jenson Button 12:s. Pystyykö McLaren-Honda tuomaan molemmat autonsa MM-pisteille toisessa kilpailussa peräkkäin?

Espanjan GP:n lähtövalot sammuvat klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Rosbergin voittoputki sai jatkoa Sotshissa

2.5.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi leikitellen kauden neljänteen sekä samalla seitsemänteen peräkkäiseen osakilpailuvoittoon sunnuntaina Sotshissa.

Rosberg johti kilpailua aina lähdöstä ruutulipulle saakka, mutta hän oli lähellä joutua taistelemaan tallikaveri Lewis Hamiltonia vastaan, joka oli tehnyt upean nousun kymmenennestä lähtöruudusta jo toiseksi. Hamilton ei kuitenkaan voinut taistella voitosta, sillä hänen voimayksikössään oli ongelma vedenpaineiden kanssa.

Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli kuitenkin torjuntavoitto, kun otetaan huomioon nämä vaikeat lähtökohdat. Hamilton lähtee kahden viikon päästä ajettavaan Espanjan osakilpailuun kaventamaan tallikaverinsa jo 43 pisteen suuruista MM-johtoa.

Suomalaiset tekivät sen mihin pystyivät

Kolmannesta ruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi lähdössä toiseksi ohi maanmiehensä Valtteri Bottaksen. Räikkönen kuitenkin joutui uusintalähdössä taipumaan Williams-kuskille vain muutama kierros myöhemmin.

Räikkönen kuitenkin pääsi varikkopysähdysten aikana ohi Bottaksesta, sillä Williams joutui puolustautumaan Hamiltonia vastaan aikaisemmalla varikkopysähdyksellä, jolloin Räikkönen oli käytetyillä superpehmeillä nopeampi kuin Bottas tuoreilla pehmeillä. Räikkönen oli maalissa kolmas ennen Williams-kaksikkoa Bottas ja Felipe Massa.

Räikkösen tallikaveri Sebastian Vettel joutui Daniil Kvjatin päälleajamaksi radan avausmutkissa, mikä päätti saksalaisen kisan lyhyeen. Kvjat hölmöili samalla Red Bull-tallikaverinsa Daniel Ricciardon kisan pilalle, sillä australialainen joutui myös osalliseksi tähän kolariin. Täten Red Bull jäi ilman pisteitä viikonloppuna, jolloin he olisivat voineet taistella jopa palkintosijoista.

Räikkönen on ensimmäistä kertaa MM-pisteissä kolmen parhaan joukossa sitten kauden 2013, joten toivottavasti viimeaikaiset otteet jatkuvat myös tulevaisuudessa.

Useille talleille isoja pisteitä

McLaren-Honda sai ensimmäistä kertaa molemmat autonsa MM-pisteille sitten viime kauden Unkarin osakilpailun. Fernando Alonso oli kuudennella sijallaan paras ei-kolmen kärkitallin kuljettaja ja Jenson Button avasi pistetilinsä kymmenennellä sijallaan.

Kevin Magnussen palautti Renaultin tehdastiimin pistekantaan ensimmäistä kertaa sitten kauden 2010 Abu Dhabin GP:n. Renault palasi täksi kaudeksi tehdastalliksi kuninkuusluokkaan.

Romain Grosjean on saalistanut jo kolmessa MM-osakilpailussa neljästä MM-pisteitä uuden Haas-tallin riveissä. Grosjean oli kahdeksas, vaikka yhdysvaltaistiimi oli Kiinan tapaan tänäkin viikonloppuna suurissa ongelmissa autonsa tasapainon kanssa.

Force Indian Sergio Perez avasi MM-pistetilinsä yhdeksännellä sijallaan. Perez kärsi rengasrikon avauskierroksella, mutta nousi mukaan pistetaistoon turva-auton ansiosta.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Espanjan Barcelonassa.

Venäjän GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulle ennätysajalla Bahrainissa

3.4.2016 Yleinen

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle iltavalaistuksessa ajetuissa Bahrainin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamiltonin paaluaika on kaikkien aikojen nopein kierrosaika Bahrainin radalla.

Hamilton on vienyt nimiinsä molemmat tämän kauden paalupaikat, mutta osakilpailuvoittoa hallitseva maailmanmestari on saanut viimeksi juhlia viime lokakuussa, sillä tallikaveri Nico Rosberg on voittanut neljä viimeisintä osakilpailua, kun mukaan lasketaan myös viime kauden kolme viimeistä osakilpailua.

Tallikaverinsa rinnalta eturivistä starttaava Rosberg on varmasti hänen suurin haastajansa voittotaistossa. Mutta voittokamppailusta ei pidä unohtaa toisesta rivistä starttaavia Ferrareita, sillä sekä Sebastian Vettel että Kimi Räikkönen lähtivät kuin tykin suusta kaksi viikkoa sitten Australiassa.

Ferrarin täytyy onnistua varikkotaktiikassa huomattavasti paremmin kuin Australiassa, jos he mielivät ajaa Bahrainin GP:n voitosta. Molemmat Ferrarit ajoivat lupaavia stinttejä harjoituksissa, joten jos he pääsisivät keulille, niin voittokamppailusta voitaisiin nähdä tiukka, taktinen taisto.

Bottaksen tavoite kärkiviisikossa

Williamsin Valtteri Bottas jätti Australian huonon aika-ajon taakseen, kun hän otti kuudennen lähtöruudun Bahrainin kisaan. Bottas löi tallikaverinsa Felipe Massan vain kahdella tuhannesosalla. Saa nähdä, että vaikuttaako startissa yhtään lähteekö radan puhtaalta tai likaiselta puolelta. En näe siinä hirvittävän suurta eroa, sillä aiemmin viikolla ollut sade puhdisti radan yllättävän hyvään kuntoon jo perjantaina.

Ferrareiden ja Williamsien väliin kiilasi Red Bullin Daniel Ricciardo, jonka tallikaveri Daniil Kvjat koki jälleen yhden pettymyksen aika-ajoissa, kun venäläiskuski oli vasta 15:s. Bottaksen tavoite on olla kärkiviisikossa, joten jossain vaiheessa pitäisi päästä ohi Ricciardosta sekä pitää tallikaveri takanaan.

Force Indian Nico Hülkenberg hyödynsi autonsa potentiaalin, kun hän otti kahdeksannen lähtöruudun. Hülkenbergin tallikaveri Sergio Perez epäonnistui nopean kierroksen ajoituksessa, mikä tarkoitti aika-ajon päättymistä jo ensimmäiseen osioon.

Haasin Romain Grosjean saavutti yhdysvaltalaistallin parhaimman lähtöruudun, kun ranskalainen oli yhdeksäs. Grosjean avasi tulokastallin pistetilin jo kauden avauksessa, joten he hakevat pisteputkelle jatkoa myös Bahrainista. Haasin toinen kuski Esteban Gutierrez oli aika-ajon 13:s.

McLaren-tulokas yllätti kokeneemman tallikaverinsa

F1-debyyttinsä Bahrainissa tekevä Stoffel Vandoorne suoriutui aika-ajoista mallikkaasti, sillä hän peittosi McLaren-tallikaverinsa Jenson Buttonin vajaalla kymmenyksellä aika-ajoissa. Vandoorne starttaa 12:tena ja Button 14:tenä.

Buttonin kokemuksen luulisi näkyvän kisassa, mutta mistä sitä tietää, vaikka belgialaistulokas avaisi McLarenin pistetilin debyytikisassaan.

Aika-ajoista täytyy vielä mainita Manorin Pascal Wehrleinin suoritus, sillä hän oli peräti 16:s. Tälläisiä suorituksia ei olla ajamalla tehty Manorin autolla juuri ollenkaan tässä vuosien varrella. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Wehrlein kisaamaan ympärillä olevien kanssa itse kisassa.

Aika-ajon perusteella kahdeksannesta sijasta eteenpäin on erittäin tasaista useiden autojen välillä, joten kisassa voidaan nähdä tiukkoja taisteluja viimeisistä pistesijoista. Bahrain tarjoaa myös parempia ohituspaikkoja kuin kahden viikon takainen avausnäyttämö Australiassa, joten edessä voi olla yksi alkukauden parhaimmista kisoista.

Kauden toisen osakilpailun lähtövalot sammuvat Bahrainin iltavaloissa klo. 18 Suomen aikaa.

Aika-ajojen tulokset

Mercedekset väkevässä iskussa kohti aika-ajoja

2.4.2016 F1-ennakot

Mercedes löi muille jälleen kerran luun kurkkuun Bahrainin GP:n vapaissa harjoituksissa perjantaina. Iltahämärässä ajetun toisen harjoituksen yllättäjä oli peräti kolmanneksi nopeinta vauhtia pitänyt McLaren-Hondan Jenson Button.

Mercedeksen Nico Rosberg piti kovinta vauhtia perjantain harjoituksissa ennen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia. Jos mitään yllättävää ei tapahdu, niin Mercedes-kaksikko ratkaisee lauantaina paalupaikan kohtalon. On mielenkiintoista nähdä, että pystyykö hallitseva maailmanmestari Hamilton vastaamaan tallikaverinsa rajuun alkukauteen.

Perjantain yllätyksestä vastasi Button, joka oli iltapäivän kolmanneksi nopein. Button joutuu tänä viikonloppuna olemaan vastuunkantajana, sillä tallikaveri Fernando Alonso kärsii ilmarinnasta ja murtuneesta kylkiluusta, jotka hän sai rajussa kolarissa Esteban Gutierrezin kanssa kaksi viikkoa sitten Australiassa.

Alonson korvaaja on Stoffel Vandoorne, joka on McLarenin varakuljettaja sekä hallitseva GP2-mestari. Vandoorne tulee tekemään GP-debyyttinsä sunnuntaina, mutta belgialainen suoriutui avauspäivästään ihan mallikkaasti, sillä hän oli 11:s ja hävisi 0,7 sekuntia huomattavasti kokeneemmalle tallikaverilleen. Aika-ajoissa nähdään, että olisiko McLarenista jopa Bahrainin yllättäjäksi?

Ferrarin vauhti piilossa

Ferrari ei vielä näyttänyt kaikki korttejaan harjoituksissa, sillä sekä Kimi Räikkönen että Sebastian Vettel eivät kumpikaan saaneet alleen puhdasta kierrosta superpehmeillä renkailla. Räikkösen kierroksen pilasi edessä ollut ruuhka, kun taas Vettel pilasi oman kierroksensa ajettuaan reilusti leveäksi radan viimeisessä kaarteessa. Saksalaiskuskin harjoitukset päättyivät lopulta radan varteen, sillä hänen autonsa vasen rengas oli irrallaan.

Räikkönen oli harjoitusten viides ennen Vetteliä. Odotan, että Ferrarit valloittavat toisen rivin Bahrainin GP:n aika-ajoissa.

Williamsilla oli myös aika näkymättömät harjoitukset, kun Valtteri Bottas oli kahdeksas ja Felipe Massa kymmenes. Uskon, että Williams ei kaikkia korttejaan vielä näyttänyt, mutta virheisiin ei ole varaa, jos talli haluaa nähdä molemmat autot kärkikymmenikössä, sillä kuten Australiassa nähtiin, niin keskikasti on tänä vuonna aiempaa huomattavasti tasaisempi.

Renaultin Kevin Magnussen ei pysähtynyt punnitukseen harjoitusten aikana, joten hän joutuu lähtemään sunnuntain kilpailuun varikonportilta.

Aika-ajofarssille jatkoa Bahrainissa?

Alkuperäisestä poiketen, niin Bahrainissa ei palatakaan viimevuotiseen aika-ajoformaattiin, sillä F1-talleilla on erimielisyyksiä aika-ajoformaatista. Osa tiimeistä haluaisi palata kokonaan viimevuotiseen aika-ajoformaattiin, kun taas toiset vaihtaisivat vain viimeisen osion viimevuotiseen formaattiin.

Jotain tälle nykyiselle aika-ajoformaatille on tehtävä, sillä lauantaina saadaan katsoa jokaisessa osiossa viimeisiä minuutteja ilman yhtäkään autoa radalla. Tallit eivät lähde uhraamaan kisataktiikkaansa aika-ajojen kustannuksella, joten tähän älyttömän tyhmään aika-ajoon pitää tehdä välittömästi muutoksia.

Bahrainissa ajetaan vielä tunnin mittaiset vapaat harjoitukset alkaen klo. 15. ennen klo. 18. käynnistyviä aika-ajoja.

1. vapaiden harjoitusten, tulokset

2. vapaiden harjoitusten, tulokset

Hondalla surkea paluukausi McLarenin moottoritoimittajaksi

14.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen toisessa luvussa tarkastellaan tallia, joka oli yksi kauden suurimmista pettymyksistä. Kyseessä on siis McLaren-Honda.

Japanilainen autonvalmistaja Honda palasi täksi kaudeksi McLarenin moottoritoimittajaksi 23 vuoden tauon jälkeen. En usko, että Hondan pahimmissakaan skenaarioissa odotettiin näin huonoa kautta. Hondan voimayksikkö oli selvästi F1-sarjan tehottomin, epäluotettavin sekä polttoainesyöpöin.

McLaren ei ole edelleenkään saavuttanut yhtäkään osakilpailuvoittoa sitten kauden 2012 päätöskisan, joka päättyi Jenson Buttonin voittoon Brasiliassa. Palkintosijoja brittitalli on saavuttanut vain kaksi kappaletta edellisestä 57 GP-kisasta.

Button sai uudeksi tallikaverikseen Fernando Alonson, joka lähti viime kauden päätteeksi ovet paukkuen Ferrarilta. Alonsolle sattui talvitestien aikana outo onnettomuus, jossa hän menetti tajuntansa hetkeksi aikaa. McLaren ei virallisesti koskaan tainnut pistää Alonson ulosajoa teknisen viaksi, mutta mediassa epäiltiin espanjalaisen saaneen sähköiskun kesken ajon.

Alonson kaudesta ei jäänyt hirveästi mitään ajosuoritusta mieleen, mutta sarkastiset tiimiradiot jäivät varmasti monien mieleen. Esimerkiksi se, kun Alonso haukkui voimanlähteensä GP2-moottoriksi Hondan kotikisassa. Monille varmasti tulee mieleen myös hauskat kuvamanipulaatiot Alonsosta Brasilian GP:n aika-ajoissa ottamassa aurinkoa radan varressa, kun hänen autonsa hyytyi hetkeä aiemmin.

Alonson parhaimmaksi sijoitukseksi jäi viides sija Unkarin GP:stä. Jos F1-sarjan kovinta palkkaa nauttiva espanjalainen olisi keskittynyt enemmän motivointiin kuin jatkuvaan valittamiseen, niin hän olisi saanut varmasti enemmän itsestään myös irti kisapäivinä.

Button oli tasaisempi kauden aikana kuin Alonso, mikä näkyi siinä että britti keräsi MM-pisteitä neljästä kisasta, kun espanjalainen keräsi niitä vain kahdesti. Vuoden 2009 maailmanmestarin paras sijoitus tällä kaudella oli kuudes sija Yhdysvaltain GP:ssä.

Buttonista tuli tällä kaudella myös ensimmäinen kuljettaja, joka on voittanut MM-pisteissä sekä Lewis Hamiltonin että Alonson, kun hän on ajanut näiden kahden maailmanmestarin tallikaverina. Button jää usein tallipäälliköiden ja median listauksissa kärkikuskien ulkopuolelle, vaikka tuo edellinen saavutus osoittaa hänen kuuluvan niihin. Toivottavasti ensi kaudella McLarenin auto on huomattavasti kilpailukykyisempi, jotta molemmat kuskit pystyisivät keräämään MM-pisteitä tasaisemmin kuin tällä kaudella.

McLarenin testikuskina toiminut Kevin Magnussen sai ajaa avauskisan Australiassa, kun Alonso oli vielä toipumassa mystisestä ulosajostaan. Magnussenille kyseessä oli turha reissu, sillä hän jäi aika-ajoissa viimeiseksi ja kisaan hän ei teknisten ongelmien vuoksi pystynyt edes starttaamaan. Lopulta tanskalainen sai lähtöpassit McLarenilta syntymäpäivänään, kun brittitalli nosti testikuskikseen GP2-mestaruutta tällä kaudella juhlineen Stoffel Vandoornen.

McLaren-Honda jäi siis toiseksi viimeiseksi autonvalmistajien MM-sarjassa, mikä ei todellakaan ole se sijoitus, josta yhdellä koko sarjan suurimmista resursseista tulisi taistella.

Kimi Räikkönen päätti kautensa palkintosijaan

30.11.2015 F1-kisat

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi ruutulipulle kolmantena kauden 2015 päätöskisassa Abu Dhabissa.

Kolmannesta lähtöruudusta startannut Räikkönen piti kiinni palkintosijastaan aina lähdöstä maaliin saakka. Kyseessä oli kolmas palkintosija tällä kaudella Ferrarin suomalaiskuskille, joka oli palkintokorokkeella kaikissa kolmessa iltakilpailussa. Pitäisikö tulevaisuudessa ajaa enemmän kisoja iltaisin, sillä ne näyttävät sopivan aamu-uniselle Räikköselle erittäin hyvin?

Räikkönen otti samalla neljännen sijan MM-sarjassa, mikä ei hetkauttanut laisinkaan vuoden 2007 maailmanmestaria, jonka tavoitteet ovat korkeammalla. Toivottavasti näissä kahdessa viimeisessä kisassa alkanut trendi jatkuisi myös ensi kaudella!

Mercedes rikkoi jälleen ennätyksiä

Nico Rosberg johdatti Mercedekset kaksoisvoittoon ennen tallikaveri Lewis Hamiltonia. Rosbergille voitto oli kolmas peräkkäinen sekä yhteensä kuudes tällä kaudella. Samalla Mercedes-talli rikkoi viimevuotisen piste-ennätyksensä kahdella pisteellä, vaikka tämän kauden päätöskisassa ei ajettu viime vuoden tapaan tuplapisteitä.

Mercedes teki myös uuden ennätyksen kaksoisvoittojen määrässä, sillä Abu Dhabin kaksoisvoitto oli kauden 12:s.

Bottaksella painajaismainen päätöskisa

Williamsin Valtteri Bottas haluaa varmasti unohtaa Abu Dhabin päätöskisan hyvinkin nopeasti. Bottas sai yhdessä tallikaveri Felipe Massan kanssa huonot startit, joissa he menettivät muutamia sijoja.

Kun Bottaksen kisa oli juuri lähtemässä parempaan suuntaan, niin Williams päästi suomalaisen liian aikaisin varikkoruudustaan ulos, seurauksena oli se, että hän menetti lähes koko etusiipensä McLaren-Hondan Jenson Buttonin perään.

Bottas joutui ylimääräisen stopin lisäksi vielä kärsimään myöhemmin viiden sekunnin aikarangaistuksen. Lopputuloksissa suomalainen oli 13:s.

Williams oli muutenkin erittäin hidas varikkopysähdyksissään Abu Dhabissa, sillä Mercedes sekä Ferrari vaihtoivat molempiin autoihinsa renkaat samassa ajassa, kun Williams vaihtoi vasta toiseen autoonsa. Varikkopysähdykset ja kisataktiikat ovat erityisesti kaksi asiaa, joita Williamsin on ehdottomasti parannettava ensi kaudeksi, jos he aikovat tosissaan haastaa kärkitallit.

Kisan upeimmasta noususta vastasi Ferrarin Sebastian Vettel, joka nousi 15:nnestä lähtöruudusta peräti neljänneksi. Vettel osoitti kisan aikana olevansa tiimipelaaja, kun hän kahdesti päästi tallikaveri Räikkösen ohitseen.

McLaren-Hondan Fernando Alonso kärsi ensimmäistä kertaa F1-urallaan tappion tallikaverilleen MM-pisteissä, kun Button löi espanjalaisen pistein 16-11. Alonsosta liikkui villejä huhuja tänä viikonloppuna, että hän jättäisi jopa koko ensi vuoden väliin, mutta katsotaan nyt rauhassa, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Toivottavasti kaksinkertainen maailmanmestari osoittaa määrätietoisuutensa ja auttaa ensi vuonna McLarenia nousemaan takaisin kohti kärkisijoja.

Joulukuun aikana on luvassa vielä katsaus päättyneeseen kauteen jokaisen F1-tiimin näkökulmasta. Formula ykkösten MM-sarja alkaa taas ensi maaliskuussa tuttuun tyyliin Australian Melbournesta!

Abu Dhabin GP:n lopputulokset

Kuljettajien lopulliset MM-pisteet

Autonvalmistajien MM-pisteet

Lewis Hamilton varmisti mestaruuden Austinissa

26.10.2015 F1-kisat

Lewis Hamilton otti kauden kymmenennen voittonsa Austinissa sunnuntaina, mutta mikä tärkeintä hänestä tuli kymmenes F1-kuski historiassa sekä ensimmäinen englantilainen sitten vuoden 1973, joka on kruunattu kolminkertaiseksi maailmanmestariksi.

Eturivistä startanneet Mercedes-kuskit menivät rinnakkain avausmutkaan, jossa Hamilton työnsi Nico Rosbergin ulos radalta mielestäni sääntöjenvastaisesti. Red Bull painosti kovasti Mercedestä kostealla radalla, mutta heidän voittomahdollisuutensa kuivuivat kasaan radan kuivuessa.

Hamilton oli kärkikuskeista ensimmäinen, joka vaihtoi alleen sliksit, mutta brittikuski teki vaihdon yhtä kierrosta liian aikaisin, joten hän putosi tallikaverinsa taakse tässä vaiheessa. Rosberg teki virtuaalisen turva-auton aikana varikkopysähdyksen, mutta Hamilton jäi vielä radalle. Hallitseva maailmanmestari oli pahassa tilanteessa renkaidensa kanssa, mutta myöhäinen turva-auto nosti hänet jälleen Rosbergin kantaan kiinni.

Rosberg sai hyvän uusintastartin, mutta sortui helppoon virheeseen radan 12. mutkassa vain muutama kierros ennen ruutulippua. Hamilton kiitti ja ajoi maaliin kolminkertaisena maailmanmestarina.

Voidaan sanoa, että Hamilton ehdottomasti ansaitsee mestaruutensa, sillä hän on viimeistään tällä kaudella nujertanut henkisesti tallikaverinsa. Muiden on pystyttävä antamaan kovempaa painetta Hamiltonille, sillä hänelläkin on ote tällä kaudella herpaantunut muutamaan otteeseen.

Suomalaisten vaikeille viikonlopuille jatkoa

Suomalaiskuskit lähtivät vaikeista asemista Yhdysvaltain osakilpailuun, sillä Williamsin Valtteri Bottas starttasi 15:tenä ja Ferrarin Kimi Räikkönen 18:tena. Bottas osui avausmutkassa yhteen Alonson kanssa, mikä tarkoitti varikkopysähdystä, jossa suomalaiskuski otti liian ison riskin siirtyessään slikseihin. Bottas tuli varikolle muutamaa kierrosta myöhemmin vaihtamaan takaisin välikelin renkaat ennen keskeyttämistä takajousitusongelmaan, joka päätti myös kärkikymmenikössä ajaneen tallikaveri Felipe Massan kisan.

Räikkönen vuorostaan sai loistavan lähdön ollen peräti kymmenes jo avauskierroksella. Ferrarin suomalaiskuskille tuotti vaikeuksia ohittaa erityisesti Toro Rosson Max Verstappenia, joka vaarallisesti sekä sääntöjenvastaisesti vaihtoi ajolinjaansa jarrutuksissa. Kun oli aika siirtyä slikseihin, niin suomalainen menetti autonsa hallinnan toisella sektorilla. Räikkönen taisteli itsensä takaisin radalle, mutta ylimääräisellä varikkopysähdyksellä renkaasta irronnut kuppi, johti hetkeä myöhemmin keskeytykseen, kun oikean eturenkaan jarrut ylikuumenivat vaarallisesti.

Sebastian Vettel nosti Ferrarin värit kuitenkin jälleen palkintokorokkeelle, kun 13:nnesta lähtöruudusta startannut saksalainen nousi lopulta kolmanneksi, mutta edes hän ei pystynyt uhkaamaan Mercedestä.

Red Bullille lupaavasti alkaneesta kisasta muodostui lopulta pannukakku, kun ensiksi Daniel Ricciardo ajautui kolariin Force Indian Nico Hülkenbergin kanssa. Ricciardon auto kärsi mittavia vaurioita, mutta hän nousi viimeisellä kierroksella viimeiselle pistesijalle. Toinen Red Bull-kuski Daniil Kvjat ajoi rajusti ulos, mutta selvisi onneksi säikähdyksellä.

Neljänneksi ajoi toistamiseen tällä kaudella Toro Rosson nuorukainen Verstappen. Sotshissa palkintokorokkeelle ajanut Force Indian Sergio Perez oli viides. Perez ajaa ensi viikonloppuna kotiyleisönsä edessä Meksikossa.

Vaihtelevien olosuhteiden mestari Jenson Button oli taas ensimmäinen, joka sai sliksit toimimaan kostealla radalla, minkä seurauksena hän oli ruutulipulla kuudes, mikä on britille paras sijoitus tällä kaudella. McLaren-Hondat olivat lähellä ottaa MM-pisteitä molempien kuljettajien voimin, mutta viidentenä ajanut Fernando Alonso menetti tehoja voimayksiköstään viallisen polttoainesensorin vuoksi. Alonso menetti viimeisen pistesijansa viimeisellä kierroksella Ricciardolle.

Sunnuntaiaamun aika-ajoissa autonsa romuttanut Carlos Sainz toi Toro Rossolle kuusi pistettä, kun espanjalainen oli lopputuloksissa seitsemäs ennen Lotuksen Pastor Maldonadoa. Felipe Nasr ajoi yhdeksänneksi Sauber-tallin 400. juhlakilpailussa.

Ensi viikonloppuna GP-kilpailut palaavat Meksikoon ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1992.

Yhdysvaltain GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 16/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne