Selaat arkistoa kohteelle bussi.

KEVÄTTÄ, HAMAHELMIA JA BUSSILLA MATKUSTAMISTA.

21.5.2017 Yleinen

Vihdoin on vähäsen läpimämpää! Ruoho vihertää, linnut laulaa, aurinko paistaa ja on kesä fiilis! Olen ollut ulkona paljon, mutta myöskin olen tehnyt sisällä hamahelmiä. En tiedä mikä innostus mulla on iskenyt kun oon jo viikon niitä tehnyt? Monta kyllä hamahelmi töitä on tullut! Olen myöskin oppinut silittämmän niitä ja yli tunti on mennyt, koska paljon pitää silittää. Meillä on ollut koulussa uimaviikko ja oli muuten kivaa vaikka jännitin sitä niin kovasti. Bussilla piti vain mennä ees taas joka koulu päivä. Meillä oli jopa ruokailu kymmeneltä vaikka yleensä meillä on se puol 12. Lauantaina kävin myöskin bussilla ikeassa äitini ja mummoni kanssa. Minä sain sieltä karkkia, maljakon, tekokukan, tussit, hamahelmien muotteja, hyllyn ja hyllyyn muita osia, jotka pitää ostaa erikseen. Eli olen nyt joka päivä tämän viikon aikana paitsi sunnuntaina kulkenut tilaus bussilla. Tätä kuuluu tähän viikkoon.

Bussitarina

25.1.2017 Yleinen

Aamulla, kun aurinko nousi, koululaiset Patrik, Otto ja Elis heräsivät. Kaikki olivat innoissaan. Otto lähtee hakemaan Elistä ja Patrikia, että he voisivat mennä yhtämatkaa kouluun. Heille ja heidän opettajalleen oli varattu yksityismatka Ylläkselle laskettelemaan. Retki oli varattu ystävyksille  siksi, koska he olivat parhaita kavereita ja he tykkäsivät melkein samoista asioista esimerkiksi jalkapallosta. Siihen oli syynä myös se, että Patrikin työ oli voitt Lue artikkeli kokonaan →

bussi tarina

18.1.2017 Yleinen

Oli tavallinen  perjantaipäivä, Oulujoen  koulussa 1.luokka tiesi että, tiedossa oli luokkeretki Onnibussilla ja jokaisella oli omia eväitä jos tulee nälkä niinkuin yleensä pitkillä matkoilla. Jokainen ottaa myös mukaan omat kuulokkeet mukaan jos tulee pitkästyttävää mutta Albert otti pallon kuulokkeiden sijasta. Elis sa että, voimme vaihtaa välillä. Rahat oli saatu myymällä keksejä ja omalla tekemällä suklaata. Kuski oli vanha rallikuski  Heikki Paasonen  vähän kuuro ja 38 vuotias ja hän haki luokan koululta. Määränpää oli koulu mutta he kävivät keirtämässä suomea. Mukaan lähtivät Elis joka on 10 vuotias urhea sekä hullu, Albert on 10 vuotias viisas, urhea ja lempinimi on Ape, luokka on tavallinen ekaluokka, opettaja on huolehtiva ja kuski hurjapäistä hurjapäin.

He lähtivät matkaan ja ajoivat vähän matkaa kun yhtäkkiä rengas puhkesi tien reunassa. Kuski meni tarkistamaan mikä puhkaisi renkaan. Rengasta oli raapaistu  kynsillä jotka kuuluivat kissalle renkaan vieressä. Kuski ei muistanut missä renkaat olivat joten hän joutui etsimään niitä aika kauan. Luokkalaisia pelotti koska, tämä oli heidän ensimmäinen luokkaretki ja heti kävi ikävää. Yhtäkkiä hän muisti että, rengas oli ruumassa laatikossa kaikkien tavaroiden alla. Hän otti kaikki tavarat pois  aukaisi luukun vaihtoi renkaat, laittoi luukun kiinni ja laittoi vararenkaan paikalleen. Sitten lähdettiin taas matkaan.

Vähän ajan päästä bussi pysähtyi. Kuski ei pysäyttänyt bussia vaan se pysähtyi itsestään metsätielle. Kuski meni selvittämään syyn. Syy oli se että, bensa loppui. Albert muisti että, matkan varrella oli bensa-asema. Elis lähetettiin matkaan hakemaan bensaa. Aika kului ja kului eikä Elistä vieläkään näkynyt. monet kuuntelivat muusiikkia kun Eliksellä kesti. monella oli bluetooht kuulokkeet eli langattomat. Yhtäkkiä tiellä syttyi valo, se oli auton valo. Auton kyydissä oli Elis ja joku tuntematon mies. Elis kertoi että, mies oli bensa-aseman omistaja. Bensa laitettiin moottoriin. He kuitenkiin päättivät jäädä nukkumaan bussiin joka oli metsätiellä.

Aamulla lähdettiin sitten matkaan. Ajettiin vähän matkaa kun Alberttia alkoi kyllästyttää matka joten hän meni katolle mutta, yhtäkkiä ilmavirta veti Albertin pois katolta. Hän meinasi tippua maahan mutta sai kiinni tangosta joka roikkui bussin perässä. Elis huomasi Albertin roikkuvan tangosta mootoritiellä ja meni sanomaan kuskille että, pysäytä mutta kuski kuuli että, kovempaa kovempaa. kuski kiihdytti lähes kahteensataan kun vasta kuuli pysäytä. Kuski pysäytti ja Ape läsähti bussin perään kiinni ja tippui maahan. tien reunassa. Hänelle ei sattunut mitään mutta säikähti pahasti. Sitten lähdettiin syömään, he menivät syömään Vaasassa Hesburgeriin. Kaikki tilasivat kerrosaterin ja ateriat maksoivat melkein 200 €.

Kuski ajoi rauhallisesti päin Helsinkiä kun yhtäkkiä heidän edessä ryöstettiin  Turun pankki. Kaikkia pelotti kun rosvot ajoivat heitä takaa. Kuski oli ennen ajanut rallia joten se auttoi bussissa olevia. Yhtäkkiä rosvo kaivoi pyssyn esiin ja tähtäsi renkaisiin. yksi osui mutta ilmat pysyivät siinä. Kuski sai  karistettua rosvot kannoiltaan ja muisti auton merkin ja rekisteri numeron. Rosvon auto oli Fort mustang 2016 malli ja rekisterinumero on: LZN-100  Rengas puhkesi luodista joka oli osunut renkaaseen, vararenkaita ei ollut joten kuski joutui paikkaamaan renkaan ja ottamaan luodin pois.

Yllätykseksi rosvot löysivät taas bussin ja alkoivat jahtaamaan sitä. Kaikkia pelotti mutta Albert pystyi kuitenkin kuuntelemaan musiikkia siinä hälskeessä. Poliisit tulivat vastaan. He huomasivat että, jahtaajat olivat kuuluisia rosvoja. Poliisit lähtivät rosvojen perään ja rosvot jahtasivat bussia. Kuski muisti että, matkalla meni pieni, melkein huomaamaton metsätie. Kuski kiihdytti että, pääsisi pakoon ja pääsikin. Hän ajoi metsätielle ja  sen kautta he pääsivät Kalajoelle. Kaikillä oli kova nälkä joten he menivät ravintolaan Kalajoen lähistölle.-Kalajolla ei ole oikein ravintoloita joten tulimme tänne, sanoi kuski.

Kaikkia kyllästytti jo vähän matka ja musiikin kuuntelu yhtäkkiä Albert huomasi että, olemme oulussa.He ajoivat sitten kouluun päin. Retki oli kestänyt viikonlopun niin kuin pitikin. Huomenna radiossa kerrottiin että, rosvot jotka olivat jahdanneet bussia oli saatu kiinni. Heidän nimensä  olivat Reme Arusvuono ja Antti Roisku. Luokkalaiset oppivat etteivät varasta ikinä eivätkä ala rosvoksi ja he oppivat pakokauhun kun sinua jahdataan. Koko reissu ei ollut mikään turha vaan opettavainen luokkaretki.

Kypros vol 1

18.6.2015 Yleinen

Wienissä suuntasimme aamupalan jälkeen kohti lentoasemaa. Olimme kentällä hyvissä ajoin ja kaikki sujui jälleen kerran todella hyvin. Hiukan yllätti, että Kyprokselle oli passin tarkastus, vaikka se on EU-maa, ja turvatarkastus oli juuri ennen porttia, kuinkas siinä ostat mitään tuliaisia kentältä?? No ei kylläkään edes testattu, että olisiko kentältä ostetun pullon tai hajuveden saanut viedä turvatarkastuksen läpi. Kentällä ollessamme olin todella kiitollinen, että tavarat oli jo edellisenä päivänä selvitetty Larnacaan, niin oli yksi ohjelmanumero kentällä vähemmän. Wienistä matkamme jatkui FlyNikillä.

Vaikka kone lähtikin Wienistä hiukan myöhässä, niin perille Larnacaan saavuimme lähes ajoissa. FlyNikin lentoemännillä oli mukava työasu: kauluspaita ja farkut. Pohdin siinä, että varmaan paljon mukavampi työskennellä rennoissa vaatteissa. FlyNikillä oli myös hyvä palvelu, ruoka, tai paremminkin välipala, lämmitetty leipä kuului hintaan, samoin kuin kaikki alkoholittomat juomat, mistä taas viisilapsinen perhe kiittää. FlyNikillä myöskin penkit olivat mukavat, nahkapäälysteiset ja tilavat, ainakin minun mielestäni.

Larnacassa odottelimme tavaroita ja kaikkien muiden rinkat, paitsi minun, tulivatkin hihnalle aivan kuten pitikin. Käväisin sitten kysymässä palvelupisteestä rinkkaani ja he totesivat sen tulevan erikoismatkatavarahihnalle. Eipä siinä mitään. Sieltähän se sitten löytyi, mutta logiikka oli hiukan hukassa, koska kaikki muut rinkat kuitenkin tulivat normi hihnalle ja olivat samalla lailla pussissa kuin minunkin rinkkani. Pääasia, että tuli perille. Nyt koko köörille rinkat kantoon ja ulos terminaalista. Ulkona vastassa oli kuumuus. Ihanaa, vihdoin lämmintä! Seuraava urakka oli etsiä bussi, jolla pääsisimme Larnacan keskustaan ja vaihtamaan bussiin kohti Paralimniä. Oikea bussipysäkki löytyi kysyttyämme tietä kahdelta hampaisiin asti aseistetulta poliisilta. Hyppäsimme ensimmäiseen bussiin, koska kuski kertoi sen menevän sinne mistä intercitybussit lähtevät. Taksilla tietysti olisi ollut helpompaa kulkea, mutta halusimme kerrankin matkustaa julkisilla ja samalla nähdä vähän todellista Kyprosta. Kyproksella bussilla matkustaminen on halpaa. Kertalippu kaupungissa aikuiselta 1,50€ ja lapselta alle 12v sekä opiskelijalta 0,75€. Intercitybussi Larnaca-Paralimni, Larnaca-Limasol, Limasol-Pafos aikuiselta 4€/väli ja lapselta puolet siitä. Paralimnissä jouduimme vaihtamaan vielä kerran paikallisbussiin Protarakseen ja saavuimme huvilalle noin klo 18 aikaan. Lapset syöksyivät huvilan altaaseen uimaan ja me miehen kanssa lähdimme kauppaan ostamaan ilta- ja aamupala-ainekset…

Huvila Protaraksessa

Tavallinen päivä toimistolla

21.4.2015 Aikakausi kaksi lasta

Olittehan te kolleganne sitä hetken jo pyöritellyt mielessänne, kunnes lopulta olitte ilmoittaneet yhteistuumin esimiehellenne, että voisitte ottaa nyt sen harjoittelijan. Itse asiassa hän olisi enemmän kuin tervetullut.

Vaikka teoriassa tiesitte, miten harjoittelijan tutorointi sujuu ja millaisia harjoittelijat noin yleisesti ottaen ovat, teillä ei ollut kuitenkaan ennakkoon tietoa juuri tästä kyseisestä harjoittelijasta, joka teille saapuisi. Muutamia suttuisia kuvia hänestä kylläkin näitte etukäteen. Hänen tarkka saapumisajankohtakin varmistui vasta aivan viime hetkellä, vaikka olitte toki saaneet tietyn aikaikkunan, jonka puitteissa hän viimeistään tulisi. Ja jos ei kahden viikonkaan jälkeen häntä kuuluisi, esimiehenne pitäisi huolen siitä, että asia korjattaisiin.

Ennen harjoittelijan ottamista oli toki hyvä tehdä tiettyjä järjestelyjä. Hankkia ylimääräisiä klemmareita, post-it lappuja ja muuta oleellista rekvisiittaa. Jos lähtee tilailemaan työsuhdepuhelinta ja verkkotunnuksia harjoittelijan jo saavuttua, huomaa toimineensa huolimattomasti.

Sovitte kollegasi kanssa, että otatte yhdessä vastuun uudesta tulokkaasta kolmen viikon ajan. Tämän jälkeen hän siirtyy pääsääntöisesti sinun vastuullesi, vaikka hän saattaa tosin kaivata teidän kummankin apujanne vielä kahdenkymmenenkin vuoden jälkeen. Esimiehenne kanssa sovitte myös palkanlaskustasi sekä kesä- ja talvilomattomuudesta sekä viikonloputtomuudesta. Sovitte myös, ettet enää sairastu. Et kuitenkaan tästä masentunut, olithan niin innokas näkemään vihdoin harjoittelijan!

Vaikka olittekin mielestänne hyvin suunnitelleet harjoittelijan aloituksen, tulivat jotkut asiat kuitenkin yllätyksenä. Nitojia oli aivan liikaa, mutta ette olleet tajunneet hommata yhtään yliviivaustussia. Lisäksi naapuriosaston sihteeri katsoi teitä murhaavasti huomattuaan, että olitte valinneet kiiltävää teippiä himmeän sijaan. Eihän kukaan kunnon tutor valitse omalle harjoittelijalleen muuta kuin täyshimmeää ja tietysti School-merkkistä teippiä!

Kun sitten olitte harjoittelijan kanssa päässeet sinuiksi ja arki toimistolla oli alkanut rullaamaan, päätitte siirtyä varsinaisiin tehtäviinne. Sinun kohdalla tämä tarkoitti sitä, että oman työsi lisäksi hoidat melko pitkään myös harjoittelijan tehtävät. Ne tehtävät, mitkä aiemmin olivat kuuluneet yhteisesti sinulle ja kollegallesi siirtyivät nyt myös käytännössä katsoen sinun harteillesi. Eihän olisi ollut reilua, että kollegasi olisi joutunut omien tehtäviensä lisäksi raatamaan myös yhteisten töiden kimpussa pitkän päivän jälkeen.

Aamulla lähditte harjoittelijan kanssa kotoa toimistolle. Kokemuksesta tiesit jo, että matkaan kannatti varata runsaasti aikaa. Jos bussissa olisi jo kaksi muuta harjoittelijaa, ette mahtuisi kyytiin. Jos sen sijaan harjoittelijoita olisi vain yksi, taittuisi matka seisten. Paras tapaus olisi tietysti silloin, jos kyydissä ei olisi vielä yhtään toista harjoittelijaa. Tosin silloinkaan et aina pystynyt välttymään kanssamatkustajien ikäviltä katseilta. Viehän harjoittelija melkoisesti tilaa ja saa kaiken kukkuraksi matkustaa ilmaiseksi.

Pääsitte toimistolle ja sait tehtyä Power Point – esityksen asiakastapaamiseen. Tänä aikana harjoittelija harjoitteli kenguruhyppyjä ultraohuen läppärinsä päällä, testasi matkapuhelimensa vedenpitävyyttä toimiston kukkamaljakossa sekä väritti huoneenne seinää fläppitaulutussilla. Hän kertoi tarvitsevansa apuasi. Oli tullut hätä. Kakkonen.

Selvisitte naistenhuoneessa käynnistä, mutta omat vaatteesi olivat kastuneet toimituksen yhteydessä. Olit tajunnut ottaa harjoittelijalle vaihtovaatteet kotoa, mutta omasi saisivat nyt vain kelvata. Lounaalla harjoittelija vaati saada erityistuolin. Tiesit sen tarpeelliseksi, muuten hänen olisi vaikea keskittyä paikallaan istumiseen. Harjoittelijalla ei tietenkään ollut rahaa tai lounareita mukana, joten jouduit kustantamaan hänen ateriansa. Syömisen sijaan hän kuitenkin oli huomattavan kiinnostunut testaamaan lihapullan vauhdin kiihtyvyyttä sen pudotessa pöydältä lattialle. Naapuripöydässä istuva pariskunta sai vastalauseistaan huolimatta myöskin maistaa harjoittelijan lautasella ollutta spagettia sekä lehtikaalia. Jouduit pyytelemään tarjoilijalta anteeksi, sillä harjoittelija kasteli pöytäliinan, niisti nenänsä kovaäänisesti kangasservettiin sekä pyyhki ruoantähteet poskestaan kokin housuihin. Jotta sait itse syödyksi jäähtyneen annoksesi, laitoit harjoittelijalle pyörimään tilinpäätösesityksen kännykästäsi. Kun pääsitte takaisin toimistolle, totesi harjoittelija olevansa yhä nälkäinen. Käytit oman kahvitaukosi lämmittääksesi hänelle einespizzan mikrossa. Tunsit toki huonoa omaa tuntoa siitä, ettet ollut tajunnut varata toimistolle luomua ja reilua kauppaa pienelle rakkaalle harjoittelijallesi.

Asiakastapaamisessa harjoittelija teki kaikkensa viihdyttääkseen asiakkaita, ja kääntääkseen huomion pois tylsästä markkinointisuunnitelmasta. Hän halasi viestintäpäällikön takamusta, mutta totesi it-johtajan pyllyn olevan niin iso, ettei se varmasti mahtuisi neukkarin tuoliin. Hän esitteli päristely taitojaan ja lauloi Aa ramsam saan yhdeksänkymmentäseitsemän kertaa tunnin aikana. Sitten hän totesi ylpeänä, että minullapa on pippeli ja siitä tuli juuri pissaa. Todistaakseen sanansa, hän oli valmis avaamaan housunsa ja näyttämään.

Olitte tästä kollegasi kanssa niin kovin ihastuneita, että vilkaisitte toisianne hymyillen. Kollegasi nyökkäsi ja tiesit mitä se tarkoitti. Oli aika ryhtyä suunnittelemaan toisen harjoittelijan ottamista.

Sählypeli lauantai 14.03 osa 2

14.3.2015 Sählymatka

Aamulla heräsin sitten klo 6.30, olin heränny yöl 3, enkä meinannu unta saada. Nyt sit nukuttiin tunti bussissa ja hereillä taas :] Kotoota oli siis30 minuutin matka bussil..

Mutta nyt on matka alkanut tasan tunti sitten:) Toistaiseksi rauhallista, mutta Mandi saattaa vielä räjähtää…

Ollaan nyt siis Aurassa ja Noormarkkuun  ois tarkotus päästä. Olen ehtiny lukee ja kuunella musiikkii XD Listalta soi Nickelbackiä ja kädessä ”Lempeä jättiläinen”-heppa kirja.

Kuva postausta tulee sitten ekalta tauolta =3

Loma alko!

30.5.2014 Yleinen

Aah ihanaa! Viimeinen päivä kasiluokkaa suoritettu, syksyllä sitten ysille.

En jälleen eilen kerenny kirjotella mitään, ja oon kirjotellu nyt vaan jokatoinen pv. Syy sille miksen eilen kirjottanu, oli siks että olin kylässä mun poikaystävän luona. Meillä oli eilen kunnon päiväunipäivä kun tuli nukuttua 3 tuntia :D Muuten me vaan kuunneltiin musiikkia ja vitsailtiin tyhmillä asioilla. :D Tänään kun pääsin koulusta, mun piti mennä ostamaan kuukausi kortti bussiin, jolla pääsisin mun poikaystävän luo melkein joka pv kesäkuussa. Luulin että se maksas 70 euroa koska bussin seinällä luki niin, mutta sitten ku menin ostamaan sitä, niin hinta oliki 90 euroa, joten en tietenkään sitä ostanu. Mutta nyt kun tein pientä hintatutkimusta, päätin ostaa junakuukausikortin! :) Sen jälkeen mun piti mennä heseen kaverin kanssa mutta ei mulla ollukkaa rahaa. :D :D

Huomenna en varmaan taaskaan kirjota koska mulla on kevätjuhla ja siskon lakkiaiset, niin ei mulla oo aikaa. Mutta kirjottelen taas sunnuntaina!