Selaat arkistoa kohteelle brasilia.

Esteban Ocon murskasi Verstappenin voittohaaveet Brasiliassa

12.11.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen oli matkalla sensaatiomaiseen voittoon Brasilian GP:ssä, kunnes Force Indian Esteban Ocon suorastaan amatöörimäisellä virheellään taklasi Verstappenin pois kärkipaikalta. Näin voittajaksi nousi Mercedeksen Lewis Hamilton.

Oconin kisassa saama 10 sekunnin stop & go -rangaistus oli suorastaan naurettava, sillä Force India-kuski olisi pitänyt liputtaa kisasta ulos mustalla lipulla ja lätkäistä vielä päälle kilpailukieltoa. Kolarit johtoauton ja kierroksella ohitettavien kesken ovat muutenkin erittäin harvinaisia, sillä muistaakseni viimeksi vastaavaa tilanne nähtiin, kun Maxin isä Jos Verstappen ajoi päin Juan-Pablo Montoyaa juuri Brasiliassa vuonna 2001.

Mercedekselle viides tallimestaruus

Mercedes-talli pääsi juhlimaan Hamiltonin voiton myötä viidettä peräkkäistä autonvalmistajien maailmanmestaruutta. Hamiltonin ja Verstappenin seuraksi palkintokorokkeelle nousi Ferrarin Kimi Räikkönen, joka sivusi 12. palkintosijallaan henkilökohtaista yhden kauden ennätystä. Räikkönen kävi kisassa kovan taistelun Verstappenin sekä Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettelin kanssa. Red Bullin Daniel Ricciardo näki vihdoinkin ruutulipun, kun hän nousi 11. ruudusta lopulta neljänneksi. Sensorivika jätti Vettelin Valtteri Bottaksen taakse kuudenneksi.

Sauberin Charles Leclerc jatkoi vahvoja suorituksiaan pitäen seitsemännen sijansa. Sauberilla on vielä teoriassa mahdollisuus nousta Force Indian ohi tallipisteissä, mutta se vaatii Marcus Ericssonilta pisteitä sekä Force India-kuskien hölmöilyjen jatkumista. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Sauber vastaaviin suorituksiin myös ensi kaudella. Räikkönen pääsee päätöskisan jälkeisissä testeissä ensimmäistä kertaa tämänvuotisen Sauberin ratin taakse, mikä on tärkeätä ensi kauden autonkehittämistä varten.

F1-kausi 2018 saadaan päätökseen kahden viikon kuluttua Abu Dhabissa.

 

Lopputulokset

 

Kuljettajien MM-pistetilanne

 

Merkkimestaruustilanne

Ferrarit riskitaktiikalla voittokamppailuun Brasiliassa

11.11.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton saavutti hopeanuolelle sen 100. paalupaikkansa kuninkuusluokassa Brasilian GP:n aika-ajoissa. Sadekuurot häiritsivät lauantain aika-ajoja, mutta siitä huolimatta Ferrari valitsi riskitaktiikan, joka nostaa Maranellon punaiset kisan voittajasuosikeiksi.

Ferrari otti ison riskin aika-ajojen toisessa osiossa, kun Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen ajoivat sadekuurojen välissä nopeimmat aikansa muista poiketen pehmeillä renkailla. Täten Ferrarien taktiikat ovat joustavampia olosuhteiden muutoksille, sillä he pystyvät ajamaan Mercedes-kuljettajia pidemmän avausstintin.

Red Bullin Max Verstappenia on varottava startissa, sillä hän yrittää varmasti hyödyntää superpehmeät renkaansa viidennestä lähtöruudusta. Mustina hevosina kisaan ovat kuudentena ja seitsemäntenä lähtevät Sauberit, joista tällä kertaa Marcus Ericsson oli Charles Leclerciä nopeampi.

Tuomaristo jälleen puheenaiheena

Hamilton sortui aika-ajoissa estelemään sekä Räikköstä että Sergei Sirotkinia. Tuomaristo ei edes tutkinut viisinkertaisen maailmanmestarin toimia, vaikka tällä kaudella on pienemmistäkin rikkeistä jaettu lähtöruuturangaistuksia. Myös Vettel ei noudattanut auton punnituksessa sovittuja sääntöjä, minkä huipuksi Ferrari-kuski vielä rikkoi FIA:n punnituslaitteen. Molemmille kuljettajille olisi mielestäni pitänyt antaa kolmen lähtöruudun rangaistukset. Tuomaristo ”rankaisi” Vetteliä vain huomautuksella ja pienellä rahasakolla, mikä nosti jälleen puheet ammattituomareiden palkkaamisesta kuninkuusluokkaan.

McLaren-tallille ei kuulu kuninkuusluokassa positiivisia asioita, mutta kuninkuusluokan ulkopuolelta kuului eilen uutisia, kun McLaren julkisti osallistuvansa ensi toukokuussa ajettavaan Indianapolisin 500 mailin kisaan yhdessä Fernando Alonson kanssa. Alonso saa näin ollen uuden mahdollisuuden tavoitella moottoriurheilun triplakruunua, kun hän jättää formula ykköset tämän kauden päätteeksi.

Brasilian osakilpailu käynnistyy iltaseitsemän jälkeen Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys

Vettel rynnisti voittoon Brasiliassa

13.11.2017 F1-kisat

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ratkaisi Brasilian GP:n voiton jo avausmutkassa, kun hän rynnisti ohi paalulta startanneen Mercedeksen Valtteri Bottaksen. Vettelille voitto oli uran 47:s sekä tämän kauden viides.

Voitto siis ratkesi jo kisan avausmutkassa, kun Vettel pääsi paremman lähtökiihdytyksen turvin kärkipaikalle. Tämän jälkeen saksalainen piti etumatkansa Bottakseen aina 71 kierroksisen kisapituuden loppuun asti.

Vettelille voitto oli ensimmäinen sitten heinäkuisen Unkarin GP:n. Voittonsa myötä Vettel on tosi lähellä MM-hopeata, sillä Bottas on nyt 22 pistettä perässä saksalaista ennen kauden päätöskisaa.

Räikkönen piti Hamiltonin takanaan

Lauantain aika-ajoissa kolaroinut Mercedeksen Lewis Hamilton lähti kisaan muiden perään varikolta, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan lukuisia uusia osia ulosajon jäljiltä. Hamilton lähti matkaan kärkikymmeniköstä poiketen pehmeillä renkailla. Avauskierroksella tapahtui kaksi kolaria, joiden seurauksena turva-auto kutsuttiin radalle, mikä auttoi Mercedes-kuskia, sillä hän sai ajettua letkan kiinni eikä hän joutunut itse ajamaan sitä kiinni kuten viimeksi Meksikossa.

Hamilton ohitti helposti edessä olleita autoja, kunnes hän oli noussut jo neljänneksi. Mercedes-kuski oli juuri tuoreilla superpehmeillä renkaillaan ohittanut Red Bullin Max Verstappenin, kun britti siirtyi jahtaamaan Ferrarin Kimi Räikköstä.

Räikkönen oli kokenut ohittamisen erittäin vaikeaksi, joten hän oli hieman jättäytynyt kärkikaksikosta, jotta hän pystyisi säästämään renkaitansa. Siinä vaiheessa, kun Hamilton sai suomalaisen kiinni, niin hänen superpehmeät renkaansa eivät enää olleet parhaassa terässä. Näin ollen Räikkönen piti lähtöpaikkansa. Brittikuskilta kuitenkin loistava nousu viimeiseltä sijalta neljänneksi, vaikka turva-auto, ensimmäisen kierroksen kolarit sekä uudemmat komponentit auttoivatkin häntä todella paljon.

Räikköselle kyseessä oli ensimmäinen kolmen kisan palkintokorokeputki sitten kauden 2013, kun suomalainen ajoi vielä Lotus-tallissa. Edellisen kerran Räikkönen on Ferrarin ratissa pystynyt vastaavaan oli kaudella 2009.

Red Bullin Daniel Ricciardo nousi 14:nnestä lähtöruudusta lopulta kuudenneksi. Ricciardo oli mukana avausmutkien kolarissa yhdessä Haasin Kevin Magnussenin sekä McLarenin Stoffel Vandoornen kanssa. Ricciardo selvisi rytäkästä ilman isoja vaurioita, mutta renkaanvaihto pudotti hänet alussa koko joukon perälle.

Massa jätti jäähyväiset kotiyleisölleen

Williamsin Felipe Massa ajoi huomattavasti paremman kisan kuin vuosi sitten edellisissä jäähyväisissään. Massa oli sunnuntain kisassa seitsemäs, kun hän taisteli läpi kisan McLarenin Fernando Alonson kanssa. Williams-konkarille kyseessä oli uran viimeinen kisa kotiyleisönsä edessä, sillä hän lopettaa F1-uransa kahden viikon kuluttua ajettavassa päätöskisassa.

Alonso ajoi todella hyvin alitehoisella Honda-moottorillaan, kun espanjalainen oli ruutulipulla kahdeksas, vaikka Force Indian Sergio Perez oli vielä ruutulipulle tultaessa lähellä nousta ohi. Renault-tallissa nähtiin tasainen vääntö, kun Nico Hülkenberg oli kymmenes ja Carlos Sainz 11:s. Varmasti ensi kaudella ei tule Hülkenbergille helppoa Sainzin kanssa, kun Red Bull-suojatti on saanut kunnon talvitestit alleen.

Onko turvallista ajaa Interlagosissa?

Täytyy vielä ottaa kantaa viikonloppuna tapahtuneisiin hyökkäyksiin, joista viimeisin tapahtui sunnuntai-iltana rengasvalmistaja Pirellin työntekijöihin.

Tälläisiä asioita ei saisi tapahtua, sillä FIA:n tehtävänä on varmistaa yhdessä kisapaikkakunnan kanssa, että turvallisuus on kohdallaan. Vastaavanlaisia hyökkäyksiä tapahtui ja on tapahtunut Interlagosissa jo useita vuosia, eivätkä ne tule loppumaan, valitettavasti.

Jos kuljettajien, toimitsijoiden, katsojien jne. turvallisuutta ei pystytä takaamaan, niin mielestäni Interlagosissa ei pitäisi ajaa. Toivottavasti turvallisuus saadaan ensi kaudesta lähtien paremmalle tasolle, sillä ratana ja katsojien fanaattisuuden takia, Interlagos on yksi parhaimmista kisoista F1-kalenterissa.

F1-kausi päättyy kahden viikon kuluttua ajettavaan Abu Dhabin GP:hen.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-loppupistetilanne 19/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne