Selaat arkistoa kohteelle Bottas.

Hamiltonille jo seitsemäs Unkarin valloitus

5.8.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi toisesta rivistä Unkarin GP:n voittoon sunnuntaina, minkä avulla hallitseva maailmanmestari lisäsi johtoaan entisestään MM-sarjassa. Hamiltonille voitto oli jo seitsemäs Hungaroringillä.

Paalulta startannut Red Bullin Max Verstappen piti lähdössä kärkipaikkansa, kun toisesta ruudusta lähtenyt Mercedeksen Valtteri Bottas joutui tallikaveri Hamiltonin hiillostamaksi. Bottas jätti tallikaverilleen liian paljon tilaa toisessa mutkassa, minkä Hamilton häikäilemättä hyödynsi edukseen. Kolmannessa mutkassa Hamilton painosti tallikaverinsa leveäksi, jolloin Bottaksen eturengas osui hallitsevan mestarin takarenkaaseen. Bottas menetti vauhtia seuraavalle suoralle, jolloin Ferrarin Charles Leclerc lähti ohittamaan ulkokautta neljänteen mutkaan tultaessa, minkä seurauksena Leclerc osui mutkaan kääntyessään Bottaksen etusiipeen.

Etusiiven vaurio hidasti selvästi Bottaksen vauhtia, mutta outoa oli se, että kuinka kauan Mercedeksellä kesti reagoida tilanteeseen. Tämä hidas reagointi maksoi suomalaiselle älyttömästi aikaa, mikä tarkoitti sitä, että haaveet kärkisijoista voitiin unohtaa jo avauskierroksilla.

Kovaa taistelua voitosta

Hamilton pysyi hyvin Verstappenin vauhdissa mukana, kunnes Red Bull-kuski vaihtoi alleen kovat renkaat. Hallitseva maailmanmestari yritti tämän jälkeen ajaa kovia kierrosaikoja, mutta hollantilainen ajoi uusilla renkailla vain kovempaa. Mercedes otti MM-sarjan johtajan sisään kuusi kierrosta myöhemmin eikä Verstappenin kuuden sekunnin johto kauaa kestänyt.

Hamilton yritti uhkarohkeasti ohittaa Verstappenin ulkokautta neljännessä mutkassa, mutta ei aivan pystynyt pitämään autoaan rataviivojen sisällä. Hetkeä myöhemmin hallitseva mestari pyydettiin sisään, joten Mercedes vaihtoi lennossa kahteen pysähdykseen. Aluksi näytti, että kovilla renkailla ajava Red Bull-kuski pystyisi pitämään keskikovilla renkailla ajavan haastajan takanaan, kunnes Hamilton alkoi kuromaan eroa parhaimmillaan jopa kahdella sekunnilla kiinni.

Verstappenin renkaat olivat erittäin kuluneet vajaat kymmenen kierrosta ennen maalia, jolloin Hamilton hyökkäsi ulkokautta ensimmäisessä mutkassa ja onnistui nousemaan kärkeen. Verstappen kävi tämän jälkeen varikolla, jotta hän pystysi yrittämään kisan nopeinta kierrosta, sillä ero Ferrareihin oli lähes minuutin luokkaa.

Hamilton ajoi jo kauden kahdeksanteen voittoonsa ja kuninkuusluokassa kyseessä oli jo uran 81. voitto. Verstappen oli toinen ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä, joka kahden pysähdyksensä ansiosta ohitti tallikaveri Leclercin viimeisillä kierroksilla. Vettel on ajanut nyt kaksi erinomaista viikonloppua peräkkäin, vaikka Ferrarin vauhti on muuten ollut todella heikkoa suhteessa muihin kärkitiimeihin.

Räikkönen jälleen erinomainen

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ajoi varmasti pisteille Hungaroringillä. Kymmenentenä lähtenyt Räikkönen nousi jo avauskierroksella Haasin Romain Grosjeanin ja Red Bullin Pierre Gaslyn edelle. Jos he olisivat pysähtyneet kierrosta aiemmin, niin kuudes sijakin olisi ollut mahdollinen. McLarenin Lando Norris putosi huonon pysähdyksen takia suomalaisen taakse, kun taas Gasly nousi kierrosta aiemman pysähdyksen ansiosta Alfa Romeo-kuskin edelle.

McLarenin Carlos Sainz oli viides kuten viikko sitten Hockenheimissa. Gasly oli kuudes, mutta hävisi jälleen kierroksen tallikaveri Verstappenille. Räikkönen piti lopussa vielä Bottaksen takanaan, joka nousi lopulta kahdeksanneksi. Bottas jäi pitkäksi aikaa Renault’n Daniel Ricciardon taakse, mikä pakotti suomalaisen tekemään tallikaverin tavoin toisen pysähdyksen.

Hamilton lähtee kesätauolle 62 pisteen johtoasemassa, joten Bottas tarvitsee täydellisiä viikonloppuja kauden jälkimmäisellä puoliskolla, mikäli hän mielii pitää edes seitsemän pisteen päässä olevan Verstappenin takanaan. Kesätauon aikana pitäisi myös ratketa suomalaisen ensi kauden kuviot, joista toivottavasti kuullaan jo mahdollisimman pian uutisia.

Norris putosi siis huonon pysähdyksen takia lopulta yhdeksänneksi, kun taas Toro Rosson Alex Albon jatkoi pisteputkeaan kukistamalla tallikaveri Daniil Kvjatin useamman mutkan kestäneessä taistelussa.

F1-sarja jää nyt ansaitulle kesätauolle. Kauden jälkimmäinen puolisko käynnistyy elokuun viimeisenä viikonloppuna Belgian Spasta.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruuspisteet

Verstappenille avauspaalu Unkarissa

4.8.2019 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappenista tuli Formula 1 -historian 100. paalukuski, kun hän ajoi ensimmäistä kertaa paalupaikalle kuninkuusluokassa Unkarin Hungaroringin radalla. Verstappenin paalu oli Red Bullin neljäs hybridikaudella ja ensimmäinen moottorivalmistaja Hondalle sitten kauden 2006 Australian osakilpailun.

Verstappen on ollut koko viikonlopun kovassa vauhdissa, joten paalu ei ollut yllätys, sillä varsinkin radan keskisektorin pitäisi olla kuin tehty Red Bullille. 21-vuotiaan nuorukaisen suorituksen arvoa nostaa jälleen se tosiasia, että tallikaveri Pierre Gasly jäi lähes sekunnin päähän kuudenneksi. Red Bull-pomo Helmut Marko vakuutteli ennen viikonloppua, että Gasly saa pitää paikkansa loppukauden ajan, mutta tämänkaltaisten esitysten jatkuessa, niin sitä on vaikeata uskoa.

Mercedeksen Valtteri Bottas hävisi paalun vain 18 tuhannesosalla. Bottakselle eturivin lähtöruutu oli tärkeä asia sopimusneuvotteluja ajatellen. Mercedeksen tallipäällikkö paljasti lauantaina, että Bottas taistelee kisakuskin paikasta yhdessä tallin testikuski Esteban Oconin kanssa. Suomalaisen täytyisi mielellään ottaa lähdössä Verstappenin päänahka ja pitää johtopaikkansa ruutulipulle saakka.

Toisessa rivissä nähdään harvinaisesti Mercedeksen Lewis Hamilton ja Ferrarin Charles Leclerc. Hamilton oli vielä viimeisten harjoitusten nopein, mutta hallitseva maailmanmestari valitteli autonsa ajettavuutta iltapäivän aika-ajoissa. Mercedes-kuski toivoi vauhdin parannusta kisapituudessa. Leclerc selvisi säikähdyksellä ulosajostaan avausosiossa. Ferrari-tulokas onnistui jälleen kerran kukistamaan moninkertaisen maailmanmestarin Sebastian Vettelin aika-ajoissa. Saa nähdä, että onko Ferrareista haastamaan hopeanuolia itse kisassa.

Räikkönen jälleen kärkikymmenikössä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ajoi jälleen kärkikymmenikköön aika-ajoissa. McLaren sai Unkarissa molemmat autonsa kärkikymmenikköön, kun Lando Norris oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Haasin Romain Grosjean oli McLarenien ja Räikkösen välissä.

Vahvasti näyttää siltä, että Räikkönen taistelee ainoana Alfa-kuljettajana pisteistä, sillä Antonio Giovinazzi oli aika-ajojen 14:s, mutta sai Racing Pointin Lance Strollin estelystä vielä lähtöruuturangaistuksen sunnuntain kilpailuun.

Williamsin George Russell ajoi selvästi kauden parhaimman aika-ajonsa, kun hän jäi niukasti ulos aika-ajon toisesta osiosta. Russell voitti tallikaveri Robert Kubican peräti 1,3 sekunilla. Giovinazzin saama rangaistus nostaa brittikuskin 15:nneksi.

Renault’n Daniel Ricciardo pilasi aika-ajonsa, kun hän yritti väkisin ohittaa muita kuljettajia aikakierrokselle lähdettäessä. Ricciardo jäi täten vasta 18:nneksi. Vaikka taloudellisesti siirto Renault-talliin oli australialaiselle kannattava, niin maineelle siirto on tehnyt paljon vahinkoa. On vaikea nähdä, että lähitulevaisuudessa kärkitiimit olisivat Ricciardon perässä kuten 12 kuukautta aiemmin.

Unkarin GP:n lähtövalot sammuvat klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton historialliseen voittoon Silverstonessa

16.7.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi historialliseen voittoon sunnuntaisessa formula ykkösten Britannian GP:ssä. Hamiltonille voitto oli jo peräti seitsemäs Britanniassa, millä hän nousee ohi Alain Prostin ja Jim Clarkin, eniten Britanniassa voittaneeksi kuljettajaksi kuninkuusluokassa.

Paalulta startannut Mercedeksen Valtteri Bottas piti lähdössä kärkipaikkansa, mutta Hamilton lähti painostamaan tallikaveriaan heti ensimetreistä lähtien. Kärkipaikka vaihtui ensimmäisen kerran, kun Hamilton ohitti Bottaksen Luffieldin ulostulossa. Mutta kotiyleisön riemu jäi lyhyeksi, sillä Bottas pääsi imusta takaisin kärkipaikalle jo Copse-mutkassa.

Mercedesten kaksintaistelu päättyi, kun Bottas kurvasi hopeanuolista ensimmäisenä varikolle. Suomalaiselle lyötiin alle toinen setti keskikovia renkaita, mikä tarkoitti hänelle vielä toista pysähdystä. Hamilton jäi radalle ajamaan kovia kierrosaikoja, kunnes Alfa Romeon Antonio Giovinazzi kärsi rengasrikon, jonka seurauksena hän pyörähti hiekkaesteeseen. Tämä toi turva-auton radalle, minkä aikana Hamilton pysähtyi ja vaihtoi kovien renkaiden myötä yhteen pysähdykseen. Hallitseva maailmanmestari palasi radalle takaisin kärkipaikalla, sillä varikkopysähdys on nopeampi turva-auton aikana.

Hamilton ajoi uusintalähdön jälkeen muilta karkuun ja täräytti vielä vanhoilla renkaillaan kisan nopeimman kierroksen viimeisellä kierroksella. Bottaksen taktiikka olisi toiminut, jos turva-auto olisi tullut radalle noin 10 kierrosta myöhemmin. Jos Bottas olisi ajanut Hamiltonin kanssa samalla taktiikalla, niin suomalainen ei olisi pystynyt ohittamaan tallikaveriaan voittaakseen kisaa.

Kovia kaksintaisteluita radalla

Red Bullin Max Verstappen ja Ferrarin Charles Leclerc jatkoivat siitä, mihin he viime kisassa jäivät, kun nämä nuoret supertähdet taistelivat vanteet kolisten radalla toisiaan vastaan.  Leclerc oli ollut koko viikonlopun Ferrari-kuskeista se nopeampi, mutta kahden pysähdyksen taktiikka pudotti hänet kuudenneksi. Verstappen pääsi täten taistelemaan kolmannesta sijasta yhdessä Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa.

Verstappen nousi jo kolmanneksi Stowe-mutkassa, mutta Vettelin tekemä virhearvio Club-mutkassa päättyi näiden kahden väliseen kolariin, minkä seurauksena Verstappen lensi kanttarin kautta hiekkaesteeseen. Vettel kuitenkin kärsi enemmän kolarista, sillä hän joutui ajamaan hiljaa varikolle vaihtamaan rikkinäinen etusiipi. Verstappen pääsi mittavista vaurioista huolimatta ruutulipulle viidentenä. Vettel jäi ylimääräisen pysähdyksen seurauksena kauas pistesijojen ulkopuolelle.

Moninkertaisen maailmanmestarin suorituskyvyllinen alamäki on nyt kestänyt jo vuoden, sillä se alkoi viime kauden Saksan GP:ssä tapahtuneesta ulosajosta. Valitettavasti Vettelin kannalta näille virheille ei näyt loppua, minkä seurauksena ensimmäistä kauttaan ajavasta Leclercistä on hiljalleen tulossa uusi ykköskuski. Tulevaisuus näyttää, että onko tämä kausi jopa saksalaisen viimeinen kuninkuusluokassa.

Red Bullin Pierre Gasly lähti kisaan viidentenä ja oli ruutulipulla neljäs. Gasly tarvitsee tämänkaltaisia esityksiä myös jäljellä olevista kisoista, jotta hän pystyy turvaamaan ajopaikkansa myös loppukauden ajaksi.

Räikkönen nousi jälleen pisteille

Alfa Romeon Kimi Räikkönen nousi taas pistesijojen ulkopuolelta pisteille. Räikkönen oli maltillisella ajolla kahdeksas ruutulipulla. Suomalaiskuskin pisteiden avulla Alfa Romeo on vakiinnuttanut paikkansa kuudentena valmistajien sarjassa, mutta pisteissä korkeammalle sijoittuminen vaatii myös Giovinazzilta säännöllisiä pistesijoja.

McLarenin Carlos Sainz teki Itävallan tavoin upean nousun pisteille, kun hän ajoi ruutulipulle kuudentena. McLaren-tallikaveri Lando Norris oli myös matkalla pisteille, mutta turva-auto pilasi britin kahden pysähdyksen taktiikan, minkä seurauksena hän putosi pisteiden ulkopuolelle.

Renault-talli sai molemmat kuljettajansa pisteille, kun Daniel Ricciardo oli seitsemäs ja Nico Hülkenberg kymmenes. Toro Rosson Daniil Kvjat nousi yhdeksänneksi, kun tallikaveri Alex Albonin renkaat loppuivat kesken viimeisillä kierroksilla. Albon oli ainoa kuski, joka yritti ajaa kisan läpi pehmeä-keskikova kombinaatiolla.

Formula ykköset suuntaavat kahden viikon päästä Saksan legendaariselle Hockenheimille.

Lopputulokset

Kuljettajien pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton taipui Bottakselle kotiyleisön edessä Silverstonessa

14.7.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti kuuden tuhannesosan erolla paalupaikan ennen tallikaveri Lewis Hamiltonia Britannian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Bottakselle paalu oli kauden neljäs ja ensimmäinen sitten toukokuun Espanjan osakilpailun.

Lähtö tulee olemaan jälleen tärkeässä asemassa voittokamppailun kannalta, sillä jos Hamilton nousee Bottaksen ohi lähdössä, niin suomalainen tuskin pystyy haastamaan hallitsevaa maailmanmestaria voittokamppailussa. Suomalaiskuskin voittomahdollisuudet paranevat huomattavasti, jos hän pystyy pitämään lähdössä tallikaverinsa takanaan.

Ferrari yllätti taktisella valinnallaan

Ferrarin odotettiin ajavan samalla rengastaktiikalla aika-ajoissa kuin Mercedes ja Red Bull, mutta toisin kuitenkin kävi. Mercedekset ja Red Bullit lähtevät kisaan odotetusti keskikovilla renkailla, kun taas Ferrarit lähtevät yhdessä muiden kärkikymmenikköön yltäneiden kanssa pehmeillä renkailla.

Charles Leclerc lähtee kolmantena, mutta Sebastian Vettel jäi vasta kuudenneksi. Varsinkin Vettel on ollut tänä viikonloppuna täysin hukassa pehmeiden renkaiden kanssa, joten hän todennäköisesti tekee varikkopysähdyksen ensimmäisten kuljettajien joukossa, mikä voi pakottaa saksalaisen jopa kahteen pysähdykseen, sillä kukaan ei ole ajanut pitkiä vetoja kovemmilla renkailla.

Red Bullin Pierre Gasly suoriutui aika-ajoista tällä kertaa hyvin, sillä hän pystyi ajamaan aika-ajot läpi samalla rengasvalinnalla kuin tallikaveri Max Verstappen. Gasly lähtee kisaan viidentenä, mutta ranskalaiskuskin kisavauhti on ollut tällä kaudella sen verran heikkoa, että hänellä voi olla vaikeata pysyä kärkikuusikossa. Vain kaksi kymmenystä paalusta jäänyt Verstappen starttaa neljäntenä, joten hän taistelee vähintään palkintosijasta.

Alfat jäivät viimeisen osion ulkopuolelle

Alfa Romeo-tallille Silverstonen rata näyttää hieman vaikeammalta kuin aiemmat radat. Antonio Giovinazzi oli 11:s ja Kimi Räikkönen 12:s. Räikkönen koki moottoririkon harjoituksissa, mikä tarkoittaa sitä, että suomalaiskuskilla on tänä viikonloppuna käytössä vanhemman mallin voimanlähde. Tulevat kisat näyttävät, että miten se vaikuttaa suomalaisen vauhtiin. Vapaa rengasvalinta pitäisi mahdollistaa pisteistä taistelun sunnuntaisessa kisassa.

Renault’n Daniel Ricciardo oli hyvässä iskussa ja ajoi seitsemänneksi. Renault-tallikaveri Nico Hülkenberg jäi kymmenenneksi. Ensimmäistä kertaa kuninkuusluokassa kotiyleisön edessä ajanut McLarenin Lando Norris ajoi upeasti kahdeksanteen lähtöruutuun. McLaren-tallikaveri Carlos Sainz jäi Alfa Romeo-kuljettajien taakse 13:nneksi. Toro Rosson Alex Albon jatkoi hyviä otteitaan, kun hän otti yhdeksännen lähtöruudun. Sponsorikohun keskellä oleva Haas-talli ei saanut autojaan lähellekään kärkikymmenikköä, sillä Romain Grosjean oli 14:s ja Kevin Magnussen 16:s.

Legendaarinen Britannian GP käynnistyy klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton ylivoimaiseen voittoon Ranskassa

24.6.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamiltonille ei löytynyt pysäyttäjää, kun hallitseva maailmanmestari ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon Ranskan GP:ssä sunnuntaina. Kisan jännittävimmät hetket nähtiin viimeisellä kierroksella, kun neljä kuljettajaa taisteli jäännöspisteistä.

Hamilton sai siis paalulta loistavan startin eikä eturivistä startanneella Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottaksella ollut mahdollisuuksia haastaa kärkisijasta. Bottas oli vielä kisan lopussa suurissa ongelmissa renkaidensa kanssa, mikä mahdollisti Ferrarin Charles Leclercin nousun suomalaisen kantaan. Jos Ferrari olisi antanut Leclercin hyökätä jo muutamaa kierrosta aiemmin, olisi monacolainen voinut hyvinkin olla toinen kisassa.

Ranskan viikonloppu oli jälleen yksi hukattu mahdollisuus Bottaksen MM-haaveiden kannalta, sillä piste-ero on jo 36 pistettä Hamiltonin hyväksi. Seuraavan kisan näyttämönä toimiva Red Bull Ring on ollut vahva rata Bottakselle, sillä hän on ajanut paalulle viimeisissä kahdessa kisassa, joista ensimmäisessä suomalaiskuski ajoi vielä voittoon. Jos Hamilton vielä voittaa Bottaksen Red Bull Ringillä, niin sitten hallitsevaa maailmanmestaria tuskin mikään pysäyttää.

Red Bullin Max Verstappen piti neljännen sijan Ranskan GP:ssä ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä, joka nousi seitsemännestä lähtöruudusta viidenneksi. Vettel sai vielä lisäpisteen kisan nopeimmasta kierroksesta.

Ferrarin kannalta näyttää synkältä, sillä Mercedes on suorituskyvyssä selvästi edellä eikä hopeanuolessa näytä olevan tällä hetkellä minkäänlaisia heikkouksia. Uskon, että kesätaukoon asti mennään Mercedeksen komennossa. Ferrari voi haastaa Mercedeksen vasta aikaisintaan kauden jälkimmäisellä puoliskolla.

Räikköseltä kauden paras suoritus

Alfa Romeon Kimi Räikkönen palasi Ranskan GP:ssä pisteille ensimmäistä kertaa sitten huhtikuun Bakun osakilpailun. Räikkönen lähti kisaan kovilla renkailla 12:nnesta ruudusta pitäen koko kisan Renault’n Nico Hülkenbergin takanaan. Alfa Romeo oli laatinut loistavan taktiikan, sillä Räikkönen pysähtyi keskikoville renkaille ennen Hülkenbergiä eikä suomalaiskuskin vauhti hiipunut missään vaiheessa.

McLarenin Carlos Sainz pääsi tallikaverinsa Lando Norrisin ohi kuudenneksi, kun tulokaskuskin vauhtia hidastivat tekniset ongelmat. Norrisin autossa oli vikaa muun muassa tasauspyörästön sekä ohjaustehostimen kanssa. Näin ollen Renault’n Daniel Ricciardo pääsi DRS-takasiiven avulla haastamaan McLaren-kuskia viimeisellä kierroksella, mutta Ricciardo ajautuessaan leveäksi työnsi tulokaskuskin ulos radalta. Tämä avasi Räikköselle tilaisuuden molempien ohittamiseen, mutta Ricciardo pääsi oikaisunsa myötä suomalaiskuskin imuun ja ohitti hänet rataviivojen ulkopuolisia alueita hyödyntäen. Näin ruutulipulle tultiin järjestyksessä Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg ja Norris.

Tuomaristo kokoontui tutkimaan tilannetta kisan jälkeen, minkä seurauksena Ricciardo sai kaksi erillistä viiden sekunnin aikarangaistusta, jotka pudottivat australialaisen ulos pisteiltä. Näin ollen Räikkönen nousi lopputuloksissa seitsemänneksi. Alfa Romeon Antonio Giovinazzi lähti pehmeillä renkailla kahdeksantena, mutta kuten ennen kisaa arveltiin, niin pehmeät renkaat eivät kauaa pysyneet kilpailukykyisinä. Giovinazzi joutui pysähtymään jo aikaisessa vaiheessa eikä hän ikinä noussut enää taistelemaan pistesijoista. Alfa Romeo taistelee merkkimestaruuspisteissä kuudennesta sijasta, mutta he antavat tarpeettomasti tasoitusta muihin sillä, että vain toinen kuski pystyy keräämään pisteitä. Tämä asia voi vielä maksaa sveitsiläistiimille useita miljoonia palkintorahaa kauden päätteeksi.

Onko Gaslyn lähtölaskenta jo alkanut?

Red Bullin Pierre Gasly olisi jäänyt Ranskan GP:ssä ilman pisteitä, mutta Ricciardon rangaistus toi kotiyleisön edessä ajaneelle Gaslylle yhden pisteen. Gasly ajoi hyvän ekan stintin pehmeillä renkailla, mutta koville renkaille siirryttäessä hänen vauhtinsa katosi aivan täydellisesti. Ranskalaiskuski taisi hävitä tallikaverilleen lähes minuutin tässä kisassa.

Huhut Gaslyn korvaamisesta tuskin laantuvat lehdistössä tämän viikonlopun jälkeen. Mielenkiintoista on nähdä, että kuinka pitkään erittäin herkästä liipaisinsormesta tunnetun Helmut Markon pinna kestää katsoa ranskalaiskuskinsa esityksiä. Ongelmana on se, että parempia korvaavia kuskeja ei tällä hetkellä löydy Red Bullin kuljettajaohjelmasta. Gaslyn seuraava näytönpaikka on positiivisesti ajateltuna jo ensi viikonloppuna.

F1-kausi jatkuu siis jo tulevana viikonloppuna ajettavalla Itävallan osakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton palasi paalukantaan Ranskassa

23.6.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle Ranskan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamilton löi paalutaistossa niukasti tallikaveri Valtteri Bottaksen. Vuorostaan McLarenit vastasivat aika-ajojen suurimmasta yllätyksestä.

Bottas oli dominoinut harjoituksia, mutta Hamilton sai aika-ajon viimeisessä osiossa kasaan suomalaista paremman kierroksen. Paul Ricardin radalla on pitkä lähtökiihdytys avausmutkaan, joten lähdössä vain hallitsevan maailmanmestarin imuun ja jarrutuksessa ohi. Jos Hamilton pitää lähdössä kärkipaikkansa, niin häntä on tosi vaikea voittaa ilman teknistä ongelmaa tai tiimin tekemää virhettä varikkopysähdyksen aikana.

Ferrarin Charles Leclerc oli kolmas ennen Red Bullin Max Verstappenia. Sekä Leclerc että Verstappen yrittävät lähdössä haastaa eturivistä lähteviä hopeanuolia. Vuorostaan Ferrarin Sebastian Vettel sekä Red Bullin Pierre Gasly epäonnistuivat aika-ajoissa. Vettel oli seitsemäs ja Gasly vasta yhdeksäs.

McLarenit aika-ajojen yllättäjät

Lando Norris oli peräti viides ja tallikaveri Carlos Sainz kuudes aika-ajoissa. Kyseessä on McLaren-tallin paras aika-ajo sitten vuoden 2014 Venäjän osakilpailun. McLarenien tilanne näyttää hyvältä myös kisaa ajatellen, sillä he starttaavat kärkikuskien ohella keskikovalla renkaalla kisaan. Tällä kaudella McLaren-talli on selvästi saanut autonsa toimimaan paremmin Renault’n voimanlähteen kanssa kuin itse ranskalaismerkin tehdastiimi. Daniel Ricciardo oli aika-ajojen yhdeksäs, kun taas Nico Hülkenberg jäi 13:nneksi.

McLaren saa siis lähdössä olla tarkkana erityisesti Vettelin ja Ricciardon kanssa, sillä varsinkin Ferrari-kuski on ollut viime kisan tapahtumien jälkeen erittäin ärsytetyllä fiiliksellä liikenteessä. Pehmeillä renkailla kisaan starttaava Gasly vuorostaan joutuu kisan alkuvaiheessa jo pysähtymään, joten ranskalaisen on todella vaikeata kotikisassaan haastaa nopeampaa tallikaveriaan.

Alfa on ottanut edistysaskelia

Alfa Romeon Kimi Räikkönen jäi niukasti kärkikymmenikön ulkopuolelle aika-ajoissa. Räikkönen oli 12:s. Alfan potentiaalin osoitti Antonio Giovinazzi, joka ylsi toista kertaa tällä kaudella viimeiseen osioon. Giovinazzi lähtee kisan 10. ruudusta.

Alfan päivitysosat ovat selvästi parantaneet heidän suorituskykyään, joten Räikkösellä on hyvät mahdollisuudet ajaa pisteille ensimmäistä kertaa sitten Bakun viikonlopun. Sanoisin, että yhdeksäs sija olisi jo hyvä tulos ja siitä ylöspäin olisi pelkkää posia. Giovinazzin on vaikeata pystyä pitämään pistesijoitustaan, sillä hän starttaa kisaan pehmeällä renkaalla, joten hän joutuu pysähtymään todella aikaisin. Näin isojen turva-alueiden omaavalla radalla myöskään turva-autolle ei ole hirveän isoa todennäköisyyttä.

Aika-ajojen suurin pettymys oli Haas-talli, sillä heidän autonsa että kuljettajien suorituskyky tuntuu vaihtelevan rajusi viikonlopusta toiseen. Jos Kevin Magnussen ja Romain Grosjean saavat pakettinsa kasaan kisassa, niin amerikkalaistiimin autoilla pitäisi olla mahdollista nousta jäännöspisteille.

Ranskan GP:n lähtövalot sammuvat klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel palasi paalukantaan Kanadassa

9.6.2019 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti maagisella aikakierroksellaan paalupaikan Kanadan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Vettel on viimeksi ollut paalupaikalla viime heinäkuussa Saksan osakilpailussa. Ferrari-tiimille kyseessä oli ensimmäinen paalu sitten maaliskuisen Bahrainin GP:n.

Ferrari-tiimi tuli vahvasti mukaan paalutaistoon lauantaina, sillä vielä perjantain harjoituksissa näytti vahvasti siltä, että Mercedes on päivitetyn voimanlähteensä ansiosta edelleen nopeimpia. Ferrarit olivat nopeita lauantain harjoituksissa eikä vauhti hyytynyt aika-ajoissa.

Vettel otti paalun ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia. Charles Leclerc oli Ferrarillaan kolmas, mutta hävisi kärkikaksikolle aika-ajoissa jo yli puoli sekuntia. Ferrarille kisasta tekee vaikean heidän heikko kisavauhtinsa, sillä pitkissä vedoissa Mercedes on ollut selkeästi nopeampia. Lähdöllä on jälleen kisan kannalta erittäin tärkeä merkitys, sillä Hamilton voi johtoon päästessään ajaa muilta helposti karkuun.

Ricciardo aika-ajon yllättäjä

Renaul-talli on ollut alkukauden suurin pettymys, sillä he ovat merkkimestaruuspisteissä vasta kahdeksantena huolimatta heidän suurista resursseistaan. Kanadan GP:n harjoituksissakaan heidän vauhtinsa ei vakuuttanut, mutta aika-ajoihin ranskalainen autonvalmistaja löysi uutta potkua. Daniel Ricciardo ajoi kirkkaasti kauden parhaimman aika-ajonsa, kun australialainen ajoi upeasti neljänneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg starttaa kisaan seitsemäntenä.

Molemmat saavat lähdössä tarkkailla Mercedeksen Valtteri Bottasta, joka epäonnistui aika-ajoissa. Bottas oli vasta kuudes, mutta vain kymmenyksenkin parannuksella hän olisi ollut kolmas. Yleensä virheetön suomalainen teki lukuisia ajovirheitä aika-ajoissa, mihin hänellä ei ole varaa, jos hän aikoo tosissaan taistella maailmanmestaruudesta tällä kaudella. Jos Hamilton voittaa Kanadassa, niin Bottaksen on päästävä palkintokorokkeelle, sillä muuten Hamiltonin täytyy syystä tai toisesta keskeyttää kertaalleen suomalaista enemmän loppukauden aikana.

Red Bull-tiimi vuorostaan jätti Max Verstappenin aikakierroksen viimeiselle minuutille, joka kostautui Haasin Kevin Magnussenin osuttua rajusti seinään lähtösuoralle kiihdytettäessä. Magnussen selvisi rytäkästä säikähdyksellä, mutta joutuu kisaan kärkikymmenikön sijaan lähtemään varikolta.

Verstappen jäi ulos aika-ajon viimeisestä osiosta, mutta nousee muiden rangaistusten myötä yhdeksänneksi. Selkeästi alakynnessä ollut Red Bull-tallikaveri Pierre Gasly starttaa kisaan viidentenä, mutta en olisi yllättynyt siitä, että tuoreella renkaalla lähtevä Verstappen tulisi selvästi tallikaverinsa edellä maaliin kisassa. Uskon, että Verstappen olisi ollut helposti aika-ajojen kolmas ilman tuota Magnussenin ulosajon tuomaa punaista lippua.

Räikkösellä jälleen vaikea viikonloppu

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ei onnistunut aika-ajoissa ja putosi ulos jo avausosiossa. Räikkönen starttaa kisaan 16:ntena, mutta pisteille pääseminen vaatii muiden ongelmia tai muista radikaalisti poikkeavaa taktiikkaa, sillä Kanadassa on yksi lyhyimmistä varikkosuorista, joten aikaa ei pala hirveästi varikolla.

Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi löi suomalaisen vasta toistamiseen aika-ajoissa tällä kaudella. Giovinazzi on muutaman kerran hölmöillyt kisoissa, joten 12:ntena lähtevä temperamenttinen italialainen voisi auttaa tallikaveriaan pisteille myös Kanadassa.

Kanadan GP käynnistyy legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla klo 21.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton paalulle Monacossa

26.5.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan Monacon GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamilton löi tallikaveri Valtteri Bottaksen vain 86 tuhannesosalla paalutaistossa. MM-sarjan pistejohtajalle paalu oli vasta kauden toinen ja uran 85:s.

Lähdöllä on tietysti ruhtinaskunnan kapeilla kaduilla äärettömän suuri merkitys, sillä ohittaminen nykyajan autoilla on äärimmäisen vaikeata kuivassa kelissä. Bottaksen täytyy lähdössä saada huomattavasti Hamiltonia parempi startti, sillä muuten ilman teknisiä ongelmia hallitseva maailmanmestari ajaa muilta karkuun.

Red Bullin Max Verstappen ylsi kolmanneksi, joten hän yrittää kaikin keinoin nousta haastamaan kärkikaksikkoa. Verstappen jätti jälleen varjoonsa tallikaveri Pierre Gaslyn, joka putoaa lähtöruuturangaistuksen myötä viidenneltä sijalta kahdeksanneksi.

Ferrarilla taas tunaroitiin

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi lauantain harjoituksissa seinään, joten hän ei saanut hirveästi tuntumaa rataan ennen aika-ajoja. Ferrari-mekaanikot tekivät kuitenkin upeaa työtä, sillä he onnistuivat lyhyessä ajassa kasaamaan Vettelin auton ajokuntoon. Moninkertainen maailmanmestari oli kuitenkin suurissa vaikeuksissa avausosiossa, joten hän joutui lähtemään ajamaan toisen aika-ajovedon.

Vettel nousi helposti toiseen osioon, mutta Ferrari ei osannut laskea oikein radan pidon parantumista, sillä samalla Charles Leclerc putosi jatkosta jo avausosiossa. Näin kotiyleisön edessä ajava Leclerc koki samanlaisen kohtalon kuin Kimi Räikkönen edellisillä Ferrari-kausilla. Monacolaisella on kova työ pisteille, jos isoja kolareita tai sadekuuroja ei nähdä kisassa.

Räikkösen toive sateessa

Aika-ajot eivät sujuneet Alfa Romeon kannalta hyvin, sillä Räikkönen oli 14:s ja Antonio Giovinazzi 15:s. Pisteille nouseminen on näistä lähtökohdista äärimmäisen vaikeaa, joten hajanaiset sadekuurot voisivat olla suomalaiskuskin pelastus sunnuntaisessa kisassa.

Giovinazzin kannalta näyttää myös huonolta, sillä hän lähtee lähtöruuturangaistuksen jälkeen vasta 18:ntena, koska F1-tulokas esteli kilpakumppaniaan aika-ajoissa.

Niki Laudaa muistetaan Monacossa

Aiemmin tällä viikolla koko moottoriurheilevaa maailmaa kohtasi suru-uutinen, kun Niki Lauda nukkui pois. Lauda muistetaan erityisesti vuoden 1976 Nordschleifen radalla sattuneesta onnettomuudesta, jossa hän sai pahoja palovammoja, kun hänet pelastettiin palavasta Ferraristaan. Vain kuusi viikkoa myöhemmin hallitseva maailmanmestari Lauda palasi takaisin ajohommiin, jonka jälkeen hän vielä myöhemmin juhli kahta maailmanmestaruutta.

Tänä viikonloppuna Monacossa muistetaan usealla eri tavalla Laudaa, joten näistä tapahtumista tulee varmasti kaikille koskettavia.

Legendaarinen Monacon GP käynnistyy klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Kytkinvika maksoi Bottakselle voiton

13.5.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi toisesta lähtöruudusta voittoon sunnuntaisessa Espanjan GP:ssä. Hamiltonin voittoa avitti Valtteri Bottaksen kärsimä kytkinvika, josta paalulta startannut Bottas kärsi lähtökiihdytyksessä.

Hamilton pääsi Bottaksen rinnalle jo heti lähtökiihdytyksessä, mutta parhaimman lähdön sai Ferrarin Sebastian Vettel, joka nousi lähdössä vielä Mercedesten rinnalle. Bottas joutui näin päästämään Hamiltonin edelleen, sillä kolme autoa rinnakkain ei olisi avausmutkasta selvitty. Kun Bottas joutui hidastamaan, niin Vettel yritti hyökätä ohi, mutta Ferrari-kuski oli ajautua tallikaveri Charles Leclerciä päin, minkä seurauksena Red Bullin Max Verstappen pääsi ohi Ferrareista kolmanneksi.

Kisa oli luonteeltaan tyypillinen Barcelonalle, kunnes Lando Norrisin ja Lance Strollin yhteentörmäys toi turva-auton radalle. Turva-auto ei kuitenkaan vaikuttanut kärkisijoituksiin, joten Hamilton ajoi kauden kolmanteen voittoonsa ennen Bottasta. Hallitseva maailmanmestari otti myös lisäpisteen kisan nopeimmasta kierroksesta, joten Hamilton nousi takaisin MM-pistejohtoon seitsemän pisteen erolla. Mercedes jahtaa kahden viikon kuluttua Monacon ruhtinaskunnan kaduilla jo historiallista kuudetta peräkkäistä kaksoisvoittoa.

Ferrarin amatöörimäisille virheille jatkoa

Talvitestejä dominoinut Ferrari toi lukuisia päivityksiä autoonsa Espanjan viikonloppuun, sillä tavoitteena oli kuroa umpeen Mercedeksen etumatka. Toisin kuitenkin kävi, sillä Ferrari ei pystynyt niin vauhdillisesti kuin taktisesti haastamaan hopeanuolia. Ferrarin vauhti olisi riittänyt Verstappenin lyömiseen, mutta kahdesti kesti lähes viisi kierrosta Ferrarilta antaa käsky hitaammalle kuskille päästää nopeampi ohi. Näin Verstappenilla oli helppo työ ajaa kolmanneksi.

Barcelona osoitti, että Ferrarilla on vielä paljon töitä edessään, jotta he edes voisivat taistella osakilpailuvoitosta. Maailmanmestaruudesta on turha enää tällä kaudella Ferrarin haaveilla, sillä tuota virhemäärää, jonka italialaiset ovat alkukauden aikana tehneet ei ole Mercedes tehnyt koko hybridiajan aikana.

Red Bull sai jälleen molemmat autonsa pisteille, kun Pierre Gasly täydensi Verstappenin pistepottia kuudennella sijallaan. Gasly on kuitenkin edelleen erittäin kaukana Verstappenin vauhdista, joten paljon on vielä ranskalaisella parannettavaa omassa ajossaan, jotta hän pääsisi edes haastamaan Ferrareita.

Haas nousi keskikastin huipulle

Yhdysvaltalaistiimi Haas toi myös ison päivityspaketin Barcelonaan, mikä näytti toimivan myös kisapituudella. Haas olisi saanut molemmat autonsa kahdeksan parhaimman joukkoon, mutta Kevin Magnussen painoi tallikaveri Romain Grosjeanin useamman kerran ulos radalta. Magnussen piti seitsemännen sijansa, mutta Grosjean valahti kymmenenneksi.

Carlos Sainz villitsi kotiyleisönsä viimeisten kierrosten ohituksillaan, kun espanjalainen nosti McLarenin värit kahdeksanneksi. Toro Rosson venäläiskuski Daniil Kvjat kasvatti pistetiliään yhdeksännellä sijallaan.

Räikkösellä vaikea viikonloppu

Alfa Romeolla oli ensimmäistä kertaa tällä kaudella vaikea viikonloppu. Kimi Räikkönen lähti matkaan 14:nnestä ruudusta ja tuli samalla sijalla myös ruutulipulle. Alfa yritti ajaa Räikköstä vaihtoehtoisella taktiikalla, mutta pidon puute yllätti suomalaisen jo avauskierroksella pienenä ulosajona. Sen jälkeen Räikkönen nousi tasaisesti aina 14:nneksi asti.

Tulevat kisaviikonloput kertovat, että onko Barcelonassa nähty trendi todellisuutta vain yksittäistapaus. Yhtenä syynä Alfan vaisulle vauhdille saattoi olla Pirellin kovien seosten renkaat. Monacossa ajetaan taas Pirellin asteikon pehmeimmillä renkailla.

F1-kausi jatkuu siis kahden viikon päästä legendaarisilla Monacon ruhtinaskunnan kaduilla!

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 5/21 kisan jälkeen

Merkkimestaruustilanne

Bottas ylivoimaisesti paalulle Espanjassa

12.5.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan Espanjan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalupaikka oli Bottakselle jo kolmas peräkkäinen tällä kaudella sekä uran yhdeksäs kuninkuusluokassa.

Bottas otti paalupaikan yli puolen sekunnin erolla tallikaveri Lewis Hamiltoniin. Paalumiehen kierros oli yksi kovimmista suomalaissuorituksista koko kuninkuusluokan historiassa.

Mielenkiintoista on nähdä, että jos Mercedes-kuskit ajavat rinnakkain avausmutkaan, niin alentuuko Hamilton samanlaisiin koiruuksiin kuin viimeksi Nico Rosbergia vastaan ajaessaan. Hamilton on varsinkin tämän viikonlopun aikana annetuissa lausunnoissaan osoittanut pieniä epätoivon merkkejä, jotka saattavat heijastua myös hänen käytökseensä radalla sunnuntaisessa kisassa. Varmaa on se, että Mercedes-talli ei halua toistaa samanlaista virhettä kuin kaudella 2016, jolloin tallikaverukset Rosberg ja Hamilton kolaroivat toisensa ulos kisasta jo avauskierroksella.

Ferrarilla on pallo hukassa

Ferrari-talli reagoi voimakkaasti viime viikonloppujen tapahtumiin siten, että he toivat muun muassa ison moottoripäivityksen jo Espanjaan. Lukuiset päivitykset eivät kuitenkaan siivittäneet Ferrareita kuin kolmanneksi ja viidenneksi. Sebastian Vettel jäi paalusta lähes sekunnin ja Charles Leclerc yli sekunnin päähän.

Jos Mercedes-talli ottaa tästäkin viikonlopusta täyden pistepotin, niin se on viimeinen silaus Ferrarin mestaruushaaveille. Tämän jälkeen Maranellossa alkaa syyllisten etsiminen, joista ensimmäisenä tulilinjalla on täksi kaudeksi tallipäälliköksi noussut Mattia Binotto, jonka nousemisesta tallin johtoon olen ollut skeptinen jo alusta lähtien. Ferrarilla on siis kovat panokset pelissä sunnuntaisessa osakilpailussa.

Alfalla kauden vaikein viikonloppu

Alfa Romeo-talli on kohdannut tänä viikonloppuna selvästi kauden vaikeimman näyttämönsä. Kimi Räikkönen oli aika-ajojen 14:s ja tallikaveri Antonio Giovinazzi vasta 18:s. Kisan kannalta ainoa positiivinen asia on se, että tallin molemmat kuljettajat saavat vapaasti tehdä rengasvalintansa kisaan. Todennäköisesti molemmat starttaavat kisaan keskikovalla renkaalla, jotta he pääsisivät radalla pehmeillä renkailla starttaavien eteen. Jos kärjessä ei tapahdu yllätyksiä, niin Räikkönen taistelee kisassa jäännöspisteistä.

Haas-talli toi ison päivityspaketin Espanjaan, mikä näytti ainakin aika-ajoissa toimivan, sillä Romain Grosjean ja Kevin Magnussen miehittävät neljännen lähtörivin. Tällä päivityspaketilla pyritään parantamaan varsinkin Haas-tallin kisavauhtia, joka on ollut todella heikkoa tällä kaudella. Jos kisavauhtia löytyy, niin Haas voi nousta merkkimestaruuspisteissä hyvinkin nopeasti neljännelle sijalle.

Ensimmäinen iso mittari uusille säännöille

Barcelona on perinteinen moottorirata, joten se on ensimmäinen iso mittari tämänvuotisille aerosäännöille. Toivottavasti kisassa nähdään tiukkaa kilvanajoa ja paljon ohituksia, sillä viime vuosina Espanjan osakilpailuissa ei ole juurikaan nähty ohituksia. Myös oheisluokat ovat näyttäneet sen, että tällä radalla joutuu virheistä maksamaan hintaa, joten tietyissä paikoissa virheisiin ei ole olleenkaan varaa.

Lähtövalot sammuvat Barcelonan radalla klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys