Selaat arkistoa kohteelle Bottas.

Hamilton ylivoimaiseen voittoon Shanghaissa

14.4.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi kauden toiseen peräkkäiseen voittoon, kun formula ykkösten 1000. kisaviikonloppua vietettiin Shanghaissa. Hamilton nousi voittonsa myötä MM-pistejohtoon ensimmäistä kertaa tällä kaudella.

Kisan voitto ratkesi jo lähdössä, kun toisesta lähtöruudusta kiihdyttänyt Hamilton nousi paalulta lähteneen Valtteri Bottaksen ohi. Tämän jälkeen Hamilton kontrolloi suvereenisti eroa muihin aina ruutulipulle asti. Bottas selitti kisan jälkeen, että valkoinen lähtöviiva vaikutti hänen starttiinsa, sillä hänen takarenkaansa sutivat viivan ylityksessä. Kiinan GP:n myötä suomalainen putosi kuuden pisteen päähän tallikaveristaan MM-pisteissä. Mercedes on ensimmäinen talli, joka on yltänyt kaksoisvoittoon kauden kolmessa avauskisassa sitten vuoden 1992 ja Williams-tallin.

Ferrarin tallimääräykset puhuttivat

Ferrari-talli oli koko viikonlopun Bahrainista poiketen askeleen Mercedestä perässä. Nuori Charles Leclerc nousi lähdössä kokeneen tallikaverinsa Sebastian Vettelin ohi lähtökiihdytyksessä, mutta kun ero kärkikaksikkoon rupesi kasvamaan, niin Ferrari käski Leclercin päästämään Vettelin ohitseen. Tämä kikkailu ei kuitenkaan tehnyt muuta kuin maksoi Ferrarille aikaa, sillä Vettel ei pystynyt karkaamaan tallikaveriltaan, mikä mahdollisti Red Bullin Max Verstappenin nousemisen Ferrari-kaksikon väliin, kun Verstappen pysähtyi varikolla ennen Ferrareita.

Verstappen yritti uusilla renkaillaan päästä DRS:n avulla Vettelin ohi takasuoran jarrutuksessa, mikä on sama paikka, jossa tämä kaksikko törmäsi toisiinsa viime kaudella. Tällä kertaa selvittiin ilman osumia, mutta Vettel oli erittäin lähellä työntää kilpakumppaninsa ulos radalta. Tämän jälkeen Vettel ajoi kontrolloidusti kolmanneksi ennen Verstappenia sekä Leclerciä.

Ferrarilta sanottiin ennen kauden alkua, että Vettel on heidän ykköskuskinsa mestaruustaistelussa, mutta faktat kertovat siitä, että he ovat joutuneet käyttämään tallimääräyksiä jo kolmesti Leclercin hidastamiseksi. Jos Ferrari olisi pitänyt Leclercin Vettelin edellä ja tehnyt varikkostoppinsa, niin he olisivat todennäköisesti olleet ruutulipulla kolmas ja neljäs. Piste-ero Mercedekseen on kasvanut jo yli 50 pisteeseen, joten vahvasti näyttää siltä, että Ferrari voi haudata mestaruushaaveensa jo tässä vaiheessa kautta ja siirtää resurssinsa jo ensi vuoden autonsuunnitteluun.

Räikkönen nousi pisteille

Alfa Romeon Kimi Räikkönen teki näyttäviä ohituksia, kun hän nousi 13:nnesta lähtöruudusta yhdeksänneksi. Räikkösen takana kolisi avauskierroksella, kun Daniil Kvjat, Carlos Sainz ja Lando Norris taistelivat samasta ratatilasta, mikä päättyi kolariin. Kolarin aiheuttajana oli lisänimen ”Torpedo” saanut Kvjat, joka ei jättänyt riittävästi tilaa McLaren-kaksikolle.

Kisavauhdissa Räikkönen oli mielestäni nopein keskikastista, mutta sveitsiläistiimi piti suomalaista ehkä muutama kierros liian pitkään radalla, jolloin vuoden 2007 maailmanmestari joutui tekemään muutaman ylimääräisen ohituksen. Lopussa Räikkönen oli lähellä Sergio Pereziä, mutta suomalainen ei pystynyt pitämään kovia renkaita toimintalämpötilassa, joten hän joutui tyytymään yhdeksänteen sijaan. Tallikaveri Antonio Giovinazzi oli jälleen kaukana pisteistä, mutta hän kärsi läpi viikonlopun teknisistä ongelmista, joten toivottavasti Bakussa myös toinen Alfa Romeo-kuski saisi puhtaan viikonlopun.

Renault-talliin täksi kaudeksi siirtynyt Daniel Ricciardo pääsi ensimmäistä kertaa tällä kaudella ruutulipulle, kun Ricciardo ajoi seitsemänneksi. Toinen Renault jäi kuitenkin jälleen radan varteen, kun Nico Hülkenberg joutui keskeyttämään teknisen vian takia. Kisan upeimmasta suorituksesta vastasi Toro Rosson Alexander Albon, joka nousi varikolta kymmenenneksi. Albon ajoi rajusti ulos lauantain harjoituksissa eikä pystynyt osallistumaan ollenkaan aika-ajoon. Toro Rosso-kuski kuitenkin nousi loistavalla ajolla sekä yhden pysähdyksen taktiikalla toistamiseen pisteille tällä kaudella.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua huippunopealla Bakun katuradalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Bottas paalulle Shanghain juhlaviikonloppuna

13.4.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan jännittävässä Kiinan GP:n aika-ajoissa, kun Shanghain radalla juhlitaan tänä viikonloppuna formula ykkösten 1000. kisaviikonloppua. Bottakselle paalu oli tämän kauden ensimmäinen kuninkuusluokassa.

Paalupaikka on Bottakselle paras paikka lähteä kasvattamaan pistejohtoaan sunnuntai-iltapäivän osakilpailussa. Pistejohto on vain pisteen verran Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltoniin, joka starttaa kisaan eturivin toisesta lähtöruudusta. Hamiltonin olisi lähtökiihdytyksessä päästävä paalumiehen ohi, sillä tallikavereista yleensä ensimmäisenä ajava saa sen parhaimman varikkostrategian kilpailun läpiviemiseen.

Hopeanuolten täytyy sekä lähdössä että pitkällä takasuoralla tarkkailla peileistään Ferrareita, vaikka italialaistiimin autot hävisivätkin aika-ajoissa kolme kymmenystä Mercedekselle. Sebastian Vettel otti kolmannen sijan vain vajaan kahden sadasosan erolla Ferrari-tallikaveri Charles Leclerciin. Mielenkiintoista on nähdä, että jättääkö Leclerc noudattamatta tallimääräyksiä kuten kaksi viikkoa sitten Bahrainissa.

Red Bullin Max Verstappen oli viides, mutta ero Ferrareihin oli Bahrainista poiketen vain kaksi kymmenystä. Ensimmäistä kertaa tällä kaudella Red Bull-talli sai molemmat autonsa aika-ajon viimeiseen osioon, kun Pierre Gasly oli kuudes. Gaslyn ero tallikaveri Verstappeniin on silti vieläkin tyrmistyttävät 0,9 sekuntia. Jos Red Bullit eivät pääse Ferrarien edelle startissa, niin heillä on edessään todennäköisesti tylsä kilpailu.

Räikkösen pitkä putki päättyi

Alfa Romeon Kimi Räikkönen on selvinnyt aika-ajojen päätösosioon 53 kertaa peräkkäin, mutta tämä putki tuli päätökseensä Shanghaissa. Räikkönen menetti aikaa viimeisellä aikakierroksellaan, kun voimakas vastatuuli hidasti suomalaista takasuoralla. Lopputuloksena tuli alustava 13. lähtöruutu vuoden 2007 maailmanmestarille.

Pisteet jaetaan kuitenkin vasta kisassa, joten kärkikymmenikköön nouseminen on täysin mahdollista, sillä sinne yltäneillä Renault- ja Haas-talleilla on ollut sekä suorituskyky- että luotettavuusongelmia alkukauden kisoissa. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi kärsi aika-ajoissa samasta moottoriviasta kuin Leclerc Bahrainissa, joten italialainen jäi viimeiseen lähtöriviin. Toro Rosson Alexander Albon ajoi rajusti ulos lauantain harjoitusosiossa, mikä tarkoitti sitä, että nuori thaimaalainen ei pystynyt osallistumaan laisinkaan aika-ajoihin Shanghaissa.

Muiden epäonni nosti Williamsit toiseksi viimeiseen riviin, kun F1-tulokas George Russell oli niukasti 9 vuoden tauon jälkeen kuninkuusluokkaan palanutta Robert Kubicaa nopeampi. Williamsit ovat kuitenkin ympärillä olevia autoja yli sekuntia hitaampia, joten ilman muiden ongelmia ei pisteistä tarvitse haaveilla myöskään vielä Shanghaissa.

Historian 1000. F1-osakilpailu käynnistyy sunnuntaina aamuyhdeksän jälkeen Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys

Bottas ylivoimaiseen voittoon Melbournessa

17.3.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa F1-kauden avanneessa Australian osakilpailussa. Bottas nappasi kisasta täydet 26 pistettä, kun suomalainen sai voiton lisäksi nopeimmasta kierroksesta jaettavan lisäpisteen.

Toisesta ruudusta startannut Bottas ohitti jo lähtökiihdytyksessä tallitoverinsa Lewis Hamiltonin. Tämän jälkeen Bottas menetti kärkipaikkansa vain kertaalleen varikkopysähdysten yhteydessä, sillä Hamiltonista tai kenestäkään muusta ei ollut suomalaisen haastajaksi avauskisassa. Voittomarginaali oli Bottaksen hyväksi ruutulipulla yli 20 sekunnin verran.

Hamiltonin vaisua vauhtia saattaa osittain selittää se, että Mercedes-talli havaitsi kisan jälkeen hallitsevan maailmanmestarin auton pohjasta vaurioita. Eiköhän kahden viikon kuluttua Bahrainissa Hamilton palaa haastamaan uransa neljättä GP-voittoa Melbournessa juhlinutta Bottasta.

Red Bull jopa Ferraria nopeampi

Red Bullin Max Verstappen teki hienon nousun neljännestä ruudusta kolmanneksi. Verstappenin upeaa ajoa täydensi Ferrarin Sebastian Vettelin ohitus kisan puolivälin jälkeen. Red Bullin kolmas sija oli ensimmäinen palkintosijoitus Honda-moottoriselle autolle sitten kauden 2008 Britannian GP:n.

Verstappen olisi voinut olla jopa toinen ilman pientä ajovirhettään, mutta nyt voidaan jo sanoa, että Hondan paketti on huomattavasti vahvempi kuin kertaakaan aiemmin hybridiaikakaudella. Tällä kaudella Red Bull tulee yhdessä Hondan kanssa vielä saavuttamaan palkintosijoja sekä voittoja. Mutta sitten Ferrariin…

Ulkopuoliset voivat vain kuvitella, että minkälainen sekasorto vallitsee tällä hetkellä Ferrari-tallissa. Ferrari dominoi talvitestejä alusta loppuun eikä osoittanut yhtäkään heikkouden merkkiä. Melbournessa ei ainoastaan Mercedes ollut heitä nopeampi, mutta selvästi myös Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bull. Vettel oli neljäs ennen Ferrari-debytantti Charles Leclerciä. Vettelin nelostilan pelasti vielä Ferrarin säälittävä tallimääräys. On naurettavaa, että Ferrarin kaltainen tiimi joutuu käyttämään tallimääräystä jo kauden avauskisassa.

Ferrarin on pakko vastata Mercedeksen vauhtiin jo Bahrainissa, sillä muuten italialaistiimissä voidaan jo kahden kisaviikonlopun jälkeen unohtaa maailmanmestaruustaistelu. Kuinka kauan tämän jälkeen joku saa lopputilin Ferrarilta tai Vettelin jatko tallissa kyseenalaistetaan?

Räikkönen keskellä keskikastin taistoa

Kimi Räikkönen ajoi pisteille heti Alfa Romeo-debyytissään. Räikkönen oli pitkään kisassa yhdeksäntenä, mutta Haasin Romain Grosjeanin kokema identtinen pyöränkiinnitysvika kuin viime kaudella, nosti suomalaisen lopputuloksissa kahdeksanneksi. 18 vuotta sitten Räikkönen ajoi debyyttikisassaan Sauberilla ruutulipulle seitsemänneksi, joten hän pystyi lähes samaan suoritukseen kuin silloin.

Harmittavaa on se, että Alfa Romeon toinen kuljettaja Antonio Giovinazzi vahingoitti etusiipeään avauskierroksella, mikä vaikutti negatiivisesti italialaisen vauhtiin. Giovinazzi ylsi ruutulipulle lopulta 15:nneksi, mutta toivottavasti hänen vauhdistaan saadaan parempi kuva seuraavassa kisassa. Positiivista on kuitenkin se, että tällä kaudella sveitsiläistalli sai pistetilinsä auki jo Australiassa, kun viime kaudella näin tapahtui Bahrainissa. Tästä on hyvä jatkaa kahden viikon päästä ajettavaan iltakisaan.

Haas-tallin Kevin Magnussen osoitti seitsemännellä sijallaan, että yhdysvaltalaistiimillä on tällä hetkellä keskikastin nopein auto. Nico Hülkenberg toi Renault’n ruutulipulle seitsemäntenä, kun vuorostaan hänen tallitoverinsa Daniel Ricciardo pilasi oman kisansa jo lähtökiihdytyksessä. Lance Stroll avasi Racing Point-tallin pistetilin yhdeksännellä sijallaan. Stroll sai viime vuonna Williamsilla vain kahdesti pisteitä koko kauden aikana. Viimeisen pisteen vei Toro Rossolle palanut Daniel Kvjat, joka pidätteli takanaan suurimman osan kisasta Red Bullin Pierre Gaslyä.

Lando Norris debytoi McLarenilla 12:nneksi ja Alexander Albon vuorostaan Toro Rossolla 14:nneksi. Sanoisin, että sekä Norris että Albon suoriutuivat debyyteistään kunniakkaasti. Molemmat varmasti parantavat vielä paljon ajamistaan tämän kauden aikana.

F1-kausi jatkuu siis kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton jälleen paalulle Melbournessa

16.3.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton siivitti hopeanuolet eturiviin lauantaisissa Australian GP:n aika-ajoissa. Toiseen ruutuun yltänyt Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottas oli britin ainoa haastaja paalupaikasta. Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli jo kuudes perättäinen paalu Albert Parkin haastavalla katuradalla.

Vaikka Hamilton on hallinnut viime vuosina aika-ajoja Melbournessa, niin hän on kolmessa edellisessä Australian GP:ssä jäänyt vasta toiseksi. Tämä tilasto antaa toivoa Bottakselle siitä, että ohittamalla tallikaverin lähdössä, niin avaimet voittoon ovat hänen omissa käsissään. Pahoin kuitenkin pelkään, että Mercedes-talli järjestää Hamiltonille voiton viimeistään varikkostrategian avulla.

Ferrarin paukut jäivät piippuun

Talvitestejä suorastaan dominoinut Ferrari-talli oli iso pettymys aika-ajoissa. Nelinkertainen mestari Sebastian Vettel oli kolmas ja Ferrari-debytantti Charles Leclerc viides. Ferrarien väliin kiilasi vielä nykyisin Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-debytantti Pierre Gaslylle kävi huonosti, sillä Red Bull luuli ranskalaisen aikakierroksen riittävän aika-ajon toiseen osioon, mutta pito parani radalla huimasti osion edetessä, minkä seurauksena Gaslyn aika ei riittänyt jatkoon.

Ferrari-leiri voi hakea positiivisuutta viime vuodesta, sillä silloin aikaero paalumies Hamiltoniin oli samaa luokkaa, mutta Vettel pysyi Hamiltonin kyydissä kisassa ja nousi voittajaksi varikkotaktiikan avulla. Verstappenin ajo vuorostaan osoitti sen, että Red Bullilla on vielä paljon töitä edessä Hondan kanssa, mikäli he aikovat saavuttaa japanilaismerkille sen ensimmäisen voiton kuninkuusluokassa sitten vuoden 2006 Unkarin GP:n.

Olen yllättynyt, mikäli kolmikosta Vettel-Verstappen-Leclerc kaikki selviävät avauskierroksesta ehjinä, sillä jokainen heistä on valmis ottamaan lähdössä riskejä hopeanuolten haastamiseksi.

Räikköseltä aika odotettu suoritus

Ferrarilta Alfa Romeolle siirtynyt Kimi Räikkönen suoriutui aika-ajosta aika odotetusti, vaikka hän oli lähellä karsiutua toisesta osiosta. Räikkönen sortui avausosiossa ajovirheeseen viimeisellä aikakierroksellaan, mutta samalla F1-sarjaan erittäin pitkän tauon jälkeen palannut Robert Kubica kärsi rengasrikon, minkä seurauksena McLarenille siirtynyt Carlos Sainz ei pystynyt näin ollen pudottamaan suomalaista jatkosta.

Räikkönen otti lopulta yhdeksännen lähtöruudun huomiseen avauskisaan, minkä pitäisi avata suomalaiselle hyvät mahdollisuudet avata Alfa Romeon pistetili jo heti kauden avauksessa. Ensimmäisen täyden kautensa kuninkuusluokassa aloittava Antonio Giovinazzi ajoi Alfa Romeo-debyytissään 14:nneksi. Giovinazzi tuntui kärsivän olosuhteista hieman kokeneempaa tallikaveriansa enemmän, mutta varmasti nuori italialainen tulee haastamaan kauden edetessä tallikaverinsa useasti.

Odotan Räikkösen sijoittuvan huomisessa kisassa vähintään seitsemänneksi. Toivottavasti myös Giovinazzi saisi pistetilinsä auki jo Melbournessa.

Lando Norrikselta uskomaton debyytti

19-vuotias Lando Norris ajoi yhden vakuuttavimmista debyyteistä kuninkuusluokassa, kun McLaren-tulokas ajoi kahdeksanteen ruutuun. Tulee mieleen erään Gilles Villeneuven debyytti Silverstonessa vuoden 1977 Britannian GP:n aika-ajoissa.

Kisassa sitten nähdään, että kuinka Norriksen hermot pitävät, sillä avausmutkat ovat erittäin ahtaita Albert Parkin katuradalla. Jos McLaren jatkaa vastaavanlaisia suorituksia kuin tänään, niin kauanko kestää, että lauantaiaamuna Suomen aikaa Sebringin 1000 mailin voittoa juhlinut Fernando Alonso nähdään jälleen McLarenin ratin takana.

Aika-ajojen onnistujiin kuului myös Haas-talli, sillä Romain Grosjean oli kuudes ja Kevin Magnussen seitsemäs. Tätä kaksikkoa kannattaa myös pitää silmällä sunnuntaisessa kisassa.

Epäonnistujiin kuului Renault-talli, sillä Nico Hülkenberg oli 11:s ennen uutta tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Hülkenberg olisi saattanut olla kärkikymmenikössä, mutta tiettävästi hän kärsi moottoririkon viimeisellä aikakierroksellaan. Ricciardo yrittää varmasti järjestää omassa kotikisassaan kunnon show’n, joten häntä kannattaa myös pitää silmällä.

Kauden avausviikonloppuahan synkistävät varhain torstaiaamun tapahtumat, sillä pitkäaikainen kilpailujohtaja Charlie Whiting menehtyi keuhkoveritulppaan juuri ennen viikonloppua. Entinen V8 Supercars -sarjan kilpailujohtaja Michael Masi on nimitetty Whitingin väliaikaiseksi seuraajaksi. Lopullinen seuraaja nimitetään ennen seuraavaa Bahrainin osakilpailua.

Kauden ensimmäiset lähtövalot sammuvat Melbournessa jo aamuseitsemän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

F1-kausiennakko 2019

10.3.2019 F1-ennakot

Formula ykköset polkaistaan käyntiin ensi viikonloppuna Australian Melbournessa. Kauden avauskisaan lähdetään jännittävistä asetelmista tapahtumarikkaiden Barcelonan talvitestien jälkeen.

Ennakkosuosikit ovat talvitestien perusteella Ferrari ja Mercedes. Varsinkin Ferrarilla puhaltavat uudet tuulet, sillä tallipäällikkö Maurizio Arrivabene sai lähteä kauden päätteeksi ja Kimi Räikkönen sai väistyä superlupaus Charles Leclercin tieltä. Arrivabenen paikalle nousi pitkään teknisenä johtajana toiminut Mattia Binotto, joka entisestä hallinnosta poiketen nimesi Sebastian Vettelin tallin ykköskuskiksi jo ennen kauden alkua.

Ferrarin vauhti oli erittäin väkevää talvitestien avausviikolla niin lyhyissä kuin pitkissä vedoissa. Avausviikon jälkeen spekuloitiin, että Ferrari olisi vauhdillisesti jopa 0,5 sekuntia Mercedestä edellä. Toista testiviikkoa häiritsi Vettelin raju ulosajo, joka johtui vanneviasta. Näyttää kuitenkin siltä, että Ferrari lähtee suurimpana ennakkosuosikkina paalulle Australiaan lähdettäessä.

Vettelin on pakko onnistua ottamaan voittoja heti alkukaudesta, sillä lähes joka vuosi Mercedes ja erityisesti Lewis Hamilton on nostanut tasoaan huimasti kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Mielenkiintoista on myös nähdä, että kuinka paljon Leclerc suostuu auttamaan nelinkertaista maailmanmestaria, sillä nuorta monacolaista Ferrari tarvitsee merkkimestaruudesta taisteltaessa.

Vaikeat talvitestit hopeanuolella

Mercedekselle testien avausviikko oli suorastaan järkytys, sillä hopeanuoli käyttäytyi radalla todella arvaamattomasti eikä vauhdissakaan ollut kehumista. Hallitseva maailmanmestaritiimi toi radikaalisti uudistetun auton jälkimmäiselle testiviikolle, mikä näytti korjaavan suurimpia ongelmakohtia.

Hamilton saattaa lähteä pieneltä takamatkalta jahtaamaan kuudetta maailmanmestaruuttaan, mutta Mercedes on viime vuosina aina pystynyt viemään autonsa kehitystä Ferraria pidemmälle kauden aikana. Valtteri Bottas yrittää uuden kisainsinöörin avustuksella jättää taakseen vaikean viime kauden. Bottaksen on saatavakin parempia tuloksia tällä kaudella, sillä testikuski Esteban Ocon tulee kyttäämään nälkäisenä suomalaisen ajopaikkaa koko kauden ajan. Voitto kauden avauskisoissa tekisi suomalaisen itseluottamukselle erittäin hyvää.

Nostaako Honda Red Bullin mestaruusjahtiin?

Red Bull -talli pääsi vihdoinkin viime kauden päätteeksi yhteistyöstä Renault’n kanssa eroon. Molempien osapuolien välit ovat olleet tulehtuneet jo kauden 2014 alusta lähtien. Red Bull liittäytyi yhteen Hondan kanssa sen jälkeen, kun sisartalli Toro Rosso aloitti viime kaudella upeasti yhteistyön japanilaisvalmistajan kanssa.

Red Bull oli suhteellisen luotettava uuden moottorivalmistajansa kanssa, vaikka ilman muutamia murheita ei kuitenkaan selvitty. Red Bullin riveihin sisartalli Toro Rossosta siirtynyt Pierre Gasly ajoi muutaman kerran ulos, mikä vaikutti myös tallikaveri Max Verstappenin testiohjelmaan. Luulen, että Gasly voi olla useasti mukana avauskierroksen kolareissa tällä kaudella.

Jos Red Bull pystyy vauhdillisesti kärkikaksikon vauhdissa ja Verstappen jatkaa samanlaista nousukiitoaan kuin viime kaudella, niin hollantilaisella voi olla tällä kaudella uransa ensimmäinen tilaisuus taistella maailmanmestaruudesta. Red Bull -tallin sisällä puhutaan siitä, että heillä on nyt vihdoinkin voimanlähde, jolla taistellaan maailmanmestaruudesta, mutta itse odotan heiltä ainakin vaikeaa alkukautta.

Pystyykö Alfa Romeo haastamaan kärkitallit?

Viime kauteen asti Sauberina tunnettu talli on talven aikana uudelleennimetty Alfa Romeo Racingiksi. Silti edelleen Sveitsin lisenssillä ajava tiimi vaihtaa täksi kaudeksi molemmat kuljettajansa, kun Leclerc siirtyy Ferrarille ja Marcus Ericsson Indycar-sarjaan. Täten Kimi Räikkönen tekee paluunsa tiimiin, jossa hän debytoi kuninkuusluokassa 18 vuotta sitten. Räikkönen saa tallikaverikseen italialaisen Antonio Giovinazzin, jolla on kahden kisan verran Sauberilta kokemusta kuninkuusluokasta.

Alfa Romeo herätti talvitesteissä huomiota erikoisella etusiivellään, jollaista ei nähdä muissa kuin Ferrarin autoissa. Pitkissä vedoissa Alfa Romeo oli nopein kolmen kärkitallin ulkopuolelta, joten Räikköseltä voidaan odottaa kärkikymmenikköön sijoittumista jo avauskisasta lähtien. Jos edessä olevat törmäävät ongelmiin, niin Melbournessa kärkiviisikkoon sijoittuminen ei ole utopistista.

Tasainen keskikasti lupaa ohituksia

Talvitestien perusteella näyttää siltä, että keskikasti on tasaisempi kuin vuosiin. Tällä hetkellä keskikastiin näyttäisivät kuuluvan Alfa Romeo, Renault, Racing Point (entinen Force India), Haas, Toro Rosso ja McLaren. Ainoastaan Williams -talli näyttäisi olevan muita selvästi perässä.

Useat kuljettajat kehuivat, että uudet aerosäännöt helpottivat toisen auton seuraamista talvitesteissä. Tietysti tästä ei voida vielä vetää liian suuria johtopäätöksiä, sillä talvitesteissä ajetaan erilaisilla polttoainemäärillä ja testiohjelmilla verrattaessa kisatilanteeseen.

Toivottavasti niin sanottu likainen ilma olisi vähäisempää, jolloin muun muassa Renault -talliin siirtynyt Daniel Ricciardo pystyisi tekemään samanlaisia ohituksia kuin viime vuosina Red Bullilla. Ricciardo on tällä kaudella mediatietojen mukaan kolmanneksi eniten tienaavaa kuljettaja kuninkuusluokassa, maailmanmestarikuskien Hamiltonin ja Vettelin jälkeen.

F1-kausi käynnistyy vapailla harjoituksilla siis varhain ensi viikon perjantaina Suomen aikaa. Aika-ajot ovat perinteisesti lauantaina ja itse kilpailu sunnuntaina.

Hamilton päätti mestaruuskautensa voittoon

27.11.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Abu Dhabin GP:ssä. Hamilton sai palkintokorokkeelle seurakseen Ferrarin Sebastian Vettelin sekä Red Bullin Max Verstappenin. Kauden 11. voitto kruunasi jo aiemmin maailmanmestaruuden varmistaneen Hamiltonin kauden.

Sunnuntain kisan piti olla eturivistä lähteneen Valtteri Bottaksen päivä, mutta suomalainen ei syystä tai toisesta pystynyt katsomaan renkaidensa perään yhtä hyvin kuin tallikaveri Hamilton. Bottaksen alkukausi oli vahva, mutta kauden toinen puolisko ei hirveästi huonompi olisi voinut olla. Kun tallikaveri ajaa mestariksi ja voittaa 11 kisaa, Bottaksen jäädessä ilman voittoja ja viidenneksi, niin tästä kaudesta on pakko parantaa ensi kaudella, mikäli suomalainen mielii pitää paikkansa.

Kimi Räikkösen Ferrari-ura päättyi tekniseen vikaan Abu Dhabissa. Räikkönen piti siitä huolimatta kolmannen sijansa kuljettajien MM-pisteissä tällä kaudella. Kausi oli kokonaisuutena suomalaisen paras sitten Lotus-vuosien. Suomalainen pääsi jo tiistaina kokeilemaan Sauberin tämänvuotista ajokkia Abu Dhabin rengastesteissä.

Hülkenbergin kisa päättyi voltteihin

Renault’n Nico Hülkenberg osui yhteen Haasin Romain Grosjeanin avauskierroksella, minkä seurauksena Hülkenberg lensi volttisarjan päätteeksi rengasvallin päälle. Onneksi Hülkenberg selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Tästä keskeytyksestä huolimatta Hülkenberg oli pisteissä seitsemäs eli paras kolmen kärkitiimin ulkopuolelta. Ensi kaudeksi saksalainen saakin kirittäjäkseen Daniel Ricciardon, jolloin nähdään, että onko hänestä haastamaan moninkertaista GP-voittajaa. Renault oli jo aiemmin varmistanut neljännen sijan valmistajien sarjassa ennen Haasia.

Charles Leclerc päätti Sauber-uransa seitsemänteen sijaan. Leclerc korvaa ensi kaudesta alkaen Räikkösen Ferrari-tallissa. Sauber jäi niukasti valmistajien taulukossa kahdeksanneksi, vaikka sekä Force India että McLaren olivat vielä lähituntumassa.

F1-kausi 2019 käynnistyy tuttuun tyyliin ensi maaliskuussa Australian Melbournessa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Merkkimestaruuspisteet

Bottas eturivistä voittojahtiin päätöskisassa

25.11.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas lähtee loistavista asetelmista F1-kauden päätöskilpailuun Abu Dhabissa, vaikka joutuikin niukasti taipumaan Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltonille. Bottaksen on onnistuttava kukistamaan lähdössä Hamilton, jotta avaimet voittoon olisivat suomalaisen omissa käsissä.

Hopeanuolet valloittivat eturivin jo 57. kertaa kuninkuusluokassa, mikä nostaa heidät vain viiden päähän kaikkien aikojen ykköstilasta, vaikka Mercedes ei ole kisannut kuninkuusluokassa omana tiiminään vuosien 1955 ja 2010 välillä. Tämä tilasto kuvaa hyvin sitä dominanssia, mitä hopeanuolet ovat pitäneet yllä viimeiset viisi kautta.

Räikkösen jäähyväiset Ferrarilla

Ferrarin Kimi Räikkönen ajaa sunnuntaina viimeistä kertaa kilpaa Ferrarin tehdastallissa ennen siirtymistään Sauber-talliin ensi kaudeksi. Räikkönen jahtaa kisassa palkintokoroke-ennätystään, mutta sinne pääsemiseksi täytyy todennäköisesti ohittaa jompikumpi Mercedes-kuljettajista sekä kolmantena starttaava tallikaveri Sebastian Vettel ja onnistua pitämään Red Bull-kuskit takanaan.

Ferrarille pientä toivonkipinää tuo se fakta, että Mercedes-kuljettajien voimanyksiköissä on rutkasti kilometrejä takanaan, joten onko heistä punaisten autojen haastajiksi, mikäli Ferrarit pääsevät edelle kilpailun aikana. Red Bull-kuskit haluavat myös nousta palkintokorokkeelle, kun Daniel Ricciardo jättää jäähyväiset itävaltalaistiimille eikä ”hymyilevä aussi” voisi vaikeata loppukautta kruunata paremmin kuin palkintosijalla.

Alonson viimeinen kisa kuninkuusluokassa?

Fernando Alonso starttaa sunnuntaina toistaiseksi uransa viimeistä kertaa kuninkuusluokan osakilpailuun. Alonson tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä hämärän peitossa, mutta hän osallistuu ensi kaudella kestävyysautojen WEC-sarjan lisäksi Indianapoliksen 500 mailin kisaan.

Kaksinkertainen maailmanmestari haluaisi päättää F1-taipaleensa pistesijaan, mutta se tulee ajamalla olemaan Alonsolle todella vaikeata Abu Dhabin iltakisassa.

F1-kauden päätöskisa käynnistyy klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ricciardo vei paalun Verstappenin nenän edestä Meksikossa

28.10.2018 F1-ennakot

Kaikki odottivat harjoituksia dominoineen Max Verstappenin ottavan paalun sunnuntaiseen Meksikon osakilpailuun, mutta se olikin hänen Red Bull-tallitoverinsa Daniel Ricciardo, joka ryösti paalun tallikaverinsa nenän edestä viimeisellä aikakierroksella.

Red Bull-tallille kyseessä oli ensimmäinen eturivin valloitus V6-hybridiaikakaudella ja ensimmäinen sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n. Ricciardolle kyseessä oli uran kolmas paalupaikka ja ensimmäinen Monacon ruhtinaskunnan ulkopuolella saavutettu ykkösruutu.

Ratkeavatko maailmanmestaruudet Meksikossa?

Red Bullien takaa lähtevät maailmanmestaruuskandidaatit Lewis Hamilton sekä Sebastian Vettel. Meksikon GP:n on päätyttävä Vettelin voittoon, jolloin Hamilton ei saa sijoittua seitsemän parhaan joukkoon, jotta maailmanmestaruusratkaisu siirtyisi Brasilian osakilpailuun. Mercedes tarvitsee 20 pistettä enemmän tämänpäiväisestä kisasta kuin Ferrari, jotta he varmistaisivat jo viidennen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Suomalaiset starttaavat sitten kolmosrivistä, kun Valtteri Bottas oli viides ja Kimi Räikkönen kuudes. Suomalaisten on vaikeata nousta voittokamppailuun ellei eturivissä tapahdu kolareita tai Meksikon tummeneva taivas repeä.

Nähdäänkö sadekelin arpapeliä?

Näyttää vahvasti siltä, että kisan lähestyessä sadekelin todennäköisyys kasvaa Meksikossa, joten kisasta voi hyvinkin tulla lukuisten turva-autojen ja jopa punaisten lippujen värittämä, mikäli sade-ennusteet pitävät paikkansa.

Red Bull-talli ei ole tällä kaudella pystynyt sadekelillä samanlaisiin suorituksiin kuin edellisinä vuosina, joten kisasta voi tulla hyvinkin mielenkiintoinen. Räikkönen on kehunut Ferrarin ajettavuutta sadekelissä aiemmin tällä kaudella, joten voisiko sadekeli olla se tekijä, jonka avulla Ferrari siirtää mestaruuskamppailun vielä Interlagosin radalle kahden viikon päähän.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Räikkösestä kaikkien aikojen suomalaisvoittaja Austinissa

22.10.2018 F1-kisat

Ferrarin Kimi Räikkönen nousi eturivistä suorastaan mestarillisella esityksellä Yhdysvaltain GP:n voittoon myöhään sunnuntai-iltana. Räikkönen päätti pitkän 112 kisan mittaisen voitottoman kautensa ja nousi 21 GP-voitollaan kaikkien aikojen suomalaisvoittajaksi kuninkuusluokassa.

Paalulta lähtenyt Lewis Hamilton ei mahtanut Räikköselle mitään lähtökiihdytyksessä, kun Ferrari-kuski kiilasi kärkeen ultrapehmeiden renkaidensa turvin. Tämän jälkeen suomalainen tykitti kovia kierroksia aina siihen asti, kun Red Bullin Daniel Ricciardo jäi radan varteen, mikä toi virtuaalisen turva-auton radalle.

Hamilton pysähtyi VSC:n aikana eikä pudonnut kuin vain kolmanneksi. Hallitseva maailmanmestari aloitti kovan kirin, mutta Räikkönen onnistui pitämään britin takanaan loppuun kuluneilla renkaillaan. Tämä taistelu oli lopulta kisan käännekohta, sillä MM-pistejohtaja vahingoitti renkaitaan siinä määrin, että hän joutui lopussa tekemään ylimääräisen stopin.

Näin Räikkönen nousi kärkipaikalle ennen 18:nnesta lähtöruudusta jo peräti toiseksi noussutta Max Verstappenia. Hamilton nousi kärkikaksikon kantaan kiinni eikä päässyt Verstappenin ohi kovasta yrityksestä huolimatta. Näin Räikkönen ajoi kontrolloidusti uransa 21. voittoon ja palasi korkeimmalle korokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2013 avauskisan.

Viidentenä startannut Ferrarin Sebastian Vettel osui yhteen Ricciardon kanssa ja putosi 15:nneksi. Vettel kuitenkin painosti lopussa Mercedeksen Valtteri Bottaksen virheeseen ja piti MM-haaveensa vielä elossa neljännellä sijallaan.

Hylkäyksiä kisan jälkeen

Force Indian Esteban Oconin ja Haasin Kevin Magnussenin suoritukset hylättiin kisan jälkeen. Force Indian ranskalaiskuski hylättiin sen takia, että tuomaristo totesi hänen ylittäneen avauskierroksella polttoaineen maksimivirtauksen, kun taas Haasin tanskalaiskuski hylättiin liiallisesta (0,1 kiloa) polttoaineen käytöstä. Ocon oli ruutulipulla alunperin kahdeksas ja Magnussen yhdeksäs.

Renault’n asema autonvalmistajien neljännellä sijalla vahvistui, kun Nico Hülkenberg oli kuudes ja Carlos Sainz seitsemäs. Viidentenä sarjassa oleva yhdysvaltalaistiimi Haas on maksanut hölmöilyllään kalliin hinnan tällä kaudella.

Hylkäykset nostivat Sergio Perezin kahdeksanneksi, Brendon Hartleyn yhdeksänneksi ja Marcus Ericssonin kymmenenneksi. Toro Rosson Hartleylle ensimmäiset pisteet sitten heinäkuisen Saksan GP:n.

F1-sirkus jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Räikkönen eturivistä voittotaisteluun Austinissa

21.10.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi upean aika-ajon, vaikka jäikin kolmanneksi ja vain seitsemän sadasosan päähän Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Ferrarin Sebastian Vettel kiilasi vielä Hamiltonin ja Räikkösen väliin, mutta lähtöruuturangaistus pudottaa Vettelin viidenteen lähtöruutuun.

Räikkösellä on loistavat mahdollisuudet eturivistä taistella Yhdysvaltain GP:n voitosta, sillä hän on ainoa kahden kärkitallin kuljettajista, joka starttaa kisan ultrapehmeillä renkailla, joiden pitäisi antaa suomalaiselle etulyöntiaseman ainakin startissa. Räikkönen lähtee varmasti isolla riskillä starttiin, sillä hänellä ei ole mitään menetettävää toisin kuin Hamiltonilla, joka voi varmistaa jo sunnuntaina historiallisen viiden maailmanmestaruutensa, jos britti saa kerättyä Austinista kahdeksan pistettä enemmän kuin Vettel.

Red Bull-tallissa on vuorostaan kaksijakoiset tunnelmat, sillä Daniel Ricciardo lähtee neljäntenä ja Max Verstappen vasta 13:ntena. Verstappenin auton takaripustus petti eilisissä aika-ajoissa, kun nuori hollantilainen ajoi liian räväkästi kanttikivitysten yli. Verstappen on ennenkin tällä kaudella tehnyt isoja nousuja, joten hänellä on taas kaikki mahdollisuudet kärkiviisikkoon.

Kärkikymmenikköön tungosta

Kärkikymmeniköstä starttaa sunnuntain osakilpailuun peräti seitsemän eri autonvalmistajaa, joten Ferrarien, Mercedesten ja Red Bullien lisäksi myös Force Indiat, Renaultit sekä Sauberit hätyyttelevät kärkikymmenikköä. Renault pitää tällä hetkellä autonvalmistajien neljättä sijaa vain kahdeksan pisteen erolla Haasiin. Force India vuorostaan yrittää nousta viidenneksi ohi McLarenin, kun eroa on vielä 15 pistettä wokingilaisten eduksi ennen neljää päätöskisaa.

Yhdysvaltain GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa Austinin, Circuit of the Americasin radalla.

Lähtöjärjestys