Selaat arkistoa kohteelle Bottas.

Hamilton vankisti pistejohtoaan Hungaroringillä

30.7.2018 F1-kisat

Lewis Hamiltonille ei löytynyt haastajaa, kun Mercedes-kuski ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Unkarin GP:ssä. Hamilton vankisti uransa 67. voitollaan pistejohtonsa jo 24 pisteeseen.

Hamiltonin kuuluu kiittää voitostaan Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottasta, joka pidätteli Ferrareita lähes kisan loppuun asti takanaan. Ensiksi Sebastian Vettel pääsi ulkokautta ohittamaan Bottaksen, joka ajautui mutkassa päin Ferraria. Samassa rytäkässä Kimi Räikkönen pääsi myös Bottaksen ohi, mutta tallimääräys piti suomalaisen Ferrari-tallikaverinsa takanaan kolmantena.

Näin kyseessä oli Räikköselle jo uran 99. palkintosija kuninkuusluokassa. Suomalainen nousi jo kahdeksatta kertaa sekä viidettä kisaa peräkkäin palkintokorokkeelle tällä kaudella. Edellisen kerran vuoden 2007 maailmanmestari on pystynyt vastaavaan juuri mestaruuskaudellaan.

Jos Räikkösellä on vaan haluja jatkaa uraansa vielä ensi kaudella, niin olisi Ferrarilta suorastaan tyhmää olla tekemättä jatkosopimusta kokeneen suomalaiskuskinsa kanssa.

Bottaksella itsetutkistelun paikka

Bottas ei ollut ainoastaan syypää Vettelin kanssa tapahtuneeseen kolariin, mutta myös hetkeä myöhemmin Red Bullin Daniel Ricciardon kanssa nähtyyn kolariin. Molemmissa tilanteissa Mercedes-kuski teki virhearvion, mutta tällä kertaa vain hän itse kärsi niistä.

Bottas putosi lopputuloksissa viidenneksi, joten Mercedeksen ja Ferrarin välinen taisto merkkimestaruudesta kaventui kymmeneen pisteeseen. Kisan jälkeen Mercedes-kuski syytti muita kolareista, mutta tällä kertaa suomalaisella on vakavan itsetutkiskelun paikka. Ehkäpä tässä kisassa näkyi ensimmäistä kertaa se turhautuminen, joka on vastoinkäymisten kautta kasvanut kolminkertaisen GP-voittajan sisälle.

Red Bull-tallille Unkarin kisa oli jälleen kaksijakoinen. Seitsemäntenä startannut Max Verstappen nousi lähdössä viidenneksi, mutta hän ei kauaa saanut nauttia kisasta, sillä hänen autonsa hyytyi radan varteen jo avausstintin aikana. Tämä kirvoitti varsinkin tallipäällikkö Christian Hornerilta jälleen kerran kovia syytöksiä moottorivalmistaja Renault’n suuntaan.

Epäonnistuneen aika-ajon jälkeen vasta 12:ntena startannut Ricciardo menetti sijoituksia startissa, mutta alkoi hiljalleen nousta kohti kärkiviisikkoa. Lopulta Bottaksen kokemat ongelmat nostivat australialaisen hienosti neljänneksi.

Toro Rosson Pierre Gasly piti kisassa yllättäen kuudennen sijansa. Gasly on jättänyt kauden aikana pahasti tallikaveri Brendon Hartleyn varjoonsa, joten ei olisi yllättää, mikäli Hartley saisi lähteä jo ennen kauden päätöstä Toro Rossolta.

McLarenin Fernando Alonso oli jälleen kahdeksas, kun McLaren-tallikaveri Stoffel Vandoorne joutui keskeyttämään Alonson perästä vaihdelaatikkovikaan. Vandoorne on viimeksi yltänyt pisteille Bakussa ja medialähteiden mukaan belgialaisen ajopaikka on jopa vaarassa ennen kesätauon jälkeen ajettavaa kotikisaansa.

F1-sarja jää nyt ansaitulle kesätauolle ja kausi jatkuu Belgian Spassa elokuun viimeisenä viikonloppuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton kiilasi paalulle sateisella Hungaroringillä

29.7.2018 F1-ennakot

Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen olivat miehittämässä suomalaista eturiviä, kunnes Lewis Hamilton nappasi paalun suomalaiskaksikon nenän edestä sateisissa Unkarin GP:n aika-ajoissa. MM-pistejohtajalle paalu oli uran 77:s.

Hamilton ja Bottas olivat läpi aika-ajojen ajallisesti todella lähellä toisiaan, kun taas Räikkönen oli huomattavasti paremmin sinut autonsa kanssa sadekelillä kuin Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel. Lopulta Vettel sai taisteltua itsensä tallikaverinsa rinnalle toiseen lähtöriviin.

Ferrari hakee samanlaisia startteja kuin Unkarissa vuonna 2015, kun kolmantena ja viidentenä startanneet Maranellon punaiset olivat kaksoisjohdossa avausmutkien jälkeen. Viime kaudella Ferrari juhli juuri täällä Unkarissa viimeksi kaksoisvoittoa. Historia ei ole kuitenkaan ollut suosiollinen Hungaroringillä voittaneelle kuljettajalle, sillä kisan voittaja on viimeksi juhlinut kauden päätteeksi maailmanmestaruutta kaudella 2004.

Sainz ja Gasly yllättäjinä

Renault’n Carlos Sainz ja Toro Rosson Pierre Gasly olivat aika-ajojen suurimpia onnistujia, kun kyseinen kaksikko miehittää kolmatta lähtöriviä. He jättivät sadekelissä taakseen jopa Red Bullin Max Verstappenin, joka selitteli huonoa aika-ajoa, sillä että tämänvuotinen RB14-auto ei sovellu sadekelille yhtä hyvin kuin edeltäjänsä. Kyllä Red Bullin rengasvalinnatkin voidaan kyseenalaistaa, sillä varsinkin Daniel Ricciardon kohdalla voidaan sanoa ajoitusten epäonnistuneen.

Verstappen starttaa seitsemäntenä ja Ricciardo vasta 12:ntena, joten näiltä sijoilta voivat Red Bull-kuskit unohtaa kokonaan voittotaistelun. Red Bullilta odotettiin tänä viikonloppuna huomattavasti enemmän, joten tämänhetkistä suorituskykyä voidaan pitää pettymyksenä.

Myöhään perjantai-iltana Lontoossa selvitystilaan ajautuneelle Force India-tallille kuuluu myös radalla huonoja asioita. Kumpikaan Force India-tallin kuljettajista ei yltänyt edes aika-ajojen toiseen osioon eikä tulevaisuuskaan näytä hyvältä ilman uusia omistajia tai rahoitusta, jolla auton suorituskyky saataisiin parannettua.

Unkarin GP käynnistyy helteiseltä Hungaroringin radalta klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton voittoon Hockenheimin sadekaaoksessa

23.7.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi peräti 14:nnestä lähtöruudusta voittajaksi Hockenheimin radalla sunnuntaisessa Saksan GP:ssä. Voitto oli Hamiltonille tärkeä MM-taistelun kannalta, sillä MM-pistejohtaja Sebastian Vettel ajoi ulos sateen liukastamalla radalla ja joutui keskeyttämään.

Kisan alkupuolella Vettelille ei löytynyt haastajaa, vaan paalumies kontrolloi kärjestä kilpailua. Nelinkertaisen mestarin tallikaveri Kimi Räikkönen pysähtyi ensimmäisenä kärkikuljettajista, minkä ansiosta hän pääsi kärkeen, kun Vettel sekä Mercedeksen Valtteri Bottas pysähtyivät.

Vettel sai tallikaverinsa suhteellisen nopeasti kiinni, mutta hän ei pystynyt ajamaan iskuetäisyydelle likaisen ilman takia. Ferrari-talli tuhlasi tässä useita kierroksia, kunnes Räikköselle annettiin tallimääräys päästää tallikaveri edelleen. Tässä vaiheessa keskijoukoista lähtenyt Hamilton oli jo noussut kolmanneksi, kun hän meni varikolle tekemään kisan ainoan pysähdyksensä.

Kun Hamilton kurvasi ulos varikolta ultrapehmeillä renkaillaan, niin samalla taivas aukesi, mutta sade kasteli ensiksi vain radan kuudennen mutkan. Hallitseva maailmanmestari ajoi lähes kahta sekuntia kovempaa kuin kärkikuskit, joten ero kärkeen kutistui kovaa vauhtia.

Sitten Vettel sortui ajovirheeseen radan viimeisellä sektorilla eikä kisan johtaja päässyt enää hiekoilta takaisin radalle. Saksalaisen ulosajo toi turva-auton radalle, kun Bottas oli juuri noussut Räikkösen ohi. Suomalaiset eivät saaneet nauttia kaksoisjohdostaan kauaa, sillä Bottas kurvasi varikolle, mutta Mercedeksen mekaanikot eivät olleet valmiina renkaittensa kanssa.

Tuomariston linja oli taas kyseenalainen

Hamilton oli tulossa varikolle, mutta hän vaihtoi mieltään, kun näki Räikkösen jatkavan radalla. Hallitseva maailmanmestari oikaisi nurmikon kautta takaisin radalle, vaikka hän oli jo varikkotiellä ja hänen olisi pitänyt ajaa sääntöjenmukaisesti varikon läpi. Tuomaristo ei rankaissut tästä rikkeestä Hamiltonia, vaikka britti myönsikin virheensä. Jälleen kerran upean kisan jälkeen puheet kääntyivät tuomaritoimintaan, sillä he jättävät rankaisematta tai rankaisevat kuljettajia riippuen heidän statuksestaan.

Bottas pääsi vielä uusintalähdössä haastamaan Hamiltonia, mutta Mercedes-talli rauhoitti tilanteen hyvinkin nopeasti tallimääräyksellä. Näin Hamilton juhli maalissa jo uransa 66. voittoa, joka oli samalla tämän kauden neljäs. Bottakselle hieno toinen sija, vaikka se ei varmasti suomalaista lämmitä, sillä voittokin olisi ollut paremmalla tuurilla otettavissa.

Räikkönen jäi lopulta kolmanneksi, mutta voitto olisi ollut otettavissa, jos Ferrari olisi ottanut suomalaisen varikolle heti Hamiltonin perään. Tämä viikonloppu taisi olla jo kuudes kisa Ferrari-kuskille samalla voimayksiköllä, jolla hän ajaa vielä ensi viikonloppuna Unkarissa ennen uuden moottoripäivityksen saamista Belgiassa. Kun huomioidaan voimayksikön vanhuus, niin Räikkösen viimeaikaisia suorituksia voidaan pitää hyvinä.

Tällä hetkellä Räikkönen on neljän kisan mittaisessa palkintokorokeputkessa ensimmäistä kertaa sitten kauden 2009. Uran 98. palkintosija nosti hänet myös Fernando Alonson edelle kaikkien aikojen listauksessa.

Haasin uhkapeli kostautui

Red Bullin Max Verstappen ajoi ruutulipulle neljäntenä, vaikka hän kertaalleen kävi yrittämässä välikelin renkailla ajamista, mutta tämä kokeilu ei maksanut hollantilaiselle sijoituksia. Takarivistä startannut Red Bull-tallikaveri Daniel Ricciardo joutui jälleen keskeyttämään teknisen vian takia.

Yhdysvaltalaistiimi Haasilla oli molemmat autot hyvillä pistesijoilla, kunnes sade alkoi, jolloin molemmat yrittivät ajaa välikelin renkailla. Se kuitenkin kostautui ja vain Romain Grosjean ylsi pisteille kuudenneksi.

Renault’n Nico Hülkenbergille kyseessä oli yksi kauden parhaimmista ajoista, mistä tuloksena viides sija. Konkurssin partaalla olevalle Force Indialle pisteitä ropisi myös mukavasti, kun Sergio Perez oli seitsemäs ja Esteban Ocon kahdeksas.

Supertulokas Charles Leclerc sortui yliyrittämiseen, kun vuorostaan Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson pysyi rauhallisena ja oli ruutulipulla yhdeksäs. Toro Rosson Brendon Hartley otti uransa toiset MM-pisteet 10. sijallaan.

F1-sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Unkarin Hungaroringin radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel villitsi saksalaiset paalupaikallaan

22.7.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi vakuuttavasti paalupaikalle kotiyleisönsä edessä Saksan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Kisassa Vettel jahtaa ensimmäistä voittoaan legendaarisella Hockenheimin radalla.

Vettelin taivalta paalulle edesauttoi Mercedeksen Lewis Hamiltonin kokemat tekniset ongelmat, joiden vuoksi hallitseva maailmanmestari ei voinut osallistua aika-ajon toiseen osioon. Vaikka Hamilton starttaa vasta 14:ntenä, niin kisassa hänellä on kaikki mahdollisuudet nousta vielä kärkiviisikkoon.

Mercedeksen Valtteri Bottas sai sentään toisen hopeanuolista eturiviin. Bottaksella pitäisi olla hyvät mahdollisuudet haastaa Vettel jo heti startissa. Jos Bottas haluaa palkita tiimin saamastaan jatkosopimuksesta, niin mikä olisikaan paras tapa kuin ajaa voittoon tiimin kotikisassa.

Ferrarin Kimi Räikkönen jäi jälleen kolmanneksi aika-ajoissa. Räikkösen suorituksen arvoa nostaa edelleen se, että hän ajaa vanhemmalla moottoriyksiköllä kuin tallikaverinsa. Jos Räikkönen ei pysty nousemaan startissa, niin voittotaisteluun yltäminen voi olla erittäin vaikeata. Ferrarin suomalaiskuski ei ole myöskään ikinä juhlinut voittoa Hockenheimissa, vaikka muutaman kerran se on ollutkin erittäin lähellä.

Vaikka Ferrarilla on radalla kulkenut hyvin, niin johtoportaasta kuului lauantaina huonoja uutisia, sillä italialaismerkin toimitusjohtaja Sergio Marchionnen kunto on romahtanut olkapääleikkauksen jälkeen eikä hän pysty jatkamaan työtehtäviään. Täten Ferrari on nimittänyt uusia miehiä vastuuseen Marchionnen työtehtäviin.

Haas on selvästi noussut kuninkuusluokassa neljänneksi nopeimmaksi tiimiksi. Kevin Magnussen oli viides ja tallikaveri Romain Grosjean kuudes. Haas-kaksikon edelle ylsi vielä Red Bullin Max Verstappen, joka kyttää varsinkin suomalaisten päänahkoja lähdössä. Verstappenin tallikaveri Daniel Ricciardo joutuu tänä viikonloppuna kärsimään hintaa lukuisista teknisistä vioistaan, sillä lähtöruuturangaistukset pudottavat australialaisen koko joukon perälle.

Supertulokas Charles Leclerc johdatti Sauberinsa jo kahdeksannen kerran peräkkäin läpi aika-ajojen avausosiosta. Leclercille kyseessä oli jo kolmas kerta, kun hän ylsi aika-ajon kolmanteen osioon. Monacolainen starttaa Saksan kisaan yhdeksännestä lähtöruudusta.

Williamsin Sergei Sirotkin ajoi yhden tämän kauden parhaimmista aika-ajoistaan, kun hän ajoi peräti 12. ruutuun. Jos Sirotkin malttaa mielensä startissa, niin pisteitä voi olla luvassa kisassa, vaikka kovia kuskeja starttaakin venäläisen takaa.

Jännittävä Saksan GP käynnistyy Hockenheimin radalla klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel hiljensi brittiyleisön Silverstonessa

9.7.2018 F1-kisat

Paalumies Lewis Hamiltonin haaveet ennätyksellisestä kuudennesta Britannian GP:n voitosta näyttivät kariutuneen, kun Kimi Räikkönen pyöräytti hänet ympäri avausmutkan jälkeen. Hamilton nousi joukon hänniltä näyttävällä tyylillä toiseksi, mutta hänen mestaruushaastajansa Sebastian Vettel hyödynsi muiden virheet erinomaisella suorituksellaan.

Eturivistä startannut Vettel nousi upealla startilla kärkeen jo ennen avausmutkaa. Hamiltonin starttia kuvaa hyvin se, että jopa neljäntenä startannut Mercedes-tallitoveri Valtteri Bottas nousi avausmutkassa britin ohi.

Räikkönen jäi hieman pussiin radan ulkoreunaan, mutta hän lähti rohkeasti haastamaan Hamiltonia radan kolmosmutkaan. Ferrari-kuski lukitsi eturenkaansa jarrutuksessa, minkä seurauksena hän ajautui päin kotiyleisön suosikkia.

Osumasta tuomittiin Räikköselle peräti 10 sekunnin aikasakko, vaikka kontakti oli kevyempi kuin Vettelin ja Bottaksen kolarissa kaksi viikkoa sitten, mistä saksalaiselle tuomittiin vain viiden sekunnin aikasakko. Aikarangaistusta taisi suurentaa se fakta, että suomalainen osui kotiyleisön suosikkiin, mutta sääntöjen pitäisi olla samanlaiset kaikille eikä kohteen pitäisi määritellä rangaistuksen vakavuutta.

Turva-auto muutti kisan luonteen

Sauberin Marcus Ericsson menetti kovassa vauhdissa autonsa hallinnan, kun hänen autonsa takasiipi jäi avausmutkan DRS-alueella täysin auki. Ericsson selvisi rajun näköisestä ulosajosta ilman vammoja. Sveitsiläistiimille Britannian GP oli synkkä, sillä supertulokas Charles Leclercin pisteputki päättyi rengasmutterin rikkoutumiseen.

Ericssonin ulosajo toi siis turva-auton radalle, jolloin kaikki Mercedes-kuskeja lukuun ottamatta teki varikkopysähdyksensä. Näin ollen Bottas nousi kärkeen ennen Vetteliä, Hamiltonia, Max Verstappenia, Räikköstä ja Daniel Ricciardoa.

Bottas otti suorastaan loistavan uusintalähdön, mutta se valui hukkaan, kun Haasin Romain Grosjean ja Renault’n Carlos Sainz osuivat toisiinsa. Mercedeksen suomalaiskuski onnistui toistamiseen uusintalähdössä, mutta muutamaa kierrosta myöhemmin Vettel pääsi Bottaksen ohi uusien renkaittensa ansiosta.

Hetkeä myöhemmin sekä tallitoveri Hamilton että Räikkönen nousivat Bottaksen ohi. Onneksi suomalainen onnistui kuitenkin pitämään Ricciardon lopussa takanaan ja näki ruutulipun neljäntenä. Jälleen kerran toinen Red Bulleista hyytyi radan varteen, kun tällä kertaa Verstappenin menopeliin iski vaihdelaatikkovika vain muutama kierros ennen ruutulippua. Renault’n Nico Hülkenberg nousi näin ollen lopputuloksissa kuudenneksi.

Räikkösen kannalta avauskierroksen virhe oli harmittava, sillä hänen Ferrarinsa oli viritetty äärimmilleen itse kisassa. Omasta mielestäni Ferrarin suomalaiskuski olisi helposti voinut olla toinen ilman tuota avauskierroksen virhettä, sillä hänen autonsa näytti olevan kiihdytyksissä ja suoravauhdissa ainakin Mercedeksiä nopeampi.

F1-sarja pitää nyt kolmen perättäisen kisaviikonlopun jälkeen pienen tauon ja radalle palataan kahden viikon kuluttua Saksan Hockenheimissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

 

Hamilton paalulle aika-ajotrillerissä

8.7.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton tarjosi viihdettä suurilukuiselle kotiyleisölleen, kun hän ajoi paalulle Britannian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamilton oli nopein tämän kauden kovatasoisimmissa aika-ajoissa, joissa koko kärkikolmikko mahtui yhden kymmenyksen sisälle.

Ferrarin Sebastian Vettel teki kaikkensa, jotta hän olisi ottanut paalupaikan, mutta saksalainen hävisi hallitsevalle maailmanmestarille lopulta vain reilulla neljällä sadasosalla. Vettelin osallistuminen aika-ajoihin oli aamupäivällä vielä epävarmaa, sillä hän kärsi kipeästä niskasta, joten Ferrari-kuskin yltämistä eturiviin voidaan pitää erittäin hyvänä saavutuksena.

Kimi Räikkönen ajoi kolmanneksi, jota voidaan pitää hyvänä saavutuksena, sillä hän ajaa vielä tallikaveriaan vanhemmalla moottoripäivityksellä. Räikkönen saa uuden voimanlähteen käyttöönsä sitten kahden viikon päästä ajettavaan Saksan osakilpailuun. Jos Ferrarin suomalaiskuski pystyisi uusimaan viimeviikkoisen lähtönsä, niin voitto on mahdollinen sunnuntain kisassa. Todennäköisesti Räikkönen kuitenkin tarvitsee voittaakseen muiden epäonnea johtuen tästä vanhemmasta voimanlähteestä.

Mercedeksen Valtteri Bottas epäonnistui omalla aikakierroksellaan, joten hän jäi neljänneksi. Bottas taistelee näillä näkymin maanmies Räikkösen kanssa palkintokorokesijoituksesta, sillä hänen vauhtinsa ei ole tänä viikonloppuna riittänyt tallikaveri Hamiltonin tai Vettelin kyytiin.

Sitten Red Bull-kaksikko Max Verstappen-Daniel Ricciardo odotetusti viides ja kuudes. Silverstonen rata ei suosi Red Bullin moottoriyksikköä, joten heiltä ei voida odottaa korkeampia sijoituksia ilman muiden epäonnea.

Haasit ja Leclerc vahvoja

Yhdysvaltalainen Haas-talli jatkoi siitä, mihin he Red Bull Ringillä jäivät. Kevin Magnussen seitsemäs ja Romain Grosjean kahdeksas. Jos edessä nähdään samanlaista draamaa kuin viikko sitten, niin sunnuntaista voi tulla taas iso pistepäivä Haas-tallille.

Supertulokas Charles Leclerc jatkoi jälleen vahvoja otteitaan ollen yhdeksäs. Kokeneempi Sauber-tallitoveri Marcus Ericsson jäi vasta 15:nneksi. Leclercin pisteputki voi hyvinkin jatkua vielä Silverstonessa.

Williams-tallille aika-ajot kotiyleisön edessä olivat suorastaan painajaismaiset. Sekä Lance Stroll että Sergei Sirotkin pyörivät hiekkaesteissä ja jäivät koko joukon hännille. Kisasta tuskin on odotettavissa tällä kaksikolla yhtään sen parempia sijoituksia.

Britannian GP käynnistyy legendaarisella Silverstonen radalla klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Verstappen voittoon värikkäässä Itävallan GP:ssä

3.7.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen villitsi paikan päälle saapuneita kannattajiaan, kun hän ajoi erittäin tapahtumarikkaan Itävallan GP:n voittoon sunnuntaina. ”Mad Maxille” voitto oli monivivahteisen kauden ensimmäinen.

Vielä ennen starttia näytti Red Bullin kotivoitto erittäin epätodennäköiseltä, sillä harjoituksissa he eivät pystyneet vastaamaan Mercedesten ja Ferrarien vauhtiin. Ja vielä kisan avauskierroksilla näytti vahvasti siltä, että edes palkintosija voi olla Red Bullille tiukassa. Sitten kaikki, mikä vain voi mennä Mercedeksen kannalta pieleen, tapahtui.

Paalumies Valtteri Bottas oli pudonnut alussa peräti neljänneksi, mutta pystyi takasuoralla imuapua hyödyntäen nostamaan itsensä väkisin toiseksi. Mutta tämä ilo oli lyhytaikaista, sillä kymmenisen kierrosta myöhemmin Bottas joutui pysähtymään radan varteen vaihdelaatikkovian vuoksi. Tästä minulle tuli vahvat muistikuvat mieleen vuosituhannen alusta, kun Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen kärsivät jatkuvasti McLaren-Mercedeksen teknisistä ongelmista.

Bottaksen keskeytys toi virtuaalisen turva-auton, jonka aikana suurin osa kuljettajista pysähtyi mukaan lukien molemmat Red Bullit ja Ferrarit. Mercedeksen Lewis Hamilton ei voinut enää tulla varikolle, sillä hän olisi pudonnut kauas kärjestä, joten hän joutui sinnittelemään radalla kuluneilla renkailla. Lopulta Mercedeksen oli pakko reagoida ja ottaa Hamilton sisään, mikä pudotti hallitsevan maailmanmestarin neljänneksi.

Räikkösen kiri ei aivan riittänyt voittoon

Molemmat Ferrari-kuljettajat olivat vaikeuksissa renkaidensa kanssa stinttien alussa. Kun Räikkönen sai renkaisiinsa pitoa, niin hän lähti jahtaamaan toisena ollutta Daniel Ricciardolla, jonka takarenkaat alkoivat pahasti rakkuloida. Lopulta Räikkönen nousi Ricciardon ohi toiseksi ja lähti jahtaamaan Verstappenia. Samalla myös Sebastian Vettel nousi Hamiltonin edelle kolmanneksi, kun Ricciardo joutui pysähtymään. Samoin teki Hamilton muutamaa kierrosta myöhemmin.

Hetkeä myöhemmin Ricciardo joutui pysähtymään radan varteen teknisen vian takia, jolloin Red Bullin varikkomuurilla huolestuttiin kärkimies Verstappenin autosta. Mercedeksen painajaismaisen kisan täydensi Hamilton keskeytys, kun hallitseva maailmanmestari joutui pysähtymään radan varteen bensapaineiden kadottua. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten Italian GP:n vuonna 1955, kun kaksi hopeanuolta on joutunut keskeyttämään teknisen vian vuoksi.

Räikkönen ja Vettel lähtivät siis jahtaamaan kärkeä, mutta Ferrarin varikkomuurilla otettiin ehkä liiankin varman päälle eikä kuljettajia päästetty ajamaan kovaa kuin vasta liian myöhään. Räikkönen myönsikin kisan jälkeen, että he varmistelivat liian paljon renkaitaan kisan lopussa. Verstappen ei kärsinyt samoista rengasongelmista kuin tallikaveri Ricciardo, sillä ”Mad Max” säästeli renkaitaan radan kahdessa viimeisessä mutkassa. Ricciardo ei pystynyt varmistelemaan niissä mutkissa, sillä hän taisteli muita vastaan läpi koko kisan.

Ferrari nousi tämän tuloksen myötä takaisin autonvalmistajien MM-kärkeen. Myös Vettel käänsi Hamiltonin 14 pisteen johtoaseman pisteellä edukseen. Räikkönen nousi MM-pisteissä kolmanneksi, kun vuorostaan Bottas putosi kuudenneksi. Suomalaiskuskit ovat nyt kolmen kärkitallin kuskeista ainoat, jotka eivät ole vielä pystyneet tällä kaudella voittamaan kilpailua. Toivottavasti toinen heistä voittaa Englannin Silverstonessa ensi viikonloppuna.

Amerikkalaistiimille iso pistepäivä

Yhdysvaltalainen Haas-talli oli yksi kisan suurimmista onnistujista. Romain Grosjean oli peräti neljäs ja tallikaveri Kevin Magnussen viides. Grosjeanille pisteet olivat vasta tämän kauden ensimmäiset. Talousvaikeuksista kärsivä Force India-talli sai myös tärkeitä pisteitä, kun Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs.

McLarenin Fernando Alonso teki uskomattoman nousun varikkosuoralta aina kahdeksanneksi asti. Sauberkin sai pitkästä aikaa molemmat autonsa pisteille, kun supertulokas Charles Leclerc oli yhdeksäs ja Marcus Ericsson kymmenes. Leclerc ajoi pisteille jo viidettä kertaa viimeisestä kuudesta kisasta. Viimeksi Sauberilla vastaavaan on yltänyt Kamui Kobayashi kaudella 2011.

F1-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla Isossa-Britanniassa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Bottakselle kauden avauspaalu Itävallassa

1.7.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas löi tiukassa sadasosakamppailussa tallikaveri Lewis Hamiltonin taistelussa Itävallan GP:n paalupaikasta. Paalu oli Bottakselle vasta tämän kauden ensimmäinen.

Hamilton määräsi tahdin harjoituksissa sekä aika-ajojen avausosioissa, mutta Bottas nappasi kylmänviileästi paalupaikan viimeisessä osiossa hallitsevan maailmanmestarin nenän edestä. Suomalaiskuskilla on hyvät muistot tältä radalta, sillä hän ajoi Red Bull Ringillä viime kaudella paalulta voittoon. Jos hän ottaa hyvän lähdön sunnuntaina, niin en näe muista haastajista itse kisassa.

Vettelin rangaistus auttoi Räikköstä

Ferrarin Kimi Räikkönen onnistui ihan hyvin tällä kertaa aika-ajoissa. Räikkönen hävisi kaksi kymmenystä tallikaverilleen Sebastian Vettelille, joka ajaa suomalaista uudemmalla moottoripäivityksellä. Aika-ajojen jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille kolmen lähtöruudun rangaistuksen kisaan, sillä saksalaisen katsottiin estelleen Carlos Sainzia aika-ajon toisessa osiossa. Näin Räikkönen nousee kolmanteen ruutuun ja saa rinnalleen Max Verstappenin. Viidentenä starttaa Romain Grosjean ennen Vetteliä.

Räikkösellä on aika samanlainen tilanne kuin viikko sitten eli korkeammalle nouseminen vaatii edessä lähteviltä virheiltä. Pääasia olisi pitää lähdössä ja avauskierroksilla ainakin Verstappen takana, sillä Red Bull-kuski hyökkää varmasti avausmutkaan kiihdytettäessä. Red Bullin Daniel Ricciardo oli pettynyt aika-ajoonsa, sillä hän koki antavansa vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa eikä hän saanut vastaavaa kohtelua takaisinpäin. Ricciardo starttaa seitsemäntenä iltapäivän kilpailuun.

Aika-ajojen onnistujiin kuului ehdottomasti Toro Rosson Pierre Gasly, joka ajoi 12:nneksi. Gaslyn tallikaveri Brendon Hartley oli vasta 19:s, joten uusiseelantilaisen on pikaisesti nostettava suoritustasoaan tallikaverinsa tasolle tai muuten vaikkapa Robert Kubica saattaa korvata hänet loppukauden ajaksi.

Charles Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän oli 13:s. Vahvojen Ferrari-huhujen keskellä ajava Leclerc koki vaihdelaatikkorikon harjoituksissa, mikä tarkoittaa monacolaiselle putoamista 18:nteen ruutuun. Silti Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson jäi taakse, sillä ruotsalainen jäi koko joukon hännille.

Sergio Perez kuului aika-ajojen pettymyksiin, sillä hän jäi 17:nneksi. Perez lähtee kuitenkin 16:nnelta sijalta nostamaan Force Indiaansa kohti pistesijoja itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat huippujännittävälle kisalle Red Bull Ringillä klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton voittoon Ranskassa, kilpakumppanit törmäilivät lähdössä

25.6.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon, kun F1-sarja palasi Ranskaan 10 vuoden tauon jälkeen. Hamiltonin urakkaa helpotti tuntuvasti se, että hänen tallikaverinsa Valtteri Bottas joutui kolariin Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa avausmutkassa. Hamilton on nyt voittanut 26 eri radalla, 23 maassa, mikä on samalla uusi ennätys kuninkuusluokassa.

Vettel sai ultrapehmeillä renkaillaan loistavan lähdön, mutta ei pystynyt hyödyntämään sitä, sillä Hamilton piti tiukasti sisälinjan ja Bottas vuorostaan ulkolinjan avausmutkaan kiihdytettäessä. Ferrari-kuski ei hiljentänyt riittävästi mutkassa, joten hän ajautui päin Bottasta. Molemmat kuskit joutuivat tulemaan varikolle korjaamaan vahinkojaan, joten he putosivat joukon hännille. Avausmutkissa nähtiin lukuisia osumia, joista hurjimpana ranskalaiskuskien Pierre Gaslyn ja Esteban Oconin yhteentörmäys, joka toi turva-auton radalle.

Avausmutkan kolarista ei voinut syyttää Bottasta, sillä hän jätti riittävästi tilaa Vettelille, joka siitä huolimatta ajautui päin suomalaista. Tuomaristo totesikin Ferrari-kuskin syylliseksi, mutta lätkäisi hänelle suorastaan naurettavan viiden sekunnin aikarangaistuksen. Kun vihdoinkin päästiin ajamaan, niin oli päivänselvää, että Mercedes-auto oli kärsinyt huomattavasti enemmän vahinkoa Ferrariin verrattuna. Jos Vettelille olisi annettu se 20 sekunnin rangaistus tai varikon läpiajorangaistus, niin hän olisi pudonnut viidenneltä sijalta Bottaksen taakse seitsemänneksi. F1-tuomaristo oli jälleen kujalla eikä tämä ollut edes kisan ainoa virhe heidän osaltaan.

Räikköseltä kauden paras suoritus

Kuudentena startannut Ferrarin Kimi Räikkönen oli yksi kuskeista, joka sai kärsiä tuomariston lukutaidottomuudesta. Räikkönen haastoi edestä startanneen Max Verstappenin tiukasti lähdössä, kunnes Bottas ja Vettel osuivat toisiinsa. Verstappen teki samalla hetkellä jarrutusvirheen, mutta ei kärsinyt siitä, sillä hän oikaisi koko mutkan eli hän hyötyi ajovirheestään. Samoin teki myös Haasin Kevin Magnussen, joka nousi Räikkösen takaa peräti viidenneksi. Räikkönen jäi seitsemänneksi, kun Charles Leclerc ohitti hänet sääntöjenmukaisesti rataviivojen sisäpuolella.

Uusintalähdön jälkeen Räikkönen pääsi nopeasti Leclercin, Magnussenin ja Carlos Sainzin ohi. Ferrari odotti sadetta, mutta kun se ei saapunut, niin Räikkönen pysähtyi ultrapehmeillä aivan viimeisten joukossa. Tästä alkoi raivoisa takaa-ajo superpehmeillä renkailla, jonka ensimmäiseksi uhriksi joutui oma tallikaveri. Mielestäni Vettel piti aivan turhaan suomalaista takanaan, sillä Räikkönen menetti kallista aikaa, vaikka hän oli yli kaksi sekuntia tallikaveriaan nopeampi. Lopulta Lance Stroll hidasti radan viimeisellä sektorilla Daniel Ricciardoa sen verran, että Räikkönen pääsi Mistralin suoralla helposti ohi Red Bull-kuskista.

Näin Räikköselle kolmas sija ja uran 95:s palkintosijoitus. Samalla kisat, joissa molemmat Ferrari-kuskit ovat ajaneet ruutulipulle, on tasan 3-3.  Suomalaiskuski on vaan kärsinyt epäonnesta ja muiden virheistä huomattavasti enemmän kuin tallikaverinsa. Toivottavasti tästä kääntyi kauden suuntaus ylöspäin.

Renault-talli sai kotikisassaan molemmat autonsa pisteille, kun Sainz oli kahdeksas ja Nico Hülkenberg yhdeksäs. Sainzin autosta katosivat moottoritehot viimeisillä kierroksilla, mutta Strollin ulosajon seurauksena nähtiin virtuaalinen turva-auto, joka pelasti espanjalaiselle neljä pistettä. Magnussenkin pääsi jälleen pisteille, sillä hän pystyi VSC:n ansiosta pitämään Bottaksen etäällä lopussa.

Supertulokas Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän ajoi jälleen pisteille. Monacolainen otti viimeisen pisteen Romain Grosjeanin nenän edestä eikä ranskalainen päässyt avaamaan pistetiliään vieläkään.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Itävallan Red Bull Ringillä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton johdatti hopeanuolet eturiviin Ranskassa

24.6.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan, kun lauantaina ajettiin ensimmäiset aika-ajot Paul Ricardin radalla 28 vuoteen. Hopeanuolten loistavaa päivää täydensi Valtteri Bottas toisella sijallaan. Ranskan GP on sunnuntaina vuorossa ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008.

Edes kostea keli ei hidastanut Mercedeksen menoa aika-ajoissa, kun Hamilton otti jo uransa 75. paalupaikan Le Castelletissa. Hopeanuolten miehittäessä eturivin, niin voidaan todeta, että heidän moottoripäivityksensä näyttää onnistuneelta. Harmittaa vain Bottaksen kannalta, että hän hävisi jälleen paalupaikan todella pienellä marginaalilla, sillä tallikaverin ohittaminen tulee olemaan kisassa erittäin vaikeata.

Toisesta rivistä starttaavat Ferrarin Sebastian Vettel ja Red Bullin Max Verstappen. Molemmat tulevat pistämään kaiken likoon heti startissa, sillä kuivalla kelillä ohittaminen tulee olemaan erittäin haastavaa. Viidentenä starttaava Daniel Ricciardo on jälleen valmiina hyödyntämään tallikaverinsa hölmöilyjä. Molemmat Red Bull-kuskit toivovat myös sadetta sunnuntain kilpailuun, mikä varmasti parantaisi heidän mahdollisuuksiaan ajaa voitosta sekä tarjoisi katsojille mielenkiintoisemman kilpailun.

Kimi Räikköselle aika-ajon viimeinen osio tuotti jälleen harmaita hiuksia. Ensimmäinen yritys meni pieleen ruuhkan takia, kun taas toisella yrityksellä Räikkönen teki ajovirheen. Tämän jälkeen Ferrarin varikkomuurilla ei ollut pienintäkään hajua, että mitä kuljettajan pitäisi tehdä seuraavaksi. Tällöin he pistivät suomalaisen aika epämukavaan tilanteeseen, jonka seurauksena hän jäi vasta kuudenneksi. Kisassa on nykypäivänä vaikeata nousta sijoituksia ilman muiden ongelmia.

Leclerc loisti jälleen kerran

Sauberin tulokaskuski Charles Leclerc kuului jälleen aika-ajojen yllättäjiin. Leclerc nosti Sauberin värit aika-ajon päätösosioon ensimmäistä kertaa lähes kolmeen vuoteen. Kun Haasin Romain Grosjean ajoi päätösosiossa seinään eikä tallikaveri Kevin Magnussen saanut kasaan aivan parasta, niin Leclerc ajoi jopa kahdeksanteen lähtöruutuun. Toivottavasti nuori monacolainen pitää varsinkin startissa pään kylmänä, sillä hänellä voi olla mahdollisuuksia ajaa kisassa kahdeksan joukkoon.

McLaren- ja Williams-tallit ovat puolestaan pudonneet häntäpäähän eikä valoa näy hirveästi tunnelin päässä. Tämä nykyinen Williams-talli on ihan täysi vitsi verrattaessa 1980-luvulta vielä 2000-luvun alkuvuosien tiimiin. McLarenilla vuorostaan on auktoriteettiongelma, sillä kukaan ei tiedä, että kumpi johtaa uppoavaa laivaa: Zak Brown vai Eric Boullier? Fernando Alonso on lähtökuopissa enkä usko Ricciardon tarttuvan edes brittitallin tarjoamaan suureen tilipussiin, sillä McLarenilla ei ajeta voitoista vielä vuosiin.

Ranskan GP käynnistyy sunnuntaina poikkeuksellisesti vasta klo 17.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys