Selaat arkistoa kohteelle bianchi.

Sebastian Vettelistä Unkarin GP:n yllätysvoittaja!

27.7.2015 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi yllättäen Unkarin GP:n voittoon sunnuntaina. Vettel juhli vasta ensimmäistä voittoaan Hungaroringin radalla. Voitto nosti nelinkertaisen maailmanmestarin kaikkien aikojen voittotilastossa Ayrton Sennan rinnalle.

Vettel ampaisi toisesta rivistä ulkokautta ohi eturivistä startanneiden Mercedes-kuljettajien avausmutkaan kiihdytettäessä. Ferrari-tallikaveri Kimi Räikkönen pääsi Vettelin imussa myös ohi Mercedesten. Sen jälkeen Ferrarit oikeastaan karkasivat muilta, kunnes synkkiä pilviä ilmeni taivaalle suomalaisten kannalta.

Suomalaisilla sysimusta ”kotikisa”

Räikkösen vauhti alkoi yhtäkkiä pudota, jonka jälkeen kuulimme suomalaiskuskin kertovan autossa olevasta oudosta äänestä tiimiradiossaan. Se oli MGU-K-systeemi, joka oli hajoamaisillaan. Tämä tarkoitti sitä, että suomalaisen Ferrarista uupui sähköenergian tuottamat 160 hevosvoimaa.

Auton uudelleenkäynnistys ei myöskään poistanut ongelmaa, joten Räikkönen joutui lopulta keskeyttämään. Tässä meni samalla myös loistava tilaisuus näpäyttää niitä, jotka ovat epäilleet suomalaiskuskin taitoja tällä kaudella. Unkarin GP jatkoi myös tätä suorastaan käsittämättömän epäonnista kauden avauspuoliskoa.

Williamsin Valtteri Bottas otti loistavan startin, kun hän nousi kahdeksannelta sijalta peräti neljänneksi. Ensimmäisen stintin lopulla Williamsin tekemät kompromissit säädöissä rupesivat näkymään, jolloin Red Bullin Daniel Ricciardo nousi suomalaisen edelle.

Force Indian Nico Hülkenbergin etusiipi putosi hänen autonsa alle avausmutkassa, mikä toi turva-auton radalle, kun kisaa oli ajamatta vielä vajaat 30 kierrosta. Bottaksella oli onnea, sillä Hülkenbergin auto oli lähellä törmätä suomalaiskuskiin avausmutkassa. Tähän se onni sitten päättyikin, kun turva-auton poistuttua, niin Toro Rosson Max Verstappen puhkaisi Bottaksen takarenkaan. Tämä tarkoitti loppua suomalaisen pistekamppailulle.

Williams-tallikaveri Felipe Massa oli vuorostaan koko kisan täysin kuutamolla, sillä hän ei saanut mitään irti autostaan. Massa oli maalissa 12:s, kun Bottas jäi 13:nneksi. Ilman suomalaisen kokemaa rengasrikkoa, niin hän olisi voinut olla hyvinkin palkintokorokkeella Unkarissa.

Williamsilla ei ollut aivan täydellinen kauden avauspuolisko, kun sekä Monacossa että Unkarissa jäätiin ilman MM-pisteitä. Kaikki loppukauden radat pitäisivät suosia Williamsia, joten toivottavasti he palavat takaisin kärkitaistoon mahdollisimman nopeasti.

Mercedeksen ”tunarikaksikolla” riitti ohjelmaa kisan aikana

Eturivistä startanneet Mercedes-kuljettajat Lewis Hamilton sekä Nico Rosberg eivät todellakaan ajaneet odotetulla tasolla Unkarissa. Kun Hamilton putosi paalulta neljänneksi, niin hän lähti ohittamaan tallikaveriaan paikassa, jossa ei ollut mahdollisuutta ohittaa. Tästä tuloksena lukkojarrutus ja hiekkaesteen ylitys.

10:nneksi pudonnut Hamilton oli noussut jo neljänneksi, sillä hän oli ollut huomattavasti tallikaveriaan nopeampi tähän mennessä. Kun kisa käynnistyi uudelleen turva-auton poistuttua, niin Hamilton sortui jarrutusvirheeseen avausmutkassa, jonka seurauksena hän rikkoi etusiipensä Ricciardon sivuponttoniin. Tuomaristo antoi tilanteesta oikeutetusti myös varikon läpiajorangaistuksen MM-sarjan kärkimiehelle, joka putosi hetkeksi pisteiden ulkopuolelle.

Tässä vaiheessa olisi luullut, että Rosberg tyytyy ottamaan hyvät MM-pisteet taistelussa tallikaveriaan vastaan, mutta hän vuorostaan sortui virhearvioon taistelussa Ricciardon kanssa. Rosberg leikkasi liian aikaisin aussin eteen, minkä seurauksena Ricciardon etusiipi rikkoi saksalaisen takarenkaan.

Molemmat Mercedekset nousivat kuitenkin MM-pisteille, sillä turva-auto ei odottanut sitä, että koko letka olisi saatu kasaan, joten kahdeksan kärkiautoa saivat jonkun 15-25 sekunnin etumatkan muihin nähden.

Lopulta Vettelin seuraksi palkintokorokkeelle nousivat Red Bullin Daniil Kvjat sekä Ricciardo. Kyseessä oli ensimmäinen kerta tällä uudella F1:sten turboaikakaudella, että Mercedes jäi kärkikolmikon ulkopuolelle.

Kvjat otti historian parhaan venäläiskuskin saavuttaman sijoituksen, vaikka hän sai aikarangaistuksen ohitettuaan Hamiltonin radan ulosajoaluetta hyödyntäen. Venäläisestä tuli myös historian toiseksi nuorin podiumille noussut F1-kuljettaja.

Vettel omisti voittonsa hiljattain menehtyneelle F1-kuski Jules Bianchille sekä hänen perheelleensä. Myös Kvjat sekä Ricciardo omistivat podiumsijoituksensa menehtyneelle F1-kilpaveljelleen.

McLarenille valoa tunnelin päähän

McLaren-Honda oli yksi Unkarin GP:n onnistujista, sillä he pystyivät hyödyntämään muiden tekemät virheet. Fernando Alonso otti kauden parhaan sijoituksensa ollen viides, kun Jenson Button sijoittui yhdeksänneksi. Alonso oli viimeksi kärkiviikossa viime syksynä ajetussa Singaporen GP:ssä, jolloin espanjalainen sijoittui vielä Ferrarin ratissa neljänneksi.

Alonson edelle ylsi F1-tulokas Verstappen, jolle neljäs sija oli toistaiseksi uran paras. Lotuksen Pastor Maldonado keräsi kisan aikana kolme eri rangaistusta, joiden ansiosta hänen koko kauden rangaistuspisteensä nousivat kuuteen, joten hän on yhdessä tallikaverinsa Romain Grosjeanin kanssa kerännyt puolet sallituista rangaistuspisteistä.

Rangaistupisteitä jaettiin Unkarissa Maldonadon lisäksi myös Grosjeanille, Hamiltonille, Verstappenille ja Kvjatille.

F1-sirkus siirtyy viettämään nyt ansaittua neljän viikon kesälomaa. Kauden toinen puolisko käynnistyy tuttuun tyyliin Belgian Spasta 21. – 23. elokuuta.

Unkarin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tilanne

Lewis Hamilton jälleen paalulle Unkarissa

26.7.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan dominoivalla esityksellä Unkarin GP:n aika-ajoissa. Paalu oli Hamiltonille jo kauden yhdeksäs sekä F1-uran viides Hungaroringin radalla.

Hamilton on ollut suorastaan vakuuttava läpi viikonlopun, sillä hallitseva maailmanmestari on ollut jokaisen harjoitussession sekä aika-ajo-osion nopein Hungaroringillä. Jos Hamilton pystyy pitämään kärkipaikkansa startissa, niin mielestäni ainoastaan tekninen vika voi estää brittikuskin voiton.

Tämän takia Mercedes-tallikaveri Nico Rosbergin on panostettava kaikki starttiin, jotta hän pystyisi ainakin tekemään tallikaverinsa kilpailusta vaikeamman. Vaikka Rosberg pääsisikin kärkeen, niin sekään ei välttämättä riitä, sillä Rosberg on ollut viikonlopun aikana todella tyytymätön autonsa käyttäytymiseen.

Suomalaiset taistelevat kärkiviisikon sijoituksista

Ferrarin Kimi Räikkösen viimeinen harjoitus ei mennyt nappiin, sillä suomalaiskuskin moottorissa havaittiin vesivuoto. Räikkönen ajoi kuitenkin suhteellisen ok:n aika-ajon, jossa oltiin viides. Edelle ehtivät Mercedes-kaksikon lisäksi myös tallikaveri Sebastian Vettel sekä Red Bullin Daniel Ricciardo.

Startin on onnistuttava, sillä matka ensimmäiseen mutkaan on suhteellisen pitkä Hungaroringin radalla. Jos Räikkönen haluaa ajamalla taistella palkintosijasta, niin suomalaiskuskin olisi lähdössä päästävä ohi ainakin Ricciardosta ja mielellään myös Vettelistä. Räikkösellä on peräti seitsemän palkintosijaa Unkarista, joten Hungaroringin rata on sopinut hyvin suomalaiselle historian saatossa.

Räikkönen on myös sijoittunut joka kerta toiseksi, kun Hamilton on voittanut. Tämä skenaario on tapahtunut peräti neljästi (2007, 2009, 2012 ja 2013).

Williamsin Valtteri Bottas varmisti sen, että suomalaiset valloittivat lähtöruudukon kolmannen rivin olemalla kuudes. Williams-tallikaveri Felipe Massa starttaa suomalaisen takaa eli kahdeksantena.

Jos Williams onnistuu lähdössä Silverstonen tavoin, niin voi olla erittäin ahdasta avausmutkaan tultaessa. Ainoa huolenaihe brittitallille on se, että kuinka paljon tuo radan likainen puoli vaikuttaa lähtökiihdytykseen. Itse en huomannut suurempaa eroa lähtöpaikkojen välillä, kun seurasin Unkarin viikonlopun oheisluokkia.

Uskoisin, että Bottakselle ja Williamsille maksimisijat olisivat viides ja kuudes tänä viikonloppuna.

Hiljainen hetki ennen starttia

Ennen Unkarin GP:n starttia pidetään minuutin hiljainen hetki Jules Bianchin muistoa kunnioittaen. Bianchi menehtyi viime viikolla saatuaan viime lokakuisessa Japanin GP:ssä vakavia päävammoja.

Vasta 25-vuotiaasta ranskalaisesta tuli ensimmäinen F1-sarjassa menehtynyt kuljettaja sitten kevään 1994, jolloin synkkänä Imolan kisaviikonloppuna Ayrton Senna sekä Roland Ratzenberger menettivät henkensä.

Hiljainen hetki pidetään ennen starttia n. 14.45 Suomen aikaa. Unkarin GP käynnistyy klo. 15.

Unkarin GP:n lähtöjärjestys

Hamiltonin paalukierros (linkki sivun alaosassa)

Onko Red Bullista yllättäjäksi Unkarissa?

25.7.2015 F1-ennakot

Red Bullin Daniil Kvjat ja Daniel Ricciardo löytyivät yllättäen kärkikolmikosta Unkarin GP:n perjantain vapaista harjoituksista. Kysymys kuuluukin, että pystyykö Red Bull pitämään yllä vauhtiaan myös aika-ajoissa.

Jos Mercedekselle ei osu teknisiä ongelmia autoihinsa, niin Lewis Hamilton ja Nico Rosberg taistelevat paalupaikasta. Hamilton on ollut niskan päällä aika-ajoissa, sillä hän johtaa tallikaveriaan paalupaikoissa lukemin 8-1, joten hallitseva maailmanmestari lähtee ennakkosuosikkina paalulle.

Uskon, että Red Bullit ajoivat perjantaina muita hieman kevyemmällä autolla, joten toisesta rivistä eteenpäin käydään armoton taistelu, sillä aikaerot kuljettajien välillä tulevat olemaan pieniä tällä vain reilun 4 kilometrin mittaisella radalla.

Suomalaisten onnistuttava aika-ajoissa

Ferrarin Kimi Räikköselle toivotaan, että viikonloppu jatkuisi positiivisena. Räikkönen oli jo Silverstonessa nopeampi kuin tallikaverinsa Sebastian Vettel, kunnes epäonninen sade iski kisan loppupuolella. Unkarissa Räikkönen on edelleen ollut Vetteliä nopeampi, mutta saksalaisen harjoituksia haittasivat tekniset ongelmat sekä pari erittäin epätyypillistä pyörähdystä.

Ferrarit taistelevat tiukasti toisen rivin lähtöpaikoista yhdessä Williamsien ja Red Bullien kanssa. Valtteri Bottas uskoi helteen ainakin auttavan Williamsia, joten toivottavasti Bottas pystyisi lyömään aika-ajoissa vahvan tallikaverinsa Felipe Massan.

Perjantain harjoitusten puheenaiheeksi nousi myös Sergio Perezin ulosajo aivan radan toisen sektorin viimeisessä vasurissa. Force Indiasta petti oikea takaripustus, jolloin Perez törmäsi aitaan, josta auto pyörähti katolleen. Onneksi meksikolainen selvisi rytäkästä ilman vammoja.

Force India ei pystynyt antamaan kansainväliselle autoliitto FIA:lle kunnollista selvitystä takaripustuksen pettämisestä, joten heidät suljettiin turvallisuusriskin takia perjantain toisesta harjoituksesta. Toivottavasti sekä Perez että Nico Hülkenberg nähdään radalla taas lauantaina.

Unkarin viikonloppu on omistettu Jules Bianchin muistolle

Viime kaudella Marussialla ajanut Jules Bianchi menehtyi viime viikolla nizzalaisessa sairaalassa lokakuussa 2014 ajetussa Japanin GP:ssä saamiinsa päävammoihin. Bianchi törmäsi tuhoisin seurauksin nostotraktoriin, kun hän menetti autonsa hallinnan sateen piiskaamalla radalla.

Valtaosa F1-kuljettajista oli tiistaina saattamassa kilpaveljeänsä viimeiselle matkalleen, joten Unkarin viikonloppu on omistettu Bianchin muistolle. Kaikki F1-tallit ovat ottaneet käyttöönsä #JB17-tarrat muistoksi kilpaveljestään.

Ennen sunnuntain kilpailua on luvassa hiljainen hetki Bianchin muistolle.

Lauantaina ajettavat Unkarin GP:n aika-ajot käynnistyvät klo. 15.

FP1:n tulokset
FP2:n tulokset

Kaksi F1-tallia poissa lähtöruudukosta Yhdysvalloissa

26.10.2014 Uutiset

Formula ykkösissä ajavat Caterham- ja Marussia-tallit eivät osallistu ensi viikonloppuna ajettavaan Yhdysvaltain osakilpailuun.

Caterham ei osallistu myöskään Yhdysvaltain jälkeiseen Brasilian osakilpailuun. Myös Marussian osallistuminen Brasilian kilpailuun on epätodennäköistä, sillä tallit siirtyvät Yhdysvalloista suoraan Brasiliaan.

Molemmat tallit kärsivät taloudellisista ongelmista, mutta molempien tallien pitäisi olla takaisin lähtöruudukossa viimeistään kauden päätöskilpailussa, Abu Dhabissa.

Caterhamin ja Marussian poissaolot tarkoittavat sitä, että vain 18 autoa nähdään Yhdysvaltain GP:n lähtöruudukossa. Edellisen kerran alle 20 autoa on ollut lähtöruudukossa kaudella 2005.

Yhdysvaltain GP ajetaan 2. marraskuuta Austinissa, Teksasin osavaltiossa sijaitsevalla Circuit of the Americasin radalla.

Hamilton paalusuosikkina Sotshin aika-ajoihin

11.10.2014 F1-ennakot

MM-sarjan kärkinimi Lewis Hamilton on hallinnut ratatapahtumia, kun lähdetään kohti historian ensimmäisiä Venäjän GP:n aika-ajoja.

Hamilton on kiidättänyt Mercedeksensä läpi viikonlopun kovimpaan vauhtiin, joten brittikuski lähtee suurimpana ennakkosuosikkina paalupaikalle. Tallikaveri Nico Rosberg antaa varmasti kovimman haasteen Hamiltonille, mutta hänen täytyy pystyä parantamaan vauhtiansa harjoituksista.

Bottas hyvässä iskussa

Williamsin Valtteri Bottas on ollut harjoituksissa hyvässä vauhdissa, josta osoituksena kolmansien harjoitusten kolmanneksi nopein aika. Bottas jäi vain vajaan kymmenyksen päähän Rosbergista ja vajaat neljä kymmenystä Hamiltonista.

Ferrarin Kimi Räikkönen on tuskaillut jälleen autonsa etupään kanssa, mutta lauantain harjoitusosio toi pientä valoa tunnelin päähän, sillä suomalainen oli seitsemäs. Tallikaveri Fernando Alonso oli kahdeksas vajaat puolitoista kymmenystä Räikkösestä.

Toivottavasti Räikkönen pystyy haastamaan Alonson aika-ajoissa, sillä ohittaminen voi olla kilpailussa hankalaa ilman ajovirheitä. Jos Räikkönen saa puhtaan kierroksen, niin hänen pitäisi ajaa sijoista seitsemän tuntumassa.

Venäjän GP:n aika-ajoihin osallistuu vain 21 kuljettajaa, koska Marussia ajattaa vain toista autoaan, sillä Jules Bianchi taistelee hengestään japanilaisessa sairaalassa. Aika-ajot käynnistyvät klo. 14.

1. harjoitusten lopputulokset

2. harjoitusten tulokset

3. harjoitusten tulokset

Jules Bianchin kolari säikäytti F1-maailman

6.10.2014 F1-kisat

Marussian Jules Bianchi joutui vakavaan onnettomuuteen sateisella Suzukan radalla käydyssä Japanin GP:ssä.

Tilanne alkoi, kun Sauberin Adrian Sutil menetti autonsa hallinnan 40. kierroksella Dunlop-mutkassa. Sutil nousi ulos autosta, jolloin nostotraktori tuli siirtämään Sauber-auton pois radalta. Nostotraktori lähti peruuttamaan takaisin, kunnes Marussialla ajava Bianchi syöksyi ulos radalta samassa kohdassa. Bianchi ajautui nostotraktorin perään erittäin kovalla vauhdilla.

Lääkärit saapuivat paikalle, kun kisa keskeytettiin punaisella lipulla. Bianchi nostettiin lähes täydellisesti hajonneesta autosta ambulanssiin, jolla hänet kiidätettiin Mien sairaalaan.

25-vuotias ranskalainen kärsii vakavasta päävammasta. Tällä hetkellä hänen tilansa on kriittinen, mutta vakaa. Toivotaan Bianchille pikaista paranemista!

Japanin GP:n voittoon ajoi Mercedeksen Lewis Hamilton ennen tallikaveriaan Nico Rosbergia. Tallikaverusten välinen piste-ero on nyt kymmenen pistettä Hamiltonin eduksi. Red Bullin Sebastian Vettel oli kilpailun kolmas.

Williamsin Valtteri Bottas oli kuudes ja Felipe Massa seitsemäs. Ferrarin Kimi Räikkönen jäi 12:nneksi. Tallikaveri Fernando Alonson kisa päättyi elektroniikkavikaan ennen kuin se ehti edes alkamaan.

Ensi viikonloppuna kausi jatkuu Sotshin olympiamaisemissa ajettavalla historian ensimmäisellä Venäjän GP:llä.

Japanin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Autonvalmistajien pisteet

Hamiltonin paaluhaaveet savuna ilmaan

27.7.2014 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamiltonin Unkarin GP:n aika-ajot päättyivät ennen kuin ne ehtivät edes alkamaan.

Hamilton ei ehtinyt saamaan kasaan edes aikakierrosta, kun hänen autonsa takaosa syttyi tuleen bensavuodon takia. Brittikuskin suuren pettymyksen pystyi aistimaan jopa televisioruudun läpi, kun hän katseli vierestä ratavalvojien sammutustöitä.

Kolmannessa osiossa draamasta vastasi McLarenin tanskalainen tulokaskuski Kevin Magnussen, joka rysäytti seinään pääsuoran päässä. Magnussen ei saanut pysäytettyä autoansa, sillä avausmutka oli kevyestä sateesta johtuen kostea.

Molemmat kuljettajat starttaavat kilpailun varikolta, sillä molempien autoihin vaihdetaan uusi runko ja vaihdelaatikko. Hamiltonille joudutaan lisäksi vaihtamaan uusi moottori autoonsa.

Hungaroringillä ei ole ohittaminen yhtä helppoa kuin Hockenheimringillä, joten se on Hamiltonilta jo loistava suoritus, jos hän on lopputuloksissa kärkiviisikossa. Britti toivoo varmasti sadekeliä, sillä hän on yksi lähtöruudukon parhaimmista sadekelin kuskeista.

Rosberg jälleen paalulla

MM-sarjaa johtava Nico Rosberg ajoi tallikaverinsa ongelmien myötä helposti kauden kuudenteen paalupaikkaansa. Jos kisa on tyypillinen Unkarin kuivan kelin kisa, niin Rosberg ajaa kauden viidenteen voittoonsa. Sateella virheiden määrä yleensä nousee, joten se on lähestulkoon muiden ainoa mahdollisuus voittoon.

Eturivin toiseen lähtöruutuun ajoi Red Bullin hallitseva maailmanmestari Sebastian Vettel, joten eturivi on saksalaisten miehittämä. Vettel on hiljalleen osoittamassa pieniä elpymisen merkkejä, sillä Daniel Ricciardo on ollut tähän mennessä tallikaveriaan nopeampi. Ricciardo oli neljäs aika-ajoissa.

Williamsin Valtteri Bottas sai kaiken irti autostaan, sillä viikonlopusta odotettiin tavanomaista vaikeampaa. Bottas starttaa kolmannesta lähtöruudusta, joten avausmutkassa pitäisi olla hyvät mahdollisuudet haastaa eturivin kuljettajia. Suomalainen jahtaa kilpailussa neljättä peräkkäistä palkintokorokesijoitustaan.

Bottaksen tallikaveri Felipe Massa oli aika-ajon kuudes, joten hän starttaa kilpailuun entisen Ferrari-tallikaveri Fernando Alonson rinnalta.

Ferrarin ylimielisyys kostautui

Ferrarin Kimi Räikkönen ei onnistunut parhaimmalla mahdollisella tavalla ensimmäisellä vedollaan kovilla renkailla aika-ajoissa. Räikkönen oli valmistautunut lähtemään uudelle yritykselle pehmeillä renkailla, kunnes tuli tieto, että aika riittää toiseen osioon.

Räikkönen kyseli, että ollaanko asiasta täysin varmoja, mutta Ferrarilta vakuutettiin asiaa varmana. Marussian Jules Bianchi löi viimeisellä vedollaan Räikkösen ajan 64 tuhannesosalla, joten jälleen kerran tiimi päätti vaikeuttaa hieman suomalaisen viikonloppua, joka oli näyttänyt harjoitusvauhdin perusteella ihan hyvältä.

Tälläiset töppäykset eivät ole seliteltävissä, sillä kuten Räikkönen sanoi, niin tämä ei ole kummallekaan ensimmäinen kausi Formula ykkösissä, joten tämänlaisiin virheisiin ei ole varaa.

Ferrarin autolla ei hirveästi ohiteta, joten taktiikan pitäisi perustua aggressiivisuuteen ja tyhjään rataan. Todennäköisesti Ferrari ajattaa Räikköstä liian pitkillä stinteillä, jolloin hyvän tuloksen saaminen on käytännössä mahdotonta.

Viimeinen kisa ennen neljän viikon mittaista kesätaukoa käynnistyy klo. 15.

Unkarin GP:n lähtöjärjestys

Rosberg paalulle sateen sekoittamassa aika-ajossa

6.7.2014 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg otti kauden neljännen paalupaikkansa Englannin Silverstonessa.

Rosberg hallitsi parhaiten vaihtelevat olosuhteet ja lähtee sunnuntain kilpailussa jahtaamaan kauden neljättä voittoansa.

Tallikaveri Lewis Hamilton on ollut koko viikonlopun radan nopein mies, mutta kotiyleisön suosikki sortui arviointivirheeseen viimeisellä kierroksellaan kolmannessa aika-ajossa ja jätti kierroksensa kesken. Kun suurin osa kuljettajista pystyi kuivuvalla viimeisellä sektorilla parantamaan aikaansa, niin Hamilton putosi paalupaikalta lopulta kuudenneksi.

Myös Red Bullin Daniel Ricciardo jätti viimeisen yrityksensä ajamatta, joka maksoi useita sijoja. Ricciardo putosi lopulta kahdeksanneksi. Tallikaveri Sebastian Vettel nousi viimeisellä yrityksellään peräti toiseksi ennen kotiyleisön edessä ajanutta McLarenin Jenson Buttonia. Aika-ajon onnistujiin kuului myös neljänneksi ajanut Force Indian Nico Hülkenberg.

Williamsilla ja Ferrarilla ajoitus täysin pielessä

Aika-ajossa oli kaksi huipputiimiä, jotka epäonnistuivat ajoituksessaan täysin. Ne olivat Williams ja Ferrari. Molemmat tallit odottelivat varikolla kaikessa rauhassa radan kuivumista, kun muut paransivat aikojaan useilla sekunneilla. Kun molempien tiimien kuljettajat vihdoinkin päästettiin radalle, niin äkillinen sadekuuro kasteli radan liian märäksi aikojen parantamiselle.

Ferrarin Fernando Alonso paljasti aika-ajon jälkeisessä haastattelussa, että he seurasivat, mitä muut tekivät ja reagoivat siihen tällä kertaa liian myöhässä. Mielestäni Ferrarin kaltaisen tallin ei pitäisi katsella, mitä muut tekevät vaan keskittyä siihen omaan suoritukseen. Tuntuu siltä, että talli on tällä hetkellä täysin hukassa. Kaikki varmaan muistavat ajanjakson, jolloin Ferrarilla kaikki asiat toimivat organisoidusti ja saumattomasti. Tuo ryhmä saa tämän nykyisen porukan näyttämään aivan amatööreiltä.

Williams-talli taas on koko kauden yrittänyt ajaa muista poikkeavilla taktiikoilla, mutta ei se heilläkään näytä toimivan. Heidän onni on se, että auto on suhteellisen nopea verrattuna vaikkapa Ferrariin, niin Williams-kuljettajat tarjoavat kotiyleisölleen varmasti paljon ohituksia kilpailun aikana.

Valtteri Bottas jäi alustavasti 17. ja Kimi Räikkönen 20. lähtöruutuun. Suomalaisten sijoitukset nousivat muiden ongelmien myötä, niin että Bottas lähtee 14. ja Räikkönen 18. lähtöruudusta. Felipe Massa starttaa kilpailuun 15. ja Räikkösen tallikaveri Alonso 16. ruudusta.

Jos kisa ajetaan kuivalla, niin kaiken osuessa nappiin, niin sekä Bottas että Räikkönen ovat pisteillä. Bottas ajaa paikasta kärkikuusikkoon, kun taas Räikkönen saattaa mahtua juuri kärkikymmenikköön. Jos sataa, niin silloin todennäköisesti vain toinen suomalainen on pisteillä.

Paras Ferrari-moottorinen kuski oli Marussian Jules Bianchi, joka starttaa kilpailuun 12. lähtöruudusta. Bianchi otti Marussian historian parhaan lähtöruudun kilpailuun. Ranskalainen yrittää varmasti kilpailussa sekoittaa pakkaa mahdollisimman paljon.

Sataako vettä vai paistaako aurinko Silverstonessa? Se nähdään, kun Britannian GP:n lähtövalot sammuvat klo. 15.

Britannian GP:n lähtöjärjestys

Seuraa meitä myös Twitterissä

@MotorsAnssi

Ricciardo avausvoittoon dramaattisessa Kanadan GP:ssä

9.6.2014 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo hyödynsi Mercedeksen ongelmat ja nousi kuudennesta lähtöruudusta F1-uransa avausvoittoon Kanadassa.

Kilpailu alkoi tuttuun tyyliin Mercedes-kuljettajien johdolla, vaikka Lewis Hamilton putosi hetkellisesti kolmanneksi, kun hän joutui väistämään tallikaveri Nico Rosbergia avausmutkassa.

Turva-auto tuli radalle heti lähdön jälkeen, kun Marussian Max Chilton törmäsi päin tallikaveri Jules Bianchia. Molempien Marussia-kuljettajien kilpailu päättyi siihen, joten Chilton joutui keskeyttämään vasta ensimmäistä kertaa F1-urallaan. Kun kilpailua jatkettiin, niin muutamaa kierrosta myöhemmin, Hamilton ohitti Red Bullin Sebastian Vettelin ja lähti jahtaamaan kärkimies Rosbergia.

Mercedeksen autot kärsivät samasta viasta

Kun lähestyttiin kilpailun puoltaväliä, niin Mercedes-kuljettajille ilmoitettiin teknisestä viasta molemmissa autoissa. Molemmille kuljettajille ilmoitettiin vielä hetkeä myöhemmin, ettei ongelmaa pystytä korjaamaan.

Hamilton ei säästellyt jarrujaan vaan taisteli raivoisasti Rosbergia vastaan, mikä kostautui kun Hamiltonin jarrut pettivät 56. kierroksella. Tämä tarkoitti britille toista keskeytystä tällä kaudella.

Tämä avasi pelin muille, sillä Williamsin Felipe Massasta tuli ensimmäinen muu kuin Mercedes-kuljettaja, joka on johtanut osakilpailua tällä kaudella. Massa menetti kuitenkin kärkipaikkansa, kun hän joutui käymään renkaiden vaihdossa hetkeä myöhemmin.

Dramaattiset viimeiset kierrokset

Rosberg joutui ajamaan koko loppukisan ilman 160 hevosvoimaa tuottavaa ERS-energiankeruujärjestelmää. Ricciardo pääsi vain viisi kierrosta ennen loppua ohi pitkään toisena olleesta Force Indian Sergio Perezistä, joka ajoi kisan läpi muista poiketen yhdellä stopilla.

Ricciardon raivoisa takaa-ajo tuotti tulosta, kun hän ohitti Rosbergin takasuoralla DRS:n avulla vain reilut kaksi kierrosta ennen maalia. Massa oli noussut taistelemaan palkintokorokesijoituksesta, vaikka hän jäi hetkeksi jumiin niin ikään yhdellä stopilla ajaneen Force Indian Nico Hülkenbergin vetämään letkaan.

Vettel nousi kolmanneksi, kun hän ohitti Perezin DRS:n avulla vain reilu kierros ennen maalia. Sitten Massa lähti ohittamaan Pereziä avausmutkaan tultaessa, mutta he osuivat toisiinsa, mikä johti rajuun kolariin. Perez osui rajusti ulkomuuriin ja Massa liukui sisänurmikon kautta niukasti ohi Vettelin, osuen myös rajusti rengasvalliin. Molemmat kuljettajat selvisivät ilman vammoja, mikä on loistava osoitus F1-autojen turvallisuudesta.

Turva-auto ”kutsuttiin” radalle viimeisellä kierroksella, joten sijoitukset säilyivät ruutulipulle ennallaan. Näin ollen Ricciardosta tuli neljäs australialainen ja 105. GP-voittaja kuninkuusluokassa. Australialainen liittyi myös Hamiltonin, Robert Kubican, Jean Alesin, Thierry Boutsenin ja Gilles Villeneuven joukkoon tällä radalla avausvoittoon ajaneista kuljettajista. Alesi haastattelikin palkintokorokkeella kilpailun jälkeen kärkikolmikkoa: Ricciardo, Rosberg, Vettel.

McLarenin Jenson Button hiipi tv-kameroiden ulkopuolella yhdeksännestä lähtöruudusta peräti neljänneksi. Hülkenberg toi Force Indiansa maaliin viidentenä ennen Ferrarin Fernando Alonsoa.

Suomalaisilla jälleen vaikea kisa

Williamsin Valtteri Bottas lähti matkaan neljännestä lähtöruudusta ja hän olikin aivan Vettelin kanssa, kunnes talli päätti tehdä toisen stopin kilpailun puolivälissä, mikä oli väärä valinta. Bottas juuttui ruuhkaan, eikä ulosmenokierroksella sattunut raju lukkojarrutus ainakaan auttanut asiaa. Maalissa suomalainen oli lopulta seitsemäs, mutta paremmalla taktiikalla hän olisi taistellut kilpailussa palkintokorokepaikasta.

Ferrarin Kimi Räikkösen kisa meni piloille, kun talli ajatti kaksi kierrosta liian pitkään suomalaista radalla, jolloin hän jäi ruuhkaan. Räikkönen yritti parannella asetelmiaan, mikä johti pyörähdykseen, mutta edessä olevien ongelmien myötä, hän ajoi maaliin kymmenentenä. Ferrarin täytyy saada taktiikat kuntoon, sillä heidän autonsa on niin hidas suorilla, että ohittaminen on erittäin vaikeata.

Rosberg johtaa MM-sarjaa 22 pisteen erolla Hamiltoniin. Ricciardo nousi voittonsa myötä ohi Alonson kolmanneksi. Mercedes johtaa edelleen ylivoimaisesti autonvalmistajien MM-sarjaa ennen Red Bullia ja Ferraria.

MM-sarja palaa kahden viikon päästä ensimmäistä kertaa Itävaltaan sitten kauden 2003.

Kanadan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Autonvalmistajien pisteet

Rosberg toisena vuotena peräkkäin Monacon valtias

26.5.2014 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg nousi Monacon GP:n voiton myötä takaisin MM-sarjan kärkipaikalle.

Rosberg ajoi helppoon voittoon, kun tallikaveri Lewis Hamilton sai ”roskan” vasempaan silmäänsä 65. kierroksella. Hamilton joutui viimeisillä kierroksilla Red Bullin Daniel Ricciardon kovan painostuksen alle, mutta brittikuski sai pidettyä australialaisen takanaan ruutulipulle tultaessa.

Rosberg johtaa MM-sarjaa nyt neljän pisteen erolla Hamiltoniin. Mercedes vankisti ylivoimaista johtoaan autonvalmistajien MM-sarjassa.

Ferrarilta käsittämätön moka

Ferrarin Kimi Räikkönen otti loistavan lähdön kuudennesta lähtöruudusta ja nousi neljänneksi avausmutkaan tultaessa. Kun Force Indian Sergio Perezin kilpailu päättyi osumaan McLarenin Jenson Buttonin kanssa, niin turva-autoa tarvittiin heti avauskierroksen jälkeen radalle.

Kun turva-auto kurvasi takaisin varikolle, niin hallitsevan maailmanmestarin Sebastian Vettelin ongelmat alkoivat. Vettelin Red Bullista hajosi turbo, joten Räikkönen nousi jo peräti kolmanneksi. Turva-auto kutsuttiin uudestaan radalle 25. kierroksella, kun Sauberin Adrian Sutil menetti autonsa hallinnan tunnelin jälkeisessä jarrutuksessa.

Vielä varikkopysähdysten jälkeen, kaikki näytti hyvältä, kunnes kierroksella jääneet ajatettiin samalla kierrokselle kärkiautojen kanssa. Ferrari ei ilmoittanut asiasta ollenkaan Räikköselle, jolloin Marussian Max Chilton täräytti suomalaisen kylkeen. Räikkönen maksoi tästä kalliin hinnan, sillä ylimääräinen varikkopysähdys rengasrikon takia, pudotti hänet letkan perälle 13:nneksi. Suomalainen oli maalissa 12:sta ja ajoi vielä viimeisillä kierroksilla uusilla superpehmeillä renkaillaan, F1-uransa 40. kilpailun nopeimman kierroksen.

On uskomatonta, että Ferrarin kaikki virheet ja tekniset ongelmat osuvat juuri Räikkösen kohdalle. Tallin kannattaisi siirtyä ajattamaan vain yhtä autoa, jos kerran aina toiselle unohdetaan kertoa TÄRKEITÄ tietoja. Kahden auton saaminen kärkiviisikkoon ei näytä olevan Ferrarille prioriteetti, jos Fernando Alonso on tallin kuskeista se hitaampi. Alonso oli maalissa lopulta neljäs.

Kyseessä, kun ei ole ensimmäinen kerta, kun ongelmat osuvat Räikkösen kohdalle. Tältä kaudelta löytyy jo useita teknisiä ongelmia, murtuma auton rungossa ja taktiset virheet sekä Bahrainista että Espanjasta.

Marussialle historialliset MM-pisteet

Marussian Jules Bianchi hyödynsi muiden virheet ja oli maalissa kahdeksas, mutta hänen aikaansa lisättiin viisi sekuntia, sillä hän suoritti stop & go-rangaistuksensa turva-auton aikana. Näin Bianchi oli lopputuloksissa yhdeksäs ja toi Marussia-tallille sen F1-historiansa ensimmäiset MM-pisteet.

Talli debytoi Formula ykkösissä kaudella 2010 nimellä ”Virgin Racing”. Kaudesta 2012 eteenpäin, talli on ollut nimeltään ”Marussia”.

Williamsin Valtteri Bottas oli taistelemassa MM-pisteistä lähdettyään 13:sta lähtöruudusta, kunnes Mercedeksen moottori hajosi näyttävästi. Felipe Massa toi Williamsille MM-pisteitä nousemalla 16:sta lähtöruudusta seitsemänneksi.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kanadassa.

Monacon GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Autonvalmistajien pisteet

Seuraa meitä myös Twitterissä

@MotorsAnssi