Selaat arkistoa kohteelle belgia.

Leclerc omisti avausvoittonsa edesmenneelle ystävälleen

2.9.2019 F1-kisat

Ferrarin Charles Leclerc ajoi paalulta voittoon Belgian GP:ssä sunnuntaina. Leclerc omisti kuninkuusluokan avausvoittonsa Belgiassa lauantaina traagisesti menehtyneelle F2-ajajalle Anthoine Hubertille.

Leclerc ja Hubert olivat hyviä ystävyksiä, sillä molempien ensiaskeleet kartingissa tapahtuivat vuonna 2005. Täten Ferrarin monacolaiskuskin avausvoitto tuli erittäin vaikeiden lähtökohtien jälkeen ja kisan jälkeen hän omisti GP-voittonsa hyvän ystävänsä muistolle.

Eturivin toisesta lähtöruudusta startannut Sebastian Vettel ei pystynyt haastamaan tänä viikonloppuna Ferrari-tallikaveriaan. Aikainen pysähdys nosti Vettelin hetkeksi jopa kärkeen, kunnes saksalaisen renkaista rupesi pito häviämään. Täten Ferrari nosti tallimääräyksellä Leclercin uudestaan kärkipaikalle, jotta hän ei menettäisi aikaa tallikaverinsa ohittamisessa. Tämä osoittautui kisan ratkaisevaksi hetkeksi, sillä Vettel piti muutaman kierroksen Mercedeksen Lewis Hamiltonia takanaan. Ruutulipulla eroa Leclercin eduksi ennen Hamiltonia oli vain vajaa sekunti.

Jos Vettel olisi otettu varikolle heti, kun hänen renkaistaan rupesi pito häviämään, niin Vettel olisi voinut olla kolmas. Tällä taktiikalla todennäköisesti Hamilton olisi voittanut kisan, sillä hän ei olisi jäänyt Ferrarin taakse useammaksi kierrokseksi jumiin. Näin yksivuotisen jatkosopimuksen ennen viikonloppua saanut Mercedeksen Valtteri Bottas oli ruutulipulla kolmas. Toivottavasti tästä suomalainen saa lisäpuhtia loppukauden ajaksi.

Räikkösen kisa piloille avausmutkassa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen otti upean lähdön kuudennesta ruudusta viidenneksi, mutta suomalaisen todellista kisavauhtia ei koskaan nähty, sillä Red Bullin Max Verstappen yritti ylioptimistisesti paikata huonoa lähtöön, kun Red Bull-kuski ajoi suomalaisen kylkeen avausmutkassa. Molempien autot vaurioituivat pahasti kolarissa eikä ollut kaukana, että Verstappen olisi vienyt Räikkösen mukanaan Eau Rougessa.

Verstappen ei ainoastaan pilannut sekä omaa että kilpailevan kuljettajan kisaa, vaan saattoi lopullisesti pilata Alfa Romeon mahdollisuudet nousta autonvalmistajien sarjassa viidenneksi. Pienelle italialais-sveitsiläistallille kyseessä on yli 10 miljoonan palkintorahat, joilla on iso merkitys ensi kauden budjeteissa. Vasta 18:ntena aika-ajon moottorivian takia startannut Alfa Romeon Antonio Giovinazzi oli ajamassa selvästi kauden parasta kilpailuaan. Giovinazzi teki yhden kauden näyttävimmistä ohituksista Daniel Ricciardosta ulkokautta Bruxelles-mutkayhdistelmässä.

Giovinazzi oli matkalla kahdeksanneksi, kun hän viimeistä edellisellä kierroksella menetti Pouhonissa autonsa hallinnan ja ajautui seinään. Näin ollen Alfa Romeolle ei pisteitä Spasta ja putoaminen tallipisteissä seitsemänneltä sijalta kahdeksanneksi.

Albonilta upea Red Bull-debyytti

Red Bullin Alex Albon otti loppukaudeksi Pierre Gaslyn paikan Verstappenin tallikaverina. Gasly siirrettiin vuorostaan Albonin paikalle Toro Rossolle. Albon starttasi lähtöruuturangaistusten myötä 17:ntenä, mutta teki varsinkin kisan lopussa pehmeillä renkailla näyttäviä ohituksia.

McLarenin Lando Norris näytti olevan suurin hyötyjä Verstappenin ja Räikkösen ongelmista, kunnes Norris keskeytti viimeiselle kierrokselle lähdettäessä tekniseen vikaan tukevalta viidenneltä sijaltaan. Näin Albon nousi debyytissään viidenneksi, vaikka Sergio Perez oli lähellä työntää Red Bull-kuskin ulos radalta Kemmelin suoralla. Perez kiitti kuitenkin Racing Pointia kolmivuotisesta jatkosopimuksestaan kuudennella sijallaan.

Toro Rosson Daniil Kvjat oli seitsemäs ennen Renault’n Nico Hülkenbergiä, joka saa ensi kaudeksi etsiä uuden työnantajan, sillä Bottaksen kanssa Mercedes-paikasta kilpaillut Esteban Ocon ajaa ensi kaudella Ricciardon tallikaverina Renault-tallissa. Hülkenberg oli viime kaudella paras pistemies kärkitallien ulkopuolella ja tällä kaudella saksalainen on mielestäni ollut Ricciardoa parempi. Tällä hetkellä Renault-kaksikon pisteissä on eroa vain piste australialaisen hyväksi.

Gasly ajoi paluukisassaan heti Toro Rossolla yhdeksänneksi eli pisteille, mikä ei ollut yllätys, sillä ranskalaisen ajaminen on koko viikonlopun näyttänyt paremmalta kuin alkukauden aikana Red Bullilla. Viimeinen pistesija meni Racing Pointin Lance Strollille. Haas-tallilla oli kisan alkupuolella sekä Kevin Magnussen että Romain Grosjean pisteillä, mutta yhdysvaltalaistiimi ei ole vieläkään selättänyt rengasongelmiaan, joten molemmat putosivat vuorotellen muiden taakse kisan aikana.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Monzan radalla, kun vuorossa on Ferrarin kotikisa, Italian GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Vettel lähestyi MM-kärkeä voitollaan

28.8.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi voittoon sunnuntaisessa Belgian GP:ssä ennen MM-haastajaansa Lewis Hamiltonia. Vettel ajoitti hyökkäyksensä avauskierroksella täydellisesti, minkä ansiosta hän pääsi paalumies Hamiltonista ohi pitkällä Kemmelin suoralla ja ajaen täten kontrolloidusti voittoon.

Lähellä oli, että toisesta rivistä lähteneet Force India-tallin kuljettajat olisivat yllättäneet eturivin kuskit, sillä Esteban Ocon käväisi Kemmelin suoralla hetkellisesti jopa Vettelin rinnalla, mutta joutui taipumaan tallikaveri Sergio Perezin taakse neljänneksi.

Tämän lähemmäs kärkiautojen haastamista eivät Perez ja Ocon yltäneet, mutta loistavat pisteet ”uudelle” tallille, kun Perez oli ruutulipulla viides ja Ocon kuudes. Jos Force India saa rahoituksensa uusien omistajien myötä kuntoon, niin heillä on kaikki mahdollisuudet nousta vielä loppukauden aikana neljänneksi autonvalmistajien sarjassa, sillä he saivat jo yhdessä kisassa kasaan neljäsosan Renault-tallin tämänhetkisestä pistemäärästä.

Halon käyttö pelasti pahimmalta

Avausmutkassa rytisi jälleen kuten Spassa on tapana aina silloin tällöin tapahtua. Takarivistä startannut Renault’n Nico Hülkenberg missasi täydellisestä jarrupaikkansa, minkä seurauksena hän lähetti McLarenin Fernando Alonson yläilmojen kautta suoraan Charles Leclerin Sauberin päälle. McLaren-auton etupyörä osui kovalla vauhdilla Leclercin Sauberin Halo-turvakaareen, joka kärsi mittavia vaurioita kolarissa.

Nyt viimeistään suurimmatkin Halon kritisoijat joutuvat myöntämään turvakaaren olevan tarpeellinen, sillä ilman sitä McLaren-auton etupyörä olisi osunut todennäköisesti supertulokas Leclercin kypärään erittäin vakavin seurauksin. Halo suojasi myös Alonsoa, jonka auto olisi helposti voinut kääntyä jopa ylösalaisin iskun voimasta. Tilanteesta tuomittiin ansaitusti Hülkenbergille 10 lähtöruudun rangaistus ensi viikonloppuna ajettavaan Italian osakilpailuun.

Räikkösen viikonlopulle ikävä päätös

Ferrarin Kimi Räikkönen lähti matkaan vasta kuudentena, kun hänen tiiminsä pilasi suomalaisen viimeisen aikakierroksen lauantain aika-ajoissa. Räikkönen otti avausmutkan varmasti, mutta ei voinut mitään sille, että Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi kiihdytyksessä suoraan päin suomalaista. Tästä seurauksena mittavat vahingot autoon, joista vähäisimpänä puhjennut takarengas.

Ferrari yritti väkisin pitää suomalaista radalla, vaikka tv-kuvista oli hyvin havaittavissa, että tuolla autolla ei pitäisi enää ajaa metriäkään. Räikkösen DRS-siipi oli osittain auki mutkissa, kun suomalainen yritti ajaa niihin nopealla vauhdilla. Pelkästään suurella onnenpotkulla selvittiin vakavasta onnettomuudesta, sillä jos takasiipi olisi pettänyt joko Eau Rougessa tai Blanchimontessa, niin ulosajolla olisi voinut olla katastrofaaliset seuraukset.

Räikkönen on erityisesti tällä kaudella kärsinyt huonosta onnesta ja monesti hänen kisaviikonloppunsa on mennyt piloille ilman suomalaisen omaa syytä. Ferrarillakin on aika tallipäällikkö Arrivabeneä myöden herätä ja keskittyä siihen, mitä suomalaiskuskin auton ympärillä tapahtuu, sillä Belgian viikonloppu oli täynnä amatöörimäisiä virheitä.

Turva-auto oli Bottaksen pelastus

Mercedeksen Valtteri Bottas lähti matkaan 17. ruudusta, sillä hän kärsi tänä viikonloppuna moottoriosien vaihdosta tuomittuja rangaistuksia. Bottas oli monissa haastatteluissa painottanut kärsivällisyyttä avausmutkassa, mutta hän itse sortui siihen La Sourcessa.

Bottas ajoi suoraan Williamsin Sergei Sirotkinin perään, minkä seurauksena hän vahingoitti etusiipeään jo ennen avausmutkaa. Suomalaiskuskin onneksi avausmutkassa rytisi vielä enemmän muiden toimesta, sillä ilman turva-autoa neljän parhaan joukkoon ajaminen ja kolmmaneksi yltäneen Max Verstappenin painostaminen olisi ollut vaikeata.

Selvästi Bottaksen tällä kaudella kokemat vastoinkäymiset ovat alkaneet vaikuttaa hänen ajamiseensa. Unkarin viimeisten kierrosten tapahtumat ja nyt Belgian avausmutkan hölmö kömmähdys ovat kasvattaneet suomalaisen rangaistuspisteet jo neljään, kun 12 pisteestä napsahtaa yhden kisan kilpailukielto.

Mainitaan vielä Toro Rosson Pierre Gaslyn hieno ajo Haas-tallin kuskien perässä yhdeksänneksi. Gasly ja Toro Rosso ovat saaneet tällä kaudella huomattavasti enemmän suorituskykyä irti Hondan voimanlähteestä, kun McLaren sai niistä viimeisen muutaman vuoden aikana.

Marcus Ericsson hyödynsi avausmutkan tapahtumat ja toi Sauberinsa ruutulipulle jälleen kymmenentenä.

F1-kausi jatkuu siis jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Monzan radalla!

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne

Merkkimestaruustilanne