Selaat arkistoa kohteelle barcelona.

Mercedekset kaksoisvoittoon Hamiltonin johdolla Barcelonassa

15.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalta voittoon sunnuntaisessa Espanjan osakilpailussa. Hopeanuolten kaksoisvoiton varmisti Valtteri Bottas toisella sijallaan.

Hamilton ajoi Barcelonan radalla suhteellisen helppoon voittoon, sillä hän menetti kärkipaikkansa vain varikkopysähdyksen ajaksi. Barcelonassa vallitsi koko viikonlopun poikkeuksellisen viileä sää, mikä tuntui sopivan parhaiten Mercedekselle. Katsotaan, josko seuraavissa kisoissa olisi hiukkasen lämpimämpää kuin Barcelonassa.

Bottas sai nyt niitä pisteitä takaisin, jotka hän menetti Bakussa rengasrikon takia. Huolestuttavaa suomalaisen kannalta on se, että piste-ero Hamiltoniin on kasvanut jo 37 pisteeseen Bottaksesta riippumattomista syistä. Seuraavat kilpailut tulevat olemaan erittäin ratkaisevia suomalaisen MM-taistelun kannalta, sillä Hamilton on viimeksi keskeyttänyt Malesiassa 2016, joten ilmaisia pisteitä ei viime aikoina ole hallitseva maailmanmestari tiputtanut haastajilleen. Varsinkin aika-ajoissa Bottaksen on pystyttävä kääntämään nuo pienet tappiot edukseen, jotta hän pääsisi kisoissa ajamaan puhtaassa ilmassa.

Ferrarin mestaruushaaveille kova kolaus

Ferrari ei voi olla tyytyväinen Barcelonan viikonloppuun, sillä he eivät saaneet kumpaakaan autoaan palkintokorokkeelle, vaikka heidän autonsa lähtivät toisesta rivistä. Sebastian Vettel nousi lähdössä toiseksi, mutta Ferrari vaihtoi lennossa saksalaisen kisastrategian kahteen pysähdykseen, kun muut selvisivät yhdellä. Ferrarilla laskeskeltiin, että Vettel ehtisi varikolta virtuaalisen turva-auton aikana vielä Max Verstappenin eteen, mutta hidas stoppi esti nämä aikeet. Verstappen pystyi lopussa lähes yhtä tuoreilla renkailla pitämään helposti Ferrari-kuskin takanaan.

Kimi Räikkösen viikonloppu kääntyi huonosta suorastaan katastrofiksi. Jo perjantain harjoituksissa koettu moottoririkko aiheuttaa suomalaiselle loppukaudeksi lähtöruuturangaistuksia, mutta tilanne synkkeni entisestään, kun kisassa täysin uusi voimanlähde petti suomalaisen jälleen kerran. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä ilmeisimmin Räikkönen joutuu ottamaan viimeisin sallitun voimanlähteen käyttöönsä jo Monacossa, kun muut kärkikuskit ajavat vielä ensimmäisellä.

Mikä oli positiivista oli se, että Räikkösen vauhti oli ihan hyvää ja hän olisi todennäköisesti lyönyt jälleen tallikaverinsa, sillä suomalainen olisi selviytynyt kisasta todennäköisesti vain yhdellä pysähdyksellä. Ferrarin suomalaiskuski on edelleen ainoa kuljettaja, joka on ruutulipulle ajaessaan noussut palkintokorokkeelle tällä kaudella. Tämä tilasto ei kuitenkaan hirveästi lämmitä, kun suomalainen on menettänyt yli 30 pistettä ilman omaa syytään.

Räikkösen keskeytys ja Vettelin putoaminen neljänneksi tarkoitti sitä, että Mercedes nousi 27 pisteen erolla autonvalmistajien MM-sarjan kärkeen. Ferrari lähtee kuitenkin Monacoon ennakkosuosikkina, sillä he ajoivat Vettelin johdolla siellä viime kaudella kaksoisvoittoon, kun taas Mercedes tuskaili siellä koko viikonlopun vetopidon kanssa.

Grosjean syyllinen avauskierroksen kolariin

Haasin Romain Grosjean sai hyvän lähdön, mutta hän pyörähti radan kolmannessa mutkassa, kun hän ajautui liian lähelle tallikaveri Kevin Magnussenia. Grosjeanin olisi pitänyt antaa autonsa liukua ulosajo-alueelle, mutta ranskalainen yritti kaasun avulla pyöräyttää autonsa takaisin radalle, mikä johti isoon kolariin, jossa Nico Hülkenberg ja Pierre Gasly osuivat häneen. Kaikki kuskit selvisivät onnettomuudesta säikähdyksellä, mutta huonolla tuurilla olisi voinut käydä pahemmin.

Tuomaristo antoi Grosjeanille vain kaksi rangaistuspistettä sekä lähtöruuturangaistuksen Monacoon. Olisin antanut viisi rangaistuspistettä ja poistanut lähtöruuturangaistuksen, sillä Grosjean on hölmöillyt tällä kaudella oikein urakalla, joten hän ansaitsisi tästä kunnon opetuksen. Nykyään tuomaristo tuntuu heittävän noita rangaistuspisteitä aika arvalla, joten niihin toivoisi pientä tasaisuutta.

Grosjeanin tallikaveri Magnussen oli yksi kisan onnistujista, sillä hän otti jälleen arvokkaita pisteitä ollen kuudes. Haasin tanskalaiskuski on ollut koko kauden selvästi kokeneempaa tallikaveriaan parempi, vaikka kyllä Magnusseniltakin muutama älyvapaa teko on nähty tällä kaudella.

Renault’n Carlos Sainz voitti espanjalaisten taistelun, kun hän oli seitsemäs ennen Fernando Alonsoa. Sainz on hiljalleen pystynyt vastaamaan tallikaveri Hülkenbergin haasteeseen, joten loppukaudesta tulee heidän välillä varmasti tasainen. McLarenilla ajava Alonso on joka kisasta pystynyt käytännössä ottamaan ne pisteet, joita heille on ollut tarjolla. Tämän myötä kaksinkertainen maailmanmestari on pisteissä keskikastin tiimeihin lukeutuvista kuskeista ensimmäisenä.

Sergio Perez toi talousvaikeuksissa painivalle Force Indialle kaksi pistettä ollen yhdeksäs. Force India joutuu Monacossakin luottamaan toisten epäonneen, jotta he voisivat poimia pisteitä kuten Barcelonassa. Uskon taas Kanadan GP:n näyttämön soveltuvan pitkien suoriensa ansiosta paremmin intialaistiimin autolle kuten Baku kaksi viikkoa sitten.

Supertulokas Charles Leclerc jatkoi myös vahvojen näyttöjen antamista, sillä monacolainen näki ruutulipun kymmenentenä. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2015, kun Sauber-kuski saavutti pisteitä peräkkäisissä kisoissa. Leclercin ajotyylin muutos on selvästi tuottanut tulosta, sillä hän on viime kisoissa jättänyt tallikaveri Marcus Ericssonin täysin varjoonsa. Ericssonin on pakko nostaa tasoansa, sillä muuten ruotsalainen saattaa ajaa viimeistä kauttaan kuninkuusluokassa.

Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua MM-sarjan legendaarisemmalla näyttämöllä, kun F1-sarja valloittaa Monacon ruhtinaskunnan kadut.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 5/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton takaisin paalukantaan Barcelonassa

13.5.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan Espanjan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamiltonille paalu oli ensimmäinen sitten Australian kauden avausviikonlopun.

Mercedeksen loistavaa aika-ajoa täydensi Valtteri Bottas, joka hävisi paalun vain neljällä sadasosalla. Bottas on ollut koko viikonlopun todella hyvässä vauhdissa, joten suomalaisen täytyy vain lähdössä päästä ohi tallikaveristaan, jotta hän pystyy tyhjällä radalla hyödyntämään hyvää kisavauhtiansa.

MM-sarjaa aina edelliseen kisaan asti johtanut Ferrarin Sebastian Vettel starttaa iltapäivän kisaan kolmantena ennen tallikaveriaan Kimi Räikköstä. Vettel yrittää varmasti jopa pienellä riskillä päästä hopeanuolten väliin jo heti startissa, joten siinä voi aueta Räikkösen sauma nousta kisassa palkintokorokkeelle.

Red Bullit haastajina kisaan

Red Bullit miehittävät jälleen kolmannen lähtörivin Max Verstappenin johdolla. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyvätkö Verstappen ja tallikaveri Daniel Ricciardo haastamaan Ferraria tai Mercedestä itse kisassa. Kisapäivä valkeni Barcelonassa sateisissa merkeissä, joten rata tulee olemaan kisassa erittäin liukas, sillä öinen sade on huuhtonut radasta lähes kaiken rengaskumin pois.

Pystyisikö Red Bull-kuljettajat haastamaan voitosta tämän liukkaan radan ansiosta? Liukkaasta radasta johtuen kisassa tullaan varmasti näkemään paljon ulosajoja kuten perjantain avausharjoituksissa. Monissa kisoissa sekä viime että tällä kaudella on Red Bull yrittänyt vähän erilaisia taktiikoita, joten se voi avata heille tänään mahdollisuuden voittotaisteluun.

Yksi aika-ajojen yllättäjistä oli Sauberin Charles Leclerc, joka on selvästi pystynyt nostamaan tasoaan viime kisoissa. Viime kauden F2-mestari Leclerc on selvästi jättämässä Marcus Ericssonia varjoonsa, joten katsotaan pystyykö monacolainen yltämään tänään 14:nnestä ruudusta jälleen pisteille.

Force Indiat olivat vaikeuksissa Barcelonan radalla kuten vähän odotettiinkin. Esteban Ocon oli 13:s ja Sergio Perez 15:s. Viime kaudet tasaisesti keskikastin parhaimpana tallina operoinut Force India on ollut suurissa vaikeuksissa autonsa kanssa eikä nykyisestä kurjimuksesta ole ulospääsyä ilman taloudellista panostusta.

Edellisen kerran GP-voittoa juuri Barcelonassa Pastor Maldonadon johdolla vuonna 2012 juhlinut Williams-talli on pudonnut nyt koko joukon hännille. Williams maksaa tällä hetkellä hintaa kuskipolitiikastaan, sillä kahdella kokemattomalla kuskilla on vaikeata kehittää autoaan kauden aikana nykyisten sääntöjen aikakaudella. Perjantaina avausosion ajanut Robert Kubica pitäisi saada kipeästi toiseksi kisakuskiksi, mikäli Williams-talli haluaisi nousta ylös nykyisestä aallonpohjastaan.

Lähtöjärjestys