Selaat arkistoa kohteelle baku.

Bottakselle maukas revanssi Bakusta

29.4.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi kauden toiseen voittoonsa Bakussa sunnuntaina. Paalulta startannut Bottas piti lähdössä kärkipaikkansa ja nousi voitollaan takaisin MM-pistejohtajaksi. Mercedes-talli teki F1-historiaa avaamalla kauden neljällä peräkkäisellä kaksoisvoitolla.

Ensimmäistä kertaa tällä kaudella paalumies piti lähdössä piikkipaikkansa ja ajoi paalulta voittoon, vaikka Lewis Hamilton ottikin ehkä hieman liian rauhallisesti avausmutkat. Tämän jälkeen hallitsevalle maailmanmestarille ei auennutkaan toista ohituspaikkaa, vaikka hän olikin kisan viimeisillä kierroksilla lähellä tallikaveriaan, mutta Hamilton sortui pieneen ajovirheeseen.

Bottas nousi uran viidennen voittonsa myötä takaisin MM-sarjan kärkeen, mutta ero Hamiltoniin on vain Australian GP:n nopeimmasta kierroksesta saatu piste. Bakun voitto maistui varmasti makealta, sillä Bottas menetti voiton rengasrikkoon tällä samalla radalla 12 kuukautta aiemmin.

Ferrarilla vauhti yhä hukassa

Ferrarin Sebastian Vettel oli isoissa ongelmissa renkaiden kanssa kisan alussa, mutta löysi hieman vauhtia kovemmilla renkailla, kunnes virtuaalinen turva-auto viilensi renkaita liiallisesti. Vettel oli kolmas ruutulipulla. Red Bullin Max Verstappen kärsi myös tallikaveri Pierre Gaslyn keskeytyksen tuomasta virtuaalisesta turva-autosta, sillä hän putosi Vettelin imusta, jolloin Red Bull-talli teki päätöksen säästää hollantilaisen voimanlähdettä tuleviin koitoksiin.

Ulosajon aika-ajoissa kokenut Charles Leclerc näytti tekevän upeaa nousua kahdeksannelta sijalta, kunnes hänen renkaansa pettivät odotettua aikaisemmin. Ehkä Ferrarin olisi pitänyt reagoida jo aiemmin ja ottaa Leclerc sisään jo aiemmassa vaiheessa. Nyt Leclerc jäi Verstappenin taakse viidenneksi, mutta monacolainen sai sentään lisäpisteen kisan nopeimmasta kierroksesta.

Ferrarin on pakko aloittaa voittamaan Barcelonasta aloittaen, sillä muuten Mercedekselle ei löydy pysäyttäjää tälläkään kaudella. Ferrarin on nyt lopetettava taktiset virheet sekä kuljettajien ajovirheet, sillä alkukauden aikana Mercedes on pystynyt virheettömällä tekemisellään nappaamaan täyden pistepotin.

Räikkösen megasuoritus siivitti varikkosuoralta pisteille

Alfa Romeon Kimi Räikkösen aika-ajosuoritus mitätöitiin sunnuntaiaamuna, kun hänen autonsa etusiiven todettiin taipuneen puoli milliä yli sallittujen rajojen. On aika jännä sattuma, että hylkäys tapahtuu juuri sen jälkeen, kun Räikkönen kritisoi aika kovasanaisesti kansainvälistä autoliittoa perjantain tapahtumien jälkeen.

Räikkönen lähti kisaan siis muiden perältä varikolta eikä kisasta tullut helppoa, sillä renkaita oli todella vaikeata pitää optimaalisissa lämpötiloissa. Aikainen varikkopysähdys nosti suomalaisen muun muassa tallikaveri Antonio Giovinazzin edelle, mutta kisan lopussa sai olla tarkkana renkaiden lisäksi myös kierroksella ohittavien kärkiautojen kanssa. Gaslyn keskeytys sekä Daniel Ricciardon ja Daniil Kvjatin omituinen törmäily nostivat suomalaisen viimeiselle pistesijalle, joten vuoden 2007 maailmanmestari on kerännyt pisteitä kaikista tämän kauden osakilpailuista.

Bakun katurata on aina sopinut Sergio Perezille, joka jatkoi vahvaa putkeaan tuomalla Racing Pointinsa ruutulipulle kuudentena. Carlos Sainz avasi vuorostaan pistetilinsä, kun McLarenin espanjalaiskuski ajoi seitsemänneksi. Toinen McLaren-kuski Lando Norris selvisi lopun seinäkosketuksestaan huolimatta kahdeksanneksi. Kaudella 2017 toistaiseksi ainoata palkintosijoitustaan juhlinut Lance Stroll jätti aika-ajon pettymyksen taakseen, kun kanadalainen toi Racing Pointin yhdeksänneksi ruutulipulle.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä Espanjan Kataloniassa Barcelonan radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Bottas dramaattisesti paalulle Bakussa

28.4.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi paalulle dramaattisissa aika-ajoissa Bakun huippunopealla katuradalla, kun paalusuosikki Ferrarin Charles Leclerc ajoi seinään aikakierroksellaan. Paalu oli suomalaiselle kauden toinen sekä uran kahdeksas.

Bottas kävi kovan taistelun paalusta yhdessä Mercedes-tallikaverinsa Lewis Hamiltonin kanssa, mutta tällä kertaa suomalainen oli niukasti tallikaveriaan nopeampi. Toivottavasti tällä kertaa paalumies saa hyvän lähdön, sillä kaikissa aiemmissa lähdöissä tällä kaudella on jostain syystä eturivin toisesta ruudusta ampaistu kärkeen.

Kolmanneksi jäi Ferrarin Sebastian Vettel, joka valitteli imuavun puutetta aikakierroksellaan. Vettel on ollut kuten Bahrainissa koko viikonlopun nuorempaa tallikaveriansa hitaampi, mutta tällä kertaa Leclercin ajovirhe käänsi edun moninkertaiselle maailmanmestarille. Vettelin on pakko ottaa tänään riskejä ja kuroa piste-eroa hopeanuoliin umpeen, sillä muuten mestaruustaistelu on tällä kaudella Mercedes-kuskien välinen.

Vielä ei ole varmaa tietoa siitä, että pääseekö Leclerc lähtemään kahdeksantena. Jos Leclerc lähtee kärkikymmeniköstä, niin hän joutuu lähtemään kovemmilla renkailla kuin muut kärkipään kuskit, mikä voi auttaa hänet hyvinkin korkealle lopputuloksissa. Myös neljäntenä starttaavalla Max Verstappenilla on myös oma sanottavansa kärkitaistossa, mutta samaa ei voi sanoa Red Bull-tallikaveri Pierre Gaslystä, joka lähtee kisaan varikolta, sillä hän ei saapunut punnitukseen perjantaina ja aika-ajoissa hän ylitti polttoaineenvirtaukseen liittyviä rajoituksia.

Alfa Romeo kärsi rangaistuksista

Alfa Romeo-talli sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa kärkikymmenikköön aika-ajoissa, mutta valitettavasti kahdeksanneksi ajanut Antonio Giovinazzi putoaa 18:nneksi, sillä Alfa Romeo joutui vaihtamaan moottorikomponentteja hänen autoonsa ennen viikonlopun alkua.

Kimi Räikkönen oli yhdeksäs, mutta hänen aika-ajosuorituksensa hylättiin etusiiven taipuvuuden takia, minkä tuomaristo näki riittävän vakavana rikkeenä. Räikkönen joutuu näillä näkymin starttaamaan kisaan varikolta, mutta sieltäkin suomalaisella on kaiken osuessa kohdalle vielä mahdollista nousta pisteille. Olen aivan varma, että jos kyseessä olisi ollut Mercedes- tai Ferrari-tallien auto, niin he olisivat selvinneet varoituksella kuten aina FIA:n korruptoituneessa toiminnassa. Rangaistukset ovat nykyään ihan täysiä vitsejä, sillä ne perustuvat vain siihen, että kenen autoa ajat tai oletko mestaruustaistossa mukana. Nuo entiset F1-kuskit pitäisi saada pois tuolta tuomaristosta, koska nämä farssituomiot alkoivat tuon tuolileikin alkaessa.

Sergio Perez, Daniil Kvjat ja Lando Norris olivat aika-ajojen onnistujia. Perez toi Racing Pointin värit viidenneksi, Kvjat Toro Rosson kuudenneksi ja Norris McLarenin seitsemänneksi. Vuorostaan Renault- ja Haas-tallien ongelmat jatkuivat, sillä kumpikaan tiimi ei saanut autojaan viimeiseen osioon aika-ajoissa.

Lähtövalot sammuvat Bakussa klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton dramaattisen kisan voittoon Bakun kaduilla

1.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton juhli kauden avausvoittoaan sunnuntaisessa Azerbaidzhanin kilpailussa. Hamilton nousi kärkeen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua, kun hiilikuidun palaset rikkoivat pitkään kilpailua johtaneen Valtteri Bottaksen oikean takarenkaan, mikä avasi hallitsevalle maailmanmestarille tien voittoon.

Hamilton oli oikeastaan kärkikuskeista ainoa, joka selvisi ehjänä Bakun ankarilta kaduilta, vaikka britti kertaalleen sortui lukkojarrutukseen ja joutui siirtymään pehmeisiin renkaisiin kanssakilpailijoita aiemmin. Tämä ei kuitenkaan maksanut hallitsevalle maailmanmestarille mitään, sillä hän nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle ja katkaisi samalla Mercedes-tallin kolmen kisan mittaisen voitottoman jakson.

Toisena ruutulipulle ajaneen Kimi Räikkösen kisa oli huomattavasti värikkäämpi, sillä kuudennesta lähtöruudusta startannut suomalainen osui avauskierroksella yhteen Force Indian Esteban Oconin kanssa. Räikkönen pystyi jatkamaan matkaansa, vaikkakin hänen etusiipensä oli kärsinyt mittavia vaurioita. Oconin kisa päättyi jo radan kolmanteen mutkaan eikä ranskalainen peitellyt turhautumistaan kisan jälkeisissä kommenteissaan. Ensi kerralla Force India-kuskin kannattaa katsoa tilanne ensiksi uusintana, jonka jälkeen katsoa peiliin ja miettiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin tässä tilanteessa.

Räikkönen pääsi varikolle, mutta tässä Ferrari-talli sortui taktiseen kömmähdykseen, sillä he lähettivät suomalaisen takaisin radalle pehmeillä renkailla. Kun kisa jälleen käynnistyi uudelleen, niin Räikkösellä oli suuria vaikeuksia pitää renkaitaan toimintalämpötiloissa. Oli suorastaan ajattelematonta Ferrarilta, että laitetaan viikonlopun kovimmat renkaat suomalaisen alle, sillä jokainen kuski on ollut vaikeuksissa rengaslämpöjen kanssa jopa ultrapehmeillä renkailla.

Red Bullien kolari muutti kisan luonteen

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen ei nouse kuudetta sijaa korkeammalle, kunnes Red Bull-tallikaverit osuivat toisiinsa 40. kierroksella. Max Verstappen oli jo lähes kisan pidätellyt nopeampaa tallikaveriaan, Daniel Ricciardoa, takanaan eikä nuorukainen ollut valmis laittamaan tallin etua omansa edelle. Kun Red Bull-kuskit olivat lähellä törmätä toisiinsa jo kisan alkupuolella, niin tallipäällikkö Christian Horner ei tehnyt mitään, vaikka kaikki näkivät kolarin häämöttävän jo näköpiirissä.

Verstappen vaihtoi useampaan otteeseen ajolinjaansa, jotta hän saisi sotkettua tallikaverinsa ilmavirtaa. Lopulta Verstappen kääntyi jarrutuksessa suoraan Ricciardon eteen, jolloin takana ajanut Ricciardo menetti autostaan kaiken downforcen ja kolari oli täten valmis. Mikä tässä tilanteessa on huolestuttavinta on se, että tuomaristo ei nähnyt tarvetta rangaista Verstappenia. Tuomaristo kuitenkin jakoi rangaistuksia vähemmistä rikkeistä häntäpään kuljettajille.

Tuomariston pitäisi olla objektiivinen, mitä se ei ole ollut pitkään aikaan. Tuomaristolla on aivan selvästi suosikkikuljettajia, joiden kaikki toilailut painetaan villaisella, kun taas toisille annetaan pienemmistäkin osumista sanktioita. Mielestäni Verstappenille olisi pitänyt tuomita vähintään 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan tai jopa harkita ehdollista kilpailukieltoa.

Vielä ennen uusintalähtöä nähtiin käsittämätön tilanne, kun Romain Grosjean ajoi seinään turva-auton ollessa vielä radalla. Grosjean on ollut kuin varjo entisestään tällä kaudella, joten ranskalaisen on pikaisesti parannettava suoritustasoaan tai muuten hän saa etsiä ensi kaudeksi töitä muualta.

Bottas epäonninen, Perez onnekas

Kisan viimeinen uusintastartti tapahtui vain neljä kierrosta ennen maalia. Bottas oli nyt kärjessä, sillä hän ei ollut vielä suorittanut ensimmäistä varikkostoppiaan ennen turva-auton saapumista. Bottas sai unelmalähdön, mutta silti kisan alkupuolta johtanut Ferrarin Sebastian Vettel yritti haastaa suomalaisen avausmutkassa, mutta hänelle itselleen tuhoisin seurauksin. Vettel käytännössä pilasi renkaansa lukkojarrutuksessa, jolloin Bottas, Hamilton ja Räikkönen menivät menojansa. Hetkeä myöhemmin myös Force Indian Sergio Perez nousi Vettelin ohi.

Bottaksella oli jo toinen käsi kiinni voittopokaalissa, kun suomalainen ajoi epäonnisesti hiilikuidun palasten yli, mitkä rikkoivat Mercedes-kuskin takarenkaan. Kun rengasrikko tapahtui radan avausmutkassa, niin Bottaksella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Hiilikuidun palaset olivat jääneet ajolinjalle, sillä Kevin Magnussen ja Pierre Gasly osuivat toisiinsa uusintalähdössä. Sunnuntainen kisa ei ollut siis todellakaan täysosuma niin kilpailun tuomaristolta kuin ratavirkailijoilta.

Bottaksen kokema rengasrikko toi mieleen vuoden 2005 Euroopan GP:n, jolloin Räikkösen eturipustus petti johtoasemasta kisan viimeisellä kierroksella. Bottasta tuntuu seuraavan samanlainen tuuri kuin hänen maanmiestään tuolla kyseisellä kaudella. Jos asiat olisivat menneet edes hieman toiseen suuntaan, niin Bottas olisi voinut voittaa jo kolme kisaa tällä kaudella. Vaikka Bottas olisi voittanut vain Bakussa, niin hän olisi siirtynyt ensimmäistä kertaa urallaan MM-johtoon. Nyt suomalaisen on saatava hyviä tuloksia, jotta hän pystyy vielä nousemaan takaisin MM-taistoon.

Toisen suomalaisen epäonni, oli toisen suomalaisen onni, sillä Räikkönen sai nyt takaisin niitä pisteitä, joita hän menetti ilman omaa syytään Bahrainissa. Jos Räikkönen pystyy samaan kasaan samanlaisia aika-ajoja kuin aiemmin tällä kaudella, niin 38-vuotias ikänestori voi olla vielä musta hevonen tämän kauden MM-taistossa.

Myös Perez kuului onnistujien joukkoon, sillä hän ajoi kolmanneksi ja palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2016 Bakun radalla ajetun Euroopan GP:n. Force India nousi autonvalmistajien pisteissä yhdeksänneltä sijalta peräti kuudenneksi, mikä on iso asia talousvaikeuksissa rämpivälle tiimille.

Onnistujiin kuului myös Carlos Sainz, joka toi Renault-tallille tärkeän viidennen sijan. Samaa ei voi sanoa Sainzin tallikaverista, sillä Nico Hülkenberg sortui taas yliyrittämiseen ja joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena.

Suurin onnistuja oli Charles Leclerc, joka otti lyhyen F1-uransa ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan. Leclerc ajoi erittäin fiksun viikonlopun, sillä hän vältti ajovirheet toisin kuin kokeneempi tallikaveri Marcus Ericsson. Vaikka Sauber sai ison kasan pisteitä, niin sveitsiläistiimi silti putosi yhden sijan autonvalmistajien pisteissä. Toivottavasti Leclerc pystyy tästä jatkamaan hyviä otteitaan myös tulevaisuudessa.

Lance Stroll sai Williamsin pistetilin vihdoinkin avattua. Stroll oli ruutulipulla kahdeksantena. Kanadalainen ajoi fiksusti kuten vuosi sitten, jolloin hän oli peräti palkintokorokkeella. Sergei Sirotkin vuorostaan ahnehti liikaa avauskierroksella, mihin päättyikin venäläisen kilpailu. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tallin testikuski Robert Kubica olisi saavuttanut tästä kisasta enemmän pisteitä kuin tiimin nykyiset kuljettajat.

McLaren-talli oli ainoa tiimi Ferrarin ohella, mikä sai molemmat autonsa pistesijoilla ruutulipulle, sillä Fernando Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel otti kolmannen peräkkäisen paalun Bakussa

29.4.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti paalupaikan sunnuntaiseen Azerbaidzanin osakilpailuun. Vettel on paalulla kolmatta kertaa peräkkäin tällä kaudella sekä urallaan jo 53. kerran.

Maranellon punaiset näyttivät miehittävän eturivin jälleen kerran, kunnes Kimi Räikkönen sortui ajovirheeseen radan viimeisellä sektorilla. Räikkönen oli ennen virhettään ehtinyt ajamaan pohja-ajat kahdelle avaussektorille. Ferrarin suomalaiskuski starttaa kisaan kuudennesta lähtöruudusta.

Tämänpäiväisessä kisassa voi kuitenkin vielä tapahtua paljon asioita, sillä olosuhteet tulevat olemaan erittäin haastavat Bakun ahtaalla katuradalla. Bakun rata on ollut erittäin likainen koko viikonlopun eikä rata ole vielä sunnuntaiaamun oheisluokkiin mennessä merkittävästi puhdistunut. Myös jopa yli 60 km/h puhaltava tuuli voi aiheuttaa lukuisia ulosajoja sunnuntain kisassa, sillä kuljettajien on erittäin vaikeata löytää jarrutuspaikkoja puuskittaisen tuulen takia.

Hamiltonilla iskun paikka

Mercedeksen Lewis Hamilton pystyi lyömään aika-ajoissa tallikaveri Valtteri Bottaksen ensimmäistä kertaa sitten Australian GP:n. Hamiltonilla on loistava iskun paikka avausmutkassa, sillä hän starttaa sisäpuolelta avausmutkaan kiihdytettäessä. Hallitsevan maailmanmestarin olisi myös saatava pisteitä riistettyä Vetteliltä, jotta saksalainen ei karkaisi liian kauas MM-pisteissä.

Bottaksen täytyy lähdössä tarkkailla Red Bull-kaksikkoa Daniel Ricciardo-Max Verstappen, sillä he ovat varmasti aggressiivisia avauskierroksella, sillä Red Bullin suoravauhti tuskin riittää Mercedeksen ohittamiseen edes pitkällä pääsuoralla. Myös muista kärkikuskeista poiketen ultrapehmeillä starttaava Räikkönen voi olla uhka, jos kärkikuskit eivät saa rengaslämpöjä viileämmässä kelissä kovempiin renkaisiinsa.

Williamsit aika-ajojen yllättäjiä

Bakun katurata näyttäisi sopivan hyvin Mercedes-moottorisille autoille, sillä alkukaudesta suorituskykynsä kanssa tuskaillut Force India sai molemmat autonsa kärkikahdeksikkoon, kun Esteban Ocon oli seitsemäs ja Sergio Perez kahdeksas. Vielä enemmän korpivaelluksessa ollut Williams-talli sai myös molemmat autonsa hyville sijoille aika-ajoissa, sillä Lance Stroll starttaa kymmenentenä ja Sergei Sirotkin 11:ntenä. Nyt vaan molempien täytyy pitää hermonsa kisamatkalla ja ottaa kauden avauspisteet Bakusta.

Aika-ajojen yllättäjiin kuului myös superlupaus Charles Leclerc, joka ajoi selkeästi uransa parhaimpaan lähtöruutuunsa ollen 13:s. Jos Leclerc pysyy poissa ongelmista, niin monacolainen voi hyvinkin avata pistetilinsä jo Bakussa.

Vuorostaan McLarenille, Toro Rossolle ja Haasille tämä viikonloppu on ollut erittäin haastava. Hassua on se, että kaikki nämä kolme tiimiä käyttävät eri autonvalmistajien voimanlähteitä, joten todennäköisesti heidän tämän kauden autonsa eivät vain sovi Bakun kaltaiselle radalle. Jos nämä tiimit pysyttelevät erossa muiden ongelmista, niin heillä voi olla vielä asiaa jäännöspisteille itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat Bakun katuradalla klo 15 jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ricciardo voittoon dramaattisessa Bakun GP:ssä

26.6.2017 F1-kisat

Virallisesti ensimmäistä kertaa ajettu Azerbaidzanin GP tarjosi yhden modernin F1-historian dramaattisimmista osakilpailuista. Voittoa juhli lopulta lähtöruudukon keskivaiheilta startannut Red Bullin Daniel Ricciardo.

Viime vuonna Euroopan GP:n näyttämönä toiminut Baku tarjosi yhden kauden tylsimmistä osakilpailuista, joten tämä vuosi oli mahtava piristysruiske.

Kisan tapahtumat alkoivat jo avauskierroksella, kun Mercedeksen Valtteri Bottas ajautui päin Ferrarin Kimi Räikköstä jo toistamiseen tällä kaudella. Räikkönen jätti Bottakselle riittävästi tilaa, mutta Bottas ajautui kanttarin päältä Räikkösen kylkeen. Räikkösen auton pohjalevy kärsi mittavia vaurioita, kun taas Bottakselta puhkesi rengas. Onko liikaa pyydettyä, että tämä olisi viimeinen yhteentörmäys suomikuskien kesken?

Toro Rosson Daniil Kvjat hyytyi radan varteen, mikä toi turva-auton radalle. Uusintalähdössä Räikkönen kärsi rengasrikon, kun Force Indiat osuivat toisiinsa myös radan kakkosmutkassa, mistä lentäneet hiilikuidun osat rikkoivat Räikkösen takarenkaan. Ferrarin mekaanikot korjasivat suomalaisen auton punaisten lippujen aikana, mutta Räikkönen jäi kierroksen kärjelle ollen 14:s.

Tämä oli jo kolmas kisa neljästä edellisestä, jossa Räikkönen menettää hyvän sijoituksen ilman omaa syytään. Kun katsoo mitä kaikkea muuta tapahtui kisan aikana, niin Räikkösen voitto olisi ollut hyvinkin todennäköinen ilman ongelmia. Täytyy toivoa, että suomalainen nähdään palkintokorokkeella Red Bull Ringillä kuten vuosi sitten.

Hamilton ja Vettel ottivat radalla yhteen

Kun suomalaiset törmäsivät toisiinsa, niin neljäntenä startannut Ferrarin Sebastian Vettel nousi paalumies Lewis Hamiltonin kantaan kiinni. Hamilton teki aluksi kyseenalaisen liikkeen, kun hänen vauhtinsa näytti putoavan turva-auton poistuessa, jolloin Vettel törmäsi Mercedes-auton perään. Kiukkuinen Vettel nousi Hamiltonin rinnalle ja ajoi itse asiassa kärkimiestä päin, kun hän viittoili toisella kädellään Mercedes-kuskille.

Olin aluksi sitä mieltä, että molemmat olisivat ansainneet tilanteesta rangaistuksen, mutta tuomaristo totesi kisan jälkeen, että Hamilton ei painanut jarrua tai nostanut jalkaansa kokonaan kaasulta pois. Näin Vettelille kisassa tuomittu 10 sekunnin stop and go -rangaistus oli oikea tuomio. Hamiltonilla on tapana pudottaa vauhtiaan mutkassa vaarallisesti, kun turva-auto on poistumassa edestä, joten olisi ollut hyvä, jos tuohon jatkuvasti tapahtuvaan sääntöjen harmaalla alueella liikkumiseen olisi saatu selvyys.

Hamilton ei päässyt kuitenkaan nauttimaan kauaa johtoasemastaan, sillä hänen päätukeansa ei ollut kiinnitetty perusteellisesti punaisen lipun jälkeen. Punainen lippu kutsuttiin, jotta rata voitaisiin turvallisesti puhdistaa erinäisistä hiilikuidun palasista. Kuljettajat olivat nousseet ulos autoistaan punaisten lippujen ajaksi, minkä jälkeen Hamiltonin päätukea ei oltu kiristetty kiinni. Tämä tarkoitti sitä, että Hamilton joutui tulemaan varikolle korjaamaan asian, mikä pudotti hänet kiistakumppani Vettelin taakse kahdeksanneksi.

Ricciardon uhkarohkea ohitus avain voittoon

Ricciardo oli noussut kuudenneksi, kun kisa jatkui punaisen lipun takana. Australialainen teki uhkarohkean ohituksen uusintalähdössä, kun hän nousi avausmutkan jarrutuksessa Nico Hülkenbergin, Lance Strollin ja Felipe Massan ohi. Tämä oli avain voittoon, sillä hän sai ajaa tyhjällä radalla, kun Hamilton ja Vettel joutuivat pysähtymään edestä.

Hülkenberg olisi voinut ottaa uransa ensimmäisen palkintosijan, mutta hän ajoi seinään ja joutui keskeyttämään hetkeä myöhemmin. Massa olisi voinut taistella myös palkintosijasta, mutta hän joutui keskeyttämään rikkinäisen iskunvaimentimen takia. Red Bullin Max Verstappen oli yksi viikonlopun turhautuneimmista, sillä hän olisi ollut yksi vahvimmista voittajaehdokkaista, mutta hän ei päässyt toisena viikonloppuna perätysten 11. kierrosta pidemmälle, kun tällä kertaa hänen autostansa katosivat öljynpaineet. Hollantilaiselle kyseessä oli jo neljäs keskeytys viimeisestä kuudesta kisasta.

Näin ollen hymyilevä australialainen ajoi kuninkuusluokassa viidenteen voittoonsa. Ricciardon voitto tuli 10:nnestä lähtöruudusta, mikä on alhaisin lähtöruutu, josta on voitettu kisa sitten Fernando Alonson 11. lähtöruudun Valenciassa vuonna 2012. Sattumoisin Bakun rata on aika samantyyppinen kuin Baku, sillä molemmat ovat katuratoja, joissa on todella pitkiä suoria.

Strollista nuorin tulokas palkintokorokkeella

Bottas teki uskomattoman nousun viimeiseltä sijalta ja kierroksen kärkeä perässä aina palkintokorokkeelle asti. Bottas pääsi vielä maalisuoralla Williamsin Strollin ohi toiseksi. Stroll on historian nuorin tulokaskuski, joka on noussut palkintokorokkeelle kuninkuusluokassa 18 vuoden ja 239 päivän ikäisenä. Jacques Villeneuve on edellinen kanadalainen F1-kisan palkintokorokkeella, kun hän oli kolmas vuoden 2001 Saksan GP:ssä. Viimeksi Williams oli palkintokorokkeella vuoden 2016 Kanadan GP:ssä.

Vettel, joka aloitti kauden kuudella peräkkäisellä palkintosijalla, on nyt jäänyt kahdessa peräkkäisessä kisassa palkintosijojen ulkopuolelle. Vettel oli Hamiltonin edellä maalissa neljäs. Molemmat ovat ainoat kuljettajat, jotka ovat keränneet MM-pisteitä jokaisesta tämän kauden osakilpailusta. Vettel kasvatti johtonsa MM-sarjassa 14 pisteeseen.

Esteban Ocon selvisi kolaristaan tallikaveri Sergio Perezin kanssa ollen kuudes. Haasin Kevin Magnussen nousi seitsemännen sijansa turvin MM-pisteissä ohi tallikaveri Romain Grosjeanin. Carlos Sainz selvisi avausmutkan pyörähdyksestään, sillä hän toi ainoan Toro Rosson ruutulipulle kahdeksantena.

Alonso avasi vihdoinkin McLaren-Hondan pistetilin, kun kaksinkertainen maailmanmestari oli ruutulipulla yhdeksäs. Tallikaveri Stoffel Vandoorne oli maalissa 12:s, joten McLaren sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa ruutulipulle.

Force Indiat eivät olleet ainoita, jotka törmäsivät toisiinsa, sillä myös Sauber-kuskit osuivat toisiinsa. Pascal Wehrlein toi autonsa ruutulipulle kymmenentenä tallikaveri Marcus Ericssonin edessä. Ruotsalaiskuski on edelleen avaamatta pistetiliään tämän kauden aikana.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Red Bull Ringillä ajettavalla Itävallan GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 8/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton nousi Sennan ohi paaluissa Bakussa

25.6.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi viime hetkillä paalupaikalle Bakun vaikealla katuradalla lauantaina. Hamiltonille paalu oli uran 66. kuninkuusluokassa, millä hän nousee ohi idolinsa ja kolminkertaisen maailmanmestarin Ayrton Sennan.

Valtteri Bottas piti nopeinta aikaa pitkän tovin aika-ajon viimeisessä osiossa, kunnes punainen lippu keskeytti päätösosion, kun Red Bullin Daniel Ricciardo oli ajanut seinään kakkossektorilla. Kaikki saivat vielä yhden yrityksen, jossa siis Hamilton peittosi niukasti suomalaisen tallikaverinsa.

Ferrarin Kimi Räikkönen sekä Sebastian Vettel nousivat viimeisillä yrityksillään miehittämään lähtöruudukon toista riviä ohi Red Bullin Max Verstappenin, joka piti pitkään kolmatta sijaa.

Avauskierros tärkeässä roolissa

Lähdöstä ja avauskierroksesta tulee mielenkiintoinen, sillä Ferrari saa välittömästi renkaat toimintalämpötiloihin, kun Mercedeksellä se on kestänyt useamman kierroksen. Yhteenkään jarrutusvirheeseen ei ole kenelläkään varaa, kun kisaan tai mahdolliseen uusintalähtöön startataan.

Verstappen voi olla lähdössä jokerikortti, sillä hän teki upean lähdön kaksi viikkoa sitten Kanadassa, kun hollantilainen nousi viidennestä ruudusta toiseksi. Lähdössä näemme, että mitä juonia kauden ensimmäistä palkintosijaa tavoitteleva Mad Max suunnittelee.

Suomalaisten olisi päästävä tallikavereistaan ohi startissa, jotta he pystyisivät lyömään heidät kisassa. Ohittaminen tulee olemaan vaikeata nopealla katuradalla, joten varikkotaktiikat tulevat jälleen olemaan myös tärkeässä roolissa, mutta ns. undercutia ei täällä pysty hyödyntämään, sillä renkaita voi olla vaikeata saada toimintalämpötiloihin heti ulosmenokierroksella.

Onko Force India oppinut Kanadasta?

Force Indian Sergio Perez ja Esteban Ocon olivat kuudes ja seitsemäs. Force India -kuljettajat ottivat yhteen edellisessä kisassa, kun Perez pidätteli takaan nopeampaa Oconia.

Sunnuntain kisassa nähdään, että onko tiimi oppinut mitään kahden viikon takaisesta, jos tallikaverukset ajavat jälleen peräkkäin kisassa.

Williamsin Lance Strollin yksityistesti Yhdysvaltain GP:n näyttämöllä Austinin Teksasissa näyttäisi tuottaneen tulosta, kun 18-vuotias kanadalainen peittosi kokeneemman tallikaverinsa Felipe Massan aika-ajoissa. Stroll oli kahdeksas ja Massa yhdeksäs.

Kisassa sitten nähdään, että löytyykö Strollilta kisavauhtia ja pystyykö kanadalainen jatkamaan kotikisassaan alkanutta hyvää virettä.

Lähtövalot sammuvat Bakussa klo 16 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys