Selaat arkistoa kohteelle bahrain.

Ferrarin epäonni oli Hamiltonin voiton avain

1.4.2019 F1-kisat

Formula ykkösten Bahrainin osakilpailu tullaan muistamaan yhtenä lähihistorian parhaimmista, sillä sunnuntain kisasta ei puuttunut ohituksia ja dramatiikkaa. Koko viikonloppua Ferrarillaan hallinnut Charles Leclerc menetti avausvoittonsa moottorivikaan vain reilut 10 kierrosta ennen ruutulippua. Jälleen kerran Ferrarin epäonnesta hyötyi hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton.

Leclerc ei saanut parasta mahdollista starttia kilpailulle, sillä hän putosi paalulta kolmanneksi, kun Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel sekä Mercedeksen Valtteri Bottas pääsivät hänen edelleen. Voimakas, puuskittain tuuli häiritsi kuljettajia läpi koko kisan, minkä Bottas sai kokea jo toisella kierroksella, kun hänen ajovirheensä seurauksena Leclerc pääsi nousemaan toiselle sijalle.

Hetkeä myöhemmin Leclerc oli jo kuronut Vettelin etumatkan kiinni eikä piitannut tallimääräyksistä, sillä hän otti näyttävästi kärkipaikan itselleen moninkertaisen maailmanmestarin näpeistä. Tämän jälkeen Ferrari-tulokas teki eroa ja kontrolloi vauhtiaan muihin, kunnes hänen autostaan rupesivat tehot katoamaan. Hirveän kaukana ei ollut se, että nuorukainen olisi joutunut pysähtymään radan varteen, mutta hän pysyi rauhallisena ja lopulta turva-auto varmisti hänelle kisasta kuitenkin ensimmäisen palkintosijan kuninkuusluokassa.

Mercedes jälleen kaksoisvoittoon

Kukapa muu kuin Hamilton oli se, joka jälleen kerran hyötyi kilpakumppaniensa epäonnesta. Viime vuosina Hamilton on useasti ollut siinä asemassa, että hän on hyötynyt todella paljon muiden epäonnesta.

Kisan avauskierroksella hallitseva maailmanmestari ja Leclerc olivat lähellä osua toisiinsa, mutta ammattimiehet pystyivät pysymään erossa toisistaan. Muutenkin Bahrainissa nähtiin useita taisteluita kahden kärkitallin kuskien välillä, mitä ei ole hirveästi viime vuosina nähty. Nämä taistelut osoittavat, että tämän vuoden aerosäännöillä toisen auton seuraaminen on huomattavasti aiempaa helpompaa eli sääntömuutoksissa on kerrankin onnistuttu.

Bottas varmisti toisella sijallaan hopeanuolille jo toisen peräkkäisen kaksoisvoiton tällä kaudella. Suomalaisen pistejohto Hamiltoniin kaventui britin voiton myötä vain yhteen pisteeseen. Tuuliset olosuhteet olivat sunnuntaina Bottakselle haasteellisia, joten toivottavasti hän pystyy Kiinassa palaamaan takaisin samalle tasolle, mitä nähtiin Melbournessa.

Vettel olisi voinut olla voittotaistelussa mukana, mutta saksalainen sortui jälleen ajovirheeseen taistelussa Hamiltonia vastaan, minkä seurauksena hän tuhosi renkaansa ja joutui tekemään ylimääräisen pysähdyksen. Koska Vettel oli pyörähdyksessä tuhonnut renkaansa, niin nämä epätasaiset renkaat aiheuttivat kisan visuaalisemman näyn, kun saksalaisen Ferrarista irtosi kipinäsuihkun saattelemana etusiipi radan takasuoralla. Onneksi etusiipi ei lentänyt korkeammalle, sillä se olisi voinut tehdä pahaa jälkeä takana tuleville.

Loppujen lopuksi Vettel oli ruutulipulla viides, mutta jos Leclerc jatkaa vastaavanlaisia otteita kuin Bahrainissa, niin Ferrarin tallipäällikkö Matteo Binotton täytyy vakavasti harkita sitä, että onko moninkertaisesta maailmanmestarista enää ainesta Maranellon punaisten ykkösoriksi.

Räikkönen ja Alfa Romeo B-sarjan kärjessä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ajoi virheettömästi seitsemänneksi. Tällä kertaa Räikkönen sai ajaa kilpaa muita vastaan ja suomalainen onnistuikin tekemään varsin näyttäviä ohituksia. Vuoden 2007 maailmanmestari oli lopussa aivan McLaren-tulokas Lando Norrisin kannassa, mutta Renault-kaksikon Nico Hülkenberg-Daniel Ricciardo keskeytettyä samassa mutkassa teknisiin ongelmiin, niin ruutulipulle ajettiin turva-auton perässä.

Jälleen yksi vahva ajosuoritus Räikköseltä, vaikka tämäkään viikonloppu ei ollut vielä täydellinen johtuen perjantain teknisistä ongelmista. Toivottavasti Alfa saa pian uusia päivitysosia autoonsa, sillä tällä hetkellä vuoden 2007 maailmanmestari on pisteillään nostanut Alfan niin sanotun B-sarjan ensimmäiseksi eli eniten pisteitä kolmen kärkitiimin ulkopuolisista kuljettajista.

Red Bull-tallissa on varmasti kireä tunnelma, sillä vaikka Max Verstappen oli kisassa neljäs, niin Pierre Gasly avasi pistetilinsä kahdeksannella sijallaan. Gasly taisteli suurimman osan kisasta sisartalli Toro Rosson kuljettajien kanssa, mitä ei varmasti erittäin nopeista päätöksistä tunnettu Helmut Marko kauaa katsele. Toro Rosson Alexander Albonista tuli ensimmäinen thaimaalainen kuninkuusluokan MM-pisteillä sitten 1950-luvun. En kuitenkaan usko, että Albonista on vielä muutamaan vuoteen Verstappenin tallikaveriksi, mikä ei ole suotuisa paikka oikeastaan kenellekään F1-kuskille.

Haas-talli oli Renault’n ohella yksi suurimmista pettymyksistä, sillä he olivat vielä aika-ajoissa kärkikymmenikössä, mutta yhdysvaltalaistiimillä ei ollut vauhtia laisinkaan kisassa. Näiden tallien epäonnistumisen hyödynsi Sergio Perez, joka otti vielä viime kaudella konkurssin kynnyksellä olleelle tiimille yhden pisteen.

F1-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Charles Leclerc valloitti paalupaikan Bahrainissa

31.3.2019 F1-ennakot

Ferrarin Charles Leclercistä tuli Ferrari-tallin historian nuorin paalumies lauantaina Bahrainin GP:n aika-ajoissa. Leclerc löi moninkertaisen maailmanmestarin ja tallikaverinsa Sebastian Vettelin lähes kolmella kymmenyksellä taistelussa paalupaikasta. Vain nykyinen tallikaveri Vettel on pystynyt saavuttamaan paalupaikan koko kuninkuusluokan historiassa nuorempana kuin monacolainen.

Leclerc on ollut läpi koko viikonlopun paremmassa vauhdissa kuin Vettel, joten paalu ei tullut isona yllätyksenä. Kysymys kuuluukin, että saako Leclerc ajaa voitosta sunnuntaina? Jos Vettel pääsee nuoren tallikaverinsa rinnalle lähdössä, niin moninkertainen maailmanmestari tulee varmasti yrittämään vaikka väkisin tallikaverinsa edelle. Ferrarilla on tietysti vielä mahdollisuus vaihtaa sijoituksia varikkotaktiikan avulla, mikäli Leclerc pystyy pitämään Vettelin takanaan lähdössä.

Mercedes-talli lähtee kisaan siis kyttäysasetelmista, joten heitä ei haittaisi, vaikka Ferrarit hieman osuisivat toisiinsa avausmutkassa. Valtteri Bottas hävisi ensimmäistä kertaa aika-ajoissa tallikaverilleen Bahrainissa, mutta pisteet jaetaan kuitenkin vasta itse kilpailussa. Bottas varsinkin oli luottavainen kisavauhtinsa suhteen, joten lähdössä olisi päästävä haastamaan jo Ferrareita.

Räikkönen jälleen kärkikymmenikössä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen oli jälleen kärkikymmenikössä, vaikka hän selvisi aiemmista osioista juuri viimeisenä jatkoon. Räikkönen oli yhdeksäs, mutta Romain Grosjeanin saama lähtöruuturangaistus nostaa suomalaisen kahdeksanteen lähtöruutuun. On mielenkiintoista nähdä, että mikä on Alfan vauhti kisapituudessa, sillä kaikki autot lukuun ottamatta kärkinelikkoa ovat erittäin lähellä toisiaan. Ainoa huolenaihe on se, että Alfalla jäivät perjantaina teknisten ongelmien takia kierrokset erittäin vähiin. Tämä näkyi varsinkin tallikaveri Antonio Giovinazzin suorituksessa, sillä hän jäi vasta 16:nneksi. Räikköseltä odotan kärkikahdeksikkoon sijoittumista, kun taas Giovinazzille tärkeintä olisi saada puhdas, virheetön ajo.

Red Bullille aika-ajot olivat kaksijakoiset, sillä Max Verstappen oli odotetusti viides, mutta Pierre Gasly jäi vasta 13:nneksi. Verstappen yrittää lähdössä varmasti haastaa edessä olevia, sillä kisavauhti ei todennäköisesti riitä heillä viidettä sijaa korkeammalle. Gaslyn puolella paineet alkavat kasvamaan, sillä hänellä oli vaikea avausviikonloppu jo Melbournessa eikä tänä viikonloppuna ole oikein löytynyt vauhtia missään vaiheessa. Nuoren ranskalaisen olisi ehdottomasti avattava pistetilinsä sunnuntaina, sillä muuten hän on jäämässä tallikaverinsa apukuskiksi loppukauden ajaksi.

Mistä McLaren löysi vauhtinsa?

McLaren-talli oli aika-ajojen suurin yllättäjä, sillä he saivat molemmat autonsa kärkikymmenikköön. Carlos Sainz oli peräti aika-ajojen seitsemäs ja Lando Norris kymmenes. Yllättävää on se, että Renault’n asiakasmoottoreilla ajava McLaren löi Renault’n tehdastiimin aika-ajoissa. Brittitiimillä on kuitenkin ollut sen verran luotettavuusongelmia, että en olisi yllättynyt, vaikka toisen matka päättyisi radan varteen kisan aikana.

Suurin pettymys oli siis Renault, joka ei saanut kumpaakaan autoaan kärkikymmenikköön. Daniel Ricciardo oli 11:s ja Nico Hülkenberg vasta 17:s. Ricciardo valitteli autonsa ajettavuutta, kun taas Hülkenbergillä oli teknisiä ongelmia juuri aikakierroksellaan. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyisikö nyt Ricciardo tekemään samanlaisia ohituksia kuin Red Bull-aikanaan.

Melbournessa lähtöruudukkoon yhdeksän vuoden tauon jälkeen palannut Robert Kubica sai kasaan vähän paremman aika-ajon Bahrainissa, vaikka hän jäikin viimeiseksi, sillä Kubica hävisi supertulokas George Russelille vain neljä sadasosaa. Muuten Williams-tallilla menee surkeasti, sillä he ovat lähes kaksi sekuntia seuraavaa autoa hitaampia sekä heillä ei ole riittävästi tällä hetkellä käytössä varaosia. Bahrainin viikonlopun alla Williams ilmoitti, että pitkäaikainen tekninen johtaja Patrick Head palaa konsultin tehtävässä tallin palkkalistoille. Headin ensimmäisinä tehtävinä on ratkaista erityisesti Kubican autoa vaivanneet mysteeriset ongelmat.

Bahrainin GP:n lähtövalot sammuvat kesäaikaan siirtymisen jälkeen iltakuudelta Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys

Vettel paalulta voittoon Bahrainissa

10.4.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel uusi viimevuotisen voittonsa, kun hän ajoi voittoon Bahrainin GP:ssä sunnuntaina. Paalulta voittoon ajaneelle Vettelille voitto oli hänen F1-uransa 49:s.

Vettel hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin, vaikka Mercedeksen Valtteri Bottas antoikin lopussa kovemmilla renkailla painetta nelinkertaisen maailmanmestarin niskaan. Lopulta Ferrarin veto pitää saksalainen pehmeillä renkailla riitti niukasti pitämään keskikovilla renkailla riehuneen Bottaksen takanaan.

Ferrarin päivää ei voi Vettelin voitosta huolimatta pitää onnistuneena, sillä Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään renkaanvaihdon yhteydessä tapahtuneen lähtövalovirheen seurauksena. Räikköselle paloi vihreä valo, vaikka Ferrarin mekaanikot eivät olleet ehtineet vielä vaihtamaan suomalaisen vasenta takarengasta. Täten Ferrarin mekaanikko jäi pahasti suomalaisen auton yliajamaksi, mutta selvisi pahannäköisestä tilanteesta ilman hengenvaarallisia vammoja.

Vaikka Räikkönen jäikin ilman MM-pisteitä Bahrainissa, niin hän voi lähteä positiivisin mielin kohti viikon päästä ajettavaa Kiinan osakilpailua. Näyttää vahvasti siltä, että tämänvuotinen Ferrari sopii hyvin suomalaisen ajotyylille, joten toivottavasti Shanghaissa palattaisiin jälleen palkinnoille.

Viimeinen palkintokorokesijoitus meni loistavasti ajaneelle Mercedeksen Lewis Hamiltonille, joka nousi kahdeksannelta sijalta kolmanneksi. Hamilton osui kisan toisella kierroksella yhteen 15:ntenä startanneen Max Verstappenin kanssa, mikä aiheutti Verstappenille rengasrikon ja hetkeä myöhemmin keskeytyksen. Hamilton selvisi rytäkästä ilman vaurioita ja suoritti kisan näyttävimmän ohituksen, kun hän ohitti ensiksi suoran alussa Fernando Alonso, minkä jälkeen vielä pääsuoran päässä Esteban Oconin sekä Nico Hülkenbergin.

Hamiltonin kannalta huolestuttavaa on tietysti se, että ero Vetteliin on kasvanut jo 17 pisteeseen. Historiakin on vahvasti Ferrari-kuskin puolella, sillä jokainen kuljettaja, joka on vuodesta 1983 lähtien voittanut kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua, on juhlinut myös kauden päätteeksi maailmanmestaruutta. Onneksi kautta on vielä 19 osakilpailua jäljellä, joten tuo piste-ero tulee vielä muuttumaan suuntaan tai toiseen vielä useasti.

Red Bullit hyytyi, Toro Rossot lensi

Red Bullille viikonloppu oli sysimusta, sillä Verstappenin rengasrikon lisäksi Daniel Ricciardon menopeli hyytyi samalla kierroksella. Täten itävaltalaistiimin molemmat kuljettajat joutuivat keskeyttämään ensimmäistä kertaa sitten sateisen Korean GP:n kaudella 2010.

Hondan tehdastallina toimivalle Toro Rossolle Bahrainin GP oli jättimenestys, sillä viidennestä ruudusta startannut Pierre Gasly oli ruutulipulla peräti neljäs, joka on seitsemän GP:tä ajaneen nuoren ranskalaisen kirkkaasti paras sijoitus kuninkuusluokassa. Toro Rossolle kyseessä oli heidän F1-historian toiseksi paras sijoitus, johon viimeksi pystyi Carlos Sainz viime vuoden Singaporen GP:ssä. Brendon Hartley osui yhteen Sergio Perezin kanssa avauskierroksella, mistä seuranneen aikarangaistuksen myötä uusiseelantilainen oli vasta 17:s.

Kevin Magnussen sai kerättyä Haasille kauden avauspisteet Melbournen katastrofin jälkeen. Magnussen oli ruutulipulla viides, kun tallikaveri Romain Grosjean oli ihan pihalla koko viikonlopun ja jäi 13:nneksi.

Hülkenberg toi Renault-tallille tärkeitä pisteitä, kun hän ajoi ruutulipulle kuudentena. Hülkenberg on nyt neljän kisan mittaisessa pisteputkessa, johon hän on viimeksi yltänyt Force Indialla kesällä 2016. Tallikaveri Sainz jäi tällä kertaa niukasti pistesijojen ulkopuolelle ollen 11:s.

McLaren-talli sai jälleen pisteitä molempien kuskien voimin, kun Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne kahdeksas. Mielenkiintoista on se, että edellisen kerran McLaren-talli on saavuttanut pisteitä molemmilla autoilla kahdessa perättäisessä kisassa kesällä 2014, kun tiimi käytti vielä Mercedeksen voimanlähdettä.

Ericsson vihdoinkin pisteille

Marcus Ericsson päätti 50 kisan mittaisen kuivankautensa, kun ruotsalainen ajoi yhdeksänneksi ja MM-pisteille Bahrainissa. Ericsson oli edellisen kerran MM-pisteillä vuoden 2015 Italian GP:ssä Sauberin ratissa. Tallikaveri Charles Leclerc hakee vielä vauhtiaan Sauber-autolla ja oli ruutulipulla 12:s. Uskon vielä vahvasti, että jostakin kisasta Leclercin vielä pisteitä kauden aikana nappaa.

Ocon toi myös Force Indian talousmurheisiin pientä lohtua olemalla kymmenes ja avaamalla intialaistiimin pistetilin. Perez osui yhteen avauskierroksella Hartleyn kanssa, mikä pilasi meksikolaisen kisan. Force India-kuski oli vielä lämmittelykierroksella ohittanut Hartleyn eikä ollut antanut sijoitustaan takaisin, joten tuomaristo lätkäisi Perezille aikasakon, jonka myötä hän putosi 16:nneksi.

Williams-talli on pahassa jamassa, sillä auto ei ole selvästikään aiempien vuosien veroinen eikä kumpikaan kuskikaksikosta Lance StrollSergei Sirotkin ole vakuuttanut, joten perinteikkäässä brittitallissa on kovan mietinnän paikka. Jos olisin Williamsin tallipäällikkö, niin harkitsin vakavasti testikuski Robert Kubicalle näyttöpaikan antamista, sillä hän oli tätä Williamsin kuskikaksikkoa nopeampi Barcelonan talvitesteissä. Kun Sauber otti pisteitä Bahrainista, niin Williams tarvitsisi kipeästi pisteitä, joita en usko tämän nykyisen kuskikaksikon saavuttavan lähitulevaisuudessa.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Kiinan Shanghaissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 2/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel jälleen Bahrainin valtias

17.4.2017 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi Bahrainin GP:n voittoon sunnuntai-iltana Sakhirin radalla. Voitto oli Vettelille jo kauden toinen sekä uran 44:s.

Vettel nousi kolmannesta lähtöruudusta startissa toiseksi, kun hän sai paremman lähdön kuin Lewis Hamilton. Ferrarin saksalaiskuski hiillosti voimakkaasti paalumies Valtteri Bottasta, joka ei murtunut paineen alla. Ferrari reagoi kärkitalleista ensimmäisenä ja otti Vettelin sisään, mikä nosti saksalaisen kärkeen, kun turva-auto tuli hetkeä myöhemmin radalle.

Vettel kesti Bottaksen painostuksen uusintalähdössä, minkä jälkeen hän ajoi taktisesti kypsän kisan, eikä luopunut piikkipaikastaan kuin varikkopysähdysten ajaksi. Toinen voitto tällä kaudella siivitti samalla Vettelin seitsemän pisteen suuruiseen MM-johtoon ennen Hamiltonia.

Hamilton nousi siis lopulta toiseksi, vaikka hän kärsi viimeisellä stopillaan viiden sekunnin rangaistuksen, mikä oli seurausta Daniel Ricciardon estämisestä varikkosuoralla turva-auton aikana. Rangaistus oli ansaittu, sillä Hamilton yritti hidastella Red Bullin australialaiskuski varikolla, jotta tämä ei nousisi hänen edelleen varikkopysähdysten aikana. Hamilton olisi saattanut pystyä haastamaan Vettelin voitosta, jos hän ei olisi syyllistynyt tyhmään tekoonsa.

Bottas ja kohonneet rengaspaineet

Paalulta startannut Bottas ei päässyt alussa muilta karkuun, sillä rengaspaineet olivat hänen takarenkaissaan aivan liian korkeat, mikä johti hänen autonsa liialliseen yliohjautumiseen. Mercedekseltä paljastettiin kisan jälkeen, että heidän generaattorissa oli tekninen vika, minkä takia he eivät pystyneet hallitsemaan korkeita rengaspaineita.

Bottas pyristeli näin ruutulipulle jälleen kolmantena kuten Australian avauskisassa. Toivottavasti jatkossa rengaspaineet saadaan kuriin, sillä Bottas on pystynyt todella hyvin haastamaan Hamiltonin jo heti alkukaudesta.

Mitä Ferrarilla ajatellaan?

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika kaksivaiheinen kisa. Räikkönen ei onnistunut lähdössä parhaimmalla mahdollisella tavalla, sillä Red Bullin Max Verstappen pääsi suomalaisen edelle. Ferrarin suomalaiskuski yritti haastaa Red Bulleja, mutta he härskisti työnsivät Räikköstä ulos radalta, jolloin hän joutui jarruttamaan, minkä ansiosta Williamsin Felipe Massa pääsi ohi. Lopulta Verstappen joutui keskeyttämään jarruvikaan, kun Ricciardo oli ruutulipulla viides.

Räikkösen oli vaikeata päästä Massasta ohi (kahdesti), sillä Williamsissa oli todella hyvä suoravauhti. Suomalainen kuitenkin teki näyttäviä ohituksia muun muassa Ricciardosta ulkokautta 12. mutkassa. Nämä osoituksena niille, jotka epäilevät suomalaisen ajotaitojen kadonneen viimeisen parin kuukauden aikana.

Ferrari toisti saman virheen kuin viikko sitten Kiinassa eli he pitivät Räikköstä liian pitkään radalla. Tämä kirvoitti suomalaiskuskilta julkista palautetta tiimiradion kautta. Jos Räikkönen olisi otettu muutama kierros aiemmin sisään, niin hän olisi saattanut nousta palkintokorokkeelle, sillä Bottas oli vaikeuksissa renkaittensa kanssa.

On suorastaan aivan käsittämätöntä, että kisasta toiseen nämä samat henkilöt pilaavat Räikkösen kisan näillä älyttömillä taktiikoillaan, sillä jopa koulutettu apinakin saisi ne osumaan paremmalla prosentilla kuin nämä Maranellon ihmeidentekijät.

Kannattaako Räikkösen enää tämän kauden jälkeen jatkaa Ferrarilla, kun he kerran haluavat päästä hänestä eroon?

Massa jälleen ”best of the rest”

Massa oli jälleen ”paras” kolmen kärkitallin ulkopuolisista kuljettajista, kun brasilialainen oli hienosti kuudes kuten Australiassa. Kuudes sija oli hyvä lahja sunnuntaina 75-vuotissyntymäpäiviään viettäneelle tallipäällikkö sir Frank Williamsille. Tallikaveri Lance Stroll ei päässyt taaskaan ruutulipulle, sillä hän joutui Toro Rosson Carlos Sainzin käsittämättömän syöksyn kohteeksi. Toro Rosso-tallikaveri Daniil Kvjat ei pystynyt myöskään nousemaan pisteille, sillä hän oli ruutulipulla 12:s.

Force Indian Sergio Perez oli yksi kisan onnistujista, sillä hän nousi 18. lähtöruudusta peräti seitsemänneksi. Force India-tallikaveri Esteban Ocon oli kolmatta kertaa peräkkäin kymmenes. Ocon on kerännyt pisteitä kolmesta avauskisasta kuten molemmat Ferrari- ja Mercedes-kuljettajat sekä tallikaveri Perez.

Haasin Romain Grosjean avasi kahdeksannella sijallaan pistetilinsä, kun Kiinassa pistetilinsä avannut tallikaveri Kevin Magnussen joutui keskeyttämään jo 8. kierroksella. Myös Renaultin Nico Hülkenberg sai vihdoinkin avattua pistetilinsä, kun hän oli yhdeksäs. Renault-tallikaveri Jolyon Palmer ei pystynyt hyödyntämään hyvää aika-ajoansa, vaan hän vajosi 13:nneksi.

Sauberin Pascal Wehrlein näyttäisi toipuneen niskavammastaan, sillä hän oli selvästi nopeampi kuin tallikaveri Marcus Ericsson. Wehrlein oli 11:s, joten pistetili jäi vielä Bahrainissa avaamatta. Ericsson joutui keskeyttämään takajoukoista vaihdelaatikkovikaan kisan lopussa.

McLaren-Hondan Fernando Alonsolla ei riittänyt motivaatiota ajamaan loppuun asti, vaan hän kurvasi varikolle viitaten ”moottorivikaan” vain muutama kierros ennen ruutulippua. McLaren-tallikaveri Stoffel Vandoorne olisi halunnut ajaa, mutta hän ei päässyt edes lähtöviivalle moottorivian takia.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Sotshin olympiapuistossa, kun vuorossa on Venäjän GP.

Bahrainin GP:n tulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 3/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Bottas avasi paalusaldonsa Bahrainissa

16.4.2017 F1-ennakot

Valtteri Bottas otti paalupaikan Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltonin nenän edestä Bahrainin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalupaikka oli Bottakselle uran ensimmäinen kuninkuusluokassa.

Hamilton jäi paalupaikasta 23 tuhannesosan päähän, joten tiukka taistelu on luvassa myös kisassa. Bottaksen kannalta loistava asia on se, että oheisluokissa parillisista lähtöruuduista on ollut vaikeampi saada hyvää lähtöä, mikä voi auttaa suomalaista säilyttämään kärkipaikkansa, kun vaan itse onnistuu lähdössä.

Bottaksella on kisassa ehdottomasti uransa paras mahdollisuus ottaa se avausvoitto. Suomalaisen täytyy olla kuitenkin kisassa tarkkana sekä lähdön että varikkopysähdysten ajoitusten kanssa. Nykyinen Mercedes-kaksikko ei varmasti halua osua toisiinsa avausmutkassa kuten kävi vuosi sitten.

Räikkösellä tahmea aika-ajo

Ferrarin Kimi Räikkönen ei löytänyt kunnollista rytmiä aika-ajoissa. Räikkönen jäi kolmen kymmenyksen päähän Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettelistä, joka oli kolmas. Ferrari-kaksikon väliin kiilasi Red Bullin Daniel Ricciardo.

Pientä toivoa voi Räikkönen hakea siitä, että parittomista lähtöruuduista on saatu parempia lähtöjä kuin parillisista. Todennäköinen sijoitus suomalaiselle on neljäs, sillä näyttää siltä, että palkintokorokkeelle nousu vaatii edestä lähteviltä virheitä tai teknisiä ongelmia.

Ferrari jäi yli puolen sekunnin päähän aika-ajoissa Mercedeksestä, mikä on hieman huolestuttavaa sunnuntain kannalta. Toivottavasti Ferrari pystyy vastamaan Mercedeksen vauhtiin kuten perjantain toisissa harjoituksissa.

Red Bullin Max Verstappen manasi Williamsin Felipe Massaa aika-ajokierroksensa pilaamisesta. Verstappen oli kuudes, kun taas Massa jäi kahdeksanneksi. Massan tallikaveri Lance Stroll oli aika-ajojen 12:s. Kanadalaisnuorukainen lähtee tavoittelemaan autonsa maaliin tuomista tallipäällikkö sir Frank Williamsin 75-vuotissyntymäpäivänä.

Renault aika-ajon suurimpia onnistujia

Renaultin Nico Hülkenberg oli yksi aika-ajon suurimmista onnistujista, kun hän oli seitsemäs. Hülkenberg sanoi ajaneensa yhtä hyvän aikakierroksen kuin Brasiliassa vuonna 2010, jolloin saksalaiskuski ajoi toistaiseksi uransa ainoan paalupaikan.

Katsotaan, että pystyykö ”Hulk” avaamaan vihdoin pistetilinsä sunnuntain kisassa. Myös Renault-tallikaveri Jolyon Palmer ajoi hyvin, sillä hän oli aika-ajojen kymmenes. En usko, että Palmerin vauhti riittää pisteille, sillä sen verran kovia nimiä lähtee hänen takaansa kisaan.

Haasin Romain Grosjean jätti harjoitusten seinäkosketuksen taakseen, kun ranskalainen ajoi yhdeksänneksi. Grosjean jahtaa myös pistetilin avausta Bahrainissa. Haas-tallikaveri Kevin Magnussen jäi avausosioon keltaisten lippujen takia.

Toro Rosson vauhti näytti harjoituksissa lupaavalta, mutta Daniil Kvjat oli vasta 11:s. Toro Rosso-tallikaveri Carlos Sainz olisi vauhdillisesti kuulunut kärkikymmenikköön, mutta hänen autonsa hyytyi radan varteen avausosion lopussa. Alustavasti 16:nnesta lähtöruudusta lähtevää espanjalaista kannattaa seurata kisassa, sillä hän voi tehdä kisassa useita ohituksia.

McLaren-Hondan Fernando Alonso pääsi Sainzin tuomien keltaisten lippujen ansiosta toiseen osioon, mutta Alonso ei voinut osallistua kyseiseen osioon, sillä hänen voimayksikössään ilmeni ongelma. McLaren-tallikaveri Stoffel Vandoorne on kärsinyt myös teknisistä ongelmista tänäkin viikonloppuna, mutta eilen hän hävisi vain kolme kymmenystä tallikaverilleen. McLarenin ainoana tavoitteena on selviytyä ruutulipulle kisassa.

Wehrleinilta hieno paluu radoille

Pascal Wehrlein ajoi ensimmäiset aika-ajonsa Mestareiden kisassa saamansa niskavamman jälkeen. Wehrlein ajoikin hyvin, sillä hän oli 13:s, kun Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson jäi avausosioon. Wehrlein tulee varmasti haastamaan vauhdillisesti Ericssonin myös tulevaisuudessa, vaikka DTM-mestarin pistetili ei vielä sunnuntaina avautuisikaan.

Force Indian aika-ajot olivat pettymys, sillä Esteban Ocon oli 14:s ja Sergio Perez vasta 18:s. Perezin tippuminen johtui Sainzin aiheuttamista keltaisista lipuista. Kisasta Perez lähtee jahtaamaan pistesijoja sekä 33 peräkkäisen ruutulipulle ajetun kisaputken jatkamista.

Eilen saatiin historian viides paalun saavuttanut suomalaiskuljettaja, toivottavasti tänään saadaan viides osakilpailuvoittaja, kun Bahrainin iltakisa käynnistyy klo 18 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bahrainin GP:n ennakko 2017

14.4.2017 F1-ennakot

Formula ykkösissä ajetaan pääsiäisestä huolimatta, kun jälkimmäinen ”back-to-back” -viikonlopuista ajetaan Bahrainissa. Sakhirin rata toimii Bahrainin GP:n isäntänä jo 13. kerran.

Lewis Hamilton avasi tämän kauden voittotilinsä viikko sitten Shanghaissa. Kiinan GP ei tarjonnut suomalaisille riemunhetkiä, joten tämä Bahrainin viikonloppu ei olisi voinut saapua nopeammin.

Seuraavassa viisi asiaa, joita kannattaa seurata tulevana viikonloppuna.

  1. Pystyykö Ferrari jälleen haastamaan Mercedeksen?

Ferrari on pystynyt haastamaan vauhdillisesti Mercedeksen sekä Australiassa että Kiinassa. Bahrainin kuumien olosuhteiden pitäisi entisestään parantaa Ferrarin osakkeita tänä viikonloppuna. Hamilton sekä Sebastian Vettel ovat viikonloppuun lähdettäessä vahvimmat nimet taistelemaan paalupaikasta.

  1. Suomalaisten on onnistuttava

Avausviikonloppu Australiassa oli ihan hyvä molemmilta suomalaisilta, mutta molemmille jäi Kiinasta paljon hampaankoloon. Kimi Räikkönen ei päässyt peruttujen harjoitusten takia tekemään säätötyötä haluamallaan tavalla. Bahrainissa toivottavasti hän pääsee ajamaan kaikki harjoitukset läpi suunnitellusti. Valtteri Bottas oli kisassa olosuhteidensa sekä oman ajovirheensä uhri. Bottas on hyvissä asetelmissa haastaa sekä Hamiltonin että Vettelin eturivin lähtöruuduista.

  1. Pystyykö Red Bull jatkamaan vahvaa virettänsä?

Red Bull-talli oli ehdottomasti yksi Kiinan GP:n suurimmista onnistujista, kun Max Verstappen oli kolmas ja Daniel Ricciardo neljäs. Shanghain onnistuminen menee osittain Bottaksen pyörähdyksen ja Ferrarin taktiikkavirheen piikkiin. Sakhirin radalla täytyy olla hyvä suoranopeus, missä Red Bull antaa kahdelle kärkitallille tasoitusta, joten kärkinelikkoon voi olla heille täällä vaikeata päästä. Molemmat RB-kuskit ovat myös kärsineet teknisistä ongelmista, mihin Bahrainin kuumat sääolosuhteet tuskin tuovat myöskään helpotusta.

  1. Onko Williamsista haastamaan kärkitalleja?

Williams on ollut positiivinen yllätys tällä kaudella, vaikka brittitalli jäikin ilman pisteitä Shanghaissa. Felipe Massa oli kuitenkin Australiassa hienosti kuudes. Massan odottaisin taistelevan samoista sijoista myös Bahrainissa, minkä rataprofiili sopii loistavasti Williamsille. Lance Stroll oli pääsemässä jo vauhtiin Shanghaissa, joten on mielenkiintoista nähdä, että pystyykö hän haastamaan tallikaveriaan myös Bahrainissa.

  1. Toistaako Vandoorne viimevuotisen suorituksensa?

Stoffel Vandoorne ajoi vuoden 2016 Bahrainin GP:ssä uransa ensimmäisen F1-kisansa, kun hän tuurasi avauskisassa loukkaantunutta Fernando Alonsoa. Vandoorne avasi McLarenin viime kauden pistetilin debyyttikisassaan. Vandoorne lähtee varmasti toistamaan temppuansa myös tällä kaudella, vaikka McLaren-Hondan pitäisi päästä edes ruutulipulle asti ensiksi. Alonso on taistellut pistesijoista aiemmissa kisoissa, mutta tekniset ongelmat ovat vaivanneet myös espanjalaista. Bahrainin kuumat olosuhteet eivät varmasti päästä myöskään McLarenin väkeä helpolla tänä viikonloppuna.

Vapaat harjoitukset käynnistyvät pitkänäperjantaina klo 14 Suomen aikaa. Bahrainin GP vuorostaan on luvassa sunnuntaina klo 18 Suomen aikaa.