Selaat arkistoa kohteelle Australia.

Bottas ylivoimaiseen voittoon Melbournessa

17.3.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa F1-kauden avanneessa Australian osakilpailussa. Bottas nappasi kisasta täydet 26 pistettä, kun suomalainen sai voiton lisäksi nopeimmasta kierroksesta jaettavan lisäpisteen.

Toisesta ruudusta startannut Bottas ohitti jo lähtökiihdytyksessä tallitoverinsa Lewis Hamiltonin. Tämän jälkeen Bottas menetti kärkipaikkansa vain kertaalleen varikkopysähdysten yhteydessä, sillä Hamiltonista tai kenestäkään muusta ei ollut suomalaisen haastajaksi avauskisassa. Voittomarginaali oli Bottaksen hyväksi ruutulipulla yli 20 sekunnin verran.

Hamiltonin vaisua vauhtia saattaa osittain selittää se, että Mercedes-talli havaitsi kisan jälkeen hallitsevan maailmanmestarin auton pohjasta vaurioita. Eiköhän kahden viikon kuluttua Bahrainissa Hamilton palaa haastamaan uransa neljättä GP-voittoa Melbournessa juhlinutta Bottasta.

Red Bull jopa Ferraria nopeampi

Red Bullin Max Verstappen teki hienon nousun neljännestä ruudusta kolmanneksi. Verstappenin upeaa ajoa täydensi Ferrarin Sebastian Vettelin ohitus kisan puolivälin jälkeen. Red Bullin kolmas sija oli ensimmäinen palkintosijoitus Honda-moottoriselle autolle sitten kauden 2008 Britannian GP:n.

Verstappen olisi voinut olla jopa toinen ilman pientä ajovirhettään, mutta nyt voidaan jo sanoa, että Hondan paketti on huomattavasti vahvempi kuin kertaakaan aiemmin hybridiaikakaudella. Tällä kaudella Red Bull tulee yhdessä Hondan kanssa vielä saavuttamaan palkintosijoja sekä voittoja. Mutta sitten Ferrariin…

Ulkopuoliset voivat vain kuvitella, että minkälainen sekasorto vallitsee tällä hetkellä Ferrari-tallissa. Ferrari dominoi talvitestejä alusta loppuun eikä osoittanut yhtäkään heikkouden merkkiä. Melbournessa ei ainoastaan Mercedes ollut heitä nopeampi, mutta selvästi myös Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bull. Vettel oli neljäs ennen Ferrari-debytantti Charles Leclerciä. Vettelin nelostilan pelasti vielä Ferrarin säälittävä tallimääräys. On naurettavaa, että Ferrarin kaltainen tiimi joutuu käyttämään tallimääräystä jo kauden avauskisassa.

Ferrarin on pakko vastata Mercedeksen vauhtiin jo Bahrainissa, sillä muuten italialaistiimissä voidaan jo kahden kisaviikonlopun jälkeen unohtaa maailmanmestaruustaistelu. Kuinka kauan tämän jälkeen joku saa lopputilin Ferrarilta tai Vettelin jatko tallissa kyseenalaistetaan?

Räikkönen keskellä keskikastin taistoa

Kimi Räikkönen ajoi pisteille heti Alfa Romeo-debyytissään. Räikkönen oli pitkään kisassa yhdeksäntenä, mutta Haasin Romain Grosjeanin kokema identtinen pyöränkiinnitysvika kuin viime kaudella, nosti suomalaisen lopputuloksissa kahdeksanneksi. 18 vuotta sitten Räikkönen ajoi debyyttikisassaan Sauberilla ruutulipulle seitsemänneksi, joten hän pystyi lähes samaan suoritukseen kuin silloin.

Harmittavaa on se, että Alfa Romeon toinen kuljettaja Antonio Giovinazzi vahingoitti etusiipeään avauskierroksella, mikä vaikutti negatiivisesti italialaisen vauhtiin. Giovinazzi ylsi ruutulipulle lopulta 15:nneksi, mutta toivottavasti hänen vauhdistaan saadaan parempi kuva seuraavassa kisassa. Positiivista on kuitenkin se, että tällä kaudella sveitsiläistalli sai pistetilinsä auki jo Australiassa, kun viime kaudella näin tapahtui Bahrainissa. Tästä on hyvä jatkaa kahden viikon päästä ajettavaan iltakisaan.

Haas-tallin Kevin Magnussen osoitti seitsemännellä sijallaan, että yhdysvaltalaistiimillä on tällä hetkellä keskikastin nopein auto. Nico Hülkenberg toi Renault’n ruutulipulle seitsemäntenä, kun vuorostaan hänen tallitoverinsa Daniel Ricciardo pilasi oman kisansa jo lähtökiihdytyksessä. Lance Stroll avasi Racing Point-tallin pistetilin yhdeksännellä sijallaan. Stroll sai viime vuonna Williamsilla vain kahdesti pisteitä koko kauden aikana. Viimeisen pisteen vei Toro Rossolle palanut Daniel Kvjat, joka pidätteli takanaan suurimman osan kisasta Red Bullin Pierre Gaslyä.

Lando Norris debytoi McLarenilla 12:nneksi ja Alexander Albon vuorostaan Toro Rossolla 14:nneksi. Sanoisin, että sekä Norris että Albon suoriutuivat debyyteistään kunniakkaasti. Molemmat varmasti parantavat vielä paljon ajamistaan tämän kauden aikana.

F1-kausi jatkuu siis kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton jälleen paalulle Melbournessa

16.3.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton siivitti hopeanuolet eturiviin lauantaisissa Australian GP:n aika-ajoissa. Toiseen ruutuun yltänyt Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottas oli britin ainoa haastaja paalupaikasta. Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli jo kuudes perättäinen paalu Albert Parkin haastavalla katuradalla.

Vaikka Hamilton on hallinnut viime vuosina aika-ajoja Melbournessa, niin hän on kolmessa edellisessä Australian GP:ssä jäänyt vasta toiseksi. Tämä tilasto antaa toivoa Bottakselle siitä, että ohittamalla tallikaverin lähdössä, niin avaimet voittoon ovat hänen omissa käsissään. Pahoin kuitenkin pelkään, että Mercedes-talli järjestää Hamiltonille voiton viimeistään varikkostrategian avulla.

Ferrarin paukut jäivät piippuun

Talvitestejä suorastaan dominoinut Ferrari-talli oli iso pettymys aika-ajoissa. Nelinkertainen mestari Sebastian Vettel oli kolmas ja Ferrari-debytantti Charles Leclerc viides. Ferrarien väliin kiilasi vielä nykyisin Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-debytantti Pierre Gaslylle kävi huonosti, sillä Red Bull luuli ranskalaisen aikakierroksen riittävän aika-ajon toiseen osioon, mutta pito parani radalla huimasti osion edetessä, minkä seurauksena Gaslyn aika ei riittänyt jatkoon.

Ferrari-leiri voi hakea positiivisuutta viime vuodesta, sillä silloin aikaero paalumies Hamiltoniin oli samaa luokkaa, mutta Vettel pysyi Hamiltonin kyydissä kisassa ja nousi voittajaksi varikkotaktiikan avulla. Verstappenin ajo vuorostaan osoitti sen, että Red Bullilla on vielä paljon töitä edessä Hondan kanssa, mikäli he aikovat saavuttaa japanilaismerkille sen ensimmäisen voiton kuninkuusluokassa sitten vuoden 2006 Unkarin GP:n.

Olen yllättynyt, mikäli kolmikosta Vettel-Verstappen-Leclerc kaikki selviävät avauskierroksesta ehjinä, sillä jokainen heistä on valmis ottamaan lähdössä riskejä hopeanuolten haastamiseksi.

Räikköseltä aika odotettu suoritus

Ferrarilta Alfa Romeolle siirtynyt Kimi Räikkönen suoriutui aika-ajosta aika odotetusti, vaikka hän oli lähellä karsiutua toisesta osiosta. Räikkönen sortui avausosiossa ajovirheeseen viimeisellä aikakierroksellaan, mutta samalla F1-sarjaan erittäin pitkän tauon jälkeen palannut Robert Kubica kärsi rengasrikon, minkä seurauksena McLarenille siirtynyt Carlos Sainz ei pystynyt näin ollen pudottamaan suomalaista jatkosta.

Räikkönen otti lopulta yhdeksännen lähtöruudun huomiseen avauskisaan, minkä pitäisi avata suomalaiselle hyvät mahdollisuudet avata Alfa Romeon pistetili jo heti kauden avauksessa. Ensimmäisen täyden kautensa kuninkuusluokassa aloittava Antonio Giovinazzi ajoi Alfa Romeo-debyytissään 14:nneksi. Giovinazzi tuntui kärsivän olosuhteista hieman kokeneempaa tallikaveriansa enemmän, mutta varmasti nuori italialainen tulee haastamaan kauden edetessä tallikaverinsa useasti.

Odotan Räikkösen sijoittuvan huomisessa kisassa vähintään seitsemänneksi. Toivottavasti myös Giovinazzi saisi pistetilinsä auki jo Melbournessa.

Lando Norrikselta uskomaton debyytti

19-vuotias Lando Norris ajoi yhden vakuuttavimmista debyyteistä kuninkuusluokassa, kun McLaren-tulokas ajoi kahdeksanteen ruutuun. Tulee mieleen erään Gilles Villeneuven debyytti Silverstonessa vuoden 1977 Britannian GP:n aika-ajoissa.

Kisassa sitten nähdään, että kuinka Norriksen hermot pitävät, sillä avausmutkat ovat erittäin ahtaita Albert Parkin katuradalla. Jos McLaren jatkaa vastaavanlaisia suorituksia kuin tänään, niin kauanko kestää, että lauantaiaamuna Suomen aikaa Sebringin 1000 mailin voittoa juhlinut Fernando Alonso nähdään jälleen McLarenin ratin takana.

Aika-ajojen onnistujiin kuului myös Haas-talli, sillä Romain Grosjean oli kuudes ja Kevin Magnussen seitsemäs. Tätä kaksikkoa kannattaa myös pitää silmällä sunnuntaisessa kisassa.

Epäonnistujiin kuului Renault-talli, sillä Nico Hülkenberg oli 11:s ennen uutta tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Hülkenberg olisi saattanut olla kärkikymmenikössä, mutta tiettävästi hän kärsi moottoririkon viimeisellä aikakierroksellaan. Ricciardo yrittää varmasti järjestää omassa kotikisassaan kunnon show’n, joten häntä kannattaa myös pitää silmällä.

Kauden avausviikonloppuahan synkistävät varhain torstaiaamun tapahtumat, sillä pitkäaikainen kilpailujohtaja Charlie Whiting menehtyi keuhkoveritulppaan juuri ennen viikonloppua. Entinen V8 Supercars -sarjan kilpailujohtaja Michael Masi on nimitetty Whitingin väliaikaiseksi seuraajaksi. Lopullinen seuraaja nimitetään ennen seuraavaa Bahrainin osakilpailua.

Kauden ensimmäiset lähtövalot sammuvat Melbournessa jo aamuseitsemän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

F1-kausiennakko 2019

10.3.2019 F1-ennakot

Formula ykköset polkaistaan käyntiin ensi viikonloppuna Australian Melbournessa. Kauden avauskisaan lähdetään jännittävistä asetelmista tapahtumarikkaiden Barcelonan talvitestien jälkeen.

Ennakkosuosikit ovat talvitestien perusteella Ferrari ja Mercedes. Varsinkin Ferrarilla puhaltavat uudet tuulet, sillä tallipäällikkö Maurizio Arrivabene sai lähteä kauden päätteeksi ja Kimi Räikkönen sai väistyä superlupaus Charles Leclercin tieltä. Arrivabenen paikalle nousi pitkään teknisenä johtajana toiminut Mattia Binotto, joka entisestä hallinnosta poiketen nimesi Sebastian Vettelin tallin ykköskuskiksi jo ennen kauden alkua.

Ferrarin vauhti oli erittäin väkevää talvitestien avausviikolla niin lyhyissä kuin pitkissä vedoissa. Avausviikon jälkeen spekuloitiin, että Ferrari olisi vauhdillisesti jopa 0,5 sekuntia Mercedestä edellä. Toista testiviikkoa häiritsi Vettelin raju ulosajo, joka johtui vanneviasta. Näyttää kuitenkin siltä, että Ferrari lähtee suurimpana ennakkosuosikkina paalulle Australiaan lähdettäessä.

Vettelin on pakko onnistua ottamaan voittoja heti alkukaudesta, sillä lähes joka vuosi Mercedes ja erityisesti Lewis Hamilton on nostanut tasoaan huimasti kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Mielenkiintoista on myös nähdä, että kuinka paljon Leclerc suostuu auttamaan nelinkertaista maailmanmestaria, sillä nuorta monacolaista Ferrari tarvitsee merkkimestaruudesta taisteltaessa.

Vaikeat talvitestit hopeanuolella

Mercedekselle testien avausviikko oli suorastaan järkytys, sillä hopeanuoli käyttäytyi radalla todella arvaamattomasti eikä vauhdissakaan ollut kehumista. Hallitseva maailmanmestaritiimi toi radikaalisti uudistetun auton jälkimmäiselle testiviikolle, mikä näytti korjaavan suurimpia ongelmakohtia.

Hamilton saattaa lähteä pieneltä takamatkalta jahtaamaan kuudetta maailmanmestaruuttaan, mutta Mercedes on viime vuosina aina pystynyt viemään autonsa kehitystä Ferraria pidemmälle kauden aikana. Valtteri Bottas yrittää uuden kisainsinöörin avustuksella jättää taakseen vaikean viime kauden. Bottaksen on saatavakin parempia tuloksia tällä kaudella, sillä testikuski Esteban Ocon tulee kyttäämään nälkäisenä suomalaisen ajopaikkaa koko kauden ajan. Voitto kauden avauskisoissa tekisi suomalaisen itseluottamukselle erittäin hyvää.

Nostaako Honda Red Bullin mestaruusjahtiin?

Red Bull -talli pääsi vihdoinkin viime kauden päätteeksi yhteistyöstä Renault’n kanssa eroon. Molempien osapuolien välit ovat olleet tulehtuneet jo kauden 2014 alusta lähtien. Red Bull liittäytyi yhteen Hondan kanssa sen jälkeen, kun sisartalli Toro Rosso aloitti viime kaudella upeasti yhteistyön japanilaisvalmistajan kanssa.

Red Bull oli suhteellisen luotettava uuden moottorivalmistajansa kanssa, vaikka ilman muutamia murheita ei kuitenkaan selvitty. Red Bullin riveihin sisartalli Toro Rossosta siirtynyt Pierre Gasly ajoi muutaman kerran ulos, mikä vaikutti myös tallikaveri Max Verstappenin testiohjelmaan. Luulen, että Gasly voi olla useasti mukana avauskierroksen kolareissa tällä kaudella.

Jos Red Bull pystyy vauhdillisesti kärkikaksikon vauhdissa ja Verstappen jatkaa samanlaista nousukiitoaan kuin viime kaudella, niin hollantilaisella voi olla tällä kaudella uransa ensimmäinen tilaisuus taistella maailmanmestaruudesta. Red Bull -tallin sisällä puhutaan siitä, että heillä on nyt vihdoinkin voimanlähde, jolla taistellaan maailmanmestaruudesta, mutta itse odotan heiltä ainakin vaikeaa alkukautta.

Pystyykö Alfa Romeo haastamaan kärkitallit?

Viime kauteen asti Sauberina tunnettu talli on talven aikana uudelleennimetty Alfa Romeo Racingiksi. Silti edelleen Sveitsin lisenssillä ajava tiimi vaihtaa täksi kaudeksi molemmat kuljettajansa, kun Leclerc siirtyy Ferrarille ja Marcus Ericsson Indycar-sarjaan. Täten Kimi Räikkönen tekee paluunsa tiimiin, jossa hän debytoi kuninkuusluokassa 18 vuotta sitten. Räikkönen saa tallikaverikseen italialaisen Antonio Giovinazzin, jolla on kahden kisan verran Sauberilta kokemusta kuninkuusluokasta.

Alfa Romeo herätti talvitesteissä huomiota erikoisella etusiivellään, jollaista ei nähdä muissa kuin Ferrarin autoissa. Pitkissä vedoissa Alfa Romeo oli nopein kolmen kärkitallin ulkopuolelta, joten Räikköseltä voidaan odottaa kärkikymmenikköön sijoittumista jo avauskisasta lähtien. Jos edessä olevat törmäävät ongelmiin, niin Melbournessa kärkiviisikkoon sijoittuminen ei ole utopistista.

Tasainen keskikasti lupaa ohituksia

Talvitestien perusteella näyttää siltä, että keskikasti on tasaisempi kuin vuosiin. Tällä hetkellä keskikastiin näyttäisivät kuuluvan Alfa Romeo, Renault, Racing Point (entinen Force India), Haas, Toro Rosso ja McLaren. Ainoastaan Williams -talli näyttäisi olevan muita selvästi perässä.

Useat kuljettajat kehuivat, että uudet aerosäännöt helpottivat toisen auton seuraamista talvitesteissä. Tietysti tästä ei voida vielä vetää liian suuria johtopäätöksiä, sillä talvitesteissä ajetaan erilaisilla polttoainemäärillä ja testiohjelmilla verrattaessa kisatilanteeseen.

Toivottavasti niin sanottu likainen ilma olisi vähäisempää, jolloin muun muassa Renault -talliin siirtynyt Daniel Ricciardo pystyisi tekemään samanlaisia ohituksia kuin viime vuosina Red Bullilla. Ricciardo on tällä kaudella mediatietojen mukaan kolmanneksi eniten tienaavaa kuljettaja kuninkuusluokassa, maailmanmestarikuskien Hamiltonin ja Vettelin jälkeen.

F1-kausi käynnistyy vapailla harjoituksilla siis varhain ensi viikon perjantaina Suomen aikaa. Aika-ajot ovat perinteisesti lauantaina ja itse kilpailu sunnuntaina.

Supercars -kausiennakko

1.3.2019 V8 Supercars

Kalenteri on kääntynyt maaliskuun puolelle, joten eri moottoriurheilusarjat käynnistyvät myös hiljalleen ympäri maailmaa. Tänä viikonloppuna Australian Supercars -sarja käynnistyy jälleen kerran legendaariselta Adelaiden katuradalta.

Tutustuin itse ensimmäistä kertaa tähän sarjaan 2000-luvun puolivälissä videopelien kautta. Ensimmäisen kisan näin vuonna 2010, kun James Courtney nousi sarjan mestariksi dramaattisten vaiheiden jälkeen. Rankka sadekuuro yllätti kärkikuskit, mikä käänsi sarjan lopulta Courtneyn eduksi. Sarja on monesti ollut myös äärimmäisen tasainen, mistä kertovat lukuisat mestaruuden ratkaisut päätöskisoissa sekä useat päätöskierroksen voittotaistelut kestävyyskisoissa. Sarjassa täytyy myös pystyä voittamaan eri mittaisia kisoja sekä pystyä yhteistyöhön ajoparinsa kanssa kestävyyskisoissa voittaakseen sarjan mestaruuden.

Mikä on Supercars -sarja?

Aiemmin V8 Supercars-nimellä tunnettu sarja on Australian suurin vakioautosarja. Kisakalenteri koostuu Australian maanperällä ajettavista osakilpailuista lukuun ottamatta yhtä kansainvälistä kisaviikonloppua, joka järjestetään nykyisin Uudessa-Seelannissa. Aiemmin sarja on vieraillut muun muassa Yhdysvalloissa, Abu Dhabissa ja Bahrainissa. Supercars -sarja on maailmanlaajuisesti yksi arvostetuimmista moottoriurheilusarjoista, sillä kilpailuja esitetään 137 maassa.

Kisaformaatti koostuu:

Sprinttikisat: 100 – 200 km per lähtö

Katuradat: 125 – 250 km per lähtö

Kestävyyskisat: 500 – 1000 km (kahdella kuskilla ajettavat kokonaissarjaan kuuluvat kisat)

Kestävyyskisoista lasketaan myös erikseen pisteet, jolloin eniten pisteitä kerännyt kaksikko julistetaan kestävyyssarjan voittajiksi. Kaikki kestävyyskisoissa ansaitut pisteet lasketaan myös kokonaissarjan pisteisiin.

Tunnetuin sarjan kilpailu on ehdottomasti Bathurstin 1000 kilometrin kisa, joka järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1960. Peter Brock voitti kisan peräti yhdeksän kertaa urallaan. Vuodesta 2006 lähtien kisan voittajakaksikolle on ojennettu Brockin nimeä kantava muistopalkinto, kun hän traagisesti menehtyi rallionnettomuudessa vain viikkoja ennen vuoden 2006 kilpailua.

Bathurstin voittajalistasta löytyy myös suomalaista väriä, sillä Rauno Aaltonen voitti vuoden 1966 kisan yhdessä Bob Holdenin kanssa Morris Mini Cooperilla. Vuorostaan Surfers Paradisen radalla vuosittain järjestettävän Gold Coast 600:n ikimuistoiseen voittoon ajoi vuonna 2012 Mika Salo yhdessä ajoparinsa Will Davisonin kanssa Ford FG Falconilla.

Auton teknisiä tietoja:

Moottori: 5,0-litrainen, vapaasti hengittävä V8

Tehot: noin 645 hevosvoimaa, kierroslukurajoitus 7500 per minuutti

Kiihtyvyys 0-100 kmh: noin 3,4 sekuntia

Huippunopeus: noin 300 kmh

Renkaat: Dunlopin 18-tuumaiset: vaihtoehtoina pehmeä, superpehmeä tai sadekelin rengas

Nykyisin sarjassa on kolme autonvalmistajaa: Ford, Holden ja Nissan. Triple Eight Race Engineering on ainoa tiimi, joka saa tehdastukea, minkä seurauksena he muuttivat tallin nimeksi Red Bull Holden Racing Team. Tehdastuen ansiosta he esittelivät kilparadoille viime kauden alussa uuden ZB Commodorensa. Kelly Racing puolestaan menetti Nissanin tehdastuen viime kauden päätteeksi.

Ford Australia on antanut taloudellista tukea tulevana viikonloppuna tapahtuvalle Mustang GT:n debyytille, mutta yksikään sarjan tiimeistä ei saa virallista tehtaantukea.

Ennakkosuosikki:

#17. Scott McLaughlin, DJR Team Penske

Legendaarinen tallin omistaja Roger Penske sai juhlia jälleen yhtä mestaruutta viime kauden päätteeksi, kun Scott McLaughlin kiivastuneena kauden 2017 kirvelevästä tappiosta ajoi päätösviikonloppuna Newcastlessa sarjan mestariksi. McLaughlin on varmasti Fordin ykköshevonen mestariksi tällä kaudella, sillä vasta 25-vuotias uusiseelantilainen on viime kauden mestaruuden jälkeen entistä itsevarmempi.

Ainoa huolenaihe voi löytyä uudesta Mustangista, sillä viime vuonna nähtiin kuinka Holdenin tehdastiimin suorituskyky vaihteli uuden auton myötä radasta riippuen. Jos he pystyvät selättämään uuden auton tuomat haasteet, niin McLaughlin on varmasti vaikea voitettava tällä kaudella.

Haastajat:

#97. Shane van Gisbergen, Red Bull Holden Racing Team

Toinen nuori ja nopea uusiseelantilainen, joka myös janoaa uransa toista mestaruutta. Kun Shane van Gisbergen liittyi nykyiseen tiimiinsä kaudeksi 2016, niin näytöt ovat olleet kovia. 2016 heti mestariksi, 2017 neljäs ja viime kaudella toinen.

Van Gisbergenille haasteena ovat olleet kestävyyskisat, joissa hänen ajoparinsa ovat vaihtunut lähes vuosittain muista kärkikuskeista poiketen. Niin käy myös tänäkin vuonna, kun vuoden 2007 mestari, 54 osakilpailuvoiton ja kolmesti Bathurstin valloittanut Garth Tander liittyy hänen ajoparikseen kestävyyskisoihin. Onneksi Tanderin sopimus on kaksivuotinen, joten ensi kaudella uusiseelantilaisen ei tarvitse vaihtaa ajopariaan.

29-vuotias van Gisbergen on varsinainen monilahjakkuus, sillä yhtenä viikonloppuna hän on Australiassa ajamassa Supercars -sarjassa, toisena kotimaassaan Uudessa-Seelannissa harrastamassa driftingiä ja kolmantena McLarenin urheiluauton ratissa Dubain 24 tunnin kestävyyskisassa. Van Gisbergen pistää varmasti McLaughlinin lujille taistelussa mestaruudesta, mutta hän ei voi myöskään unohtaa kokenutta tallikaveriaan.

#88. Jamie Whincup, Red Bull Holden Racing Team

Jamie Whincup on todellinen lajin legenda, sillä hän on kaikkien aikojen menestynein kuljettaja Australian vakioautosarjan historiassa. Whincup on seitsenkertainen mestari ja 113 osakilpailun voittaja, jotka ovat ennätyksiä, joita ei tulla vuosikymmeniin rikkomaan.

Alkavalle kaudelle hänen mahdollisuuksiaan parantaa se, että hänen pitkäaikainen kilpakumppaninsa ja tallikaverinsa Craig Lowndes siirtyy hänen ajoparikseen kestävyyskisoihin. Lowndes ja Whincup olivat juuri vuonna 2006 ensimmäinen ajopari, joka voitti Peter Brock Trophyn, mitä seurasi voitot myös vuosina 2007 ja 2008. Vaikka siitä on jo 10 vuotta, kun Supercars -sarjassa he ovat olleet ajopari, niin heillä on rutkasti hyviä kokemuksia Bathurstin 12 tunnin kestävyyskisasta. Vuonna 2017 Whincup ja Lowndes juhlivat Bathurstin 12 tunnin voittoa yhdessä Ferrarin tehdaskuski Toni Vilanderin kanssa.

Viime kaudella Whincup putosi mestaruusjunasta juuri kestävyyskisoissa, joten hänen todennäköisyyksiä menestymiselle parantaa varmasti se, että hänen ajoparinaan on myös hallitseva Bathurstin 1000 kilometrin voittaja. Jos uusi Ford Mustang kohtaakin odotettua isompia vastoinkäymisiä, niin se voi olla hyvinkin Red Bull-tallikaverusten välinen mestaruustaisto tänä vuonna.

Adelaide 500:n ensimmäinen lähtö käynnistyy lauantaiaamuna klo. 8.00 ja jälkimmäinen sunnuntaina klo. 6.30 Suomen aikaa.

Ferrarin riskipeli kannatti – Vettel voittoon Australiassa

26.3.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi voittoon, kun F1-kausi 2018 käynnistyi Australian Melbournessa. Ferrari otti riskin Vettelin taktiikan kanssa, minkä ansiosta saksalainen juhli kauden avauskilpailun voittoa toisena vuotena peräkkäin. Toiseksi ajoi paalulta startannut Mercedeksen Lewis Hamilton ja kolmanneksi eturivistä lähtenyt Ferrarin Kimi Räikkönen.

Kärkikolmikko pitivät sijoituksensa lähtökiihdytyksessä, vaikka Räikkönen käväisikin aggressiivisen lähtönsä ansiosta jo Hamiltonin rinnalla avauskierroksella. Ferrarin suomalaiskuski otettiin varikolle 19. kierroksella, johon johdossa ollut Hamilton joutui vastaamaan seuraavalla kierroksella. Näin ollen Vettel nousi kärkeen ennen ensimmäistä pysähdystään.

Sitten Haas-talli epäonnistui varikkopysähdyksillään molempien kuljettajiensa pyörien kiinnittämisessä, jolloin he joutuivat pysähtymään radan varteen, mikä toi ensiksi VSC:n ja lopulta ihan turva-auton radalle. Näin ollen Vettel ei menettänyt yhtä paljon aikaa stoppinsa aikana kuin Hamilton ja Vettel. Täten kaikkien yllätykseksi Vettel nousi sekä Hamiltonin että tallikaveri Räikkösen edelle.

Vettel piti uusintalähdössä Hamiltonin takanaan ja ajoi näin uransa 48. voittoon. Hamilton ei pystynyt haastamaan saksalaista tosissaan voitosta, sillä hallitseva maailmanmestari teki muutaman ajovirheen sekä hänen Mercedes-autonsa kärsi ylikuumenemisesta kisan jälkimmäisellä puoliskolla.

Räikkönen piti kolmannen sijansa, vaikka Red Bullin Daniel Ricciardo antoi rutkasti painetta suomalaisen niskaan kisan viimeisellä kolmanneksella. Ferrarin suomalaiskuskille kyseessä oli paras kauden aloitus yli viiteen vuoteen. Viime kaudella Vettel juhli voittoa Bahrainissa, joten molemmat Ferrari-kuskit voivat lähteä luottavaisina kahden viikon päästä Sakhirissa ajettavaan iltakisaan.

McLaren suurin onnistuja, Haasille karu pettymys

Haas oli pitkään kiinni amerikkalaistiimin lyhyen F1-taipaleen suurimmassa pistepotissa, kun Kevin Magnussen oli neljäntenä ja Romain Grosjean kuudentena. Haaveet hyvistä pisteistä kokivat rajun kolauksen, kun ensiksi Magnussenin ja heti perään Grosjeanin piti keskeyttää radan varteen, sillä Haasin mekaanikot eivät saaneet varikkopysähdyksillä kiinnitettyä kunnolla autojensa pyöriä. Voitte olla varmoja, että Haasilla harjoitellaan varikkopysähdyksiä yötä päivää seuraavat kaksi viikkoa, jotta vastaavaa ei nähdä Bahrainissa.

McLaren oli suurin hyötyjä Haasin ongelmista, sillä Fernando Alonso ajoi upeasti viidenneksi, joka on espanjalaiselle paras sijoitus kuninkuusluokassa lähes kahteen vuoteen. Toinen McLaren-kuljettaja Stoffel Vandoorne ajoi yhdeksänneksi, joten McLaren aloitti yhteistyönsä Renault’n kanssa positiivisissa merkeissä, vaikka talvitestit olivatkin vaikeat brittitallille.

Red Bullin Max Verstappen hajotti autoaan avauskierroksilla, mikä johti pyörähdykseen sekä isoihin ongelmiin autonsa yliohjautumisen kanssa. Verstappen otti kuitenkin ihan mukavat pisteet avausviikonlopusta ollen kuudes. Sekä Red Bullilta että McLarenilta odotettiin vaikeaa viikonloppua, joten molemmat tallit pääsevät hyvien tulosten myötä jatkamaan kauttansa optimistisina.

Yksi virhe kävi kalliiksi Bottakselle

Mercedeksen Valtteri Bottakselle aika-ajon viimeisessä osiossa sattunut ulosajo kävi kalliiksi. Bottas joutui ottamaan vaihdelaatikon vaihtamisesta viiden lähtöruudun rangaistuksen, mikä pudotti suomalaisen 15:nneksi. Heti kisan alussa nähtiin, että ohittaminen on äärimmäisen vaikeata jopa Mercedekselle tällä katuradalla, joten suomalainen oli ruutulipulla vasta kahdeksas. Suomalaiskuski kärsi tallikaverinsa tavoin ylikuumenemisesta, joten Mercedeksellä riittää miettimistä jäähdytyksensä kanssa.

Käytännössä tuo aika-ajoissa sattunut virhe pilasi koko Bottaksen viikonlopun. Huonoja uutisia voi vielä kuulua lisää, kun Mercedes on tehtaallaan tutkinut, että kuinka pahasti osia vaurioitui suomalaisen autosta. Toivottavasti ajovirheet olivat tässä tältä kaudelta ja Mercedeksen suomalaiskuski pääsee takaisin kärkikahinoihin Bahrainissa.

Myös Renault’n tehdastiimille avausviikonloppu oli menestys, sillä he saivat ensinnäkin molemmat autonsa aika-ajoissa TOP 10:n ja itse kisassa vielä pisteille. Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kymmenes. Sainzille kyseessä oli kuitenkin hänen huonoin sijoituksensa avauskisassa hänen F1-uransa aikana.

Force Indian vaikeudet jatkuivat

Force Indialle kisa ei tuonut parannusta vaikeaan alkukauteen. Sergio Perez oli 11:s ja Esteban Ocon 12:s. Viime kauden yllättäjät jäivät ensimmäistä kertaa ilman pisteitä sitten viimevuotisen Monacon GP:n. Tulevissakin kisoissa pisteet voivat olla tiukassa ellei ”vaaleanpunaisista panttereista” saada päivitysten avulla enemmän suorituskykyä irti.

Sauberin Charles Leclerc ajoi hyvän debyyttiviikonlopun, sillä hän ei sortunut yliyrittämiseen ja sai rutkasti kilometrejä alleen ollen 13:s. Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson joutui jo kisan alkupuolella keskeyttämään hydrauliikkavikaan, joten tämän kaksikon vertailua joudutaan odottamaan vielä seuraavaan kisaan.

Williamsilla debytoinut Sergei Sirotkin koki kauhunhetkiä, kun muovipussi tuhosi hänen autostaan jarrut. Onneksi Sirotkin sai pysäytettyä autonsa turvalliseen paikkaan ja selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Williams-tallikaveri Lance Stroll oli näkymättömän kisan jälkeen maalissa 14:s.

Hondan tehdastallina toimivalle Toro Rossolle avauskisa oli synkkä, sillä molemmat kuljettajat kärsivät teknisistä ongelmista. Pierre Gasly joutui keskeyttämään moottoririkkoon jo viidennellä kierroksella, kun taas Brendon Hartley pääsi maaliin, mutta hävisi kierroksen kärjelle.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 1/21 kisan jälkeen

Räikkönen historiallisesti eturiviin Australiassa

24.3.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkösestä tuli Australian GP:n aika-ajoissa F1-historian eniten eturivin lähtöruutuja saavuttanut suomalaiskuljettaja. Räikkönen lähtee huomiseen kisaan toisesta lähtöruudusta, viereltään hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton.

Räikkönen on tänä viikonloppua ollut tallikaveriaan Sebastian Vetteliä nopeampi, mikä toivottavasti lupaa hyvää kisapituutta ajatellen. Vettel oli aika-ajojen neljäs häviten tallikaverilleen vain yhden sekunnin sadasosan. Paalumies Hamilton oli omassa kastissaan, sillä hän oli lähes 0,7 sekuntia Ferrari-kaksikkoa nopeampi. Hamiltonin kannalta huolestuttavaa on se, että paalulta on ajettu voittoon viimeisessä kahdeksassa Australian GP:ssä vain kahdesti. Täten Räikkösen täytyy laittaa kaikki peliin jo startissa, sillä siinä piilee suomalaisen paras sauma nousta voittoon itse kisassa.

Red Bullin Max Verstappen harmitteli viimeisellä yrityksellään sattunutta ajovirhettä, sillä se todennäköisesti maksoi nuorukaiselle eturivin lähtöruudun. Verstappen hävisi Räikköselle vain viisi sekunnin sadasosaa. Verstappenin tallikaveri Daniel Ricciardo oli viides, mutta hän putoaa alustavasti kahdeksanneksi, sillä Ricciardo ei hiljentänyt riittävästi punaisten lippujen aikana perjantaina. Molemmat Red Bull-kuskit starttaavat muista kärkikuskeista poiketen superpehmeillä renkailla, joten he yrittävät saada etua kisan viimeisille 20 kierrokselle, sillä että he ajavat pitkän avausstintin. Tämä taktiikka voi toimia, jos turva-auto nähdään radalla noin 30. kierroksen tienoilla.

Bottakselle katastrofaalinen alku

Mercedeksellä ei ollut läheskään täydellinen päivä, sillä Valtteri Bottas ajoi seinään viimeisen osion avausyrityksellään eikä hän pystynyt osallistumaan aika-ajon viimeisille minuuteille. Vaihdelaatikon vaihtamisesta seuraava viiden ruudun rangaistus pudottaa Bottaksen alustavasti 15:nneksi. Todennäköisesti Mercedeksen mekaanikot joutuvat kasaamaan auton lähes tyhjästä, joten suomalainen starttaa näillä näkymin joko viimeisenä tai sitten varikon portilta muiden perään.

Mercedes on nopea auto sekä Melbournen katuradalla ensimmäistä kertaa käytössä olevat kolme DRS-aluetta nostavat Bottaksen mahdollisuuksia nousta vielä hyville pisteille kisassa. Jos Mercedes onnistuu luomaan taktiikan, jonka Bottas pystyy täydellisesti suorittamaan, niin uskoisin suomalaisen yltävän Top 6:n joukkoon.

Amerikkalaistiimille upea alku

Haas-talli, josta povattiin talvitestien jälkeen yllättäjää, pystyi vastaamaan odotuksiin aika-ajoissa. Kevin Magnussen starttaa viidentenä ja Romain Grosjean kuudentena, mikä on paras suoritus amerikkalaistallille heidän lyhyen F1-historiansa aikana. Toivottavasti molemmat malttavat hermonsa, jotta Haas saisi hyvän pistepotin kauden avausviikonlopusta.

Seuraavassa nipussa ovat Renault- ja McLaren-tallit. Nico Hülkenbergin seitsemäs ja Carlos Sainzin yhdeksäs sija nostavat mustakeltaisten mahdollisuuksia huomisessa kisassa. Samaa Renault-voimayksikköä tällä kaudella käyttävä McLaren-talli ylsi Fernando Alonson myötä kymmenenneksi. Stoffel Vandoorne tallikaverinsa perässä 11:s. Alonso ja Vandoorne saavat valita vapaasti renkaansa, joilla he hyökkäävät lähdössä Renault-tallin perään.

Force Indialla oli vaikeata kuten osattiin talvitestien perusteella odottaa, kun Sergio Perez starttaa 12:ntena ja Esteban Ocon 14:ntenä. Perez myönsi aika-ajojen jälkeen, että he olivat Melbournen katuradalla jopa huonompia kuin he osasivat odottaa. Tämä tietää ”vaaleanpunaisille panttereille” hikistä puhdetta kisassa.

Williamsin Lance Stroll ylsi hienosti toiseen aika-ajoon, kun tallikaveri Sergei Sirotkin jäi 19:nneksi. Toivottavasti Stroll ja erityisesti Sirotkin eivät lähde yliyrittämään, sillä silloin yleensä tulee romua. Melbournen kisa voi olla Williamsille yksi niistä kultaisista mahdollisuuksista nousta pisteille tällä kaudella.

Sauber oli yksi aika-ajojen yllättäjistä, sillä Marcus Ericsson sekä Charles Leclerc jättivät sekä Williams- että Toro Rosso-kuskin taakseen. Ericsson oli vain kymmenyksen nopeampi kuin tallikaveri Leclerc, joka varmasti parantaa suoritustasoaan roimasti vielä kauden edetessä.

Toro Rosso oli vuorostaan pienoinen pettymys, sillä molemmat kuskit jäivät jo avausosioon. Brendon Hartley oli 16:s ja Pierre Gasly jäi viimeiseksi. Hondan uudelta tehdastiimiltä odotettiin hieman parempaa esitystä, mutta kausi on vasta nuori, joten japanilaisvalmistajalla on vielä aikaa tuoda uusia suorituskykyä nostavia päivityksiä vielä kauden edetessä.

Australian GP käynnistää huomenna F1-kauden 2018 klo 8.10 Suomen siirryttyä kesäaikaan.

Lähtöjärjestys

Videokuvaa naapuritalon seinän taideteoksesta!

27.9.2017 Yleinen

Tästä voit katsoa taideteoksen valmistumista kotini viereisessä korttelissa! Livenä! :)

Muraali eli seinämaalaus syntyy kerrostalon seinään osoitteessa Kotkankatu 12. Teoksen toteuttaa maailmalla suurta arvostusta nauttiva australialaislähtöinen, nykyisin Skotlannissa asuva taiteilija Sam Bates eli Smug.