Selaat arkistoa kohteelle austin.

Räikkösestä kaikkien aikojen suomalaisvoittaja Austinissa

22.10.2018 F1-kisat

Ferrarin Kimi Räikkönen nousi eturivistä suorastaan mestarillisella esityksellä Yhdysvaltain GP:n voittoon myöhään sunnuntai-iltana. Räikkönen päätti pitkän 112 kisan mittaisen voitottoman kautensa ja nousi 21 GP-voitollaan kaikkien aikojen suomalaisvoittajaksi kuninkuusluokassa.

Paalulta lähtenyt Lewis Hamilton ei mahtanut Räikköselle mitään lähtökiihdytyksessä, kun Ferrari-kuski kiilasi kärkeen ultrapehmeiden renkaidensa turvin. Tämän jälkeen suomalainen tykitti kovia kierroksia aina siihen asti, kun Red Bullin Daniel Ricciardo jäi radan varteen, mikä toi virtuaalisen turva-auton radalle.

Hamilton pysähtyi VSC:n aikana eikä pudonnut kuin vain kolmanneksi. Hallitseva maailmanmestari aloitti kovan kirin, mutta Räikkönen onnistui pitämään britin takanaan loppuun kuluneilla renkaillaan. Tämä taistelu oli lopulta kisan käännekohta, sillä MM-pistejohtaja vahingoitti renkaitaan siinä määrin, että hän joutui lopussa tekemään ylimääräisen stopin.

Näin Räikkönen nousi kärkipaikalle ennen 18:nnesta lähtöruudusta jo peräti toiseksi noussutta Max Verstappenia. Hamilton nousi kärkikaksikon kantaan kiinni eikä päässyt Verstappenin ohi kovasta yrityksestä huolimatta. Näin Räikkönen ajoi kontrolloidusti uransa 21. voittoon ja palasi korkeimmalle korokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2013 avauskisan.

Viidentenä startannut Ferrarin Sebastian Vettel osui yhteen Ricciardon kanssa ja putosi 15:nneksi. Vettel kuitenkin painosti lopussa Mercedeksen Valtteri Bottaksen virheeseen ja piti MM-haaveensa vielä elossa neljännellä sijallaan.

Hylkäyksiä kisan jälkeen

Force Indian Esteban Oconin ja Haasin Kevin Magnussenin suoritukset hylättiin kisan jälkeen. Force Indian ranskalaiskuski hylättiin sen takia, että tuomaristo totesi hänen ylittäneen avauskierroksella polttoaineen maksimivirtauksen, kun taas Haasin tanskalaiskuski hylättiin liiallisesta (0,1 kiloa) polttoaineen käytöstä. Ocon oli ruutulipulla alunperin kahdeksas ja Magnussen yhdeksäs.

Renault’n asema autonvalmistajien neljännellä sijalla vahvistui, kun Nico Hülkenberg oli kuudes ja Carlos Sainz seitsemäs. Viidentenä sarjassa oleva yhdysvaltalaistiimi Haas on maksanut hölmöilyllään kalliin hinnan tällä kaudella.

Hylkäykset nostivat Sergio Perezin kahdeksanneksi, Brendon Hartleyn yhdeksänneksi ja Marcus Ericssonin kymmenenneksi. Toro Rosson Hartleylle ensimmäiset pisteet sitten heinäkuisen Saksan GP:n.

F1-sirkus jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Räikkönen eturivistä voittotaisteluun Austinissa

21.10.2018 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi upean aika-ajon, vaikka jäikin kolmanneksi ja vain seitsemän sadasosan päähän Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Ferrarin Sebastian Vettel kiilasi vielä Hamiltonin ja Räikkösen väliin, mutta lähtöruuturangaistus pudottaa Vettelin viidenteen lähtöruutuun.

Räikkösellä on loistavat mahdollisuudet eturivistä taistella Yhdysvaltain GP:n voitosta, sillä hän on ainoa kahden kärkitallin kuljettajista, joka starttaa kisan ultrapehmeillä renkailla, joiden pitäisi antaa suomalaiselle etulyöntiaseman ainakin startissa. Räikkönen lähtee varmasti isolla riskillä starttiin, sillä hänellä ei ole mitään menetettävää toisin kuin Hamiltonilla, joka voi varmistaa jo sunnuntaina historiallisen viiden maailmanmestaruutensa, jos britti saa kerättyä Austinista kahdeksan pistettä enemmän kuin Vettel.

Red Bull-tallissa on vuorostaan kaksijakoiset tunnelmat, sillä Daniel Ricciardo lähtee neljäntenä ja Max Verstappen vasta 13:ntena. Verstappenin auton takaripustus petti eilisissä aika-ajoissa, kun nuori hollantilainen ajoi liian räväkästi kanttikivitysten yli. Verstappen on ennenkin tällä kaudella tehnyt isoja nousuja, joten hänellä on taas kaikki mahdollisuudet kärkiviisikkoon.

Kärkikymmenikköön tungosta

Kärkikymmeniköstä starttaa sunnuntain osakilpailuun peräti seitsemän eri autonvalmistajaa, joten Ferrarien, Mercedesten ja Red Bullien lisäksi myös Force Indiat, Renaultit sekä Sauberit hätyyttelevät kärkikymmenikköä. Renault pitää tällä hetkellä autonvalmistajien neljättä sijaa vain kahdeksan pisteen erolla Haasiin. Force India vuorostaan yrittää nousta viidenneksi ohi McLarenin, kun eroa on vielä 15 pistettä wokingilaisten eduksi ennen neljää päätöskisaa.

Yhdysvaltain GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa Austinin, Circuit of the Americasin radalla.

Lähtöjärjestys

Hamiltonin voitto aloitti Mercedeksen juhlat

23.10.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon sunnuntaina ajetussa Yhdysvaltain GP:ssä. Mercedes varmisti jo Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Paalulta startannut Hamilton menetti lähdössä kärkipaikkansa, kun eturivistä lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel nousi britin ohi. Vettel pystyi pitämään kiinni kärkipaikastaan ainoastaan 6. kierrokselle asti, jolloin Hamilton otti takasuoralla helposti kärkipaikan itselleen takaisin. Tämän jälkeen Hamilton ajoi muilta karkuun ja voittoon.

Hamiltonille voitto oli jo uran 62., kauden yhdeksäs sekä kuudes Yhdysvaltain GP:ssä, minkä avulla hänestä tulee kaikkien aikojen eniten voittaneeksi kuljettajaksi Yhdysvaltain maanperällä. Mercedes varmisti Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden eli saksalaisvalmistaja on vienyt kaikki merkkimestaruudet hybridiaikakaudella.

Hamiltonin vahvasta vireestä kertoo se, että viimeisestä kuudesta kisasta britti on napannut viisi voittoa ja yhden kakkossijan. Kun Vettel ajoi lopulta kisassa toiseksi, niin kaksikon ero kasvoi jo 66 pisteeseen. 75 pistettä on enää jaossa, joten Hamiltonille riittää viides sija Meksikosta mestaruuden varmistamiseen, vaikka Vettel voittaisi. Tilanne näyttää siis Vettelin kannalta erittäin vaikealta.

Verstappenin ja Räikkösen tilanne puhutti kisan jälkeen

Ferrarin Kimi Räikkönen taisteli yhdessä Vettelin, Mercedeksen Valtteri Bottaksen sekä Red Bullin Daniel Ricciardon ja Max Verstappenin kanssa palkintosijoista. Ricciardo oli matkalla palkintokorokkeelle, kunnes hänen autostaan katosivat tehot kisan alkupuoliskolla.

17:nnestä lähtöruudusta matkaan lähtenyt Verstappen nousi muista poikkeavalla taktiikalla mukaan palkintotaisteluun, mikä pakotti myös Vettelin muuttamaan taktiikkaansa. Tämä jätti suomalaiset taistelemaan palkintosijasta, kun Vettel ja Verstappen hiljalleen lähestyivät uusilla renkailla suomalaiskaksikkoa. Räikkönen oli pitkään maanmiehensä perässä, mutta käytti oikeastaan ensimmäisen todellisen ohituspaikkansa hyödykseen.

Räikkönen ei kuitenkaan pystynyt ajamaan karkuun muilta, sillä hän joutui säästämään runsaasti bensaa kisan loppuvaiheilla. Vettel sekä Verstappen pääsivät molemmat ohi Bottaksesta, joka tuli tämän jälkeen vaihtamaan renkaat, jotta viimeisillä kierroksilla ei tapahtuisi rengasrikkoa. Räikkönen päästi Vettelin toiseksi tallimääräyksellä.

Verstappen sai Räikkösen kiinni viimeisellä kierroksella osittain Vettelin ansiosta. Tämän ansiosta Verstappen pääsi viimeisissä mutkissa ohi Räikkösestä, mutta hän ohitti suomalaisen kaikki pyörät valkoisten viivojen ulkopuolella, minkä tuomaristo totesi laittomaksi. Näin Verstappen putosi aikasakon myötä neljänneksi ja Räikkönen nousi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten heinäkuun lopulla ajetun Unkarin GP:n.

Verstappen ei ymmärtänyt rangaistustaan, vaikka se on selvästi säännöissä määritelty. Jos saat etua radan viivojen ulkopuolelta, niin siitä seuraa rangaistus. Verstappen kuitenkin esitti validin pointin siitä, että rataviivojen ylityksiä varsinkin aika-ajoissa pitäisi seurata tarkemmin. Ennen radat olivat siitä parempia, että niissä oli joko seinä, nurmikko tai hiekkaeste estämässä kuljettajia ajamasta radan ulkopuolella. Toivottavasti näihin rataviivoihin saataisiin tuomaristolta selkeä linja ennen ensi kautta.

Mielestäni siis Verstappenin rangaistus oli oikea tuomio, sillä simulaattorissakin saa rangaistuksen, jos ohittaa jonkun radan ulkopuolelta.

Sainzilta huikea debyytti

Renault-tallissa ensimmäistä viikonloppuaan ajanut Carlos Sainz ajoi upeasti seitsemänneksi. Sainz olisi voinut olla jopa kuudes, jos hän olisi saanut Esteban Oconin kiinni hieman aiemmin, sillä Force Indiassa on Mercedeksen moottorin myötä erittäin hyvä suoravauhti. Sainzin kisan kohokohtana oli upea ohitus Sergio Perezistä ulkokautta radan pitkässä oikealle kääntyvässä mutkassa. Vastaavanlaisia ohituksia tullaan varmasti näkemään myös tulevaisuudessa, sillä täksi kaudeksi lisääntynyt downforce auttaa paljon näissä ohituksissa.

Toivottavasti Nico Hülkenberg pystyy seuraavassa kisassa näyttämään paremmin osaamistaan, sillä Austinissa saksalaista vaivasivat tekniset ongelmat, joten Renault-kaksikon vertailu oli suorastaan mahdotonta.

Toro Rosson Daniil Kvjat palasi vahvasti parin kisan huilin jälkeen, kun venäläinen ajoi kymmenneksi ottaen vasta kolmatta kertaa pisteitä tällä kaudella. Toro Rossolla debytoi 27-vuotias Brendon Hartley, joka ajoi virheettömästi 13:nneksi. Hartley ei ollut ajanut ennen tätä viikonloppua lähes 5 vuoteen formula-autolla, joten mielestäni hän ajoi odotusten mukaisesti.

Mielenkiintoista on nähdä, että palaako Pierre Gasly ensi viikonloppuna takaisin vai saako Hartley vielä näyttöpaikan ensi kautta silmällä pitäen. Itse uskon, että Gasly ja Kvjat ajavat tallikavereina Meksikossa.

McLaren-Hondalla oli taas vaikea päivä, kun Fernando Alonso joutui keskeyttämään moottorivikaan seitsemänneltä sijalta ja Stoffel Vandoorne kärsi moottoriongelmista ennen kisan starttia.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Autodromo Hermanos Rodriquezin radalla, kun vuorossa on Meksikon GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 17/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulta mestaruusjahtiin Austinissa

22.10.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi jälleen kerran paalupaikalle Austinin radalla ajetuissa Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamilton uusi siis viimevuotisen paalunsa, kun MM-haastaja Sebastian Vettel otti paikan britin rinnalta eturivistä.

Hamiltonille Austinin rata on ollut historian saatossa suotuisa, sillä hän on voittanut viidestä tällä radalla ajetusta kisasta neljä. Kolminkertaisella maailmanmestarilla on hyviä muistoja myös siitä, että hän varmisti tällä radalla viimeisimmän maailmanmestaruutensa vuonna 2015. Jos Hamilton ajaa voittoon, niin Vettel ei saa sijoittua viiden parhaimman joukkoon, jotta britti juhlisi neljättä maailmanmestaruuttaan jo tänä viikonloppuna. Jos Vettel ei törmää ongelmiin sunnuntaisessa kisassa, niin MM-tittelin ratkaisu siirtyy Meksikon kilpailuun.

Hamilton voi siis myös tehdä kahdella eri tavalla historiaa sunnuntaina, sillä hänestä voi tulla ensimmäinen nelinkertainen britannialainen maailmanmestari sekä hän voi ohittaa Michael Schumacherin Yhdysvaltojen GP:n voittojen määrässä.

Suomalaiset taistelevat palkintosijoista

Mercedeksen Valtteri Bottas yrittää kolmannesta lähtöruudusta antaa Vettelille painetta niskaan. Bottas jäi nyt vain neljä kymmenystä tallikaveristaan, joten hänen aika-ajosuoritustaan voidaan pitää parempana kuin vähään aikaan. Mercedeksen suomalaiskuski yrittää varmasti tehdä kaikkensa auttaakseen talliaan saavuttamaan molemmat maailmanmestaruudet.

Bottaksen pitää kuitenkin varoa lähdössä erityisesti Red Bullin Daniel Ricciardoa, joka on monesti aiheuttanut harmaita hiuksia eturivin miehille. Red Bull pistää kaiken tukensa Ricciardon taakse, sillä Max Verstappen lähtee 17:ntenä superpehmeillä renkailla, joten hänen taktiikkansa on muista poikkeava. Verstappen järjestää kisassa varmasti melkoisen ohitusnäytöksen, kun hän taistelee sijoituksista jopa kärkikahdeksikossa.

Ferrarin Kimi Räikkönen lähtee viidentenä illan kilpailuun. Räikkönen ajoi aika-ajoissa saman ajan kuin Ricciardo, mutta Red Bull-kuski sai korkeamman lähtöruudun, koska hän oli ajanut aikansa ennen suomalaista. Loistavalla lähdöllä Räikkönen taistelee kisassa palkintosijasta. Toivottavasti Ferrari-tallissa keskittyminen riittää myös Räikköseen, sillä hän voi vielä elätellä Ferrarin merkkimestaruushaaveita.

Sainzin uskomaton debyytti

Ensimmäistä viikonloppuaan Renault-tallissa ajava Carlos Sainz ajoi upeasti seitsemänteen lähtöruutuun, vaikka hän ei ole ajanut metriäkään tällä autolla ennen tätä viikonloppua. Jolyon Palmerista ei ollut Nico Hülkenbergille kirittäjäksi, mutta Sainz tulee todennäköisesti antamaan kovan vastuksen saksalaiselle.

Sainzin paikan Toro Rossolla otti kahdeksi viikonlopuksi hyllytetty Daniil Kvjatin, jonka on nyt tulevissa kisoissa näytettävä osaamistaan, mikäli hän mielii olla mukana vielä ensi kaudella F1-sarjassa. Kvjatin paikalla ajanut Pierre Gaslyn piti ajaa tänä viikonloppuna Japanin Super Formula-sarjassa, mutta taifuuni esti Suzukassa kilpailemisen.

Gaslyn paikalla ajaa Brendon Hartley, joka sai lähtöpassit Red Bullin nuorten kuljettajien ohjelmasta kesällä 2010. Hartley on tämän jälkeen menestynyt varsinkin kestävyysautoilun puolella, mistä suurimpana saavutuksena tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin ajojen yleisluokan voitto. Hartley ei ole ajanut formula-autolla ennen tätä viikonloppua lähes viiteen vuoteen.

Mielestäni Hartley suoriutui aika-ajoista ihan hyvin, sillä hän ei jäänyt viimeiseksi, mutta voimanlähteeseen kuuluvien osien vaihdon myötä 27-vuotias debytantti lähtee joukon viimeisenä. Ruutulipun näkeminen ilman osumia olisi jo hyvä saavutus.

Hartleysta tulee sunnuntaina ensimmäinen uusiseelantilainen kuninkuusluokan kilpailuun osallistuva kuljettaja sitten Mike Thackwellin ja vuoden 1984 Kanadan GP:n.

Lähtövalot sammuvat Circuit of the Americasin radalla klo 22 Suomen aikaa.

Yhdysvaltain GP:n lähtöjärjestys