Selaat arkistoa kohteelle audi.

Le Mansin suuruus kulminoitui viimeisillä minuuteilla

20.6.2016 Näkökulma

Viime viikonloppuna ajettiin vuoden suurin moottoriurheilutapahtuma, Le Mansin 24 tunnin kilpailu. Ranskan Le Mansissa sijaitseva yli 13 kilometriä pitkä rata testasi niin kuljettajat kuin kaluston tässä vuorokauden mittaisessa kisassa, joka huipentui aivan viimeisillä minuuteilla.

Tuhkimotarina oli Le Mansissa vain yhtä sivallusta vaille valmis. Toyota oli matkalla pitkän moottoriurheiluhistoriansa ensimmäiseen kokonaiskilpailun voittoon Le Mansissa, kunnes jotain aivan käsittämätöntä tapahtui, kun Kazuki Nakajima ajoi Mulsannen suoraa toiseksi viimeistä kertaa.

Nakajiman Toyotasta katosi veto Mulsannen suoralla lähes kokonaan, joten toisena ollut Neel Jani nosti Porschen autokunnan kärkeen, kun lähdettiin kestävyyskisan viimeiselle kierrokselle. Porschen varikkotiloissa ryhdyttiin hieman epäuskoisina juhlimaan voittoa, kun Toyotan leirissä suuri pettymys näkyi kaikkien kasvoilla.

Tässä piilee mielestäni Le Mansin hienous, että voit johtaa kisaa aina viimeisille minuuteille asti, kunnes tekniikka pettää. Se on jotain sellaista, mitä ei vaan voi edes käsikirjoittaa.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Janin lisäksi Marc Lieb ja Romain Dumas. Koska Nakajima ei pystynyt suorittamaan viimeistä kierrosta alle kuuteen minuuttiin, niin heidät tulkittiin keskeyttäneiksi. Näin toiseksi nousi Toyota nro 6, jota käskyttivät Stephane Sarrazin, Mike Conway ja Kamui Kobayashi. Kolmanneksi sijoittui Audin kuskikolmikko Loic Duval, Lucas di Grassi ja Oliver Jarvis.

Toivottavasti Toyota tulee ensi vuonna entistä määrätietoisempana voittamaan, eivätkä he siirrä vielä kaikkia voimavarojaan rallin WRC-projektiin.

Toni Vilander toinen GT-luokassa

Fordin tehdastalli palasi 50 vuoden tauon jälkeen takaisin legendaarisen kestävyyskisan näyttämölle. Joey Hand, Dirk Muller ja Sebastien Bourdais johdattivat yhdysvaltalaismerkin voittoon GTE Pro -luokassa.

Toni Vilander kilpaili tänä vuonna Risi Competizionen Ferrarilla Le Mansissa. Tuloksena oli luokkansa toinen sija, mitä voidaan pitää todella hyvänä saavutuksena. Vilanderin autokuntaan kuuluivat myös Giancarlo Fisichella ja Matteo Malucelli. Muutamat pienet virheet varikolla sekä muutama pyörähdys veivät voittomahdollisuudet.

LMP2-luokassa voittoa juhli ranskalaistiimi Signatech Alpine, jonka kuskeina toimivat Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes ja Stephane Richelmi. GTE Amatööri -luokassa voittoon ajoi yhdysvaltalaistiimi Scuderia Corsa, jonka Ferraria miehittivät Bill Sweedler, Townsend Bell ja Jeff Segal.

Le Mansin 24 tunnin kilpailu kuuluu osana kestävyysautojen MM-sarjan (WEC) kisakalenteria. Kalenterista on nyt takana kolme kisaa, kun sarjassa ajetaan yhteensä yhdeksän osakilpailua. Seuraavan kerran MM-pisteistä taistellaan Saksan Nurburgringin radalla heinäkuun lopulla.

Audilla menestykseen

1.3.2016 Moottoriurheilu

Joonas Lappalaisen katse on tulevaisuudessa (Kuva: latvalainen.ideafrost.com)

Joonas Lappalaisen katse on tulevaisuudessa (Kuva: latvalainen.ideafrost.com)

17- vuotias Joonas Lappalainen pyrkii autourheilun huipulle toisenlaista polkua pitkin. Hän tavoittelee ensi vuonna Saksassa ajettavan Audi TT-Cupin mestaruutta.

Joonas aloitti kartingin tosimielessä viisivuotiaana, kaksi vuotta harrastuksen aloittamisen jälkeen. Kuitenkin 11-vuotiaana hän alkoi tosissaan rakentaa kilpa-autoilijan unelmaa. Lappalainen ajoi menestyksekkäästi karting-autoilla voittaen vuonna 2012 Bahrainissa ajetun Academy Trophy-kilpailun finaalin. Hänet valittiin vuoden päätteeksi karting-kuljettajaksi.

Seuraavat vuodet hän ajoi Formula Ford – ja Formula Renault luokissa, mutta havahtui kyseisten luokkien kalleuteen, sillä yksikin kausi voi maksaa satojatuhansia. Häntä houkuttelivat koppiautoluokat niiden laajojen markkinoiden vuoksi.

– Formuloihin pääsee hyvin harva kuljettaja, koppiautoluokissa on mukana useampi talli, joten vaihtoehtoja on enemmän. Toteaa hyväntuulinen Joonas.
Tämän myötä hän siirtyi Saksaan ajamaan Audin moottoriurheiluosaston tukemaa TT-Cup sarjaa, jossa kuljettajat ajavat samoilla Audi TT-autoilla.
Opettelu kannatti syksyllä
– Kevät meni uusien ratojen opettelussa, mutta syksyllä se kannatti. Joonas heittää.

Loppukausi meni erinomaisesti, sillä radalla tuli käytyä kovaa kilpailua kokeneempien kuljettajien kanssa ja kauden päätöskilpailussa hän antoi kova vastuksen vieraileville tehdaskuljettajille Rene Rastille ja Marco Bonanomille. Lappalainen oli sarjan vakituisista kuljettajista paras ja hän sijoittui loppupisteissä neljänneksi.
– Rast ja Bonanomi toimivat hyvänä tasonmittareina. Joonas mainitsee päätöskilpailusta.

Ensi kaudesta hän sanoi tavoitteena oleva sarjan mestaruus ja suosikkiradaksi hän mainitsee Oscherlebenin radan sen teknisyyden vuoksi. Radan syheröisyys tarjoaa haasteita kuljettajalle.

DTM ja Le Mans kiinnostavat

– Urallani päällimmäinen tavoite on toimia ammattikuljettajana DTM-sarjassa, sitä arvostetaan paljon. Le Mansia olisi mukava ajaa. Joonas kertoo uransa tavoitteista.

TT-Cup-luokkaa ajetaan DTM-kilpailujen yhteydessä, joten luokka tarjoaa oivan ponnahduslaudan, sillä DTM-tallien päälliköt seuraavat nuorten kuljettajien ajamista tulevaisuutta silmälläpitäen.

Suomalaisten pitäisi olla avarakatseisimpia.

– Suomalaiset eivät osaa arvostaa formula ykkösten ja rallin lisäksi muita kilpa-autoluokkia, Esimerkiksi Markus Palttalan voitto Span 24 tunnin kilpailussa ei saanut täällä lainkaan huomiota. Euroopassa osataan näitä kilpailuja arvostaa, Saksassa ihmisiä jonottaa nimikirjoituksen toivossa. Joonas kertoo.

Nuorille Joonas antaa neuvoksi katselemaan laajemmin kilpa-autoilun maailmaan, mahdollisuuksia on Formula ykkösten ulkopuolellakin.

Henri Miettinen

Haastattelu on tehty Sanomatalossa 21.12.2015.

Porsche palasi voittajaksi Le Mansissa

15.6.2015 Uutiset

Porsche voitti legendaarisen Le Mansin 24 tunnin ajon sunnuntaina. Porschelle voitto oli historian 17:s  sekä ensimmäinen voitto sitten vuoden 1998.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Nico Hülkenberg, Earl Bamber ja Nick Tandy. Porschen täydellistä päivää täydensi toiseksi sijoittunut kolmikko Mark Webber, Brendon Hartley ja Timo Bernhard. Audi jätettiin kolmanneksi kolmikolla Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer.

Ferrarilla GTE Pro -luokassa kisannut Toni Vilander sijoittui luokkansa kolmanneksi. Vilanderin autokunta oli luokkavoitossa kiinni ennen kuin vaihdelaatikkovika pudotti heidät kärkipaikalta kaksi tuntia ennen maalia.

Tarkemman raportin kilpailusta löydät alla olevasta linkistä.

Porschen voitto on loistava asia Le Mansille

 

Porschen voitto on loistava asia Le Mansille

15.6.2015 Näkökulma

Porsche ajoi kaksoisvoittoon legendaarisessa Le Mansin 24 tunnin ajossa sunnuntaina. Porsche palasi yleiskilpailun voittajaksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1998, jolloin Laurent Aiello, Allan McNish ja Stephane Ortelli juhlivat voittoa.

Edelliset viisi vuotta Le Mansia hallinnut Audi ei pystynyt vastaamaan vauhdillisesti Porschelle. Kun Audi vielä kärsi teknisistä ongelmista, niin pöytä oli kuin katettu kilpailevalle saksalaismerkille.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Nico Hülkenberg, Earl Bamber ja Nick Tandy. Heistä kaksi ensimmäisenä mainittua osallistuivat legendaariseen kestävyyskisaan vasta ensimmäistä kertaa. Formula ykkösissä Force India-tallissa ajavalle Hülkenbergille kyseessä oli ensimmäinen kerta palkintokorokkeella sitten GP2-sarjan ja kauden 2009.

Porsche palasi vasta viime vuonna takaisin LMP1-luokkaan, joten heidän voittonsa toimii loistavana mainoksena muille halukkaille, että Le Mansiin voidaan tulla ja lyödä Audi, joka on näyttänyt viime vuodet voittamattomalta.

Porschen kaksoisvoiton LMP1-luokassa varmisti kolmikko Mark Webber, Brendon Hartley ja Timo Bernhard. Kolmanneksi sijoittui Audin kolmikko Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer.

Suurimmista pettymyksistä vastasivat Toyota ja Nissan. Vielä viime kaudella vahvasti Audia haastanut Toyota on vauhdillisesti pudonnut täysin kilpailijoidensa kyydistä, mikä johtaakin suuriin muutoksiin japanilaisvalmistajan LMP1-autossa tulevaisuudessa. Nissanin LMP1-auto oli vuorostaan täysi raakile, joten heidän täytyy saada paljon enemmän testi- ja kisakilometrejä alle ennen kuin he ovat varteenotettava voittajaehdokas.

Toni Vilanderin voittohaaveet kaatuivat aivan loppuhetkillä

Ferrarilla GTE Pro -luokassa kilpaillut Toni Vilander oli matkalla uransa kolmanteen luokkavoittoon Le Mansissa, kunnes vaihdelaatikkovika aiheutti ylimääräisen pysähdyksen vain kaksi tuntia ennen ruutulippua.

Vilanderin autokunta pääsi ongelmista huolimatta ruutulipulle kolmantena. Ferrarin suomalaiskuskin kanssa ajoivat Giancarlo Fisichella ja Gianmaria Bruni. GTE Pro -luokan voittoon ajoivat Chevroletin kolmikko Oliver Gavin, Tommy Milner ja Jordan Taylor.

Voitto lipesi siis ikävästi kilpailun ainoalta suomalaiselta lopussa, mutta palkintokorokkeelle pääsy ei ole olleenkaan huono saavutus vuorokauden ympäri kestäneessä kilpailussa.

LMP2-luokan voittoon Oreca Nissanilla ajoivat KCMG-tallin kolmikko Matthew Howson, Richard Bradley sekä Nicolas Lapierre. GTE Amateur -luokan voittoon Ferrarilla ajoivat SMP Racing-tallin kolmikko Viktor Shaitar, Aleksey Basov ja Andrea Bertolini. Erikoismaininta Porschen kolmikolle Marco Seefried, Patrick Long sekä Patrick Dempsey, joka lopetti näyttelemisen keskittyäkseen uraansa kilpa-autoilijana.

GTE Amateur -luokan sääntöihin kuuluu se, että yksi kolmesta kuljettajasta on oltava amatöörikuski.

Alla on linkki Le Mansin virallisiin tuloksiin.

2015 Le Mansin 24 tunnin ajon tulokset

Kuvat Le Mansista

Kommentti: Le Mansin tulevaisuus näyttää valoisalta

18.6.2014 Näkökulma

Viime viikonloppuna ajettiin yksi vuoden suurimmista moottoriurheilutapahtumista, Le Mansin 24 tunnin kilpailu.

Vuorokauden mittainen kestävyyskisa ratkesi lopulta luotettavuuteen, eikä nopeuteen. Toyota #7 oli selvästi radan nopein auto, mutta sen matka päättyi yön pimeimpinä tunteina tekniseen vikaan. Sekä Audi että Toyota menettivät yhden auton voittokamppailusta, kun raju sadekuuro muutti silmänräpäyksessä Mulsanen pitkän suoran luistinradaksi.

Porsche #20 nousi kärkeen reilut neljä tuntia ennen loppua, kun jäljellä olevat Audit joutuivat pysähtymään varikolle turbojen vaihtoon. Porschen johto ei kuitenkaan kestänyt loppuun saakka, vaan Mark Webberin ohjastamasta autosta petti kone vain hetkeä myöhemmin.

Näin Audit ajoivat kaksoisvoittoon turbo-ongelmista huolimatta. Le Mansin 24 tunnin voittoon ajaneessa autokunnassa ajoivat Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer. Toiseksi ajoivat heidän tallikaverinsa, Tom Kristensen, Lucas di Grassi ja Marc Gene. Kolmanneksi nousi lopulta Toyota, kuljettajinaan Anthony Davidson, Nicolas Lapierre ja Sebastien Buemi.

Le Mansin tulevaisuus näyttää valoisalta, sillä vauhdillisesti Toyota oli jopa nopeampi kuin Audi. Porschelle eka vuosi oli opettelua, joten heiltä voidaan ensi kaudella odottaa vahvempaa suorittamista. Nissan tulee ensi kaudeksi myös mukaan LMP1-sarjaan, joten heiltä ei vielä ensi kaudella voida odottaa vauhdillisesti voittokamppailua.

Vilander luokkavoittoon GTE Prossa

Ferrari, Aston Martin ja Corvette kävivät yön pimeimpinä tunteina kovaa vääntöä GTE Pro-luokan voitosta, kunnes tekniset ongelmat ratkaisivat voiton Ferrarille. Voittavaan autokuntaan kuuluivat Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella ja Toni Vilander. Luokkavoitto oli suomalaiselle uran toinen tässä legendaarisessa kestävyyskilpailussa.

LMP2-luokan voittoon ajoivat Jota Sportin Oliver Turvey, Simon Dolan ja Harry Tincknell. GTE Amateur-luokan voittoon ajoivat Aston Martinin Kristian Poulsen, David Heinemeier-Hansson ja Nicki Thiim.

Erityisesti GTE Pro-luokassa nähtiin erinomaista kilvanajoa lähestulkoon loppuun asti, joten on harmittavaa, että tämä yksi moottoriurheiluvuoden suurimmista tapahtumista ei saa juurikaan palstatilaa täällä Suomessa. Toivottavasti asiaan saadaan parannusta lähivuosien aikana.