Selaat arkistoa kohteelle astma.

Taustat, miten tähän päädyinkään

11.7.2015 Yleinen

Kaikki lempiruokani on tehty joko viljasta tai sokerista, pullaa, kakkuja, pastaa…

Miksi sitten kokeilla muuta, elämänhän kuuluisi maistua 😃

 

Perussairauteni on aikuisiällä puhjennut astma, tänä kesänä tila romahti ja kunnon paranemiseen tarvittiin viisi eri lääkettä.

Turhauduin siihen tosiasiaan, että terveyskeskuksessa sairauttani hoidettiin vain lääkkeillä, joten lähdin etsimään kotikonsteja netin ihmeellisestä maailmasta.

Ensimmäistä kertaa törmäsin tietoon, että viljat voivat pitää kropan tulehdustasot ylhäällä ja olla yhteydessä jopa yli 150 sairauteen, esim. nivelreumaan, syöpiin, MS-tautiin sekä myös astmaan.

Keräsin lisää tietoa netistä ja löysin hyviä artikkeleita varsinkin lääkäri Antti Heikkilältä viljattoman ja sokerittoman ruokavalion hyödyistä. Heikkilä on esim. hoitanut 2. tyypin diabetesta sairastavia vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja osa potilaista on jopa voinut jättää insuliini lääkinnän kokonaan pois. Luin myös kirjan Heikkilältä; Ravinto ja Terveys, sekä James Bralyn ja Ron Hogganin; Vaaralliset viljat.

Ensimmäisiä ajatuksiani kuitenkin oli, että mitä sitä sitten söisi! Netistä olen kuitenkin löytänyt valtavan määrän erilaisia viljattomia reseptejä sekä vinkkejä leivontaan (esim. raakakakut, kikhernejauhot).

Joten miksipä ei voisi kokeilla jotain mikä luultavasti parantaa elämänlaatua, nälkädieetistä ei kuitenkaan ole kyse!

Eli tästä se alkaa, tervetuloa mukaan ihmettelemään… 😉

ruokaremontti osa 1; viljat ja sokerit pois

11.7.2015 Yleinen

Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa monia epämääräisistä vatsaoireista kärsiviä, sitä käytetään myös liikalihavuuden, sekä monien tulehdusperäisten sairauksien hoitoon.
VH-ruokavalio on myös hyvä keino tavallisessa painonhallinnassa.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio TODELLA lyhyesti

Lihaa, kanaa, kalaa, riistaa, kananmunia
Maan päällä kasvavia vihanneksia, palkokasvit, sienet
Salaatit
Rasvaiset maitotuotteet, jogurtit, voi
Pähkinät, siemenet
Marjat, omena

Syö niin paljon, että tulet kylläiseksi

Ateriarytmi on yleensä kolmesti päivässä

pähkinöitä suositellaan välipalaksi jos tarvetta (kourallinen kerrallaan, joku kalorisuositus ollut 2 kourallista päivässä,toisessa tutkimuksessa kaloreilla ei suoranaisia rajoja kun ei käytä sokereita/viljoja…?? 😤?)

Suosi rasvaisia tuotteita, vältä kevyt tuotteita

Suosi luomua, vältä pitkälle käsiteltyjä ruokia.

ÄLÄ KÄYTÄ VILJATUOTTEITA, SOKERIA SISÄLTÄVIÄ TUOTTEITA, PERUNAA, PASTAA, RIISIÄ….

Alussa suositellaan välttämään myös hedelmiä sillä päästäksesi eroon sokerinhimosta sinun pitäisi luopua kaikesta sokerista, hedelmien syöminen voi ylläpitää sokerin himoa.

Jotkut lopettavat viljat ensin kokonaan, mutta aloittavat aamupuuron syönnin vatsan rauhoittumisen jälkeen. Kaura paras vaihtoehto kuulemma tähän.

Tämä tietopaketti on heitetty hyvin tiiviinä ja lyhennettynä joten jos kiinnostaa, muista ottaa kunnolla selvää hyvästä ja riittävästä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta!

Itse syön lisäksi monivitamiinitabletteja, joiden tehosta/turvallisuudesta on myös väitteitä suuntaan jos toiseen. Kuin myös maitotuotteista ja monesta muustakin. Kasvissyönnistä haaveilen, joten ehkä siitä syntyy jonain päivänä ruokaremontti osa 2…?

Netistä löytyy nykypäivänä niin paljon erilaista tietoa, joten suhtaudu aina kaikkeen pienellä varauksella ja muista ennenkaikkea kuunnella omaa kroppaasi ja mieltäsi! 💃 🙆

Osa itse lukemistani linkeistä:

ellit.fi/liikunta-ja-terveys/ravinto-ja-laihdutus/haaveissa-viljaton-ruokavalio-12-vinkkia-joiden-avulla-voit-luopua-viljoista-helposti

www.anttiheikkila.com/terveysklubi/

lifetastegood-nanne.blogspot.fi/2014/10/10-1-hyvaa-syyta-kayttaa-kikhernejauhoja

– googlettamalla esim. Sanoilla viljaton ruokavalio, raakaruoka, raakakakku, gluteeniton tai sokeriton, luomuruoka ym. löydät varmasti lisää kiinnostavaa tietoa 😉