Selaat arkistoa kohteelle albon.

F1-palkinnot 2019

26.12.2019 Näkökulma

Vaikka Lewis Hamilton ja Mercedes-talli putsasivatkin jälleen kerran palkintopöydän pokaaleista, niin monet muut tallit ja kuljettajat tekivät myös loistavaa työtä kauden aikana. Seuraavassa käydään läpi heidän saavutuksiaan.

Vuoden läpimurto -palkinto: Carlos Sainz, McLaren

Entinen Red Bull -suojatti, joka vietti ensimmäiset vuotensa kuninkuusluokassa Toro Rossolla ja vielä kauden 2017 loppukauden ja kauden 2018 lainalla Renault’n tehdastallissa, oli kaudella 2019 suuren haasteen edessä. Carlos Sainz piti täyttää maanmiehensä, kaksinkertaisen maailmanmestarin Fernando Alonson jättämät saappaat McLarenilla. Siinä Sainz onnistui vähintäänkin erinomaisesti, vaikka alkukausi olikin teknisten ongelmien sekä kolarien takia epäonninen. Bakusta eteenpäin espanjalainen keräsi kesätaukoon asti jokaisesta paitsi Kanadan GP:stä pisteitä. Kauden parhaimmaksi tulokseksi jäi Brasilian kolmas sija, joka oli 25-vuotiaalle espanjalaiselle uran ensimmäinen palkintosija.

Sainz oli henkilökohtaisella piste-ennätyksellään ensimmäinen kolmen kärkitallin ulkopuolinen kuljettaja sitten 2015 Williams-kuskien Valtteri Bottas ja Felipe Massa, joka on pystynyt kiilaamaan loppupisteissä kärkitallien väliin. Jos otteet jatkuvat samanlaisia, niin espanjalainen löytää nimensä kärkitallien kuskiehdokaslistalta kaudelle 2021.

Vuoden tulokas -palkinto: Alex Albon, Red Bull

Alkukaudesta tasaisesti pisteitä Toro Rossolle kerännyt Alex Albon sai kesken kauden loistavan mahdollisuuden, kun hänet nostettiin Red Bullin tehdastiimiin Max Verstappenin rinnalle. Albon keräsi tasaisesti pisteitä myös tehdastiimissä ja ilman Lewis Hamiltonin käsittämätöntä virhearviota Brasiliassa, niin Albon ei olisi ainoastaan ottanut uransa ensimmäisen palkintosijan vaan myös kerännyt enemmän pisteitä kuin Verstappen loppukauden aikana.

Albonin täytyy kaudeksi 2020 parantaa erityisesti aika-ajovauhtia, jotta hän pystyy haastamaan salamannopean Verstappenin myös lauantaisin. Mikäli Verstappen poistuu tallista ensi kauden päätteeksi, niin Albonista voi hyvinkin tulla Red Bullin seuraava ykkösnyrkki, jos kehityskäyrä näyttää tulevaisuudessa ylöspäin.

Vuoden pettymys -palkinto: Renault

Tehdastalleista selkeästi surkein kausi takanaan. Renault’n piti ottaa Daniel Ricciardon avulla askeleen kohti kärkeä, mutta toisin kävi. Surkea vauhti ja surkea luotettavuus rokotti pisteitä suuresti varsinkin alkukaudesta. Jos ensi kauden aloitus on samankaltainen, niin Renault lopettaa toimintansa formula ykkösissä kauden 2020 jälkeen. Tämä olisi erittäin huono juttu kuskien kannalta, sillä viime kauden otteilla ei löydy ottajia edes moninkertaiselle GP-voittajalle.

Kausi 2020 on Renault-tallille todellinen kasvojen pesun paikka, sillä huono suoritus voi olla tallille viimeinen naula arkkuun.

Vuoden kuski -palkinto: Lewis Hamilton, Mercedes

Lewis Hamilton ajoi suhteellisen helposti uransa kuudenteen maailmanmestaruuteen. Hamilton sai kauden aikana taistella tallikaveri Valtteri Bottaksen, Max Verstappenin sekä Ferrari-kuskien kanssa, mutta heistä yksikään ei pystynyt antamaan tasaisesti painetta mestarille läpi kauden. Toivottavasti ensi kaudella joku heistä pystyy antamaan painetta avauskisasta aina Abu Dhabiin asti tai muuten Hamilton on todennäköisesti tasoissa Michael Schumacherin kanssa mestaruuksien määrässä.

Bottas ylivoimaiseen voittoon Japanissa

14.10.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas juhli voittoa varhain sunnuntaiaamuna Suomen aikaa Japanin Suzukassa. Bottaksesta tuli ensimmäinen Suzukan voittaja, joka on startannut toisesta rivistä. Mercedeksen suomalaiskuski nousi samalla kolmanneksi suomalaisten voittotilastossa ohi Keke Rosbergin.

Mercedes-kuskit lähtivät haastajina Japanin osakilpailuun, sillä Ferrari-kuskit miehittivät eturivin poikkeuksellisesti sunnuntaina ajetuissa aika-ajoissa. Taifuuni perui kaikki ajot lauantailta, joten aika-ajot siirtyivät sunnuntaille.

Lähtö ja ensimmäiset mutkat olivat jälleen kisan kannalta ratkaisevia. Paalumies Sebastian Vettel liikkui lähtöruudussaan jo ennen lähtövalojen sammumista, joten Bottas pääsi nappilähdöllä helposti kärkeen, sillä myös eturivistä lähtenyt toinen Ferrari-kuski Charles Leclerc ei myöskään saanut hyvää lähtöä. Red Bullin Max Verstappen otti viidennestä lähtöruudusta hyvän lähdön, minkä seurauksena nämä nuoret lahjakkuudet osuivat toisiinsa kakkosmutkassa. Verstappen yritti jatkaa kisaa, mutta auton kokemat vauriot oli liian mittavia, joten hän joutui lopulta keskeyttämään.

Leclerc oli kolmantena ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia, mutta Ferrari-kuskin etusiiven päätylevy oli pahasti vaurioitunut, mikä pettikin muutaman kierroksen jälkeen takasuoralla ennen kuin Ferrari otti monacolaisen sisään. Alustavasti Hamilton oli yhdellä stopilla, kun taas Bottas ja Vettel kahdella, mutta odotettua suurempi rengaskuluma pakotti Mercedeksen vaihtamaan hallitsevan maailmanmestarin myös kahden pysähdyksen taktiikkaan.

Täten Bottas ajoi ensimmäiseen voittoonsa sitten huhtikuun Bakun osakilpailun. Yli 10 sekunnin päässä suomalaisesta tuli toisena maaliin Vettel, joka onnistui pitämään Hamiltonin takanaan. Mielestäni Mercedes-talli odotti liian kauan Hamiltonin pysähdystä, sillä jos hänet olisi aiemmin otettu sisään, niin hän olisi pystynyt uusilla renkailla paineistamaan Vetteliä jo heti stintin alussa.

Mercedes-talli varmisti jo Suzukassa tämän kauden valmistajien maailmanmestaruuden. Mercedes jakaa nyt ennätyksen kuuden peräkkäisen valmistajien mestaruuden kanssa yhdessä Ferrarin kanssa (1999-2004). Samalla muut kuin Mercedes-kuskit menettivät matemaattiset mahdollisuutensa tämän kauden maailmanmestaruuteen.

Leclerc nousi ylimääräisestä pysähdyksestä huolimatta kuitenkin kuudenneksi, mutta tuomaristo lätkäisi kaksi aikarangaistusta Ferrari-kuskille kisan jälkeen, mitkä pudottivat hänet seitsemänneksi. Aikarangaistukset tulivat kolarista Verstappenin kanssa sekä ajamisesta pahasti vaurioituneella etusiivellä. Tuomaristo jatkaa siis sekavalla linjallaan, vaikka heidän piti puuttua tällä kaudella ajamiseen minimaalisesti. Sekavuus johtuu siitä, että uusia kuljettajia tai pienempiä talleja rankaistaan kovemmin kuin muita.

Albonilta uran paras suoritus

Red Bullin Alex Albon on vakiinnuttamassa ajopaikkaansa nykyisessä tallissa neljännellä sijallaan, mikä on thaimaalaisen paras kuninkuusluokassa. McLarenin Carlos Sainz jatkoi vahvoja otteitaan viidennellä sijallaan, minkä ansiosta Sainz nousi MM-pisteissä jo kuudenneksi. Renault’n Daniel Ricciardo nousi mahtavasti takajoukoista Leclercin rangaistuksen myötä kuudenneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg oli kymmenes. Racing Point on kuitenkin nostanut protestin Renault’n sääntöjenvastaista jarrubalanssijärjestelmää vastaan, joten Japanin GP:n lopputulokset ovat vielä epävirallisia.

Racing Pointin Sergio Perez oli onnekas, sillä Toro Rosson Pierre Gasly töytäisi hänet seinään kisan viimeisellä kierroksella, mutta ruutulippua olikin näytetty johtajalle jo kierrosta aiemmin, joten lopputulokset määräytyivät 52 kierroksen jälkeen, kun kisaa olisi pitänyt ajaa 53 kierrosta. Täten Gasly oli kahdeksas ennen Pereziä.

Alfa Romeon vaikeudet jatkuivat myös Suzukassa. Kisavauhtia löytyi ainoastaan pehmeillä renkailla, mutta kisan alussa käytetyillä kovemmilla rengasseoksilla vauhti oli aivan surkeaa. Kimi Räikkönen ajoi kisan lopussa yli 20 sekunnin eron kiinni tallikaveriinsa ennen kuin Antonio Giovinazzi pysähtyi vain muutama kierros ennen ruutulippua. Räikkönen 14:s ja Giovinazzi 16:s ruutulipulla. Näin Räikkösen pisteetön putki on kasvanut jo viiden osakilpailun mittaiseksi, joten Alfa Romeo joutuu tyytymään maksimissaan kahdeksanteen sijaan valmistajien sarjassa tällä kaudella.

F1-kausi siirtyy seuraavaksi Pohjois-Amerikkaan, kun kahden viikon päästä ajetaan Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin moottoriradalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne